Moderator: Redaktion
fth skrev:Generalbogge skrev:fth skrev:Eftersom du tänkte dig en tävling ToR så kan man ju också tänka sig valfri start/slutpunkt, då skulle fler kunna delta, och risken för kö på SuC minskar?
Det enda kravet är ju då att man passerar Haparanda och Ystad, det blir ju lite krångligare att hålla reda på hur man ligger till, men det går ju att lösa genom att hålla koll på tillryggalagd sträcka.
/fth
Det var därför jag tänkte att då deltar man endast på en av sträckorna. Så om man kör ifrån t.ex Stockholm, så kan man välja att då köra ner till Ystad först och vara med på den norrgående "tävlingen", eller så kör man till Haparanda, och deltar i den södergående. Detta är nog det bästa alternativet för de flesta, som inte bor i direkt närhet till antingen Ystad eller Haparanda.
Absolut, men man skulle också kunna starta samtidigt, men från valfri plats, dvs köra X-Haparanda-Ystad-X, och den som kommer hem först vinner, det var så jag menade.
Med Glympse eller liknande så skulle man nog kunna hacka en "leaderboard" som håller koll på hur stor andel av totalsträckan som varje bil har tillryggalagt.
/fth
Macki skrev:Jag tycker detta låter rätt kul och om det passar med datum osv så hade jag hakat på med min etron 50.
Personligen tycker jag att dela upp i etapper med ett eller två stopp är mest vettigast men hade även sträckkört om det blir så, man får ha med sig någon i bilen oavsett.
Kul initiativ!
Generalbogge skrev:Macki skrev:Jag tycker detta låter rätt kul och om det passar med datum osv så hade jag hakat på med min etron 50.
Personligen tycker jag att dela upp i etapper med ett eller två stopp är mest vettigast men hade även sträckkört om det blir så, man får ha med sig någon i bilen oavsett.
Kul initiativ!
Det hade varit kul med en etron. Tror också att detta genomförs bäst med två förare per bil. Personligen tilltalar det mig mest, att köra hela sträckan i ett streck, med de naturliga stoppen för laddning och mat. Sedan får det bli en paus i Haparanda, med förhoppningsvis gemensam middag och sedan en natts välbehövlig sömn, Innan det bär av söderut igen.
TiborBlomhall skrev:Haparanda-Ystad körde jag på 20 timmar 51 minuter
https://teslaclubsweden.se/resan-till-ystad/
Jag skulle definitivt avråda ifrån att åka returresan samma eller ens nästa dag.
Jag var tvungen att hålla hastighetsgränserna, har aldrig åkt igenom Stockholm så långsamt om vi säger så![]()
![]()
Kör man snabbare kommer man ju snabbare fram. Jag körde på vintern i -10 grader, på sommaren går det snabbare. Och Model 3 skulle nog också kunna gå snabbare iom lägre förbrukning och högre laddhastighet.
Stora skillnaden skulle snarare vara för andra elbilar som hade stora problem med laddinfrastrukturen, den här förbättrats mycket sen dess med bla Ionity.
TechNerd skrev:Galning!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster