Sida 1 av 2

Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 27 mar 2025 08:00
av TiborBlomhall
Bild

Elbilars batterier brukar tappa kapacitet med tiden. Batterierna i en några år gammal elbil kan inte längre lagra lika mycket energi som när bilen var ny vilket medför att räckvidden minskar. Förloppet är dock ytterst långsam, statistiskt runt 2,3% försämring per år. De första åren något snabbare sedan brukar förloppet avta.

Köper man en begagnad elbil får man vara beredd på att batterierna är 10-20% sämre än när bilen var ny, med motsvarande sänkning även av räckvidden. I de flesta praktiska fall är försämringen av liten betydelse men många vill ändå veta hur begagnade elbilars batterier mår innan de slår till och köper bilen. Vissa testhus erbjuder dyra tester för att ta reda på elbilars batterihälsa.

Tesla har nu lagt till ett gratis, mycket noggrann batterihälsotest i den senaste mjukvaran som skickas ut till bilarna. Eller själva testet har funnits redan förut men då endast åtkomligt från bilarnas dolda verkstadsmeny. Nu kan vem som helst aktivera testet och få reda på hur bilens batterier når.

Batterihälsotestet kan startas via Reglage > Service > Batteriets hälsa i menysystemet på bilarnas mittskärm.

Testet tar upp till 16 timmar(!) att genomföra, bilens batterier laddas ur och laddas igen, pekskärm, vaktläge, klimatanläggningen är tidvis inte tillgängliga. Höga ljud (t.ex. att fläkten körs på hög hastighet) kan förekomma och är normalt. Medan testet pågår är bilen ej körbar. Det visas en förloppsindikator med beräknad återstående tid på pekskärmen och vid behov kan man avbryta testet.

För att genomföra mätningen måste bilen anslutas till en laddbox med minst 5 kW effekt. (Vilket i praktiken betyder trefas laddbox, enfas duger inte.) Bilen måste även stå i parkeringsläge, med mindre än 20% laddning kvar i batterierna. Det får inte finnas några väntande programvaruuppdateringar eller aktiva varningar relaterade till batteriet eller värmesystemet.

Efter genomfört test visas ett procenttal på skärmen, som anger hur mycket energi batterierna kan lagra jämfört med när de var nya, samt om försämringen är som förväntad, baserat på fordonets ålder och körsträcka.

Har man väl genomfört testet en gång visas det uppmätta värdet varje gång man väljer Reglage > Service > Batteriets hälsa.

Ska du sälja din Tesla kan det därför vara värt att köra testet någon natt, så att du svart på vitt kan visa hur bilens batterier mår till eventuella köpare. Ska du köpa en begagnad Tesla och är orolig över batterierna kan du tipsa säljaren om att hon ska köra testet. Fast egentligen behöver man knappast vara orolig. Det är ungefär samma risk att batterier i gamla elbilar fallerar som att gamla avgasbilar råkar ut för motorras.



Source: https://teslaclubsweden.se/nu-kan-man-t ... nas-halsa/

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 27 mar 2025 08:27
av Credde
Najs, det ska testas 8-)

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 27 mar 2025 09:11
av tesla newbie
Har ju gått att göra i Service-mode sedan länge. Tesla har bara gjort funktionen tillgänglig i vanliga UI:t

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 27 mar 2025 09:57
av frippz
tesla newbie skrev: 27 mar 2025 09:11
Har ju gått att göra i Service-mode sedan länge. Tesla har bara gjort funktionen tillgänglig i vanliga UI:t
TiborBlomhall skrev: 27 mar 2025 08:00
Tesla har nu lagt till ett gratis, mycket noggrann batterihälsotest i den senaste mjukvaran som skickas ut till bilarna. Eller själva testet har funnits redan förut men då endast åtkomligt från bilarnas dolda verkstadsmeny. Nu kan vem som helst aktivera testet och få reda på hur bilens batterier når.
:roll:

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 27 mar 2025 16:42
av enoch85

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 28 mar 2025 20:26
av AAKEE
TiborBlomhall skrev: 27 mar 2025 08:00

Tesla har nu lagt till ett gratis, mycket noggrann batterihälsotest i den senaste mjukvaran som skickas ut till bilarna. Eller själva testet har funnits redan förut men då endast åtkomligt från bilarnas dolda verkstadsmeny. Nu kan vem som helst aktivera testet och få reda på hur bilens batterier når.
Bilens BMS beräknar hela tiden batterikapaciteten. Den får inputs hela tiden och den estimerade batterikapaciteten ligger till grund för väldigt många funktioner, bland annat att bilen kan räkna ut hur mycket man ska ladda på en långresa, vilken laddningsnivå man har när man kommer fram osv.

Svaret på batteriets kapacitet finns alltså redan i bilens batteridator, BMS.

Ett batteri levererar mer energi om man laddar ut det långsamt än om man laddar ut det fort.
Teslas batteritest laddar ur batteriet långsamt jämfört med när man kör bilen som normalt.
Tesla utgår dessutom uppenbarligen inte ifrån batteriets ursprungliga kapacitet utan den lägsta kapacitet Tesla har satt där bilen fortfarande visar full range.

Exempelvis har en model 3 från 2019/2020 ett batteri med 77.8kWh Full Pack When New hårdkodat i batteriet. Batterierna levererade dock mer, ungefär 78-79kWh i testerna.

Men bilen visar full räckvidd ned till 76kWh, man kan alltså tappa 2-3% batterikapacitet utan att det syns, fast den verkliga räckvidden är 2-3% lägre.


När batteritestet genomförs visar det ofta betydligt lägre degradering än den degradering vi får om vi räknar med den av BMS estimerade batterikapaciteten och dividerar med kapaciteten batteriet hade som nytt, Full Pack When New.

Man kan räkna ut BMS estimerade kapacitet genom att multiplicera
förbrukning med snitt från energigrafen , multiplicera detta med 100 och sedan dividera med laddningsnivån i procent.
(Man bör inte ha för låg laddningsnivå när man gör det, helst 70% eller mer för att minska avrundningsfelen.)
IMG_4635.jpeg
Tar man sedan reda på ursprunglig kapacitet (vi kan stötta med det här), så kan man räkna ut vilken degradering man faktiskt har. Har man tex 5% degradering med denna metod kommer man bara kunna köra bilen tex 95% av WLTP.

Exempel: 228x190x100/54=80 222Wh.
Nykapacitet/Full Pack When New= 82100Wh.

SOH= 80222/82100= 0.977
Degradering = 1-0.977=0,023–> 2.3%

Jag rekommenderar denna metod före Teslas test. Skulle man göra Teslas test så rekommenderar jag att man även gör på detta sätt. Skulle de skilja rekommenderar jag att man använder resultatet från denna metod.

Här är BMS data att jämföra med berökningen ovan. Jag hade bara 54% vid exemplet, det ger okey värden men ändå lite mer avrundningsfel.
IMG_4343.jpeg

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 29 mar 2025 07:54
av Tellus
Den här energigrafen finns inte längre så går inte att göra så.

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 29 mar 2025 08:05
av TeslaLeo
Tellus skrev: 29 mar 2025 07:54
Den energigrafen finns inte längre så går inte att göra så.
Tänk också på att sedan senaste mjukvaran så justeras räckvidd även i Tesla utifrån körning och förhållanden. Så har det varit länge på andra elbilar, men inte på Tesla.

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 29 mar 2025 11:26
av Elmil
TeslaLeo skrev: 29 mar 2025 08:05
Tellus skrev: 29 mar 2025 07:54
Den energigrafen finns inte längre så går inte att göra så.
Tänk också på att sedan senaste mjukvaran så justeras räckvidd även i Tesla utifrån körning och förhållanden. Så har det varit länge på andra elbilar, men inte på Tesla.
Fast det är väl just aktuell medelförbrukning över en viss sträcka som energigrafen visar, och medelförbrukning innefattar ju de verkliga körförhållandena och som alltså redan visas i både den gamla och den nya energigrafen. Procentsiffran påverkas inte, så energigrafen bör gå att använda för batterikapacitetsberäkning som tidigare.

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 29 mar 2025 11:30
av Holve
Tellus skrev: 29 mar 2025 07:54
Den energigrafen finns inte längre så går inte att göra så.
Vart finns den inte?

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 29 mar 2025 17:40
av AAKEE
Tellus skrev: 29 mar 2025 07:54
Den här energigrafen finns inte längre så går inte att göra så.
Den här grafen finns men i nytt utförande, och den fungerar utmärkt att använda! 😀

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 29 mar 2025 18:44
av niklas_lofgren
AAKEE skrev: 28 mar 2025 20:26
TiborBlomhall skrev: 27 mar 2025 08:00

Tesla har nu lagt till ett gratis, mycket noggrann batterihälsotest i den senaste mjukvaran som skickas ut till bilarna. Eller själva testet har funnits redan förut men då endast åtkomligt från bilarnas dolda verkstadsmeny. Nu kan vem som helst aktivera testet och få reda på hur bilens batterier når.
Bilens BMS beräknar hela tiden batterikapaciteten. Den får inputs hela tiden och den estimerade batterikapaciteten ligger till grund för väldigt många funktioner, bland annat att bilen kan räkna ut hur mycket man ska ladda på en långresa, vilken laddningsnivå man har när man kommer fram osv.

Svaret på batteriets kapacitet finns alltså redan i bilens batteridator, BMS.

Ett batteri levererar mer energi om man laddar ut det långsamt än om man laddar ut det fort.
Teslas batteritest laddar ur batteriet långsamt jämfört med när man kör bilen som normalt.
Tesla utgår dessutom uppenbarligen inte ifrån batteriets ursprungliga kapacitet utan den lägsta kapacitet Tesla har satt där bilen fortfarande visar full range.

Exempelvis har en model 3 från 2019/2020 ett batteri med 77.8kWh Full Pack When New hårdkodat i batteriet. Batterierna levererade dock mer, ungefär 78-79kWh i testerna.

Men bilen visar full räckvidd ned till 76kWh, man kan alltså tappa 2-3% batterikapacitet utan att det syns, fast den verkliga räckvidden är 2-3% lägre.


När batteritestet genomförs visar det ofta betydligt lägre degradering än den degradering vi får om vi räknar med den av BMS estimerade batterikapaciteten och dividerar med kapaciteten batteriet hade som nytt, Full Pack When New.

Man kan räkna ut BMS estimerade kapacitet genom att multiplicera
förbrukning med snitt från energigrafen , multiplicera detta med 100 och sedan dividera med laddningsnivån i procent.
(Man bör inte ha för låg laddningsnivå när man gör det, helst 70% eller mer för att minska avrundningsfelen.)

IMG_4635.jpeg

Tar man sedan reda på ursprunglig kapacitet (vi kan stötta med det här), så kan man räkna ut vilken degradering man faktiskt har. Har man tex 5% degradering med denna metod kommer man bara kunna köra bilen tex 95% av WLTP.

Exempel: 228x190x100/54=80 222Wh.
Nykapacitet/Full Pack When New= 82100Wh.

SOH= 80222/82100= 0.977
Degradering = 1-0.977=0,023–> 2.3%

Jag rekommenderar denna metod före Teslas test. Skulle man göra Teslas test så rekommenderar jag att man även gör på detta sätt. Skulle de skilja rekommenderar jag att man använder resultatet från denna metod.

Här är BMS data att jämföra med berökningen ovan. Jag hade bara 54% vid exemplet, det ger okey värden men ändå lite mer avrundningsfel.
IMG_4343.jpeg
Hur vet man vad ens batteri hade för kapacitet från start?

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 29 mar 2025 19:34
av AAKEE
niklas_lofgren skrev: 29 mar 2025 18:44
AAKEE skrev: 28 mar 2025 20:26
TiborBlomhall skrev: 27 mar 2025 08:00

Tesla har nu lagt till ett gratis, mycket noggrann batterihälsotest i den senaste mjukvaran som skickas ut till bilarna. Eller själva testet har funnits redan förut men då endast åtkomligt från bilarnas dolda verkstadsmeny. Nu kan vem som helst aktivera testet och få reda på hur bilens batterier når.
Bilens BMS beräknar hela tiden batterikapaciteten. Den får inputs hela tiden och den estimerade batterikapaciteten ligger till grund för väldigt många funktioner, bland annat att bilen kan räkna ut hur mycket man ska ladda på en långresa, vilken laddningsnivå man har när man kommer fram osv.

Svaret på batteriets kapacitet finns alltså redan i bilens batteridator, BMS.

Ett batteri levererar mer energi om man laddar ut det långsamt än om man laddar ut det fort.
Teslas batteritest laddar ur batteriet långsamt jämfört med när man kör bilen som normalt.
Tesla utgår dessutom uppenbarligen inte ifrån batteriets ursprungliga kapacitet utan den lägsta kapacitet Tesla har satt där bilen fortfarande visar full range.

Exempelvis har en model 3 från 2019/2020 ett batteri med 77.8kWh Full Pack When New hårdkodat i batteriet. Batterierna levererade dock mer, ungefär 78-79kWh i testerna.

Men bilen visar full räckvidd ned till 76kWh, man kan alltså tappa 2-3% batterikapacitet utan att det syns, fast den verkliga räckvidden är 2-3% lägre.


När batteritestet genomförs visar det ofta betydligt lägre degradering än den degradering vi får om vi räknar med den av BMS estimerade batterikapaciteten och dividerar med kapaciteten batteriet hade som nytt, Full Pack When New.

Man kan räkna ut BMS estimerade kapacitet genom att multiplicera
förbrukning med snitt från energigrafen , multiplicera detta med 100 och sedan dividera med laddningsnivån i procent.
(Man bör inte ha för låg laddningsnivå när man gör det, helst 70% eller mer för att minska avrundningsfelen.)

IMG_4635.jpeg

Tar man sedan reda på ursprunglig kapacitet (vi kan stötta med det här), så kan man räkna ut vilken degradering man faktiskt har. Har man tex 5% degradering med denna metod kommer man bara kunna köra bilen tex 95% av WLTP.

Exempel: 228x190x100/54=80 222Wh.
Nykapacitet/Full Pack When New= 82100Wh.

SOH= 80222/82100= 0.977
Degradering = 1-0.977=0,023–> 2.3%

Jag rekommenderar denna metod före Teslas test. Skulle man göra Teslas test så rekommenderar jag att man även gör på detta sätt. Skulle de skilja rekommenderar jag att man använder resultatet från denna metod.

Här är BMS data att jämföra med berökningen ovan. Jag hade bara 54% vid exemplet, det ger okey värden men ändå lite mer avrundningsfel.
IMG_4343.jpeg
Hur vet man vad ens batteri hade för kapacitet från start?
Jag berättar det för dig, när du svarat på några frågor om din bil. 😅

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 29 mar 2025 19:57
av Nicklas
Vill du berätta om min bil också? :)

5YJXCCE22HF047111
2017 X100D

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 29 mar 2025 20:57
av AAKEE
Nicklas skrev: 29 mar 2025 19:57
Vill du berätta om min bil också? :)

5YJXCCE22HF047111
2017 X100D
Batterierna levererade 99.5kWh i EPA-testet 2017. Räkna med 100kWh.

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 29 mar 2025 21:19
av AAKEE
Tellus skrev: 29 mar 2025 07:54
Den här energigrafen finns inte längre så går inte att göra så.
Exempel:
245.9 x 188 x 100/50=92 458 Wh.
(50% SOC är lite lågt, rekommenderar minst 50% för att hålla nere avrundningsfelen.
(SOC egentligen 49.9%)
IMG_4391.jpeg
Av BMS estimerad kapacitet, 92.8kWh
IMG_4390.jpeg

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 30 mar 2025 18:57
av niklas_lofgren
AAKEE skrev: 29 mar 2025 19:34
niklas_lofgren skrev: 29 mar 2025 18:44
AAKEE skrev: 28 mar 2025 20:26
TiborBlomhall skrev: 27 mar 2025 08:00

Tesla har nu lagt till ett gratis, mycket noggrann batterihälsotest i den senaste mjukvaran som skickas ut till bilarna. Eller själva testet har funnits redan förut men då endast åtkomligt från bilarnas dolda verkstadsmeny. Nu kan vem som helst aktivera testet och få reda på hur bilens batterier når.
Bilens BMS beräknar hela tiden batterikapaciteten. Den får inputs hela tiden och den estimerade batterikapaciteten ligger till grund för väldigt många funktioner, bland annat att bilen kan räkna ut hur mycket man ska ladda på en långresa, vilken laddningsnivå man har när man kommer fram osv.

Svaret på batteriets kapacitet finns alltså redan i bilens batteridator, BMS.

Ett batteri levererar mer energi om man laddar ut det långsamt än om man laddar ut det fort.
Teslas batteritest laddar ur batteriet långsamt jämfört med när man kör bilen som normalt.
Tesla utgår dessutom uppenbarligen inte ifrån batteriets ursprungliga kapacitet utan den lägsta kapacitet Tesla har satt där bilen fortfarande visar full range.

Exempelvis har en model 3 från 2019/2020 ett batteri med 77.8kWh Full Pack When New hårdkodat i batteriet. Batterierna levererade dock mer, ungefär 78-79kWh i testerna.

Men bilen visar full räckvidd ned till 76kWh, man kan alltså tappa 2-3% batterikapacitet utan att det syns, fast den verkliga räckvidden är 2-3% lägre.


När batteritestet genomförs visar det ofta betydligt lägre degradering än den degradering vi får om vi räknar med den av BMS estimerade batterikapaciteten och dividerar med kapaciteten batteriet hade som nytt, Full Pack When New.

Man kan räkna ut BMS estimerade kapacitet genom att multiplicera
förbrukning med snitt från energigrafen , multiplicera detta med 100 och sedan dividera med laddningsnivån i procent.
(Man bör inte ha för låg laddningsnivå när man gör det, helst 70% eller mer för att minska avrundningsfelen.)

IMG_4635.jpeg

Tar man sedan reda på ursprunglig kapacitet (vi kan stötta med det här), så kan man räkna ut vilken degradering man faktiskt har. Har man tex 5% degradering med denna metod kommer man bara kunna köra bilen tex 95% av WLTP.

Exempel: 228x190x100/54=80 222Wh.
Nykapacitet/Full Pack When New= 82100Wh.

SOH= 80222/82100= 0.977
Degradering = 1-0.977=0,023–> 2.3%

Jag rekommenderar denna metod före Teslas test. Skulle man göra Teslas test så rekommenderar jag att man även gör på detta sätt. Skulle de skilja rekommenderar jag att man använder resultatet från denna metod.

Här är BMS data att jämföra med berökningen ovan. Jag hade bara 54% vid exemplet, det ger okey värden men ändå lite mer avrundningsfel.
IMG_4343.jpeg
Hur vet man vad ens batteri hade för kapacitet från start?
Jag berättar det för dig, när du svarat på några frågor om din bil. 😅

Spännande.
MIC model 3 standard range plus 2021, oktober månad.
LRW3E7FA6MC380535

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 30 mar 2025 19:26
av AAKEE
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 18:57
AAKEE skrev: 29 mar 2025 19:34
niklas_lofgren skrev: 29 mar 2025 18:44
AAKEE skrev: 28 mar 2025 20:26
TiborBlomhall skrev: 27 mar 2025 08:00

Tesla har nu lagt till ett gratis, mycket noggrann batterihälsotest i den senaste mjukvaran som skickas ut till bilarna. Eller själva testet har funnits redan förut men då endast åtkomligt från bilarnas dolda verkstadsmeny. Nu kan vem som helst aktivera testet och få reda på hur bilens batterier når.
Bilens BMS beräknar hela tiden batterikapaciteten. Den får inputs hela tiden och den estimerade batterikapaciteten ligger till grund för väldigt många funktioner, bland annat att bilen kan räkna ut hur mycket man ska ladda på en långresa, vilken laddningsnivå man har när man kommer fram osv.

Svaret på batteriets kapacitet finns alltså redan i bilens batteridator, BMS.

Ett batteri levererar mer energi om man laddar ut det långsamt än om man laddar ut det fort.
Teslas batteritest laddar ur batteriet långsamt jämfört med när man kör bilen som normalt.
Tesla utgår dessutom uppenbarligen inte ifrån batteriets ursprungliga kapacitet utan den lägsta kapacitet Tesla har satt där bilen fortfarande visar full range.

Exempelvis har en model 3 från 2019/2020 ett batteri med 77.8kWh Full Pack When New hårdkodat i batteriet. Batterierna levererade dock mer, ungefär 78-79kWh i testerna.

Men bilen visar full räckvidd ned till 76kWh, man kan alltså tappa 2-3% batterikapacitet utan att det syns, fast den verkliga räckvidden är 2-3% lägre.


När batteritestet genomförs visar det ofta betydligt lägre degradering än den degradering vi får om vi räknar med den av BMS estimerade batterikapaciteten och dividerar med kapaciteten batteriet hade som nytt, Full Pack When New.

Man kan räkna ut BMS estimerade kapacitet genom att multiplicera
förbrukning med snitt från energigrafen , multiplicera detta med 100 och sedan dividera med laddningsnivån i procent.
(Man bör inte ha för låg laddningsnivå när man gör det, helst 70% eller mer för att minska avrundningsfelen.)

IMG_4635.jpeg

Tar man sedan reda på ursprunglig kapacitet (vi kan stötta med det här), så kan man räkna ut vilken degradering man faktiskt har. Har man tex 5% degradering med denna metod kommer man bara kunna köra bilen tex 95% av WLTP.

Exempel: 228x190x100/54=80 222Wh.
Nykapacitet/Full Pack When New= 82100Wh.

SOH= 80222/82100= 0.977
Degradering = 1-0.977=0,023–> 2.3%

Jag rekommenderar denna metod före Teslas test. Skulle man göra Teslas test så rekommenderar jag att man även gör på detta sätt. Skulle de skilja rekommenderar jag att man använder resultatet från denna metod.

Här är BMS data att jämföra med berökningen ovan. Jag hade bara 54% vid exemplet, det ger okey värden men ändå lite mer avrundningsfel.
IMG_4343.jpeg
Hur vet man vad ens batteri hade för kapacitet från start?
Jag berättar det för dig, när du svarat på några frågor om din bil. 😅

Spännande.
MIC model 3 standard range plus 2021, oktober månad.
LRW3E7FA6MC380535

LFP, 55.1kWh som nytt.

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 30 mar 2025 20:45
av niklas_lofgren
AAKEE skrev: 30 mar 2025 19:26
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 18:57
AAKEE skrev: 29 mar 2025 19:34
niklas_lofgren skrev: 29 mar 2025 18:44
AAKEE skrev: 28 mar 2025 20:26


Bilens BMS beräknar hela tiden batterikapaciteten. Den får inputs hela tiden och den estimerade batterikapaciteten ligger till grund för väldigt många funktioner, bland annat att bilen kan räkna ut hur mycket man ska ladda på en långresa, vilken laddningsnivå man har när man kommer fram osv.

Svaret på batteriets kapacitet finns alltså redan i bilens batteridator, BMS.

Ett batteri levererar mer energi om man laddar ut det långsamt än om man laddar ut det fort.
Teslas batteritest laddar ur batteriet långsamt jämfört med när man kör bilen som normalt.
Tesla utgår dessutom uppenbarligen inte ifrån batteriets ursprungliga kapacitet utan den lägsta kapacitet Tesla har satt där bilen fortfarande visar full range.

Exempelvis har en model 3 från 2019/2020 ett batteri med 77.8kWh Full Pack When New hårdkodat i batteriet. Batterierna levererade dock mer, ungefär 78-79kWh i testerna.

Men bilen visar full räckvidd ned till 76kWh, man kan alltså tappa 2-3% batterikapacitet utan att det syns, fast den verkliga räckvidden är 2-3% lägre.


När batteritestet genomförs visar det ofta betydligt lägre degradering än den degradering vi får om vi räknar med den av BMS estimerade batterikapaciteten och dividerar med kapaciteten batteriet hade som nytt, Full Pack When New.

Man kan räkna ut BMS estimerade kapacitet genom att multiplicera
förbrukning med snitt från energigrafen , multiplicera detta med 100 och sedan dividera med laddningsnivån i procent.
(Man bör inte ha för låg laddningsnivå när man gör det, helst 70% eller mer för att minska avrundningsfelen.)

IMG_4635.jpeg

Tar man sedan reda på ursprunglig kapacitet (vi kan stötta med det här), så kan man räkna ut vilken degradering man faktiskt har. Har man tex 5% degradering med denna metod kommer man bara kunna köra bilen tex 95% av WLTP.

Exempel: 228x190x100/54=80 222Wh.
Nykapacitet/Full Pack When New= 82100Wh.

SOH= 80222/82100= 0.977
Degradering = 1-0.977=0,023–> 2.3%

Jag rekommenderar denna metod före Teslas test. Skulle man göra Teslas test så rekommenderar jag att man även gör på detta sätt. Skulle de skilja rekommenderar jag att man använder resultatet från denna metod.

Här är BMS data att jämföra med berökningen ovan. Jag hade bara 54% vid exemplet, det ger okey värden men ändå lite mer avrundningsfel.
IMG_4343.jpeg
Hur vet man vad ens batteri hade för kapacitet från start?
Jag berättar det för dig, när du svarat på några frågor om din bil. 😅

Spännande.
MIC model 3 standard range plus 2021, oktober månad.
LRW3E7FA6MC380535

LFP, 55.1kWh som nytt.

Tack för svar. Jag är dock intresserad av hur du kan veta det? Vad jag läst mig till så skickade Tesla ut bilar sista kvartalet 2021 med det nya 60kwh batteriet LFP i standard range plus modellen innan dom sen bytte motor till lägre effekt och bytte namn bara till RWD. Dvs att det finns bilar av exakt den modellen med båda batteristorlekarna. Finns det något du kan vara säker på att det just är 55kwh i denna bil? Känns lite så här med Tesla över huvud taget att batterierna kan variera över tid?

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 30 mar 2025 21:04
av AAKEE
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 20:45
AAKEE skrev: 30 mar 2025 19:26
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 18:57
AAKEE skrev: 29 mar 2025 19:34
niklas_lofgren skrev: 29 mar 2025 18:44


Hur vet man vad ens batteri hade för kapacitet från start?
Jag berättar det för dig, när du svarat på några frågor om din bil. 😅

Spännande.
MIC model 3 standard range plus 2021, oktober månad.
LRW3E7FA6MC380535

LFP, 55.1kWh som nytt.

Tack för svar. Jag är dock intresserad av hur du kan veta det? Vad jag läst mig till så skickade Tesla ut bilar sista kvartalet 2021 med det nya 60kwh batteriet LFP i standard range plus modellen innan dom sen bytte motor till lägre effekt och bytte namn bara till RWD. Dvs att det finns bilar av exakt den modellen med båda batteristorlekarna. Finns det något du kan vara säker på att det just är 55kwh i denna bil? Känns lite så här med Tesla över huvud taget att batterierna kan variera över tid?
De första LFP var 55.1kWh. Så mest sannolikt mht logik.

För att veta säkert: söka regnummer på transportstyrelsen.se efter att car-info gett regnumret och kontrollerat att det står E6CR under variant.
IMG_4401.jpeg
Jag kan det utantill men i E6CR är 6 = CATL LFP och C det första CATL på 55.1kWh, se nedan:
IMG_3195.jpeg

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 30 mar 2025 23:37
av niklas_lofgren
AAKEE skrev: 30 mar 2025 21:04
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 20:45
AAKEE skrev: 30 mar 2025 19:26
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 18:57
AAKEE skrev: 29 mar 2025 19:34


Jag berättar det för dig, när du svarat på några frågor om din bil. 😅

Spännande.
MIC model 3 standard range plus 2021, oktober månad.
LRW3E7FA6MC380535

LFP, 55.1kWh som nytt.

Tack för svar. Jag är dock intresserad av hur du kan veta det? Vad jag läst mig till så skickade Tesla ut bilar sista kvartalet 2021 med det nya 60kwh batteriet LFP i standard range plus modellen innan dom sen bytte motor till lägre effekt och bytte namn bara till RWD. Dvs att det finns bilar av exakt den modellen med båda batteristorlekarna. Finns det något du kan vara säker på att det just är 55kwh i denna bil? Känns lite så här med Tesla över huvud taget att batterierna kan variera över tid?
De första LFP var 55.1kWh. Så mest sannolikt mht logik.

För att veta säkert: söka regnummer på transportstyrelsen.se efter att car-info gett regnumret och kontrollerat att det står E6CR under variant.
IMG_4401.jpeg

Jag kan det utantill men i E6CR är 6 = CATL LFP och C det första CATL på 55.1kWh, se nedan:

IMG_3195.jpeg

Ok grymt! Tack för hjälpen. Car.info listade den med 60kwh batteri. Men här blev det väldigt tydligt. Tack

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 30 mar 2025 23:58
av AAKEE
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 23:37
AAKEE skrev: 30 mar 2025 21:04
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 20:45
AAKEE skrev: 30 mar 2025 19:26
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 18:57



Spännande.
MIC model 3 standard range plus 2021, oktober månad.
LRW3E7FA6MC380535

LFP, 55.1kWh som nytt.

Tack för svar. Jag är dock intresserad av hur du kan veta det? Vad jag läst mig till så skickade Tesla ut bilar sista kvartalet 2021 med det nya 60kwh batteriet LFP i standard range plus modellen innan dom sen bytte motor till lägre effekt och bytte namn bara till RWD. Dvs att det finns bilar av exakt den modellen med båda batteristorlekarna. Finns det något du kan vara säker på att det just är 55kwh i denna bil? Känns lite så här med Tesla över huvud taget att batterierna kan variera över tid?
De första LFP var 55.1kWh. Så mest sannolikt mht logik.

För att veta säkert: söka regnummer på transportstyrelsen.se efter att car-info gett regnumret och kontrollerat att det står E6CR under variant.
IMG_4401.jpeg

Jag kan det utantill men i E6CR är 6 = CATL LFP och C det första CATL på 55.1kWh, se nedan:

IMG_3195.jpeg

Ok grymt! Tack för hjälpen. Car.info listade den med 60kwh batteri. Men här blev det väldigt tydligt. Tack
Car-info är säkert bra på mycket eller något, men detaljer om Teslor är de inte bra på.

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 31 mar 2025 17:32
av SIR N
AAKEE skrev: 30 mar 2025 21:04
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 20:45
AAKEE skrev: 30 mar 2025 19:26
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 18:57
AAKEE skrev: 29 mar 2025 19:34


Jag berättar det för dig, när du svarat på några frågor om din bil. 😅

Spännande.
MIC model 3 standard range plus 2021, oktober månad.
LRW3E7FA6MC380535

LFP, 55.1kWh som nytt.

Tack för svar. Jag är dock intresserad av hur du kan veta det? Vad jag läst mig till så skickade Tesla ut bilar sista kvartalet 2021 med det nya 60kwh batteriet LFP i standard range plus modellen innan dom sen bytte motor till lägre effekt och bytte namn bara till RWD. Dvs att det finns bilar av exakt den modellen med båda batteristorlekarna. Finns det något du kan vara säker på att det just är 55kwh i denna bil? Känns lite så här med Tesla över huvud taget att batterierna kan variera över tid?
De första LFP var 55.1kWh. Så mest sannolikt mht logik.

För att veta säkert: söka regnummer på transportstyrelsen.se efter att car-info gett regnumret och kontrollerat att det står E6CR under variant.
IMG_4401.jpeg

Jag kan det utantill men i E6CR är 6 = CATL LFP och C det första CATL på 55.1kWh, se nedan:

IMG_3195.jpeg
OK, då kan jag utläsa från tabellen att jag har ett LG M50 (E5LD) i min Model 3 LR Dual Motor tillverkad december 2022. Men hur vet jag vilken kapacitet batteriet hade som nytt? Finns nån annan tabell att titta i? Teslamate säger 80 kWh på sidan där man kollar degradering. Car.info säger 82 kWh.

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 31 mar 2025 17:42
av MangeT

Re: Nu kan man testa batteriernas hälsa

Postat: 31 mar 2025 18:12
av AAKEE
SIR N skrev: 31 mar 2025 17:32
AAKEE skrev: 30 mar 2025 21:04
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 20:45
AAKEE skrev: 30 mar 2025 19:26
niklas_lofgren skrev: 30 mar 2025 18:57



Spännande.
MIC model 3 standard range plus 2021, oktober månad.
LRW3E7FA6MC380535

LFP, 55.1kWh som nytt.

Tack för svar. Jag är dock intresserad av hur du kan veta det? Vad jag läst mig till så skickade Tesla ut bilar sista kvartalet 2021 med det nya 60kwh batteriet LFP i standard range plus modellen innan dom sen bytte motor till lägre effekt och bytte namn bara till RWD. Dvs att det finns bilar av exakt den modellen med båda batteristorlekarna. Finns det något du kan vara säker på att det just är 55kwh i denna bil? Känns lite så här med Tesla över huvud taget att batterierna kan variera över tid?
De första LFP var 55.1kWh. Så mest sannolikt mht logik.

För att veta säkert: söka regnummer på transportstyrelsen.se efter att car-info gett regnumret och kontrollerat att det står E6CR under variant.
IMG_4401.jpeg

Jag kan det utantill men i E6CR är 6 = CATL LFP och C det första CATL på 55.1kWh, se nedan:

IMG_3195.jpeg
OK, då kan jag utläsa från tabellen att jag har ett LG M50 (E5LD) i min Model 3 LR Dual Motor tillverkad december 2022. Men hur vet jag vilken kapacitet batteriet hade som nytt? Finns nån annan tabell att titta i? Teslamate säger 80 kWh på sidan där man kollar degradering. Car.info säger 82 kWh.
Du vet ju att det inte är 82kWh, eftersom car-info skriver det 😂


LG M50, E5LD/Y5LD = 78.8 kwh full pack when new. De brukar kunna nå ~ 79kWh som högst.