Så många gånger har Tesla robotaxi krockat

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8129
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Så många gånger har Tesla robotaxi krockat

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Alla operatörer med självkörande bilar i USA måste rapportera alla olyckor de blir inblandade i till amerikanska trafiksäkerhetorganet NHTSA. Av 137 rapporterade incidenter sedan juli i år har 4 kommit från Tesla. Företaget opererar sedan slutet av juni i år några dussin självkörande bilar i Austin, Texas, med säkerhetsförare som sitter i främre passagerarsätet. Enligt senaste kvartalsrapporten har Teslas robotaxi bilar hittills åkt sammanlagt 400 000 km.

Första krocken inträffade i juli i år, i en korsning där Teslan skulle svänga till höger och körde i 3 km/h när en annan bil körde i den bakifrån.

Den andra, i augusti inträffade när en självkörande Tesla körde med 13 km/h fart in i ett “stationärt objekt”. Här anges att någon skadades lindrigt, dock utan att behöva söka vård.

Tredje olyckan inträffade 03:45 en natt i augusti när en bil körde in bakifrån i en parkerad Tesla. Vid det tillfället var alltså Teslan parkerad, stillastående.

Slutligen i september skulle en självkörande Tesla göra en vänstersväng kl 01:25 på natten på en parkeringsplats men körde även då in i ett “stationärt objekt” medan den körde i 10 km/h.

Tyvärr är både Teslas rapporter väldigt fåordiga och kraftigt censurerade (i många fält står det “REDACTED”) och NHTSA-s sammanställning i ett svårläst format. Det är svårt att få fram vettig information.

Två av olyckorna berodde dock inte på självkörande bilen i sig, utan att andra bilar körda av människor körde in i dem. Liknande trend visar även andra operatörers rapporter, det är ofta omgivningen som är farliga för de självkörande bilarna. Min absoluta favorit är självkörande bilen från Cruise 2017 som stod parkerad – och en full cyklist cyklade rätt in i den.

Två av olyckorna berodde på att den självkörande Teslan körde in i saker. Ena gången blev till och med någon (passageraren?) lätt skadad. De olyckorna är illavarslande med tanke på att bilarna inte ens är helt självkörande än. Det sitter en säkerhetsförare i bilarna som ska gripa in och agera just i sådana situationer. Om det inträffade trots det två olyckor är frågan hur många gånger det har hänt liknande incidenter – men då säkerhetsföraren lyckades stoppa bilen i tid?

Tesla planerar att ta bort säkerhetsförarna från bilarna i Austin i år och öka på antal bilar till 500. Vi får se nästa år hur pass bra bilarna kommer att klara sig utan säkerhetsförare, på egen hand.



Source: https://teslaclubsweden.se/sa-manga-gan ... i-krockat/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8896
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Så många gånger har Tesla robotaxi krockat

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 05 nov 2025 08:00
Bild

Alla operatörer med självkörande bilar i USA måste rapportera alla olyckor de blir inblandade i till amerikanska trafiksäkerhetorganet NHTSA. Av 137 rapporterade incidenter sedan juli i år har 4 kommit från Tesla. Företaget opererar sedan slutet av juni i år några dussin självkörande bilar i Austin, Texas, med säkerhetsförare som sitter i främre passagerarsätet. Enligt senaste kvartalsrapporten har Teslas robotaxi bilar hittills åkt sammanlagt 400 000 km.

Första krocken inträffade i juli i år, i en korsning där Teslan skulle svänga till höger och körde i 3 km/h när en annan bil körde i den bakifrån.

Den andra, i augusti inträffade när en självkörande Tesla körde med 13 km/h fart in i ett “stationärt objekt”. Här anges att någon skadades lindrigt, dock utan att behöva söka vård.

Tredje olyckan inträffade 03:45 en natt i augusti när en bil körde in bakifrån i en parkerad Tesla. Vid det tillfället var alltså Teslan parkerad, stillastående.

Slutligen i september skulle en självkörande Tesla göra en vänstersväng kl 01:25 på natten på en parkeringsplats men körde även då in i ett “stationärt objekt” medan den körde i 10 km/h.

Tyvärr är både Teslas rapporter väldigt fåordiga och kraftigt censurerade (i många fält står det “REDACTED”) och NHTSA-s sammanställning i ett svårläst format. Det är svårt att få fram vettig information.

Två av olyckorna berodde dock inte på självkörande bilen i sig, utan att andra bilar körda av människor körde in i dem. Liknande trend visar även andra operatörers rapporter, det är ofta omgivningen som är farliga för de självkörande bilarna. Min absoluta favorit är självkörande bilen från Cruise 2017 som stod parkerad – och en full cyklist cyklade rätt in i den.

Två av olyckorna berodde på att den självkörande Teslan körde in i saker. Ena gången blev till och med någon (passageraren?) lätt skadad. De olyckorna är illavarslande med tanke på att bilarna inte ens är helt självkörande än. Det sitter en säkerhetsförare i bilarna som ska gripa in och agera just i sådana situationer. Om det inträffade trots det två olyckor är frågan hur många gånger det har hänt liknande incidenter – men då säkerhetsföraren lyckades stoppa bilen i tid?

Tesla planerar att ta bort säkerhetsförarna från bilarna i Austin i år och öka på antal bilar till 500. Vi får se nästa år hur pass bra bilarna kommer att klara sig utan säkerhetsförare, på egen hand.

Source: https://teslaclubsweden.se/sa-manga-gan ... i-krockat/
Den här "statistiken" är dels rätt dålig jämfört med andra på det hela taget, och dels rapporterar man inte ingripanden av säkerhetsförarna vilket är det huvudsakliga nyckeltalet.

Jag är fortsatt skeptisk. Han man 10 förarlösa bilar i år blir jag positivt överraskad. Därifrån är det inte bara att trycka på gaspedalen eftersom man måste få ned antal operatörer per bil till en meningsfull siffra. En person per 15 bilar är något slags baseline.

Under tiden Waymo 2026: Live, utan förare, i: San Diego, Dallas, Detroit, Nashville, Seattle, Washington DC, Las Vegas, London. Utöver existerande: Atlanta, Phoenix, Austin, San Francisco, Los Angeles.

Edit: Jag glömde Miami också 2026. DC och NYC behöver en lagändring. Osäker på om Denver kommer eller ej. I Boston finns det politiskt/fackligt motstånd.

Edit2: Denver kommer 2026.

Sedan finns det knappt några städer kvar på topp-20 listan i USA för ride-hailing. NYC är #1 och Boston och Chicago är stora. Längre ned Philly,

Tester i Tokyo och i NYC, Philly m fl pågår.

Värt att notera att Detroit, Seattle och NYC har riktigt vinterväglag.

Waymo har även sagt att de börjar köra med vanligt folk på motorväg i år efter två års förarlösa tester med Waymo-folk i baksätet.

Om inte Tesla skalar upp på samma sätt under 2026-2027 kan man lägga ned detta. Hej då scam. Tick tock.
Mickep
Inlägg: 3696
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Så många gånger har Tesla robotaxi krockat

Inlägg av Mickep »

Skulle en privatperson låta sin egen bil gå som taxi?
Vill man det? Den som har ungdomar som bor hemma har redan den möjligheten om de vill få in extra pengar. (Fast svarttaxi är lite hyshhysh).
Problemet är att Tesla är obstinat mot att ansvara för försäkringen eller ev problem som kommer. Alla inser att stenskott, trafikolyckor mm måste ha två försäkringsbolag och om den som inte kör kommer inte kunna komma till undan med att säga att den sov.
En gång kommer det komma, men jag är inte säker att det är från Tesla. Tesla har inte velat ta ansvar, och det är negativt.
Skriv svar