
Alla operatörer med självkörande bilar i USA måste rapportera alla olyckor de blir inblandade i till amerikanska trafiksäkerhetorganet NHTSA. Av 137 rapporterade incidenter sedan juli i år har 4 kommit från Tesla. Företaget opererar sedan slutet av juni i år några dussin självkörande bilar i Austin, Texas, med säkerhetsförare som sitter i främre passagerarsätet. Enligt senaste kvartalsrapporten har Teslas robotaxi bilar hittills åkt sammanlagt 400 000 km.
Första krocken inträffade i juli i år, i en korsning där Teslan skulle svänga till höger och körde i 3 km/h när en annan bil körde i den bakifrån.
Den andra, i augusti inträffade när en självkörande Tesla körde med 13 km/h fart in i ett “stationärt objekt”. Här anges att någon skadades lindrigt, dock utan att behöva söka vård.
Tredje olyckan inträffade 03:45 en natt i augusti när en bil körde in bakifrån i en parkerad Tesla. Vid det tillfället var alltså Teslan parkerad, stillastående.
Slutligen i september skulle en självkörande Tesla göra en vänstersväng kl 01:25 på natten på en parkeringsplats men körde även då in i ett “stationärt objekt” medan den körde i 10 km/h.
Tyvärr är både Teslas rapporter väldigt fåordiga och kraftigt censurerade (i många fält står det “REDACTED”) och NHTSA-s sammanställning i ett svårläst format. Det är svårt att få fram vettig information.
Två av olyckorna berodde dock inte på självkörande bilen i sig, utan att andra bilar körda av människor körde in i dem. Liknande trend visar även andra operatörers rapporter, det är ofta omgivningen som är farliga för de självkörande bilarna. Min absoluta favorit är självkörande bilen från Cruise 2017 som stod parkerad – och en full cyklist cyklade rätt in i den.
Två av olyckorna berodde på att den självkörande Teslan körde in i saker. Ena gången blev till och med någon (passageraren?) lätt skadad. De olyckorna är illavarslande med tanke på att bilarna inte ens är helt självkörande än. Det sitter en säkerhetsförare i bilarna som ska gripa in och agera just i sådana situationer. Om det inträffade trots det två olyckor är frågan hur många gånger det har hänt liknande incidenter – men då säkerhetsföraren lyckades stoppa bilen i tid?
Tesla planerar att ta bort säkerhetsförarna från bilarna i Austin i år och öka på antal bilar till 500. Vi får se nästa år hur pass bra bilarna kommer att klara sig utan säkerhetsförare, på egen hand.
Source: https://teslaclubsweden.se/sa-manga-gan ... i-krockat/