Fredrik j skrev: ↑03 maj 2026 10:37
mikebike skrev: ↑03 maj 2026 09:59
bmwixxdrive50 skrev: ↑01 maj 2026 19:11
Jerker skrev: ↑01 maj 2026 17:30
Alla gör ju sina livsval. Många vill idag bo i tätbebyggelse. Ofta beror det nog på att man har lättare att få ett [välbetalt] arbete där än på landet. Men med att bo i en populär tätort kommer sådant som dyrare boende och ont om parkeringsplatser och svårt med billaddare. En ond cirkel: för att få ett bra jobb med bra lön så får man acceptera högre omkostnader vilket äter upp en stor del av den högre lönen.
För oss som hellre bor på landet och anpassar oss efter den arbetsmarknad som erbjuds med oftast mycket lägre löner så kommer de fördelarna att vi kan hitta mycket billigare boende. Trots lägre löner så kan man ändå ha en dräglig levnadsstandard och har lättare att äga en elbil.
Men alla kan ju inte välja precis var man vill bo och därmed välja villkoren för sådant som elbilsägande. Alltså, man väljer kanske inte alltid själv hur ens boende är och därmed har man kanske inte med vilje försatt sig i en svår situation vad gäller elbilar. Om nu staten vill att vi ska försöka avveckla beroendet av fossila drivmedel så bör man kanske också se till att det blir lättare för boende i lägenhet i innerstan att kunna ladda sin bil. Det är inte nåt som bara kan ligga på den enskilde utan är ett gemensamt ansvar.
Idag kan du bo lite varsomhelst.
Ingen behöver bo inne i centrala Stockholm för jobbets skull. Eller Solna eller Sundbyberg eller whatever. Du kan bo på landet utanför Knivsta lika gärna.
Bara om man accepterar att långpendla till jobbet.
Det blir nog svårt att övertyga frun om att hon skall få en timme längre restid till jobbet bara för att jag vill ladda bilen enklare.
En timme längre säger du. Måste du flytta ända till uppsala för att kunna ladda bilen hemma? Ska erkänna att jag inte har full koll på stockholms norra förorter men att du inte skulle kunna hitta någonstans att bo inom kommunen låter ju märkligt. Men det är ju som sagt tvunget med liten egen ansträngning och vilja.
Villa i Solna?
Få, och mycket dyra.
För att köpa en villa vi har råd med handlar det om minst en timme. Här ovan nämndes Knivsta, och det är något sådant det handlar om. Närhet till kommunikationer har stor inverkan på priset i Stockholmsområdet
Det är ändå inte aktuellt att byta boende strax innan pension.
På sikt är planen att köpa ett hus utanför Varberg, men vi har letat i 5-6 år utan att ha hittat något vi vill ha.
Men, återigen, det handlar inte om mig, eller om Solna, jag har ju valt att köra elbil trots dålig laddinfrastruktur. Jag är mycket intresserad av teknik i allmänhet och bilteknik i synnerhet. Jag är elektronikingenjör och jobbar på KTH, har tidigare jobbat med bildiagnos och eldrift för bussar, lastbilar och truckar.
"Normala" människor har svårare att acceptera alla svårigheter det innebär att köra elbil utan möjlighet att ladda nära hemmet.
Dessutom är ju miljön sämst i tätbebyggda områden så jag tycker det är rimligt att man stimulerar övergången till elbilar där.