Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inläggav Teslaägare Delta » 06 jun 2020 06:31

Hyfsad lång resa ;)
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inläggav TiborBlomhall » 06 jun 2020 11:59

Haparanda-Ystad körde jag på 20 timmar 51 minuter

https://teslaclubsweden.se/resan-till-ystad/

Jag skulle definitivt avråda ifrån att åka returresan samma eller ens nästa dag.

Jag var tvungen att hålla hastighetsgränserna, har aldrig åkt igenom Stockholm så långsamt om vi säger så :? ;)

Kör man snabbare kommer man ju snabbare fram. Jag körde på vintern i -10 grader, på sommaren går det snabbare. Och Model 3 skulle nog också kunna gå snabbare iom lägre förbrukning och högre laddhastighet.

Stora skillnaden skulle snarare vara för andra elbilar som hade stora problem med laddinfrastrukturen, den här förbättrats mycket sen dess med bla Ionity.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
 
Inlägg: 5702
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: tibor72449

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inläggav elbilist Macki » 09 jun 2020 11:00

Jag tycker detta låter rätt kul och om det passar med datum osv så hade jag hakat på med min etron 50.
Personligen tycker jag att dela upp i etapper med ett eller två stopp är mest vettigast men hade även sträckkört om det blir så, man får ha med sig någon i bilen oavsett.
Kul initiativ!
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inläggav Teslaägare Generalbogge » 15 jun 2020 22:11

fth skrev:
Generalbogge skrev:
fth skrev:Eftersom du tänkte dig en tävling ToR så kan man ju också tänka sig valfri start/slutpunkt, då skulle fler kunna delta, och risken för kö på SuC minskar?

Det enda kravet är ju då att man passerar Haparanda och Ystad, det blir ju lite krångligare att hålla reda på hur man ligger till, men det går ju att lösa genom att hålla koll på tillryggalagd sträcka.

/fth

Det var därför jag tänkte att då deltar man endast på en av sträckorna. Så om man kör ifrån t.ex Stockholm, så kan man välja att då köra ner till Ystad först och vara med på den norrgående "tävlingen", eller så kör man till Haparanda, och deltar i den södergående. Detta är nog det bästa alternativet för de flesta, som inte bor i direkt närhet till antingen Ystad eller Haparanda.

Absolut, men man skulle också kunna starta samtidigt, men från valfri plats, dvs köra X-Haparanda-Ystad-X, och den som kommer hem först vinner, det var så jag menade.

Med Glympse eller liknande så skulle man nog kunna hacka en "leaderboard" som håller koll på hur stor andel av totalsträckan som varje bil har tillryggalagt.

/fth

Ja, det går säkert att ordna. Fast jag tänker mig en längre paus efter första uppfärden, så att tävla hela sträckan känns inte aktuellt för min del.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
 
Inlägg: 705
Blev medlem: 03 maj 2017 22:35
Ort: Södra Sandby
Referralkod: jens3889

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inläggav Teslaägare Generalbogge » 15 jun 2020 22:20

Macki skrev:Jag tycker detta låter rätt kul och om det passar med datum osv så hade jag hakat på med min etron 50.
Personligen tycker jag att dela upp i etapper med ett eller två stopp är mest vettigast men hade även sträckkört om det blir så, man får ha med sig någon i bilen oavsett.
Kul initiativ!

Det hade varit kul med en etron. Tror också att detta genomförs bäst med två förare per bil. Personligen tilltalar det mig mest, att köra hela sträckan i ett streck, med de naturliga stoppen för laddning och mat. Sedan får det bli en paus i Haparanda, med förhoppningsvis gemensam middag och sedan en natts välbehövlig sömn, Innan det bär av söderut igen.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
 
Inlägg: 705
Blev medlem: 03 maj 2017 22:35
Ort: Södra Sandby
Referralkod: jens3889

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 15 jun 2020 22:24

Generalbogge skrev:
Macki skrev:Jag tycker detta låter rätt kul och om det passar med datum osv så hade jag hakat på med min etron 50.
Personligen tycker jag att dela upp i etapper med ett eller två stopp är mest vettigast men hade även sträckkört om det blir så, man får ha med sig någon i bilen oavsett.
Kul initiativ!

Det hade varit kul med en etron. Tror också att detta genomförs bäst med två förare per bil. Personligen tilltalar det mig mest, att köra hela sträckan i ett streck, med de naturliga stoppen för laddning och mat. Sedan får det bli en paus i Haparanda, med förhoppningsvis gemensam middag och sedan en natts välbehövlig sömn, Innan det bär av söderut igen.



Tyvärr är det öken att ladda CCS norr om Sundsvall.

En Taycan kan ladda i 270kW i Sundsvall...medans det tuffar på i 36kW i Umeå!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 7305
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inläggav Teslaägare Generalbogge » 15 jun 2020 22:32

TiborBlomhall skrev:Haparanda-Ystad körde jag på 20 timmar 51 minuter

https://teslaclubsweden.se/resan-till-ystad/

Jag skulle definitivt avråda ifrån att åka returresan samma eller ens nästa dag.

Jag var tvungen att hålla hastighetsgränserna, har aldrig åkt igenom Stockholm så långsamt om vi säger så :? ;)

Kör man snabbare kommer man ju snabbare fram. Jag körde på vintern i -10 grader, på sommaren går det snabbare. Och Model 3 skulle nog också kunna gå snabbare iom lägre förbrukning och högre laddhastighet.

Stora skillnaden skulle snarare vara för andra elbilar som hade stora problem med laddinfrastrukturen, den här förbättrats mycket sen dess med bla Ionity.

Ja, det har hänt en del sedan dess. En M3 LR som får köras normalt, tror jag kan kapa den tiden väsentligt. Är också enig om att det krävs en natts vila efter första sträckan. Och två förare per bil är nog också att rekommendera. Du är inte sugen på utmaningen igen? Nu när du har en egen Tesla och allt. :)
Eller förra gången fick vara nog?
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
 
Inlägg: 705
Blev medlem: 03 maj 2017 22:35
Ort: Södra Sandby
Referralkod: jens3889

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inläggav Teslaägare Jerker » 30 jun 2020 22:14

I söndags fick jag ett infall (eller anfall, om man så vill). Hade stått och snickrat och målat hemma oavbrutet de första två veckorna av min semester och knappt umgåtts med folk och bara kört till och från brädgården och livsmedelsbutiken. Jag behövde göra nåt annat, så jag satte mig i bilen och körde Nyköping-Haparanda-Ystad-Nyköping.

Det tog (effektiv tid) 43 timmar och 45 minuter varav 7 timmar och 17 minuter laddning. Jag sov en natt i bilen i Kalix och en natt hemma. Åkte hemifrån på söndagen kl 9:45 (stannade och provianterade i Nyköping men den tiden är bortklippt) och satte mig att sova i bilen vid 2:30-tiden efter att ha varit och vänt i Haparanda och laddat upp inför nattens camp mode i Kalix. Startade igen strax efter 6 på måndagsmorgonen och var tillbaka i hemmet vid 22-tiden. Startade sen kl 7 på tisdagen och körde söderöver. Det tog nästan exakt 7 timmar till Ystad där jag stannade och uträttade ett ärende som tog c:a en timme och sen kom jag hem igen kl 22.

När jag körde upp så tänkte jag inte så mycket utan lät bilen planera resan. Därför hoppade jag över några SuC men insåg att det var tungt att sitta och köra 2-3 timmar i sträck, så jag lade om taktiken och stannade vid alla SuC och planerade laddningen så att jag skulle ha 10-15% kvar i batteriet när jag kom fram till nästa. Det innebar att laddstoppen då blev 15-20 minuter långa och resorna på 1-1½ timmar. Det passade mig utmärkt för jag behövde sträcka på benen och gå på toa lite oftare. Dessutom blir det ju en mer tidseffektiv laddning, med tanke på laddkurvan, att dela upp laddningen i fler, kortare laddningar.

När jag åkte till Ystad valde jag att åka över Markaryd och Kristianstad. Så här såg mina laddstopp ut. Eftersom jag inte hade planerat detta så hade jag bara 80% i batteriet och skulle inte klara mig ända till Uppsala så jag fick skvätta i lite i Sillekrog. (Jag bor nästan mitt emellan Nyköping och Norrköping men precis efter E4) Jag laddade inte hemma på måndag natt utan bara på SuC:

Nyk-Hap-Yst-Nyk.JPG


Det blev 3343 km inkl att jag körde lite fel i Sundsvall så det blev en omväg på några km samt att jag missade avfarten i Uppsala och fick åka till nästa och vända. 157 Wh/km i snitt på hela resan. Det var nästan inget regn på norra halvan, bara nån enstaka skur. Började med runt 25 grader och det var nere på 13 i Haparanda. Tisdagens resa söderöver var oftast i regn och 13-17 grader. Givetvis följde jag slaviskt alla hastighetsbegränsningar och försökte också att inte behöva köra långsammare. Det var oftast enkelt eftersom det sällan var några proppar på vägen. Nästan inga vägarbeten.

Reflektioner:
Det är alltså inga som helst problem att åka långt med en SR+. SuC-nätet räcker även för den här bilen. Jag har inget emot lite tätare laddstop för det passar mig bra, men om man vill köra längre så går det att hoppa vissa SuC även i norra delen av landet även med denna bilen. Jag behöver ta pauser och det var nästan så att jag inte hann mer än att gå på toa och uträtta nåt ärende och sen var det dags att åka igen. Några gånger blev det så att jag laddade mer än jag behövde för att jag inte hann tillbaka till bilen snabbare än så. Så det som jag var van vid, att kunna sitta och surfa och läsa och skriva på FB och TSC, det blev det inte mycket tid över till!

Utrtåkigt att tvingas ligga och köra i 80, mil efter mil, på raka, breda, fina vägar nästan utan annan trafik och med tallskog på sidorna (alltså ingen bebyggelse att ta hänsyn till). Varför i allsindar man ska tvingas till 80 där är för mig helt obegripligt. Aldrig kö på nån SuC, behövde inte ens en enda gång dela stolppar med någon.
Senast redigerad av Jerker 02 jul 2020 11:26, redigerad totalt 2 gånger.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 8860
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inläggav Teslaägare TechNerd » 30 jun 2020 22:33

Galning! :D
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model 3 LR-20

Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 25 apr 2019 12:02
Ort: Växjö
Referralkod: fredrik75628

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inläggav Teslaägare Jerker » 30 jun 2020 22:41

TechNerd skrev:Galning! :D


Ja, det här är ju inget som man pratar om med folk som står utanför den här sekten. :?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 8860
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.