Ja, det är troligen skillnad mellan systemen. Jag vill att det skall vara som du beskriver.BaronHellJug skrev: ↑10 sep 2026 11:41Då verkar Android Auto vara implementerat annorlunda än CarPlay, för mig kopplar telefonen upp CarPlay i bakgrunden. Det är först när jag klickar på endera CarPlay symbolen nere till höger eller något annat som refererar till CarPlay, typ musikappen, som CarPlay UI:t synsmikebike skrev: ↑10 sep 2026 09:53Nja, jag vill fortfarande att Android Auto är igång och är kopplad till telefonen, däremot vill jag inte att AA-fönstret täcker hela skärmen varje gång man startar.
Nu blir det två knapptryck varje gång, stänga av hastighetsvarningen och trycka på Huset för att få hemskärm.
Har bara iOS enheter så kan inte testa AA på min bil utifall det skulle vara något med din just din bil, men jag gissar att det är AA vs CP som är skillnaden
BMW iX3 Neue klasse
Moderator: Redaktion
-
mikebike
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW iX3 Neue klasse
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
-
Jossi
- Teslaägare
Nej rutiner triggas vid avfärd, man behöver bara säga "Yes"mikebike skrev: ↑10 sep 2026 11:40Du menar trycka på en annan knapp?Jossi skrev: ↑10 sep 2026 10:53Varför stänger du inte av hastighetsvarningen med en "routine"?mikebike skrev: ↑10 sep 2026 09:53Nja, jag vill fortfarande att Android Auto är igång och är kopplad till telefonen, däremot vill jag inte att AA-fönstret täcker hela skärmen varje gång man startar.Dinsdale skrev: ↑10 sep 2026 09:21Funkar detta? https://www.wikihow.com/Turn-Off-Android-Auto scrolla ner till "Turning Off Auto-Launch"mikebike skrev: ↑10 sep 2026 09:13
Ja, eftersom bilen saknade nät så kunde den inte ta emot från telefonen och då testade jag AA.
Det hade möjligen fungerat med röststyrning, men den pratar ju bara engelska ännu.
Det är fortfarande irriterande att Android Auto startar varje gång man startar bilen. Dessutom verkar telefonen dra väldigt mycket ström p g.a. AA
Nu blir det två knapptryck varje gång, stänga av hastighetsvarningen och trycka på Huset för att få hemskärm.
Jag hade hoppats att kunna lägga in "Home" under samma knapp, men det verkar inte vara möjligt?
BMW IX3 2026
Model Y AWD 2023
Model Y AWD 2023
-
mikebike
Ok, men eftersom jag ändå måste trycka på "huset" kan jag lika gärna klicka på hastighetsvarningen också när jag ändå är på skärmen och pillrar.Jossi skrev: ↑10 sep 2026 11:53Nej rutiner triggas vid avfärd, man behöver bara säga "Yes"mikebike skrev: ↑10 sep 2026 11:40Du menar trycka på en annan knapp?Jossi skrev: ↑10 sep 2026 10:53Varför stänger du inte av hastighetsvarningen med en "routine"?mikebike skrev: ↑10 sep 2026 09:53Nja, jag vill fortfarande att Android Auto är igång och är kopplad till telefonen, däremot vill jag inte att AA-fönstret täcker hela skärmen varje gång man startar.Dinsdale skrev: ↑10 sep 2026 09:21
Funkar detta? https://www.wikihow.com/Turn-Off-Android-Auto scrolla ner till "Turning Off Auto-Launch"
Jag hade hoppats att kunna lägga in "Home" under samma knapp, men det verkar inte vara möjligt?
Än så länge är det rätt få funktioner som kan läggas in i routine, det var bara hastighetsvarningen som var aktuell för mig.
BMW iX3 50 2026
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
På tal om att läsa hela konversationen innan man kommenterar...mikebike skrev: ↑10 sep 2026 10:47Och du tolkade det som att Teslor inte kan navigera utan nät?Nicke Nyfiken skrev: ↑10 sep 2026 10:35Du skrev:mikebike skrev: ↑10 sep 2026 10:32Eller så har du helt missuppfattat vad jag skrev.Nicke Nyfiken skrev: ↑10 sep 2026 10:24Okej, så det var bara hittepå från din sida att varken Tesla eller BMW kan navigera utan nätuppkoppling.mikebike skrev: ↑10 sep 2026 07:43
Det gick inte att skicka destinationen till bilen och istället för att knappa in adressen så använde jag Android Auto (för första gången) och även med AA så kommer det upp anvisningar i HUD:n, det trodde jag inte skulle ske.
PS. Både Android Auto och HUD saknas som bekant hos Tesla, så de är nya erfarenheter för mig.
Uppfattat.![]()
Jag skrev ju att det kommer upp "Navigera utan nätanslutning" när Teslan saknar nät. Jag vet inte hur du kan tolka det som motsatsen?Hur kan man tolka det annat än: Det gick inte att navigera eftersom det saknades nät.![]()
Jag förklarade ju att jag menade att BMWn inte kunde ta emot destinationer från telefonen, men det missade du tydligen.
Man bör nog läsa hela konversationen innan man kommenterar...
Jag svarade tidigare:
Och det får du till att jag skulle tro på ditt hittepå påstående att det krävs uppkoppling för att navigera.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 sep 2026 20:40Precis, det går utmärkt att navigera ändå med Teslan även utan nätanslutning.
I ett senare inlägg började du blanda in din mobiltelefon för att skyla över ditt första hittepå-påstående om att ett typiskt Teslafel är att det inte går att navigera utan uppkoppling.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
mikebike
Som sagt, läs hela konversationen, inte bara de bitar du vill läsa.Nicke Nyfiken skrev: ↑10 sep 2026 15:12På tal om att läsa hela konversationen innan man kommenterar...mikebike skrev: ↑10 sep 2026 10:47Och du tolkade det som att Teslor inte kan navigera utan nät?Nicke Nyfiken skrev: ↑10 sep 2026 10:35Du skrev:mikebike skrev: ↑10 sep 2026 10:32Eller så har du helt missuppfattat vad jag skrev.Nicke Nyfiken skrev: ↑10 sep 2026 10:24
Okej, så det var bara hittepå från din sida att varken Tesla eller BMW kan navigera utan nätuppkoppling.
Uppfattat.![]()
Jag skrev ju att det kommer upp "Navigera utan nätanslutning" när Teslan saknar nät. Jag vet inte hur du kan tolka det som motsatsen?Hur kan man tolka det annat än: Det gick inte att navigera eftersom det saknades nät.![]()
Jag förklarade ju att jag menade att BMWn inte kunde ta emot destinationer från telefonen, men det missade du tydligen.
Man bör nog läsa hela konversationen innan man kommenterar...
Jag svarade tidigare:Och det får du till att jag skulle tro på ditt hittepå påstående att det krävs uppkoppling för att navigera.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 sep 2026 20:40Precis, det går utmärkt att navigera ändå med Teslan även utan nätanslutning.![]()
I ett senare inlägg började du blanda in din mobiltelefon för att skyla över ditt första hittepå-påstående om att ett typiskt Teslafel är att det inte går att navigera utan uppkoppling.
Du vill tydligen missuppfatta allt och jag skall inte hindra dig, fortsätt om du vill. Du tillför dock ingenting.
BMW iX3 50 2026
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Det var det nog. Samtliga Teslor, BMW och i princip alla andra bilar (kan inte komma på någon där det inte fungerat) som jag någonsin kört har kunnat navigera utan Internet eller LTE-koppling. Däremot så får man ju självklart inte några realtidsuppdateringar om trafikköer, etc.Nicke Nyfiken skrev: ↑10 sep 2026 10:24Okej, så det var bara hittepå från din sida att varken Tesla eller BMW kan navigera utan nätuppkoppling.mikebike skrev: ↑10 sep 2026 07:43Det gick inte att skicka destinationen till bilen och istället för att knappa in adressen så använde jag Android Auto (för första gången) och även med AA så kommer det upp anvisningar i HUD:n, det trodde jag inte skulle ske.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 sep 2026 20:40Precis, det går utmärkt att navigera ändå med Teslan även utan nätanslutning.
Menar du att BMWn inte kan navigera utan nätanslutning? Det låter ju märkligt. Det kan till och med vår gamla VW från 2012.![]()
PS. Både Android Auto och HUD saknas som bekant hos Tesla, så de är nya erfarenheter för mig.
Uppfattat.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
mikebike
Jag trodde man kunde klicka på OK, men den knappen är inte aktiv i det skedet.Jossi skrev: ↑10 sep 2026 11:53Nej rutiner triggas vid avfärd, man behöver bara säga "Yes"mikebike skrev: ↑10 sep 2026 11:40Du menar trycka på en annan knapp?Jossi skrev: ↑10 sep 2026 10:53Varför stänger du inte av hastighetsvarningen med en "routine"?mikebike skrev: ↑10 sep 2026 09:53Nja, jag vill fortfarande att Android Auto är igång och är kopplad till telefonen, däremot vill jag inte att AA-fönstret täcker hela skärmen varje gång man startar.Dinsdale skrev: ↑10 sep 2026 09:21
Funkar detta? https://www.wikihow.com/Turn-Off-Android-Auto scrolla ner till "Turning Off Auto-Launch"
Jag är inte helt bekväm med att prata med bilen när jag har passagerare.
BMW iX3 50 2026
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Ja, Apple och Google skiljer sig åt här med sina respektive system. Till (som nästan alltid, IMO) fördel för Apples. Boven är högst gissningsvis Google och deras implementation/krav kring AA, och troligen inte BMWs fel.BaronHellJug skrev: ↑10 sep 2026 11:41Då verkar Android Auto vara implementerat annorlunda än CarPlay, för mig kopplar telefonen upp CarPlay i bakgrunden. Det är först när jag klickar på endera CarPlay symbolen nere till höger eller något annat som refererar till CarPlay, typ musikappen, som CarPlay UI:t synsmikebike skrev: ↑10 sep 2026 09:53Nja, jag vill fortfarande att Android Auto är igång och är kopplad till telefonen, däremot vill jag inte att AA-fönstret täcker hela skärmen varje gång man startar.
Har bara iOS enheter så kan inte testa AA på min bil utifall det skulle vara något med din just din bil, men jag gissar att det är AA vs CP som är skillnaden
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
Jossi
- Teslaägare
Man kan klicka på OK faktiskt, det poppar upp efter ett tag på PV!mikebike skrev: ↑10 sep 2026 18:04Jag trodde man kunde klicka på OK, men den knappen är inte aktiv i det skedet.Jossi skrev: ↑10 sep 2026 11:53Nej rutiner triggas vid avfärd, man behöver bara säga "Yes"mikebike skrev: ↑10 sep 2026 11:40Du menar trycka på en annan knapp?Jossi skrev: ↑10 sep 2026 10:53Varför stänger du inte av hastighetsvarningen med en "routine"?mikebike skrev: ↑10 sep 2026 09:53
Nja, jag vill fortfarande att Android Auto är igång och är kopplad till telefonen, däremot vill jag inte att AA-fönstret täcker hela skärmen varje gång man startar.
Jag är inte helt bekväm med att prata med bilen när jag har passagerare.![]()
Men har blivit ett mantra när jag startar bilen, "YES YEA YES!!"
Och ja, Carplay funkar klockrent (startar i bakgrunden), byt till Apple mike så försvinner MÅNGA av dina problem
BMW IX3 2026
Model Y AWD 2023
Model Y AWD 2023
-
BaronHellJug
- Teslaägare
I linje med ovan inlägg, har man rutin aktiverad får man vid start upp en fråga i panoramic vision om man vill aktivera rutinen, man bekräftar genom att klicka med höger rattknapp (mitt i krysset är motsv. "ok", vill man ändra till nej trycker man nedåt först). Alternativt kan man också säga "Yes" (eller "no") med samma effekt.
Meddelandet i Panoramic vision har en ganska kort time-out (jag personligen hade gärna sett lite längre). Om man missar det brukar det för mig dyka upp på en av de "tiles" som ligger till vänster på skärmen, mer precist på den tile som ger automagiska förslag, det händer nästan alltid men känns inte helt deterministiskt, det är ju bilen som väljer vad den tycker är bästa förslag. Det är ju också fullt möjligt att konfigurera tiles så denna inte finns med i listan - då tror jag man missat chansen att aktivera rutinen för aktuell körning när timeout på panoramic vision skett.
jag tycker ovan funkar väldigt bra, låt vara att jag önskat lite längre time-out.
iX3 50 xDrive -26, DS3 etense -22
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
-
mikebike
Jag tyckte jag väntade rätt länge, det dröjer ju ett tag innan "assistenten" dyker upp också.Jossi skrev: ↑10 sep 2026 18:10Man kan klicka på OK faktiskt, det poppar upp efter ett tag på PV!
Men har blivit ett mantra när jag startar bilen, "YES YEA YES!!"
Och ja, Carplay funkar klockrent (startar i bakgrunden), byt till Apple mike så försvinner MÅNGA av dina problem![]()
BMW iX3 50 2026
-
mikebike
Det finns ju en knapp som heter OK, men det är alltså inte den man skall klicka på?BaronHellJug skrev: ↑11 sep 2026 06:33I linje med ovan inlägg, har man rutin aktiverad får man vid start upp en fråga i panoramic vision om man vill aktivera rutinen, man bekräftar genom att klicka med höger rattknapp (mitt i krysset är motsv. "ok", vill man ändra till nej trycker man nedåt först). Alternativt kan man också säga "Yes" (eller "no") med samma effekt.
Meddelandet i Panoramic vision har en ganska kort time-out (jag personligen hade gärna sett lite längre). Om man missar det brukar det för mig dyka upp på en av de "tiles" som ligger till vänster på skärmen, mer precist på den tile som ger automagiska förslag, det händer nästan alltid men känns inte helt deterministiskt, det är ju bilen som väljer vad den tycker är bästa förslag. Det är ju också fullt möjligt att konfigurera tiles så denna inte finns med i listan - då tror jag man missat chansen att aktivera rutinen för aktuell körning när timeout på panoramic vision skett.
jag tycker ovan funkar väldigt bra, låt vara att jag önskat lite längre time-out.
BMW iX3 50 2026
-
BaronHellJug
- Teslaägare
Shytech eller vad de kallar det - om du inte ser knappen ok finns det ingen anledning att trycka på den. Nu minns jag inte riktigt hur meddelandet ser ut i panoramic vision men jag _tror_ inte den säger "activate routine Y/N - confirm with ok" utan det finns helt enkelt alternativen "Yes" & "No" - så mer en mänsklig tolkning att det är just "ok" man vill trycka på.
-
mikebike
Ja, men du menar att man skall trycka mitt på högersidan istället?BaronHellJug skrev: ↑11 sep 2026 09:48Shytech eller vad de kallar det - om du inte ser knappen ok finns det ingen anledning att trycka på den. Nu minns jag inte riktigt hur meddelandet ser ut i panoramic vision men jag _tror_ inte den säger "activate routine Y/N - confirm with ok" utan det finns helt enkelt alternativen "Yes" & "No" - så mer en mänsklig tolkning att det är just "ok" man vill trycka på.
Vad står det där?
Jag får gå ut i kväll och testa, men det är ju ungefär lika enkelt att klicka på skärmen eftersom jag bara har hastighetsvarningen inlagd i min rutin och måste klicka på huset i alla fall.
OK är aktiv när man kör med farthållare, men jag har inte riktigt förstått vad den gör då.
BMW iX3 50 2026
-
BaronHellJug
- Teslaägare
Inget såvitt jag vet, det är ett navigationskryss som på "klassiskt" maner också kan användas för bekräftelse i menyer genom att trycka i mitten
Köper det, men man slipper släppa ratten iaf. "Eyes on the road, hands on the wheel" är väl vad de sa i reklamen
Uppfattar att det generellt handlar om att bekräfta det farthållare/styrassistent vill göra. Det enda användningsfall jag upplevt hittills till är att gå tillbaka till "skyltad" hastighet (i mitt fall har jag ställt det på skyltad + 5km/h) om jag själv manuellt justerat till något annat.
-
benke_berguv
Ok på vänstra knappsatsen är bara framme då det finns nåt att ta ställning till, tex ”det blir 70- ska bilen sänka farten?”
Ok på mitten av högra är mittenytan men det står inte ok där.
//Benke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
//Benke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
mikebike
Mm, inte alldeles självklart.benke_berguv skrev: ↑11 sep 2026 10:33Ok på vänstra knappsatsen är bara framme då det finns nåt att ta ställning till, tex ”det blir 70- ska bilen sänka farten?”
//Benke
BMW iX3 50 2026