Imponerande. 89,3 km/h I snitt är mycket högre än vad folk tror. Det är nästan enbart motorväg förutom start och stopp på långsammare vägar.
BMW iX3 Neue klasse
Moderator: Redaktion
-
bmwixxdrive50
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 25 apr 2026 12:43
Re: BMW iX3 Neue klasse
-
Nect
- elbilist
- Inlägg: 2294
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Re: BMW iX3 Neue klasse
BMW original m-sport 20” (ej aero)
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
-
mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 10796
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW iX3 Neue klasse
Jag har beställt 20" Aero, men jag har konstaterat att jag betalar 4400 kr för några plastbitar!
1047 = 1048 + plastinlägg.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Jossi
- Teslaägare
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 13 mar 2023 09:12
Re: BMW iX3 Neue klasse
Fula dessutom
BMW IX3 2026
-
Nect
- elbilist
- Inlägg: 2294
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Re: BMW iX3 Neue klasse
Start och mål i olika städer som gör att snittet åker ner en hel del
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
-
mussla
- Teslaägare
- Inlägg: 1238
- Blev medlem: 18 mar 2023 17:00
Re: BMW iX3 Neue klasse
Inte bara positiva saker enligt Peter Esse. Högt vägljud, stötig, touch-kontroller på ratten, styrassistenten kräver att man håller händerna högt upp på ratten. Spökbromsar vid omkörning av långtradare. Och som vanligt inga kurvhandtag bak. Mycket positivt också som väldigt lång räckvidd och beröm för styrassistenten.
Model Y LR AWD -24
-
Jossi
- Teslaägare
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 13 mar 2023 09:12
Re: BMW iX3 Neue klasse
"Högt upp på ratten" stämmer inte, räcker med att nudda kl 8/4 för mig. Instämmer i allt annat negativt förutom stötig, men det beror väl på vad man jämför med. Han har väl en hel del bilar att jämföra med, jag har bara min Model Y. Kurvhandtag fattar jag verkligen inte varför man tar bort?mussla skrev: ↑24 jun 2026 07:47Inte bara positiva saker enligt Peter Esse. Högt vägljud, stötig, touch-kontroller på ratten, styrassistenten kräver att man håller händerna högt upp på ratten. Spökbromsar vid omkörning av långtradare. Och som vanligt inga kurvhandtag bak. Mycket positivt också som väldigt lång räckvidd och beröm för styrassistenten.
Spökbromsningar har varit 0 för mig, har ändå avverkat massa långtradare. Men det är säkert som med Tesla, vissa blir "utsatta" mer än andra, och det suger.
BMW IX3 2026
-
mussla
- Teslaägare
- Inlägg: 1238
- Blev medlem: 18 mar 2023 17:00
Re: BMW iX3 Neue klasse
Det var väl M-paket på den han testade så det kanske kan förklara stötigheten och även ratten. Han nämnde att man kunde byta till en bättre ratt för 4000 kr. Jag håller med om kurvhandtag. Det är rätt skönt att hålla handen där även om det inte går fort.Jossi skrev: ↑24 jun 2026 07:56"Högt upp på ratten" stämmer inte, räcker med att nudda kl 8/4 för mig. Instämmer i allt annat negativt förutom stötig, men det beror väl på vad man jämför med. Han har väl en hel del bilar att jämföra med, jag har bara min Model Y. Kurvhandtag fattar jag verkligen inte varför man tar bort?mussla skrev: ↑24 jun 2026 07:47Inte bara positiva saker enligt Peter Esse. Högt vägljud, stötig, touch-kontroller på ratten, styrassistenten kräver att man håller händerna högt upp på ratten. Spökbromsar vid omkörning av långtradare. Och som vanligt inga kurvhandtag bak. Mycket positivt också som väldigt lång räckvidd och beröm för styrassistenten.
Spökbromsningar har varit 0 för mig, har ändå avverkat massa långtradare. Men det är säkert som med Tesla, vissa blir "utsatta" mer än andra, och det suger.
Vi lär väl höra mer om spökbromsningar är ett problem eller inte när fler får bilen.
Jag förstod inte varför man vill stänga av auto-hold när man fickparkerar.
Senast redigerad av mussla, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR AWD -24
-
Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 1348
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: BMW iX3 Neue klasse
De flesta bilar saknar dessa, ytterst märkligt.ObscureEconomist skrev: ↑18 jun 2026 11:22Även att man bara har belysning på ena sidan I skuffen och ingen belysning i frunken.
Skulle även velat att man kunde låst upp frunken via mobilen på något vis och inte bara det fysiska öppnandet från förarsätet.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
-
Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 1348
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: BMW iX3 Neue klasse
Väldigt bra!
100-0%?
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
-
tesla newbie
- Inlägg: 1083
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: BMW iX3 Neue klasse
Han måste vara mycket känslig eller föredra jänkegung. BMW iX3 är verkligen inte stötig uppfattar jag. Den är fast i dämpningen men absolut inte obekväm. Bullret är också märkligt tycker jag. Jag har provkört iX3 tre gånger på olika vägar och aldrig uppfattat den som bullrig.mussla skrev: ↑24 jun 2026 07:47Inte bara positiva saker enligt Peter Esse. Högt vägljud, stötig, touch-kontroller på ratten, styrassistenten kräver att man håller händerna högt upp på ratten. Spökbromsar vid omkörning av långtradare. Och som vanligt inga kurvhandtag bak. Mycket positivt också som väldigt lång räckvidd och beröm för styrassistenten.
-
Jossi
- Teslaägare
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 13 mar 2023 09:12
Re: BMW iX3 Neue klasse
Jag har M Sport eller vad dom nu hade för fancy namn, valde även den M-ratten som ser (lite) bättre ut än den som är defaultmussla skrev: ↑24 jun 2026 08:15Det var väl M-paket på den han testade så det kanske kan förklara stötigheten och även ratten. Han nämnde att man kunde byta till en bättre ratt för 4000 kr. Jag håller med om kurvhandtag. Det är rätt skönt att hålla handen där även om det inte går fort.Jossi skrev: ↑24 jun 2026 07:56"Högt upp på ratten" stämmer inte, räcker med att nudda kl 8/4 för mig. Instämmer i allt annat negativt förutom stötig, men det beror väl på vad man jämför med. Han har väl en hel del bilar att jämföra med, jag har bara min Model Y. Kurvhandtag fattar jag verkligen inte varför man tar bort?mussla skrev: ↑24 jun 2026 07:47Inte bara positiva saker enligt Peter Esse. Högt vägljud, stötig, touch-kontroller på ratten, styrassistenten kräver att man håller händerna högt upp på ratten. Spökbromsar vid omkörning av långtradare. Och som vanligt inga kurvhandtag bak. Mycket positivt också som väldigt lång räckvidd och beröm för styrassistenten.
Spökbromsningar har varit 0 för mig, har ändå avverkat massa långtradare. Men det är säkert som med Tesla, vissa blir "utsatta" mer än andra, och det suger.
Vi lär väl höra mer om spökbromsningar är ett problem eller inte när fler får bilen.
Jag förstod inte varför man vill stänga av auto-hold när man fickparkerar.
BMW IX3 2026
-
martinot
- Teslaägare
- Inlägg: 12287
- Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: BMW iX3 Neue klasse
Man skall inte nedvärdera hans åsikter. De är lika berättigade som allas. Men kan bör veta att PE föredrar genrellt väldigt mjuka och guniga bilar, och inte någon som oftast gillar att köra så aktivt, som tex hans kollega CG eller typiska BMW-förare.mussla skrev: ↑24 jun 2026 07:47Inte bara positiva saker enligt Peter Esse. Högt vägljud, stötig, touch-kontroller på ratten, styrassistenten kräver att man håller händerna högt upp på ratten. Spökbromsar vid omkörning av långtradare. Och som vanligt inga kurvhandtag bak. Mycket positivt också som väldigt lång räckvidd och beröm för styrassistenten.
Tror BMW inte är en bil som är tillverkad för de som vill gunga fram på vägarna, utan en som är satt för de förare som gillar att köra sin bil lite mer aktivt. Så ur PEs perspektiv så är säkert iX3 helt fel bil. Inte konstigare än så.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
martinot
- Teslaägare
- Inlägg: 12287
- Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: BMW iX3 Neue klasse
Han föredrar absolut jänke/kina-gung.tesla newbie skrev: ↑24 jun 2026 08:28Han måste vara mycket känslig eller föredra jänkegung. BMW iX3 är verkligen inte stötig uppfattar jag. Den är fast i dämpningen men absolut inte obekväm. Bullret är också märkligt tycker jag. Jag har provkört iX3 tre gånger på olika vägar och aldrig uppfattat den som bullrig.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Nect
- elbilist
- Inlägg: 2294
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Re: BMW iX3 Neue klasse
Jo nått sånt, den tippa ner till 0% ganska precis.
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
-
benke_berguv
- Inlägg: 191
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
BMW iX3 Neue klasse
Esses surrande om att rattens utformning och svårt att veta åt vilket håll hjulen står (minns inte exakt formulering) är bland det dummaste jag hört från en recensent så total rullgardin ner vilket är synd då det mesta annat han lägger ut brukar innehålla en hel del matnyttigt…
Ang stötig så kommer han, precis som jag, från en Audi Q8 om jag inte minns helt fel och då är den stötig. Sen om den är för stötig eller inte är väl mer en personlig åsikt och inget universellt faktum direkt. Jämfört med BMW i3s är den ju mjuk:)
///Benke
Ang stötig så kommer han, precis som jag, från en Audi Q8 om jag inte minns helt fel och då är den stötig. Sen om den är för stötig eller inte är väl mer en personlig åsikt och inget universellt faktum direkt. Jämfört med BMW i3s är den ju mjuk:)
///Benke
Senast redigerad av benke_berguv, redigerad totalt 1 gånger.
-
Nect
- elbilist
- Inlägg: 2294
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Re: BMW iX3 Neue klasse
Kommer själv från en Q8.benke_berguv skrev: ↑25 jun 2026 11:06Esses surrande om att rattens utformning och svårt att veta åt vilket håll hjulen står (minns inte exakt formulering) är bland det dummaste jag hört från en recensent så total rullgardin ner vilket är synd då det mesta annat han lägger ut brukar innehålla en hel del matnyttigt…
Ang stötig så kommer han, precis som jag, från en Audi Q8 om jag inte minns helt fel och då är den stötig. Sen om den är för störig eller inte är väl mer en personlig åsikt och inget universellt faktum direkt. Jämfört med BMW i3s är den ju mjuk:)
///Benke
Jag tycker inte iX3:an är stötig utan mer åt det fastahållet så att säga. Dämpningen är väldigt bra för att helt sakna adaptiv- eller luftfjädring.
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
-
benke_berguv
- Inlägg: 191
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
-
martinot
- Teslaägare
- Inlägg: 12287
- Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: BMW iX3 Neue klasse
Han klagar ofta på "Tesla-fans" och kalla ofta lyssnare som gillar något hos Tesla som "sekt", men själv så verkar han vara nästan fanatiskt pro Audi/VAG, och oftast mer negativ emot de flesta andra bilmärken (kanske undantaget Volvo/Polestar och andra kinesiska märken som han gillar i andra hand).benke_berguv skrev: ↑25 jun 2026 11:06Esses surrande om att rattens utformning och svårt att veta åt vilket håll hjulen står (minns inte exakt formulering) är bland det dummaste jag hört från en recensent så total rullgardin ner vilket är synd då det mesta annat han lägger ut brukar innehålla en hel del matnyttigt…
Ang stötig så kommer han, precis som jag, från en Audi Q8 om jag inte minns helt fel och då är den stötig. Sen om den är för stötig eller inte är väl mer en personlig åsikt och inget universellt faktum direkt. Jämfört med BMW i3s är den ju mjuk:)
Tror man iaf. bör veta och förstå att han, oftast åtminstone som utgångspunkt, är rätt biased pro Audi/VAG-gruppen. Alla, inklusive PE har rätt till sina åsikter och preferenser/fandom, men kan vara bra att känna till hans rätt så färgstarka märkespreferenser.
(Hans poddkollega CG upplever jag som oftast betydligt mer nyanserad.)
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
bmwixxdrive50
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 25 apr 2026 12:43
-
mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 10796
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW iX3 Neue klasse
Jag tror han har rätt bra stoppning själv. Gung också.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.