Flera av laddstolparna som visas på bilden är inte offentliga, t.ex. de som hör till Hotell Gio, eller sitter i parkeringshus.
Hur långt är det rimligt att gå för att ladda bilen?
Jag har satt gränsen vid 1 km.
Dessutom räknar jag bort platser där jag måste betala parkeringsavgift trots att jag redan betalar 450 kr/månad för boendeparkering.
Sedan har vi då problemet att "lediga" platser inte alls är lediga.
Men du har själv valt att bo så? Det finns ju rimligen alternativ.
Ja, för 26 år sedan. Skall vi flytta eftersom vi vill köra elbil?
Skall alla som vill köra elbil flytta ut på landet och alla som vill bo kvar skall köra avgasbil?
Det handlar som sagt inte om mig, det handlar om att fler skall kunna ladda "hemma" även om man saknar egen parkeringsplats.
Det finns ju boendealternativ mellan att bo på "landet" och bo i en bilfientlig stadsdel där man får betala 450kr/mån för gatuparkering.
Du har inte kört i Jönköping på många år?
Gratis parkering finns bara vissa dagar eller tider.
Fast de nyaste elbilarna klarar det här åka och tanka mycket bättre. Med iX3 får man 37 mil WLTP på 10 minuter.
För 4:- eller 6:-/kWh för en milkostnad på runt 6...10:-/milen (eller 10...15:-/milen på vintern) efter att man åkt till någon av de totalt 3 laddare i Solna som klarar 800V (två i Solna Centrum och en vid Järva krog).
Seriöst?
Jag har en vän som bor i Huvudsta och det finns bara ett enda laddställe med totalt 4 stolpar inom 10 minuters promenad, men däremot kan man nå (grov uppskattning) uppåt 1000 vanliga parkeringsplatser.
Ja? Vad kostar det att köra på bensin då? En elbil är ju bättre och trevligare i övrigt och kostar inte sådär jättemycket mer än motsvarande bensinbil heller längre.
Så du tycker att det är ok att jag har gratis parkering, halva laddplatsen betald av staten och laddar idag för 1,05 kr/kWh inklusive alla avgifter och att du ska betala en viss summa varje månad för parkeringen och sedan åka i väg och ladda för 4,50kr/kWh?
Gott om alternativ på bilden och ja det är dyrt att parkera i storstäder. På snabbladdare slipper du p-avgift.
Man kan inte förvänta sig en personlig laddare utan avgift om man bor i storstan.
Men vill man se problem i allt…
Hur långt tycker du att man skall behöva gå till och från en laddplats och hur långt skall man behöva köra för att hitta en plats som faktiskt är ledig?
Uppenbarligen de flesta i närområdet att det är för besvärligt.
1-2 km. Borde inte vara några större problem i någon svensk stad. Reser ganska mycket i tjänst och besökt många städer. Har aldrig haft något problem att hitta en laddare. Uppenbarligen går det ganska bra även för dig med tanke på att du kör elbil och bor i Solna.
"ganska" bra.
Allt beror på hur mycket tid och energi man beredd att lägga ned. Jag är villig att lägga ned mer än de flesta, som att ta bilen till jobbet och ladda där eftersom alla laddstolpar i närområdet är upptagna/blockerade.
Men, för tredje gången, det handlar inte om mig.
De flesta anser att det inte funkar att köra elbil om det är så här besvärligt att ladda.
Vi har 1,5 km till MoS och där kan man stå 4 timmar utan parkeringsavgift och betala 4 kr/kWh. Jag har gjort det flera gånger.
Hur många andra är beredda att gå 2 x 1,5 km för att ladda bilen?
Och för mer än tredje gången, de flesta i gruppen som köper nyare bilar har redan möjlighet till hemmaladdning.
Jag tror även att alla som idag har möjlighet att välja hur man vill bo kan ordna det. Gruppen som drabbas är dom som av olika anledningar måste bå i hyresrätt, ofta på grund av brister i kreditvärdigheten, kör i större utsträckning äldre fossilbil. Än så länge.
Fast de nyaste elbilarna klarar det här åka och tanka mycket bättre. Med iX3 får man 37 mil WLTP på 10 minuter.
För 4:- eller 6:-/kWh för en milkostnad på runt 6...10:-/milen (eller 10...15:-/milen på vintern) efter att man åkt till någon av de totalt 3 laddare i Solna som klarar 800V (två i Solna Centrum och en vid Järva krog).
Seriöst?
Jag har en vän som bor i Huvudsta och det finns bara ett enda laddställe med totalt 4 stolpar inom 10 minuters promenad, men däremot kan man nå (grov uppskattning) uppåt 1000 vanliga parkeringsplatser.
Ja? Vad kostar det att köra på bensin då? En elbil är ju bättre och trevligare i övrigt och kostar inte sådär jättemycket mer än motsvarande bensinbil heller längre.
Så du tycker att det är ok att jag har gratis parkering, halva laddplatsen betald av staten och laddar idag för 1,05 kr/kWh inklusive alla avgifter och att du ska betala en viss summa varje månad för parkeringen och sedan åka i väg och ladda för 4,50kr/kWh?
Finns större orättvisor än så. Tror de som har råd att bo i såna områden har råd att ladda lite också.
Gillar inte attityden att staten ska stå för allt.