Nu kan man testa batteriernas hälsa

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7939
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Elbilars batterier brukar tappa kapacitet med tiden. Batterierna i en några år gammal elbil kan inte längre lagra lika mycket energi som när bilen var ny vilket medför att räckvidden minskar. Förloppet är dock ytterst långsam, statistiskt runt 2,3% försämring per år. De första åren något snabbare sedan brukar förloppet avta.

Köper man en begagnad elbil får man vara beredd på att batterierna är 10-20% sämre än när bilen var ny, med motsvarande sänkning även av räckvidden. I de flesta praktiska fall är försämringen av liten betydelse men många vill ändå veta hur begagnade elbilars batterier mår innan de slår till och köper bilen. Vissa testhus erbjuder dyra tester för att ta reda på elbilars batterihälsa.

Tesla har nu lagt till ett gratis, mycket noggrann batterihälsotest i den senaste mjukvaran som skickas ut till bilarna. Eller själva testet har funnits redan förut men då endast åtkomligt från bilarnas dolda verkstadsmeny. Nu kan vem som helst aktivera testet och få reda på hur bilens batterier når.

Batterihälsotestet kan startas via Reglage > Service > Batteriets hälsa i menysystemet på bilarnas mittskärm.

Testet tar upp till 16 timmar(!) att genomföra, bilens batterier laddas ur och laddas igen, pekskärm, vaktläge, klimatanläggningen är tidvis inte tillgängliga. Höga ljud (t.ex. att fläkten körs på hög hastighet) kan förekomma och är normalt. Medan testet pågår är bilen ej körbar. Det visas en förloppsindikator med beräknad återstående tid på pekskärmen och vid behov kan man avbryta testet.

För att genomföra mätningen måste bilen anslutas till en laddbox med minst 5 kW effekt. (Vilket i praktiken betyder trefas laddbox, enfas duger inte.) Bilen måste även stå i parkeringsläge, med mindre än 20% laddning kvar i batterierna. Det får inte finnas några väntande programvaruuppdateringar eller aktiva varningar relaterade till batteriet eller värmesystemet.

Efter genomfört test visas ett procenttal på skärmen, som anger hur mycket energi batterierna kan lagra jämfört med när de var nya, samt om försämringen är som förväntad, baserat på fordonets ålder och körsträcka.

Har man väl genomfört testet en gång visas det uppmätta värdet varje gång man väljer Reglage > Service > Batteriets hälsa.

Ska du sälja din Tesla kan det därför vara värt att köra testet någon natt, så att du svart på vitt kan visa hur bilens batterier mår till eventuella köpare. Ska du köpa en begagnad Tesla och är orolig över batterierna kan du tipsa säljaren om att hon ska köra testet. Fast egentligen behöver man knappast vara orolig. Det är ungefär samma risk att batterier i gamla elbilar fallerar som att gamla avgasbilar råkar ut för motorras.



Source: https://teslaclubsweden.se/nu-kan-man-t ... nas-halsa/
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1365
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av Credde »

Najs, det ska testas 8-)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
tesla newbie
Inlägg: 739
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av tesla newbie »

Har ju gått att göra i Service-mode sedan länge. Tesla har bara gjort funktionen tillgänglig i vanliga UI:t
Användarvisningsbild
frippz
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 nov 2020 08:42
Ort: Nånstans i Skåne
Referralkod: ts.la/fredrik35927
Kontakt:

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av frippz »

tesla newbie skrev: 27 mar 2025 09:11
Har ju gått att göra i Service-mode sedan länge. Tesla har bara gjort funktionen tillgänglig i vanliga UI:t
TiborBlomhall skrev: 27 mar 2025 08:00
Tesla har nu lagt till ett gratis, mycket noggrann batterihälsotest i den senaste mjukvaran som skickas ut till bilarna. Eller själva testet har funnits redan förut men då endast åtkomligt från bilarnas dolda verkstadsmeny. Nu kan vem som helst aktivera testet och få reda på hur bilens batterier når.
:roll:
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 487
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av enoch85 »

Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av AAKEE »

TiborBlomhall skrev: 27 mar 2025 08:00

Tesla har nu lagt till ett gratis, mycket noggrann batterihälsotest i den senaste mjukvaran som skickas ut till bilarna. Eller själva testet har funnits redan förut men då endast åtkomligt från bilarnas dolda verkstadsmeny. Nu kan vem som helst aktivera testet och få reda på hur bilens batterier når.
Bilens BMS beräknar hela tiden batterikapaciteten. Den får inputs hela tiden och den estimerade batterikapaciteten ligger till grund för väldigt många funktioner, bland annat att bilen kan räkna ut hur mycket man ska ladda på en långresa, vilken laddningsnivå man har när man kommer fram osv.

Svaret på batteriets kapacitet finns alltså redan i bilens batteridator, BMS.

Ett batteri levererar mer energi om man laddar ut det långsamt än om man laddar ut det fort.
Teslas batteritest laddar ur batteriet långsamt jämfört med när man kör bilen som normalt.
Tesla utgår dessutom uppenbarligen inte ifrån batteriets ursprungliga kapacitet utan den lägsta kapacitet Tesla har satt där bilen fortfarande visar full range.

Exempelvis har en model 3 från 2019/2020 ett batteri med 77.8kWh Full Pack When New hårdkodat i batteriet. Batterierna levererade dock mer, ungefär 78-79kWh i testerna.

Men bilen visar full räckvidd ned till 76kWh, man kan alltså tappa 2-3% batterikapacitet utan att det syns, fast den verkliga räckvidden är 2-3% lägre.


När batteritestet genomförs visar det ofta betydligt lägre degradering än den degradering vi får om vi räknar med den av BMS estimerade batterikapaciteten och dividerar med kapaciteten batteriet hade som nytt, Full Pack When New.

Man kan räkna ut BMS estimerade kapacitet genom att multiplicera
förbrukning med snitt från energigrafen , multiplicera detta med 100 och sedan dividera med laddningsnivån i procent.
(Man bör inte ha för låg laddningsnivå när man gör det, helst 70% eller mer för att minska avrundningsfelen.)
IMG_4635.jpeg
Tar man sedan reda på ursprunglig kapacitet (vi kan stötta med det här), så kan man räkna ut vilken degradering man faktiskt har. Har man tex 5% degradering med denna metod kommer man bara kunna köra bilen tex 95% av WLTP.

Exempel: 228x190x100/54=80 222Wh.
Nykapacitet/Full Pack When New= 82100Wh.

SOH= 80222/82100= 0.977
Degradering = 1-0.977=0,023–> 2.3%

Jag rekommenderar denna metod före Teslas test. Skulle man göra Teslas test så rekommenderar jag att man även gör på detta sätt. Skulle de skilja rekommenderar jag att man använder resultatet från denna metod.

Här är BMS data att jämföra med berökningen ovan. Jag hade bara 54% vid exemplet, det ger okey värden men ändå lite mer avrundningsfel.
IMG_4343.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4118
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av Tellus »

Den här energigrafen finns inte längre så går inte att göra så.
IMG_2276.jpeg
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
TeslaLeo

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av TeslaLeo »

Tellus skrev: 29 mar 2025 07:54
Den energigrafen finns inte längre så går inte att göra så.
Tänk också på att sedan senaste mjukvaran så justeras räckvidd även i Tesla utifrån körning och förhållanden. Så har det varit länge på andra elbilar, men inte på Tesla.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 673
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av Elmil »

TeslaLeo skrev: 29 mar 2025 08:05
Tellus skrev: 29 mar 2025 07:54
Den energigrafen finns inte längre så går inte att göra så.
Tänk också på att sedan senaste mjukvaran så justeras räckvidd även i Tesla utifrån körning och förhållanden. Så har det varit länge på andra elbilar, men inte på Tesla.
Fast det är väl just aktuell medelförbrukning över en viss sträcka som energigrafen visar, och medelförbrukning innefattar ju de verkliga körförhållandena och som alltså redan visas i både den gamla och den nya energigrafen. Procentsiffran påverkas inte, så energigrafen bör gå att använda för batterikapacitetsberäkning som tidigare.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 381
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av Holve »

Tellus skrev: 29 mar 2025 07:54
Den energigrafen finns inte längre så går inte att göra så.
Vart finns den inte?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 29 mar 2025 07:54
Den här energigrafen finns inte längre så går inte att göra så.
Den här grafen finns men i nytt utförande, och den fungerar utmärkt att använda! 😀
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
niklas_lofgren
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 jan 2025 10:30

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av niklas_lofgren »

AAKEE skrev: 28 mar 2025 20:26
TiborBlomhall skrev: 27 mar 2025 08:00

Tesla har nu lagt till ett gratis, mycket noggrann batterihälsotest i den senaste mjukvaran som skickas ut till bilarna. Eller själva testet har funnits redan förut men då endast åtkomligt från bilarnas dolda verkstadsmeny. Nu kan vem som helst aktivera testet och få reda på hur bilens batterier når.
Bilens BMS beräknar hela tiden batterikapaciteten. Den får inputs hela tiden och den estimerade batterikapaciteten ligger till grund för väldigt många funktioner, bland annat att bilen kan räkna ut hur mycket man ska ladda på en långresa, vilken laddningsnivå man har när man kommer fram osv.

Svaret på batteriets kapacitet finns alltså redan i bilens batteridator, BMS.

Ett batteri levererar mer energi om man laddar ut det långsamt än om man laddar ut det fort.
Teslas batteritest laddar ur batteriet långsamt jämfört med när man kör bilen som normalt.
Tesla utgår dessutom uppenbarligen inte ifrån batteriets ursprungliga kapacitet utan den lägsta kapacitet Tesla har satt där bilen fortfarande visar full range.

Exempelvis har en model 3 från 2019/2020 ett batteri med 77.8kWh Full Pack When New hårdkodat i batteriet. Batterierna levererade dock mer, ungefär 78-79kWh i testerna.

Men bilen visar full räckvidd ned till 76kWh, man kan alltså tappa 2-3% batterikapacitet utan att det syns, fast den verkliga räckvidden är 2-3% lägre.


När batteritestet genomförs visar det ofta betydligt lägre degradering än den degradering vi får om vi räknar med den av BMS estimerade batterikapaciteten och dividerar med kapaciteten batteriet hade som nytt, Full Pack When New.

Man kan räkna ut BMS estimerade kapacitet genom att multiplicera
förbrukning med snitt från energigrafen , multiplicera detta med 100 och sedan dividera med laddningsnivån i procent.
(Man bör inte ha för låg laddningsnivå när man gör det, helst 70% eller mer för att minska avrundningsfelen.)

IMG_4635.jpeg

Tar man sedan reda på ursprunglig kapacitet (vi kan stötta med det här), så kan man räkna ut vilken degradering man faktiskt har. Har man tex 5% degradering med denna metod kommer man bara kunna köra bilen tex 95% av WLTP.

Exempel: 228x190x100/54=80 222Wh.
Nykapacitet/Full Pack When New= 82100Wh.

SOH= 80222/82100= 0.977
Degradering = 1-0.977=0,023–> 2.3%

Jag rekommenderar denna metod före Teslas test. Skulle man göra Teslas test så rekommenderar jag att man även gör på detta sätt. Skulle de skilja rekommenderar jag att man använder resultatet från denna metod.

Här är BMS data att jämföra med berökningen ovan. Jag hade bara 54% vid exemplet, det ger okey värden men ändå lite mer avrundningsfel.
IMG_4343.jpeg
Hur vet man vad ens batteri hade för kapacitet från start?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av AAKEE »

niklas_lofgren skrev: 29 mar 2025 18:44
AAKEE skrev: 28 mar 2025 20:26
TiborBlomhall skrev: 27 mar 2025 08:00

Tesla har nu lagt till ett gratis, mycket noggrann batterihälsotest i den senaste mjukvaran som skickas ut till bilarna. Eller själva testet har funnits redan förut men då endast åtkomligt från bilarnas dolda verkstadsmeny. Nu kan vem som helst aktivera testet och få reda på hur bilens batterier når.
Bilens BMS beräknar hela tiden batterikapaciteten. Den får inputs hela tiden och den estimerade batterikapaciteten ligger till grund för väldigt många funktioner, bland annat att bilen kan räkna ut hur mycket man ska ladda på en långresa, vilken laddningsnivå man har när man kommer fram osv.

Svaret på batteriets kapacitet finns alltså redan i bilens batteridator, BMS.

Ett batteri levererar mer energi om man laddar ut det långsamt än om man laddar ut det fort.
Teslas batteritest laddar ur batteriet långsamt jämfört med när man kör bilen som normalt.
Tesla utgår dessutom uppenbarligen inte ifrån batteriets ursprungliga kapacitet utan den lägsta kapacitet Tesla har satt där bilen fortfarande visar full range.

Exempelvis har en model 3 från 2019/2020 ett batteri med 77.8kWh Full Pack When New hårdkodat i batteriet. Batterierna levererade dock mer, ungefär 78-79kWh i testerna.

Men bilen visar full räckvidd ned till 76kWh, man kan alltså tappa 2-3% batterikapacitet utan att det syns, fast den verkliga räckvidden är 2-3% lägre.


När batteritestet genomförs visar det ofta betydligt lägre degradering än den degradering vi får om vi räknar med den av BMS estimerade batterikapaciteten och dividerar med kapaciteten batteriet hade som nytt, Full Pack When New.

Man kan räkna ut BMS estimerade kapacitet genom att multiplicera
förbrukning med snitt från energigrafen , multiplicera detta med 100 och sedan dividera med laddningsnivån i procent.
(Man bör inte ha för låg laddningsnivå när man gör det, helst 70% eller mer för att minska avrundningsfelen.)

IMG_4635.jpeg

Tar man sedan reda på ursprunglig kapacitet (vi kan stötta med det här), så kan man räkna ut vilken degradering man faktiskt har. Har man tex 5% degradering med denna metod kommer man bara kunna köra bilen tex 95% av WLTP.

Exempel: 228x190x100/54=80 222Wh.
Nykapacitet/Full Pack When New= 82100Wh.

SOH= 80222/82100= 0.977
Degradering = 1-0.977=0,023–> 2.3%

Jag rekommenderar denna metod före Teslas test. Skulle man göra Teslas test så rekommenderar jag att man även gör på detta sätt. Skulle de skilja rekommenderar jag att man använder resultatet från denna metod.

Här är BMS data att jämföra med berökningen ovan. Jag hade bara 54% vid exemplet, det ger okey värden men ändå lite mer avrundningsfel.
IMG_4343.jpeg
Hur vet man vad ens batteri hade för kapacitet från start?
Jag berättar det för dig, när du svarat på några frågor om din bil. 😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 948
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/ida2603

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av Nicklas »

Vill du berätta om min bil också? :)

5YJXCCE22HF047111
2017 X100D
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av AAKEE »

Nicklas skrev: 29 mar 2025 19:57
Vill du berätta om min bil också? :)

5YJXCCE22HF047111
2017 X100D
Batterierna levererade 99.5kWh i EPA-testet 2017. Räkna med 100kWh.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 29 mar 2025 07:54
Den här energigrafen finns inte längre så går inte att göra så.
Exempel:
245.9 x 188 x 100/50=92 458 Wh.
(50% SOC är lite lågt, rekommenderar minst 50% för att hålla nere avrundningsfelen.
(SOC egentligen 49.9%)
IMG_4391.jpeg
Av BMS estimerad kapacitet, 92.8kWh
IMG_4390.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
niklas_lofgren
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 jan 2025 10:30

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av niklas_lofgren »

AAKEE skrev: 29 mar 2025 19:34
niklas_lofgren skrev: 29 mar 2025 18:44
AAKEE skrev: 28 mar 2025 20:26
TiborBlomhall skrev: 27 mar 2025 08:00

Tesla har nu lagt till ett gratis, mycket noggrann batterihälsotest i den senaste mjukvaran som skickas ut till bilarna. Eller själva testet har funnits redan förut men då endast åtkomligt från bilarnas dolda verkstadsmeny. Nu kan vem som helst aktivera testet och få reda på hur bilens batterier når.
Bilens BMS beräknar hela tiden batterikapaciteten. Den får inputs hela tiden och den estimerade batterikapaciteten ligger till grund för väldigt många funktioner, bland annat att bilen kan räkna ut hur mycket man ska ladda på en långresa, vilken laddningsnivå man har när man kommer fram osv.

Svaret på batteriets kapacitet finns alltså redan i bilens batteridator, BMS.

Ett batteri levererar mer energi om man laddar ut det långsamt än om man laddar ut det fort.
Teslas batteritest laddar ur batteriet långsamt jämfört med när man kör bilen som normalt.
Tesla utgår dessutom uppenbarligen inte ifrån batteriets ursprungliga kapacitet utan den lägsta kapacitet Tesla har satt där bilen fortfarande visar full range.

Exempelvis har en model 3 från 2019/2020 ett batteri med 77.8kWh Full Pack When New hårdkodat i batteriet. Batterierna levererade dock mer, ungefär 78-79kWh i testerna.

Men bilen visar full räckvidd ned till 76kWh, man kan alltså tappa 2-3% batterikapacitet utan att det syns, fast den verkliga räckvidden är 2-3% lägre.


När batteritestet genomförs visar det ofta betydligt lägre degradering än den degradering vi får om vi räknar med den av BMS estimerade batterikapaciteten och dividerar med kapaciteten batteriet hade som nytt, Full Pack When New.

Man kan räkna ut BMS estimerade kapacitet genom att multiplicera
förbrukning med snitt från energigrafen , multiplicera detta med 100 och sedan dividera med laddningsnivån i procent.
(Man bör inte ha för låg laddningsnivå när man gör det, helst 70% eller mer för att minska avrundningsfelen.)

IMG_4635.jpeg

Tar man sedan reda på ursprunglig kapacitet (vi kan stötta med det här), så kan man räkna ut vilken degradering man faktiskt har. Har man tex 5% degradering med denna metod kommer man bara kunna köra bilen tex 95% av WLTP.

Exempel: 228x190x100/54=80 222Wh.
Nykapacitet/Full Pack When New= 82100Wh.

SOH= 80222/82100= 0.977
Degradering = 1-0.977=0,023–> 2.3%

Jag rekommenderar denna metod före Teslas test. Skulle man göra Teslas test så rekommenderar jag att man även gör på detta sätt. Skulle de skilja rekommenderar jag att man använder resultatet från denna metod.

Här är BMS data att jämföra med berökningen ovan. Jag hade bara 54% vid exemplet, det ger okey värden men ändå lite mer avrundningsfel.
IMG_4343.jpeg
Hur vet man vad ens batteri hade för kapacitet från start?
Jag berättar det för dig, när du svarat på några frågor om din bil. 😅

Spännande.
MIC model 3 standard range plus 2021, oktober månad.
LRW3E7FA6MC380535
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av AAKEE »

niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 18:57
AAKEE skrev: 29 mar 2025 19:34
niklas_lofgren skrev: 29 mar 2025 18:44
AAKEE skrev: 28 mar 2025 20:26
TiborBlomhall skrev: 27 mar 2025 08:00

Tesla har nu lagt till ett gratis, mycket noggrann batterihälsotest i den senaste mjukvaran som skickas ut till bilarna. Eller själva testet har funnits redan förut men då endast åtkomligt från bilarnas dolda verkstadsmeny. Nu kan vem som helst aktivera testet och få reda på hur bilens batterier når.
Bilens BMS beräknar hela tiden batterikapaciteten. Den får inputs hela tiden och den estimerade batterikapaciteten ligger till grund för väldigt många funktioner, bland annat att bilen kan räkna ut hur mycket man ska ladda på en långresa, vilken laddningsnivå man har när man kommer fram osv.

Svaret på batteriets kapacitet finns alltså redan i bilens batteridator, BMS.

Ett batteri levererar mer energi om man laddar ut det långsamt än om man laddar ut det fort.
Teslas batteritest laddar ur batteriet långsamt jämfört med när man kör bilen som normalt.
Tesla utgår dessutom uppenbarligen inte ifrån batteriets ursprungliga kapacitet utan den lägsta kapacitet Tesla har satt där bilen fortfarande visar full range.

Exempelvis har en model 3 från 2019/2020 ett batteri med 77.8kWh Full Pack When New hårdkodat i batteriet. Batterierna levererade dock mer, ungefär 78-79kWh i testerna.

Men bilen visar full räckvidd ned till 76kWh, man kan alltså tappa 2-3% batterikapacitet utan att det syns, fast den verkliga räckvidden är 2-3% lägre.


När batteritestet genomförs visar det ofta betydligt lägre degradering än den degradering vi får om vi räknar med den av BMS estimerade batterikapaciteten och dividerar med kapaciteten batteriet hade som nytt, Full Pack When New.

Man kan räkna ut BMS estimerade kapacitet genom att multiplicera
förbrukning med snitt från energigrafen , multiplicera detta med 100 och sedan dividera med laddningsnivån i procent.
(Man bör inte ha för låg laddningsnivå när man gör det, helst 70% eller mer för att minska avrundningsfelen.)

IMG_4635.jpeg

Tar man sedan reda på ursprunglig kapacitet (vi kan stötta med det här), så kan man räkna ut vilken degradering man faktiskt har. Har man tex 5% degradering med denna metod kommer man bara kunna köra bilen tex 95% av WLTP.

Exempel: 228x190x100/54=80 222Wh.
Nykapacitet/Full Pack When New= 82100Wh.

SOH= 80222/82100= 0.977
Degradering = 1-0.977=0,023–> 2.3%

Jag rekommenderar denna metod före Teslas test. Skulle man göra Teslas test så rekommenderar jag att man även gör på detta sätt. Skulle de skilja rekommenderar jag att man använder resultatet från denna metod.

Här är BMS data att jämföra med berökningen ovan. Jag hade bara 54% vid exemplet, det ger okey värden men ändå lite mer avrundningsfel.
IMG_4343.jpeg
Hur vet man vad ens batteri hade för kapacitet från start?
Jag berättar det för dig, när du svarat på några frågor om din bil. 😅

Spännande.
MIC model 3 standard range plus 2021, oktober månad.
LRW3E7FA6MC380535

LFP, 55.1kWh som nytt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
niklas_lofgren
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 jan 2025 10:30

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av niklas_lofgren »

AAKEE skrev: 30 mar 2025 19:26
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 18:57
AAKEE skrev: 29 mar 2025 19:34
niklas_lofgren skrev: 29 mar 2025 18:44
AAKEE skrev: 28 mar 2025 20:26


Bilens BMS beräknar hela tiden batterikapaciteten. Den får inputs hela tiden och den estimerade batterikapaciteten ligger till grund för väldigt många funktioner, bland annat att bilen kan räkna ut hur mycket man ska ladda på en långresa, vilken laddningsnivå man har när man kommer fram osv.

Svaret på batteriets kapacitet finns alltså redan i bilens batteridator, BMS.

Ett batteri levererar mer energi om man laddar ut det långsamt än om man laddar ut det fort.
Teslas batteritest laddar ur batteriet långsamt jämfört med när man kör bilen som normalt.
Tesla utgår dessutom uppenbarligen inte ifrån batteriets ursprungliga kapacitet utan den lägsta kapacitet Tesla har satt där bilen fortfarande visar full range.

Exempelvis har en model 3 från 2019/2020 ett batteri med 77.8kWh Full Pack When New hårdkodat i batteriet. Batterierna levererade dock mer, ungefär 78-79kWh i testerna.

Men bilen visar full räckvidd ned till 76kWh, man kan alltså tappa 2-3% batterikapacitet utan att det syns, fast den verkliga räckvidden är 2-3% lägre.


När batteritestet genomförs visar det ofta betydligt lägre degradering än den degradering vi får om vi räknar med den av BMS estimerade batterikapaciteten och dividerar med kapaciteten batteriet hade som nytt, Full Pack When New.

Man kan räkna ut BMS estimerade kapacitet genom att multiplicera
förbrukning med snitt från energigrafen , multiplicera detta med 100 och sedan dividera med laddningsnivån i procent.
(Man bör inte ha för låg laddningsnivå när man gör det, helst 70% eller mer för att minska avrundningsfelen.)

IMG_4635.jpeg

Tar man sedan reda på ursprunglig kapacitet (vi kan stötta med det här), så kan man räkna ut vilken degradering man faktiskt har. Har man tex 5% degradering med denna metod kommer man bara kunna köra bilen tex 95% av WLTP.

Exempel: 228x190x100/54=80 222Wh.
Nykapacitet/Full Pack When New= 82100Wh.

SOH= 80222/82100= 0.977
Degradering = 1-0.977=0,023–> 2.3%

Jag rekommenderar denna metod före Teslas test. Skulle man göra Teslas test så rekommenderar jag att man även gör på detta sätt. Skulle de skilja rekommenderar jag att man använder resultatet från denna metod.

Här är BMS data att jämföra med berökningen ovan. Jag hade bara 54% vid exemplet, det ger okey värden men ändå lite mer avrundningsfel.
IMG_4343.jpeg
Hur vet man vad ens batteri hade för kapacitet från start?
Jag berättar det för dig, när du svarat på några frågor om din bil. 😅

Spännande.
MIC model 3 standard range plus 2021, oktober månad.
LRW3E7FA6MC380535

LFP, 55.1kWh som nytt.

Tack för svar. Jag är dock intresserad av hur du kan veta det? Vad jag läst mig till så skickade Tesla ut bilar sista kvartalet 2021 med det nya 60kwh batteriet LFP i standard range plus modellen innan dom sen bytte motor till lägre effekt och bytte namn bara till RWD. Dvs att det finns bilar av exakt den modellen med båda batteristorlekarna. Finns det något du kan vara säker på att det just är 55kwh i denna bil? Känns lite så här med Tesla över huvud taget att batterierna kan variera över tid?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av AAKEE »

niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 20:45
AAKEE skrev: 30 mar 2025 19:26
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 18:57
AAKEE skrev: 29 mar 2025 19:34
niklas_lofgren skrev: 29 mar 2025 18:44


Hur vet man vad ens batteri hade för kapacitet från start?
Jag berättar det för dig, när du svarat på några frågor om din bil. 😅

Spännande.
MIC model 3 standard range plus 2021, oktober månad.
LRW3E7FA6MC380535

LFP, 55.1kWh som nytt.

Tack för svar. Jag är dock intresserad av hur du kan veta det? Vad jag läst mig till så skickade Tesla ut bilar sista kvartalet 2021 med det nya 60kwh batteriet LFP i standard range plus modellen innan dom sen bytte motor till lägre effekt och bytte namn bara till RWD. Dvs att det finns bilar av exakt den modellen med båda batteristorlekarna. Finns det något du kan vara säker på att det just är 55kwh i denna bil? Känns lite så här med Tesla över huvud taget att batterierna kan variera över tid?
De första LFP var 55.1kWh. Så mest sannolikt mht logik.

För att veta säkert: söka regnummer på transportstyrelsen.se efter att car-info gett regnumret och kontrollerat att det står E6CR under variant.
IMG_4401.jpeg
Jag kan det utantill men i E6CR är 6 = CATL LFP och C det första CATL på 55.1kWh, se nedan:
IMG_3195.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
niklas_lofgren
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 jan 2025 10:30

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av niklas_lofgren »

AAKEE skrev: 30 mar 2025 21:04
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 20:45
AAKEE skrev: 30 mar 2025 19:26
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 18:57
AAKEE skrev: 29 mar 2025 19:34


Jag berättar det för dig, när du svarat på några frågor om din bil. 😅

Spännande.
MIC model 3 standard range plus 2021, oktober månad.
LRW3E7FA6MC380535

LFP, 55.1kWh som nytt.

Tack för svar. Jag är dock intresserad av hur du kan veta det? Vad jag läst mig till så skickade Tesla ut bilar sista kvartalet 2021 med det nya 60kwh batteriet LFP i standard range plus modellen innan dom sen bytte motor till lägre effekt och bytte namn bara till RWD. Dvs att det finns bilar av exakt den modellen med båda batteristorlekarna. Finns det något du kan vara säker på att det just är 55kwh i denna bil? Känns lite så här med Tesla över huvud taget att batterierna kan variera över tid?
De första LFP var 55.1kWh. Så mest sannolikt mht logik.

För att veta säkert: söka regnummer på transportstyrelsen.se efter att car-info gett regnumret och kontrollerat att det står E6CR under variant.
IMG_4401.jpeg

Jag kan det utantill men i E6CR är 6 = CATL LFP och C det första CATL på 55.1kWh, se nedan:

IMG_3195.jpeg

Ok grymt! Tack för hjälpen. Car.info listade den med 60kwh batteri. Men här blev det väldigt tydligt. Tack
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av AAKEE »

niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 23:37
AAKEE skrev: 30 mar 2025 21:04
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 20:45
AAKEE skrev: 30 mar 2025 19:26
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 18:57



Spännande.
MIC model 3 standard range plus 2021, oktober månad.
LRW3E7FA6MC380535

LFP, 55.1kWh som nytt.

Tack för svar. Jag är dock intresserad av hur du kan veta det? Vad jag läst mig till så skickade Tesla ut bilar sista kvartalet 2021 med det nya 60kwh batteriet LFP i standard range plus modellen innan dom sen bytte motor till lägre effekt och bytte namn bara till RWD. Dvs att det finns bilar av exakt den modellen med båda batteristorlekarna. Finns det något du kan vara säker på att det just är 55kwh i denna bil? Känns lite så här med Tesla över huvud taget att batterierna kan variera över tid?
De första LFP var 55.1kWh. Så mest sannolikt mht logik.

För att veta säkert: söka regnummer på transportstyrelsen.se efter att car-info gett regnumret och kontrollerat att det står E6CR under variant.
IMG_4401.jpeg

Jag kan det utantill men i E6CR är 6 = CATL LFP och C det första CATL på 55.1kWh, se nedan:

IMG_3195.jpeg

Ok grymt! Tack för hjälpen. Car.info listade den med 60kwh batteri. Men här blev det väldigt tydligt. Tack
Car-info är säkert bra på mycket eller något, men detaljer om Teslor är de inte bra på.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 aug 2019 13:48
Ort: Bålsta
Referralkod: ts.la/sren49192

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av SIR N »

AAKEE skrev: 30 mar 2025 21:04
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 20:45
AAKEE skrev: 30 mar 2025 19:26
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 18:57
AAKEE skrev: 29 mar 2025 19:34


Jag berättar det för dig, när du svarat på några frågor om din bil. 😅

Spännande.
MIC model 3 standard range plus 2021, oktober månad.
LRW3E7FA6MC380535

LFP, 55.1kWh som nytt.

Tack för svar. Jag är dock intresserad av hur du kan veta det? Vad jag läst mig till så skickade Tesla ut bilar sista kvartalet 2021 med det nya 60kwh batteriet LFP i standard range plus modellen innan dom sen bytte motor till lägre effekt och bytte namn bara till RWD. Dvs att det finns bilar av exakt den modellen med båda batteristorlekarna. Finns det något du kan vara säker på att det just är 55kwh i denna bil? Känns lite så här med Tesla över huvud taget att batterierna kan variera över tid?
De första LFP var 55.1kWh. Så mest sannolikt mht logik.

För att veta säkert: söka regnummer på transportstyrelsen.se efter att car-info gett regnumret och kontrollerat att det står E6CR under variant.
IMG_4401.jpeg

Jag kan det utantill men i E6CR är 6 = CATL LFP och C det första CATL på 55.1kWh, se nedan:

IMG_3195.jpeg
OK, då kan jag utläsa från tabellen att jag har ett LG M50 (E5LD) i min Model 3 LR Dual Motor tillverkad december 2022. Men hur vet jag vilken kapacitet batteriet hade som nytt? Finns nån annan tabell att titta i? Teslamate säger 80 kWh på sidan där man kollar degradering. Car.info säger 82 kWh.
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1184
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av MangeT »

MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Inlägg av AAKEE »

SIR N skrev: 31 mar 2025 17:32
AAKEE skrev: 30 mar 2025 21:04
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 20:45
AAKEE skrev: 30 mar 2025 19:26
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 18:57



Spännande.
MIC model 3 standard range plus 2021, oktober månad.
LRW3E7FA6MC380535

LFP, 55.1kWh som nytt.

Tack för svar. Jag är dock intresserad av hur du kan veta det? Vad jag läst mig till så skickade Tesla ut bilar sista kvartalet 2021 med det nya 60kwh batteriet LFP i standard range plus modellen innan dom sen bytte motor till lägre effekt och bytte namn bara till RWD. Dvs att det finns bilar av exakt den modellen med båda batteristorlekarna. Finns det något du kan vara säker på att det just är 55kwh i denna bil? Känns lite så här med Tesla över huvud taget att batterierna kan variera över tid?
De första LFP var 55.1kWh. Så mest sannolikt mht logik.

För att veta säkert: söka regnummer på transportstyrelsen.se efter att car-info gett regnumret och kontrollerat att det står E6CR under variant.
IMG_4401.jpeg

Jag kan det utantill men i E6CR är 6 = CATL LFP och C det första CATL på 55.1kWh, se nedan:

IMG_3195.jpeg
OK, då kan jag utläsa från tabellen att jag har ett LG M50 (E5LD) i min Model 3 LR Dual Motor tillverkad december 2022. Men hur vet jag vilken kapacitet batteriet hade som nytt? Finns nån annan tabell att titta i? Teslamate säger 80 kWh på sidan där man kollar degradering. Car.info säger 82 kWh.
Du vet ju att det inte är 82kWh, eftersom car-info skriver det 😂


LG M50, E5LD/Y5LD = 78.8 kwh full pack when new. De brukar kunna nå ~ 79kWh som högst.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar