Tesla planerar bygga tusentals exemplar av sin Optimus humanoida robot redan i år, sa Elon Musk på earnings call efter senaste kvartalsrapporten i fredags:
“Enligt vår interna plan borde cirka 10 000 Optimus-robotar byggas i år. Kommer vi att lyckas bygga 10 000 exakt till slutet av december i år? Förmodligen inte, men kommer vi att lyckas bygga flera tusen? Ja, det tror jag att vi kommer att göra. Kommer dessa flera tusen Optimus-robotar att göra användbara saker i slutet av året? Ja, jag är övertygad om att de kommer att göra användbara saker.”
Dessa första robotar kommer att användas internt av Tesla: “I år förväntar vi oss bara att Optimus används internt på Tesla eftersom vi uppenbarligen lätt kan använda flera tusen humanoida robotar på Tesla för, tycker jag, de tråkigaste, irriterande uppgifterna i fabriken. Uppgifterna ingen vill göra, där vi måste tigga folk att göra dem. Och det är faktiskt också några av de enklaste användningsfallen för oss att låta Optimus göra saker som att ladda behållare på monteringslinan, transportera plåtbitar till svetsrobotarna, flytta saker från en fixtur till en annan. Väldigt tråkiga jobb. Det är sånt som Optimus skulle kunna göra.”
Lärdomarna från de robotarna ska sedan användas till att ta fram nästa generation: “De Optimus som används på Tesla-fabrikerna för produktionsdesign 1 kommer att ge info om vad vi måste ändra för produktionsdesign 2, som vi räknar med att lansera nästa år. Och vårt mål är att öka Optimus-produktionen snabbare än någonting någonsin har höjts.”
Tesla håller på att planera hur robotarna ska serietillverkas: “Den nuvarande produktionslinan som vi designar är för ungefär 1 000 enheter per månad av Optimus-robotar. Nästa lina skulle vara för 10 000 enheter i månaden. Linan efter den skulle vara för 100 000 enheter i månaden. Och jag tror förmodligen att, med version 2 är det en väldigt grov gissning eftersom det finns så mycket osäkerhet här, en väldigt grov gissning är att vi börjar leverera Optimus-robotar till företag som är utanför Tesla kanske under andra halvan av nästa år, något liknande.”
När robotarna serietillverkas kommer de kosta runt 20 tusen dollar att tillverka. Pris ut till kund blir högre: “Jag är övertygad om att produktionskostnaden för Optimus, när vi tillverkar 1 miljon enheter per år, kommer att vara mindre än $20 000. Om du jämför komplexiteten hos Optimus med komplexiteten hos en bil, så är bara den totala massan och komplexiteten för Optimus mycket mindre än en bil. Så jag förväntar mig att med liknande volymer som för Model Y, som är över 1 miljon enheter per år, att Optimus skulle kunna vara halva kostnaden eller något liknande. Vad priset på Optimus blir är en annan sak. Priset på Optimus kommer att bestämmas av marknadens efterfrågan.”
Problemet med Optimus är dock inte så mycket hårdvaran – utan att få den att röra på sig. Robotens AI kräver mycket mer träning än självkörande bilar. “Utbildningsbehovet för Optimus humanoid robot är förmodligen åtminstone i slutändan 10x av vad som behövs för bilen, åtminstone för att komma till hela skalan av användbara roller. Det är liksom, hur många olika roller finns det för en humanoid robot kontra en bil? En humanoid robot har förmodligen 1 000 gånger fler användningsområden och mer komplexa saker än i en bil. Det betyder inte att träningen skalar med 1 000 men det är förmodligen 10x.”
“Vi jobbar på att förverkliga riktig AI och jag tycker att vi gör snabba framsteg vecka för vecka. Jag har tillbringat mycket tid med Tesla AI-teamet och Tesla Optimus-teamet. Uppenbarligen finns det många utmaningar med Optimus. Det är ett svårt problem att lösa, många utmaningar, likaså med fordonsautonomi. Men vi gör snabba framsteg på båda.”
Tesla ligger dock långt efter konkurrenterna när det gäller robotarnas AI. Redan för ett år sedan rapporterade vi om Figure 01, roboten som efter att ha tittat på 10 timmar video på folk som kokade kaffe kunde klura ut och efterapa hur man gör. En månad senare kunde den föra intelligenta konversationer med folk och ta emot muntliga instruktioner. Och i somras började den jobba hos BMW. Det finns även en uppsjö andra konkurrenter.
Medan de demos Tesla släppt har alla avslöjats vara fjärrstyrda robotar, med människor som styrde robotens rörelser. Uppvisningen under We, Robot eventet var därför också en stor besvikelse.
Teslas robot-framtidsplaner är lovande – men nu vill vi se Optimus utföra uppgifter på egen hand.