BMW iX3 Neue klasse

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

bmwixxdrive50
Inlägg: 266
Blev medlem: 25 apr 2026 12:43

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av bmwixxdrive50 »

Nect skrev: 22 jun 2026 23:28
Denna bil har riktigt bra räckvidd!

67,5 mil. Snitthastighet 89,3 km/h (mycket motorväg 110/120)
Imponerande. 89,3 km/h I snitt är mycket högre än vad folk tror. Det är nästan enbart motorväg förutom start och stopp på långsammare vägar.
Nect
elbilist
Inlägg: 2294
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av Nect »

macky skrev: 23 jun 2026 07:52
Nect skrev: 22 jun 2026 23:28
Denna bil har riktigt bra räckvidd!

67,5 mil. Snitthastighet 89,3 km/h (mycket motorväg 110/120)
Imponerande! Vad har du för fälgar?
BMW original m-sport 20” (ej aero)
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av mikebike »

Nect skrev: 23 jun 2026 11:35
macky skrev: 23 jun 2026 07:52
Nect skrev: 22 jun 2026 23:28
Denna bil har riktigt bra räckvidd!

67,5 mil. Snitthastighet 89,3 km/h (mycket motorväg 110/120)
Imponerande! Vad har du för fälgar?
BMW original m-sport 20” (ej aero)
Jag har beställt 20" Aero, men jag har konstaterat att jag betalar 4400 kr för några plastbitar! :(
1047 = 1048 + plastinlägg.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av Jossi »

mikebike skrev: 23 jun 2026 12:19
Nect skrev: 23 jun 2026 11:35
macky skrev: 23 jun 2026 07:52
Nect skrev: 22 jun 2026 23:28
Denna bil har riktigt bra räckvidd!

67,5 mil. Snitthastighet 89,3 km/h (mycket motorväg 110/120)
Imponerande! Vad har du för fälgar?
BMW original m-sport 20” (ej aero)
Jag har beställt 20" Aero, men jag har konstaterat att jag betalar 4400 kr för några plastbitar! :(
1047 = 1048 + plastinlägg.
Fula dessutom ;)
BMW IX3 2026
Nect
elbilist
Inlägg: 2294
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av Nect »

bmwixxdrive50 skrev: 23 jun 2026 07:55
Nect skrev: 22 jun 2026 23:28
Denna bil har riktigt bra räckvidd!

67,5 mil. Snitthastighet 89,3 km/h (mycket motorväg 110/120)
Imponerande. 89,3 km/h I snitt är mycket högre än vad folk tror. Det är nästan enbart motorväg förutom start och stopp på långsammare vägar.
Start och mål i olika städer som gör att snittet åker ner en hel del 😊
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 1238
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av mussla »

Inte bara positiva saker enligt Peter Esse. Högt vägljud, stötig, touch-kontroller på ratten, styrassistenten kräver att man håller händerna högt upp på ratten. Spökbromsar vid omkörning av långtradare. Och som vanligt inga kurvhandtag bak. Mycket positivt också som väldigt lång räckvidd och beröm för styrassistenten.

Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av Jossi »

mussla skrev: 24 jun 2026 07:47
Inte bara positiva saker enligt Peter Esse. Högt vägljud, stötig, touch-kontroller på ratten, styrassistenten kräver att man håller händerna högt upp på ratten. Spökbromsar vid omkörning av långtradare. Och som vanligt inga kurvhandtag bak. Mycket positivt också som väldigt lång räckvidd och beröm för styrassistenten.

"Högt upp på ratten" stämmer inte, räcker med att nudda kl 8/4 för mig. Instämmer i allt annat negativt förutom stötig, men det beror väl på vad man jämför med. Han har väl en hel del bilar att jämföra med, jag har bara min Model Y. Kurvhandtag fattar jag verkligen inte varför man tar bort?

Spökbromsningar har varit 0 för mig, har ändå avverkat massa långtradare. Men det är säkert som med Tesla, vissa blir "utsatta" mer än andra, och det suger.
BMW IX3 2026
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 1238
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av mussla »

Jossi skrev: 24 jun 2026 07:56
mussla skrev: 24 jun 2026 07:47
Inte bara positiva saker enligt Peter Esse. Högt vägljud, stötig, touch-kontroller på ratten, styrassistenten kräver att man håller händerna högt upp på ratten. Spökbromsar vid omkörning av långtradare. Och som vanligt inga kurvhandtag bak. Mycket positivt också som väldigt lång räckvidd och beröm för styrassistenten.

"Högt upp på ratten" stämmer inte, räcker med att nudda kl 8/4 för mig. Instämmer i allt annat negativt förutom stötig, men det beror väl på vad man jämför med. Han har väl en hel del bilar att jämföra med, jag har bara min Model Y. Kurvhandtag fattar jag verkligen inte varför man tar bort?

Spökbromsningar har varit 0 för mig, har ändå avverkat massa långtradare. Men det är säkert som med Tesla, vissa blir "utsatta" mer än andra, och det suger.
Det var väl M-paket på den han testade så det kanske kan förklara stötigheten och även ratten. Han nämnde att man kunde byta till en bättre ratt för 4000 kr. Jag håller med om kurvhandtag. Det är rätt skönt att hålla handen där även om det inte går fort.

Vi lär väl höra mer om spökbromsningar är ett problem eller inte när fler får bilen.

Jag förstod inte varför man vill stänga av auto-hold när man fickparkerar.
Senast redigerad av mussla, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

ObscureEconomist skrev: 18 jun 2026 11:22
Även att man bara har belysning på ena sidan I skuffen och ingen belysning i frunken.
Skulle även velat att man kunde låst upp frunken via mobilen på något vis och inte bara det fysiska öppnandet från förarsätet.
De flesta bilar saknar dessa, ytterst märkligt.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Nect skrev: 23 jun 2026 11:35
macky skrev: 23 jun 2026 07:52
Nect skrev: 22 jun 2026 23:28
Denna bil har riktigt bra räckvidd!

67,5 mil. Snitthastighet 89,3 km/h (mycket motorväg 110/120)
Imponerande! Vad har du för fälgar?
BMW original m-sport 20” (ej aero)
Väldigt bra!
100-0%?
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
tesla newbie
Inlägg: 1083
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av tesla newbie »

mussla skrev: 24 jun 2026 07:47
Inte bara positiva saker enligt Peter Esse. Högt vägljud, stötig, touch-kontroller på ratten, styrassistenten kräver att man håller händerna högt upp på ratten. Spökbromsar vid omkörning av långtradare. Och som vanligt inga kurvhandtag bak. Mycket positivt också som väldigt lång räckvidd och beröm för styrassistenten.

Han måste vara mycket känslig eller föredra jänkegung. BMW iX3 är verkligen inte stötig uppfattar jag. Den är fast i dämpningen men absolut inte obekväm. Bullret är också märkligt tycker jag. Jag har provkört iX3 tre gånger på olika vägar och aldrig uppfattat den som bullrig.
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av Jossi »

mussla skrev: 24 jun 2026 08:15
Jossi skrev: 24 jun 2026 07:56
mussla skrev: 24 jun 2026 07:47
Inte bara positiva saker enligt Peter Esse. Högt vägljud, stötig, touch-kontroller på ratten, styrassistenten kräver att man håller händerna högt upp på ratten. Spökbromsar vid omkörning av långtradare. Och som vanligt inga kurvhandtag bak. Mycket positivt också som väldigt lång räckvidd och beröm för styrassistenten.

"Högt upp på ratten" stämmer inte, räcker med att nudda kl 8/4 för mig. Instämmer i allt annat negativt förutom stötig, men det beror väl på vad man jämför med. Han har väl en hel del bilar att jämföra med, jag har bara min Model Y. Kurvhandtag fattar jag verkligen inte varför man tar bort?

Spökbromsningar har varit 0 för mig, har ändå avverkat massa långtradare. Men det är säkert som med Tesla, vissa blir "utsatta" mer än andra, och det suger.
Det var väl M-paket på den han testade så det kanske kan förklara stötigheten och även ratten. Han nämnde att man kunde byta till en bättre ratt för 4000 kr. Jag håller med om kurvhandtag. Det är rätt skönt att hålla handen där även om det inte går fort.

Vi lär väl höra mer om spökbromsningar är ett problem eller inte när fler får bilen.

Jag förstod inte varför man vill stänga av auto-hold när man fickparkerar.
Jag har M Sport eller vad dom nu hade för fancy namn, valde även den M-ratten som ser (lite) bättre ut än den som är default
BMW IX3 2026
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12287
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av martinot »

mussla skrev: 24 jun 2026 07:47
Inte bara positiva saker enligt Peter Esse. Högt vägljud, stötig, touch-kontroller på ratten, styrassistenten kräver att man håller händerna högt upp på ratten. Spökbromsar vid omkörning av långtradare. Och som vanligt inga kurvhandtag bak. Mycket positivt också som väldigt lång räckvidd och beröm för styrassistenten.

Man skall inte nedvärdera hans åsikter. De är lika berättigade som allas. Men kan bör veta att PE föredrar genrellt väldigt mjuka och guniga bilar, och inte någon som oftast gillar att köra så aktivt, som tex hans kollega CG eller typiska BMW-förare.

Tror BMW inte är en bil som är tillverkad för de som vill gunga fram på vägarna, utan en som är satt för de förare som gillar att köra sin bil lite mer aktivt. Så ur PEs perspektiv så är säkert iX3 helt fel bil. Inte konstigare än så.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12287
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av martinot »

tesla newbie skrev: 24 jun 2026 08:28
Han måste vara mycket känslig eller föredra jänkegung. BMW iX3 är verkligen inte stötig uppfattar jag. Den är fast i dämpningen men absolut inte obekväm. Bullret är också märkligt tycker jag. Jag har provkört iX3 tre gånger på olika vägar och aldrig uppfattat den som bullrig.
Han föredrar absolut jänke/kina-gung.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Nect
elbilist
Inlägg: 2294
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av Nect »

Sportbilsentusiasten skrev: 24 jun 2026 08:21
Nect skrev: 23 jun 2026 11:35
macky skrev: 23 jun 2026 07:52
Nect skrev: 22 jun 2026 23:28
Denna bil har riktigt bra räckvidd!

67,5 mil. Snitthastighet 89,3 km/h (mycket motorväg 110/120)
Imponerande! Vad har du för fälgar?
BMW original m-sport 20” (ej aero)
Väldigt bra!
100-0%?
Jo nått sånt, den tippa ner till 0% ganska precis. 😊
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
benke_berguv
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av benke_berguv »

Esses surrande om att rattens utformning och svårt att veta åt vilket håll hjulen står (minns inte exakt formulering) är bland det dummaste jag hört från en recensent så total rullgardin ner vilket är synd då det mesta annat han lägger ut brukar innehålla en hel del matnyttigt…

Ang stötig så kommer han, precis som jag, från en Audi Q8 om jag inte minns helt fel och då är den stötig. Sen om den är för stötig eller inte är väl mer en personlig åsikt och inget universellt faktum direkt. Jämfört med BMW i3s är den ju mjuk:)

///Benke
Senast redigerad av benke_berguv, redigerad totalt 1 gånger.
Nect
elbilist
Inlägg: 2294
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av Nect »

benke_berguv skrev: 25 jun 2026 11:06
Esses surrande om att rattens utformning och svårt att veta åt vilket håll hjulen står (minns inte exakt formulering) är bland det dummaste jag hört från en recensent så total rullgardin ner vilket är synd då det mesta annat han lägger ut brukar innehålla en hel del matnyttigt…

Ang stötig så kommer han, precis som jag, från en Audi Q8 om jag inte minns helt fel och då är den stötig. Sen om den är för störig eller inte är väl mer en personlig åsikt och inget universellt faktum direkt. Jämfört med BMW i3s är den ju mjuk:)

///Benke
Kommer själv från en Q8.
Jag tycker inte iX3:an är stötig utan mer åt det fastahållet så att säga. Dämpningen är väldigt bra för att helt sakna adaptiv- eller luftfjädring.
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
benke_berguv
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av benke_berguv »

Jag håller med dig till fullo på den punkten.

//Benke
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12287
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av martinot »

benke_berguv skrev: 25 jun 2026 11:06
Esses surrande om att rattens utformning och svårt att veta åt vilket håll hjulen står (minns inte exakt formulering) är bland det dummaste jag hört från en recensent så total rullgardin ner vilket är synd då det mesta annat han lägger ut brukar innehålla en hel del matnyttigt…

Ang stötig så kommer han, precis som jag, från en Audi Q8 om jag inte minns helt fel och då är den stötig. Sen om den är för stötig eller inte är väl mer en personlig åsikt och inget universellt faktum direkt. Jämfört med BMW i3s är den ju mjuk:)
Han klagar ofta på "Tesla-fans" och kalla ofta lyssnare som gillar något hos Tesla som "sekt", men själv så verkar han vara nästan fanatiskt pro Audi/VAG, och oftast mer negativ emot de flesta andra bilmärken (kanske undantaget Volvo/Polestar och andra kinesiska märken som han gillar i andra hand).

Tror man iaf. bör veta och förstå att han, oftast åtminstone som utgångspunkt, är rätt biased pro Audi/VAG-gruppen. Alla, inklusive PE har rätt till sina åsikter och preferenser/fandom, men kan vara bra att känna till hans rätt så färgstarka märkespreferenser.

(Hans poddkollega CG upplever jag som oftast betydligt mer nyanserad.)
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
bmwixxdrive50
Inlägg: 266
Blev medlem: 25 apr 2026 12:43

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av bmwixxdrive50 »

Esse behöver kanske mer fjädring än andra... :D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av mikebike »

bmwixxdrive50 skrev: 25 jun 2026 12:44
Esse behöver kanske mer fjädring än andra... :D
Jag tror han har rätt bra stoppning själv. Gung också.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.