Kritik mot IF Metall från Teslastrejkande

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Kritik mot IF Metall från Teslastrejkande

Inlägg av TiborBlomhall »

Dagens artikel är skriven av Anders Nyman, journalist och författare

Efter att IF Metall fått nedslag av Skatteverket på sitt försök att göra strejkersättningen skattepliktig växer nu kritiken bland de strejkande mot fackets hantering av konflikten med Tesla. – De flesta är så jävla missnöjda över hur det är just nu, säger strejkande ”Johan”.

Så kallad konfliktersättning ges av fackförbund till de som strejkar i en arbetsmarknadskonflikt. Ersättningen ska kompensera den lön de inte längre får, och är enligt lag skattefri. Det innebär dock att sjukpenninggrundande inkomst, SGI, och A-kassa nollas efter ett tag, eftersom ersättningen inte räknas som arbete.

För att komma runt det bestämde sig IF Metall för att ändå betala in arbetsgivaravgifter och skatt på konfliktersättningen och förvandla den till lön. När Skatteverket två år senare uppmärksammades på fackförbundets lösning – som man inte tillfrågat myndigheten om – satte man ned foten: Man kan inte skatta på konfliktersättning, och två års inbetalningar måste nu rivas upp.

De strejkande blir istället nolltaxerare. De får visserligen all inbetald skatt – upp till flera hundratusen kronor – tillbaka till sitt skattekonto, men samtliga avdrag som gjorts på den inbetalda skatten, inklusive inbetalningar till den allmänna pensionen, rullas tillbaka. IF Metall, som i sin tur får tillbaka arbetsgivaravgifterna, ber också de strejkande att även betala tillbaka skatten till dem. Som motprestation lovar fackförbundet att stå för sjuklön och A-kassa när det behövs, och betala in 18,5% av summan, motsvarande den allmänna pensionsavgiften, som tjänstepension istället.

Strejkande vi pratat med är dock kritiska, både mot lösningen och hur facket kommunicerat med dem.

– Vi saknar tydliga och konsekventa svar på hur betalningar, skatter och deras ansvar ser ut, säger Janis Kuzma, som strejkat framför Tesla i Malmö sedan starten i oktober 2023.

Han kallar tonen i de uttalanden IF Metalls ekonomichef Kent Bursjöö gjort i fackets egen tidning Dagens Arbete för otrevlig, och tycker att han går väl hårt ut mot de strejkande.

– Man borde ha diskuterat lösningarna med oss innan man gick ut med nyheten om skatten. Nu framstår man istället som arroganta, säger Janis, som också menar att det vore oansvarigt att betala tillbaka några pengar till IF Metall innan allt är klarlagt.

Någon som håller med i kritiken är strejkaren ”Johan”:

– Sedan årsskiftet har de blivit helt skumma, säger ”Johan” som vill vara anonym men gärna pratar om strejken som han varit med i i över två år. Han beskriver det som att de strejkande fått bristfällig information om allt.

– Hade IF Metall varit min arbetsgivare hade jag sprungit därifrån för länge sen. De agerar som att det är vi som inte har rätt till nånting, det känns som att de lägger mer energi på att bråka med oss strejkande än på att lösa konflikten.

”Johan” berättar att IF Metall precis kommit med ett nytt krav: Att de som strejkar ska arbeta 40 timmar i veckan, antingen som strejkvakt eller fackligt. Det har lett till att intresset från de som fortfarande arbetar inne på Tesla att gå ut i strejk helt försvunnit.

– Ska jag stå där utanför åtta timmar om dagen kan jag lika gärna gå in och jobba, och få alla statliga garantier istället.

Strejkande krävs på återbetalning för extraarbete Kravet på arbete för att få konfliktersättning infördes 1 april. Utanför servicecenter sitter nu strejkande servicetekniker som tidigare kunnat göra vad de ville om dagarna. För IF Metall innebär det att de inte längre behöver avlöna extra, inhyrda strejkvakter. Samtidigt löser det en annan huvudvärk: Vissa strejkande har haft andra arbeten under tiden konflikten pågått, trots att det egentligen inte varit tillåtet.

Enligt IF Metalls stadgar ska konfliktersättningen inte betalas ut för den tid en medlem haft annan arbetsinkomst. Rykten att vissa strejkande haft andra arbeten – svarta eller vita – under strejken har förekommit ända sedan konflikten inleddes. Hösten 2025 begärde IF Metall att de strejkande skulle lämna in utdrag från Skatteverket på vilka inkomster de haft. Enligt flera källor har fackförbundet efter det krävt medlemmar på återbetalning, ibland på större summor. För de som drabbats har det inneburit att de tvingats avbryta strejken för att kunna ha en inkomst.

”Johan” känner ingen strejkande som fått ett sådant krav. Däremot, säger han, så har IF Metall menat att ett visst mån av extraarbete varit okej, utanför ordinarie arbetstid. Janis Kuzma i sin tur säger sig ha hört att vissa jobbat extra och att IF Metall skulle göra något åt saken.

IF Metall på väg att göra fel – igen Enligt IF Metall tänker man använda Fora, som hanterar kollektivavtalad tjänstepension för arbetare inom LO-förbunden, för att ersätta inbetalningen till den allmänna pensionen som annars hade gått via skatten. Men tjänstepension är något en arbetsgivare betalar in, inte vem som helst. Pia Schiller är presskontakt på Fora:

– Ett fackförbund kan inte rapportera in tjänstepension till en individ via Fora, utan det går endast att göra om man är arbetsgivare, skriver hon, och går in i detalj:

”Arbetsgivare som rapporterar löner för anställda till Fora måste för det första ha ett försäkringsavtal med Fora. Fora genomför dessutom regelbundet olika kundkännedomsåtgärder samt kontroller av premieinbetalningar, lönerapportering och återbetalning av premier. Detta gör Fora för att motverka penningtvätt och upptäcka andra felaktigheter som behöver rättas till.”

Men Jesper Pettersson, pressansvarig på IF Metall, menar att det inte är något problem:

– IF Metall är också en arbetsgivare som har försäkringsavtal med Fora för att betala in kompletterande pensionspremier och vid behov extra pensionspremie som hanteras av Fora, skriver han.

Men Pia Schiller säger att det inte räcker:

”För att rapportera in och betala tjänstepensionspremier via Fora krävs att det finns ett arbetsgivar–arbetstagarförhållande. Det innebär att inrapportering endast kan göras för personer som är eller har varit anställda hos den arbetsgivare som har försäkringsavtal med Fora.

Att en organisation har ett eget försäkringsavtal med Fora innebär alltså inte att organisationen kan använda försäkringsavtalet för att rapportera in eller betala premier för personer som inte är dess anställda.”

Så hur If Metall ska lösa problemet med både framtida och två års försvunna pensionsinbetalningar för de strejkande återstår att se. Enligt ”Johan” har IF Metall inte kunnat ge de strejkande korrekt information om SGI och hur man får tillbaka den, och han litar definitivt inte på att de vet vad de sysslar med eller kommer hålla några löften.

IF Metalls förbundsledning har fått möjlighet att läsa och kommentera artikeln innan publicering, men valt att inte göra det.

För att hjälpa de strejkande teknikerna och IF Metall att förstå konsekvenserna vid långvarig strejk har vi pratat med en rad myndigheter och organisationer. Här är en lathund över vad som gäller.

FAKTARUTA: Fällor vid långvarigt strejkande

Konfliktersättning – är normalt 80% av lönen och skattefri. Kan höjas av förbundsstyrelsen, tex för att täcka förlust av semesterersättning och tjänstepension som arbetsgivaren annars betalat in. Är 125% av lönen i Teslakonflikten.

Inkomst av annat arbete – ska enligt fackförbundens stadgar räknas av mot konfliktersättningen. Innebär återbetalningsskyldighet om det upptäcks i efterhand.

SGI – Sjukpenninggrundande inkomst, beräknas på förvärvsarbete. Fryses tre månader vid arbetsuppehåll, blir därefter noll. Undantag finns för studier, föräldraledighet eller sjukdom, inte för strejk. SGI återfås dag ett vid återgång i arbete, men bara om planen är att arbeta minst sex sammanhängande månader. Det innebär att föräldraledighet eller planerad sjukskrivning under den perioden inte är möjlig.

A-kassa – beräknas på arbetsinkomst inom en ramtid på 12 månader, alternativt inom fyra sammanhängande månader. Efter nio månader i strejk uppfylls inte något av kraven. Undantag finns för för studier, föräldraledighet eller sjukdom, inte för strejk. Återfås när något av inkomstkraven uppfylls.

PGI – pensionsgrundande inkomst, ligger till grund för den allmänna pensionen som betalas in med 18,5% av inbetald skatt på arbete eller ersättningar från socialförsäkringssystemen som föräldra- eller sjukpenning eller A-kassa, men inte på konfliktersättning.

Skatteavdrag – görs mot skattepliktig inkomst och minskar skatten. Exempelvis ROT och RUT (30 resp. 50% av arbetskostnaden), Grön teknik (15% på solceller, 50% på elbilsladdare och batterilagring), ränteavdrag (30% på lån med säkerhet). Saknas inkomst kan avdragen inte göras.

Kreditvärdighet – beräknas bland annat på taxerad (skattepliktig) inkomst, skulder och betalningsanmärkningar. Skattefri ersättning syns inte i en kreditupplysning. Att deklarera noll i inkomst av tjänst kan vara negativt för den omfrågade vid en kreditupplysning. Låg kreditvärdighet kan ge nekad kredit eller högre räntor. Medlåntagare eller borgensman kan vara en lösning.

Lagen om självständigt förverkande – Polisen kan beslagta egendom som kan antas komma från brottslig verksamhet, som dyra saker som klockor, smycken eller bilar som inte står i proportion till en persons inkomst. Nolltaxerare med ”fel” utseende som bor i ”fel” områden kan riskera att få egendom beslagtagen åtminstone tillfälligt medan ärendet utreds.

Källa: IF Metall, Försäkringskassan, Sveriges a-kassor, Pensionsmyndigheten, Skatteverket, Creditsafe, Polisen.

Anders Nyman

Läs mer om konflikten:

Source: https://teslaclubsweden.se/kritik-mot-i ... trejkande/
p1457
elbilist

Re: Kritik mot IF Metall från Teslastrejkande

Inlägg av p1457 »

Jag får bilden av att Johan var mer intresserad av betald ledighet än att förändra villkor. Det är väl klart att man förväntas strejka aktivt om man får strejkersättning.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Man kan väl säga att det hela förstärker bilden av att alla förväntar sig att strejker ska vara relativt kortvariga, systemen brakar ihop när det inte är så längre. Något som IF Metall borde haft med i sin planering.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Kan man säga att man är journalist om man inte är opartisk i en fråga? Bör inte det framåg i en "artikel" då. Frågar åt en kompis.....
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

p1457 skrev: 20 apr 2026 08:07
Jag får bilden av att Johan var mer intresserad av betald ledighet än att förändra villkor. Det är väl klart att man förväntas strejka aktivt om man får strejkersättning.
Just "Johan" gick med i strejken innan IF Metall lovade att betala in skatt på konfliktersättningen, och även om han inte gått lika mycket frivillig strejkvakt som Janis gjort så stöder han ändå strejken av ideologiska skäl. Han hade gärna sett de hårdare kraven redan från början, så att alla visste vad som krävdes.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

frippe skrev: 20 apr 2026 08:36
Kan man säga att man är journalist om man inte är opartisk i en fråga? Bör inte det framåg i en "artikel" då. Frågar åt en kompis.....
Jag är medlem i Svenska journalistförbundet och har presslegitimation. Att jag också är Teslaägare hindrar mig inte från att skriva om konflikten så länge jag gör det på ett korrekt, fsktabaserat sätt. Och eftersom jag publicerar granskningen här så kan ingen anklaga mig för att mörka ett tänkbart särintresse, eller hur?

Ska man ifrågasätta någons agerande så är det snarare när IF Metall struntade i att svara på mina frågor om den "skattepliktiga ersättningen" i slutet av januari, utan istället valde att låta sin egen tidning Dagens Arbete "brejka" nyheten några veckor senare och utan att journalisterna där ställde några kritiska frågor.

Vsd gäller hur IF Metall behandlar de strejkande så står jag helt och hållet på de strejkandes sida i deras försök att få rätt. Att bli inlurade i ett hopplöst skyttegravskrig utan att "generalen" brytt sig om att kolla upp terrängen och konsekvenserna av tillgängliga vapen, det är fanimig skandal. Precis som jag klagar på Tesla när Tesla gör dumma saker mot sina anställda.

IF Metall riskerar bokstavligen att förstöra de strejkandes arbetsliv. Det måste lyftas frsm utan att facket ensidigt får stå för narrativet.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Intressant artikel.
Som egen företagare vet man lön inte bara ger det man plockar ut efter skatt varje månad utan att en mängd dolda ekonomiska fördelar kommer med en arbetsinkomst. Speciellt socialt skydd vid arbetslöshet, sjukdom och pension. Rot och Rut nämndes också.
Vad händer om en strejkandes företag lägger ner verksamheten pga strejk och det inte finns A-kassa.
Betalar Metall ersättning även vid sjukdom? antar att vb sjukskriver sig.
Att de förmåner som facken kämpat för i decennier upphör att finnas när man går ut i strejk är ju lite intressant!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Andersen skrev: 20 apr 2026 09:09
Jag är medlem i Svenska journalistförbundet och har presslegitimation. Att jag också är Teslaägare hindrar mig inte från att skriva om konflikten så länge jag gör det på ett korrekt, fsktabaserat sätt. Och eftersom jag publicerar granskningen här så kan ingen anklaga mig för att mörka ett tänkbart särintresse, eller hur?

Ska man ifrågasätta någons agerande så är det snarare när IF Metall struntade i att svara på mina frågor om den "skattepliktiga ersättningen" i slutet av januari, utan istället valde att låta sin egen tidning Dagens Arbete "brejka" nyheten några veckor senare och utan att journalisterna där ställde några kritiska frågor.

Vsd gäller hur IF Metall behandlar de strejkande så står jag helt och hållet på de strejkandes sida i deras försök att få rätt. Att bli inlurade i ett hopplöst skyttegravskrig utan att "generalen" brytt sig om att kolla upp terrängen och konsekvenserna av tillgängliga vapen, det är fanimig skandal. Precis som jag klagar på Tesla när Tesla gör dumma saker mot sina anställda.

IF Metall riskerar bokstavligen att förstöra de strejkandes arbetsliv. Det måste lyftas frsm utan att facket ensidigt får stå för narrativet.
Du har ju själv skrivit att du ser dig som motpart till IF Metall i konflikten, så hur kan du vara opartisk då?

Det finns inget ifrågasättande att du inte får skriva om konflikten, bara att man ska vara ärlig med var man står, att det inte är en opartisk granskning eftersom att du själv ser dig som motpart i konflikten.

Jag kan ifrågasätta många sidor i denna frågan på många olika sätt. Just i detta inlägget ser jag behovet att ifrågasätta partiskhet som utger sig för att vara opartisk journalistik. Att vara opartisk i en fråga där man själv har sett sig som motpart är vad jag kan se omöjligt. Men det går så klart att göra en annan bedömning om det.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

frippe skrev: 20 apr 2026 09:49

Du har ju själv skrivit att du ser dig som motpart till IF Metall i konflikten, så hur kan du vara opartisk då?

Det finns inget ifrågasättande att du inte får skriva om konflikten, bara att man ska vara ärlig med var man står, att det inte är en opartisk granskning eftersom att du själv ser dig som motpart i konflikten.

Jag kan ifrågasätta många sidor i denna frågan på många olika sätt. Just i detta inlägget ser jag behovet att ifrågasätta partiskhet som utger sig för att vara opartisk journalistik. Att vara opartisk i en fråga där man själv har sett sig som motpart är vad jag kan se omöjligt. Men det går så klart att göra en annan bedömning om det.
Nja, vad jag sagt är att IF Metall genom sina stridsåtgärder direkt riktade mot mig som Teslaägare (reparationsförbudet) gjort mig till sin motpart i konflikten. Vilket är sant.

Som riktig journalist - inte influencer som leker journalist - så redovisar jag fakta, har direkta källor, och ger motparten möjlighet att kommentera. Skriver jag en argumenterande text så är jag tydlig med att det är mina egna åsikter.

Det låter som att du är ute efter samma diskussion som hö-hö-högern för om public service - att alla journalister röstar till vänster och därför granskar och skriver utifrån det. Dvs högern granskas hårdare än vänstern. Trots att det inte är sant.

Journalistik är journalistik, oavsett.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Detta bevisar återigen ypperligt f*ckets juridiska och skatteekonomiska kompetens :lol: . De har blivit av med sin 'jurist' nu bör de väl även porta 'skatteexperten'. Fortsätter de såhär, gör det alltmer en parodi av sig själva. Dessvärre anser de att de fortfarande äger rätten till precis allting och kan uppföra sig som de vill. Tacksam att Skatteverket höll inte med (en av de få gånger min uppfattning är i linje med Saktteverket 8-) )
Dags att lägga ner hela bunten och låta dem arbeta för sina pengar.
Användarvisningsbild
PeppeBjork
Teslaägare

Inlägg av PeppeBjork »

Det här är en bra början på ett slut av konflikten. Det blir ett Lex Feritta avslut på konflikten. Dvs inga strejkande finns kvar och där med upphör strejken. IFM har inte gett upp och Tesla har inte vunnit. Politiskt korrekt lösning. Enda förlorarna är killarna/tjejerna som gick med i strejken.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Andersen skrev: 20 apr 2026 10:06

Nja, vad jag sagt är att IF Metall genom sina stridsåtgärder direkt riktade mot mig som Teslaägare (reparationsförbudet) gjort mig till sin motpart i konflikten. Vilket är sant.

Som riktig journalist - inte influencer som leker journalist - så redovisar jag fakta, har direkta källor, och ger motparten möjlighet att kommentera. Skriver jag en argumenterande text så är jag tydlig med att det är mina egna åsikter.

Det låter som att du är ute efter samma diskussion som hö-hö-högern för om public service - att alla journalister röstar till vänster och därför granskar och skriver utifrån det. Dvs högern granskas hårdare än vänstern. Trots att det inte är sant.

Jamen då är du inte opartisk oavsett om du påstår det eller inte.

Du redovisar inte fakta, eller jo, viss fakta så klart om skattesystemet m.m. men sedan är det inte fakta du redovisar, du redovisar svar på intervjufrågor som bygger på intervjusituationen du haft med respektive individ, det är inte fakta det är individuella åsikter som du på olika sätt styr genom din intervjuteknik och den bearbetning av deras svar. Inte direkta citat men dina tolkningar av citaten.

Din del med hö-hö-högern är bara löjlig som något försök att skjuta saklig kritk i sank. Tråkigt beteende.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare

Inlägg av uncle_bob »

Tycker en diskussion om författarens inställning till parterna i konflikten är rätt ovidkommande här. Det är i grund och botten ett bra gräv kring gällande regler och lagstiftning och ett bra faktaunderlag för även IF Metall oavsett om de skulle vilja använda det för att få till en framtida förändring av gällande lagstiftning eller bara helt enkelt försöka göra det bästa av rådande situation.

Oavsett om IF Metalls intention med ersättningsupplägget har varit att det skall motsvara minst 100% av vad de strejkande medlemmarna hade gått miste om vid inkomst av tjänst ifrån arbetsgivare så har de inte lyckats. Dessutom har de gjort ett par misstag som skapar rätt mycket administrativt krångel för medlemmarna, utöver det har de strejkande medlemmarna fått klart negativa följder både socialförsäkrings- och kreditmässigt som med rådande regelverk är svåra att kompensera dem för oavsett hur god intention IF Metall har.

Med tanke på att förbundet försökt täcka upp med arbetsgivaravgifter, utlovat ersättning för förlorad a-kass och SGI, gjort pensionsavsättningar så hade det allra enklaste varit för förbundet att anställa alla strejkande på heltid, då hade inte behövt några specialkonstruktioner och försök att runda regelverket för att kunna ge dem motsvarande kompensationspaket men jag antar att det i sin tur hade blivit juridiskt krångligt i medlemmarnas legala anställningsrelation till Tesla...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Det är lite tidens anda att så snart någon gör ett avslöjande om ett missförhållande så börjar det pratas om partiskhet. ALL grävande journalistik är enligt den logiken partisk. Speciellt när det är obekväma fakta. Journalisters - riktiga journalisters - kanske viktigaste uppgift är att granska makten. Även om, eller kanske främst då de avslöjar missförhållanden.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag tycker det är uppenbart att lagstiftaren inte förutsatt dom problem som uppstår när konfliktåtgärder blir långvariga.
Regelverket skulle behöva anpassas och en väg skulle kunna vara att jämställa konfliktåtgärder med lön och göra det skattepliktigt. Vill man skulle man kunna göra det avdragsgillt för fackföreningen för att inte skapa en kostnadsökning.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

frippe skrev: 20 apr 2026 10:27
Andersen skrev: 20 apr 2026 10:06

Jamen då är du inte opartisk oavsett om du påstår det eller inte.

Du redovisar inte fakta, eller jo, viss fakta så klart om skattesystemet m.m. men sedan är det inte fakta du redovisar, du redovisar svar på intervjufrågor som bygger på intervjusituationen du haft med respektive individ, det är inte fakta det är individuella åsikter som du på olika sätt styr genom din intervjuteknik och den bearbetning av deras svar. Inte direkta citat men dina tolkningar av citaten.

Din del med hö-hö-högern är bara löjlig som något försök att skjuta saklig kritk i sank. Tråkigt beteende.
Så, påstår du att vad Intervjupersonern sagt inte är fakta för att jag inte pratat med samtliga strejkande? Eller att jag valt ut direkta citat utifrån en agenda? Eller att jag vinklar vad jag skriver om deras åsikter i löpande text på grund av att jag är en Teslaägare?

ALLA intervjuer i ALL media redigeras. Citat väljs ut, andra sammanfattas. Att lägga ut oredigerade samtal och intervjuer är inte journalistik, och få skulle orka lyssna på timmar av stundtals osammanhängande konversationer.

Jag hävdar bestämt att jag på intet sätt missrepresenterar mina intervjupersoners åsikter. Dessutom, ber jag att få påpeka, så handlar artikeln också om att strejkande från 1 april nu måste jobba och att IF Metall har fel enligt Fora. Fakta, som jag är först med att redovisa.

Artikeln är inte skriven för att sabotera för IF Metall. Artikeln är skriven för att IF Metall beter sig precis lika illa eller mer, som de anklagar Tesla att bete sig mot sina anställda.

Vad tror du hade hänt om jag i november 2025 INTE börjat ställa frågor till Skatteverket om "skattepliktig konfliktersättning"? Hur många års deklarationer hade behövts riva upp om saken framkommit senare?

Att hålla tyst om det jag gräver fram är inte ett alternativ. Att IF Metall inte vill svara mig för att jag tidigare publikt debatterat mot konflikten och de stridsåtgärder som använts får stå för dem. Att du verkar tycka att det jag gör inte borde kallas för journalistik visar bara, tycker jag, på din egen okunnighet.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

Carup fick ett citat från IF Metall:

"Tidigare fanns det inget arbetskrav för de som strejkade. Men nu används de som strejkvakter för att IF Metall ska behöva ha mindre inhyrd personal. Uppgifterna bekräftas av IF Metall.
– Det är viktigt att de strejkande engagerar sig och bidrar på de sätt de kan i kampen för kollektivavtal. Därför vill vi att de strejkande medlemmarna också deltar i olika aktiviteter som ingår i konflikten, till exempel att stå strejkvakt eller delta i möten som infaller under ordinarie arbetstid, säger Jesper Pettersson, pressansvarig hos IF Metall till Carup."
https://carup.se/tesla-anstallda-tvinga ... ejkvakter/
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Jag har alltid tyckt det skulle varit självklart att det är de strejkande som ska sitta strejkvakt utanför lokalerna. Det brukar alltid vara så i alla konflikter. Fast vanligtvis finns det så många strejkande att bemanningen är inget problem.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Strejkvakterna borde väl också, i konsekvensens namn, åka efter Mobile Service och strejka på folks garageuppfarter …

Ska strejkvakterna inte vara där jobbet bedrivs?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Esterox

Inlägg av Esterox »

Metall bevisar sin okunskap gång på gång på gång.
Allt i artikeln har ju redan funnits som fakta just i detta forum i strejk-tråden. Då skreks det högt från Pro-facket personerna men vart är dessa nu ?

Sen är det ju en självklarhet att en strejkande ska stå och strejka med plakat osv. Inte sitta hemma och rulla tummarna. Att som strejkande börja streta emot att stå utanför Tesla 8-timmar om dagen är löjligt. Det är ju för tusan det som är själva poängen ?
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

Esterox skrev: 20 apr 2026 12:05
Metall bevisar sin okunskap gång på gång på gång.
Allt i artikeln har ju redan funnits som fakta just i detta forum i strejk-tråden. Då skreks det högt från Pro-facket personerna men vart är dessa nu ?

Sen är det ju en självklarhet att en strejkande ska stå och strejka med plakat osv. Inte sitta hemma och rulla tummarna. Att som strejkande börja streta emot att stå utanför Tesla 8-timmar om dagen är löjligt. Det är ju för tusan det som är själva poängen ?
De som varit med sedan 2023, som "Johan" och Janis, håller helt med om att det kravet borde ha funnits från början. Janis Kuzma, ska vi väl påpeka, har också stått strejkvakt i stort sett varje dag.

Men i IF Metalls iver att få upp siffrorna efter den katastrofala starten då hälften av medlemmarna vägrade så har man sockra budet. Både höjd ersättning, och det explicita löftet att man kan göra annat under dagarna. Jag har hört om ombudsmän som lockat med både utbildning och annat under strejken, men...

Tesla är ett krävande företag att jobba för, med hög naturlig omsättning. Vad som hänt de senaste 2,5 åren är (nog) att de som annars hade gått vidare till andra företag istället gått ut i konflikten. Cash i handen, skatt och pension, och gratis semester. Jag vet att långtifrån alla sorterar in under dessa - vissa anser sig verkligen ha blivit dåligt behandlade, haft en dålig arbetsmiljö, eller gör det av rent ideologiska skäl. Men för många blev strejken en gratis väg ut, utan att man förstod konsekvensera.

Jag tycker IF Metalls förbundsledning borde skämmas. Det här riskerar verkligen att förstöra människors liv
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Inlägg av Earplugged »

Idag gjorde jag 4st in/utfarter på Tesla i jönköping, de som satt i solstolarna såg för det första inte ut som bilmekaniker och de lyfte inte ett ögonbryn när jag passerade, de var fullt upptagna med kaffe och telefoner.
Jag har svårt att se vitsen med att de överhuvudtaget sitter där.... känns som det ger lite motsatt effekt...
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

'– Hade IF Metall varit min arbetsgivare hade jag sprungit därifrån för länge sen. De agerar som att det är vi som inte har rätt till nånting, det känns som att de lägger mer energi på att bråka med oss strejkande än på att lösa konflikten.'

Detta är väl nyckelfrasen i artikeln. Hur korkad kan man vara att gå ut i strejk för att få 'bättre' villkor och samtidigt stödja en organisation som är ännu värre. Borde uppgå för vemsomhelst att f*cket är huvudsakligen lurendrejeri eller värre.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Borde inte Metall snart anse att man klargjort sina synpunkter tydligt nog?
Fortsatt strejk är ju bara tjurighet på en barnslig nivå.
Det måste väl finnas bättre och billigare sätt att lobba för facket?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

TiborBlomhall skrev: 20 apr 2026 10:36
Det är lite tidens anda att så snart någon gör ett avslöjande om ett missförhållande så börjar det pratas om partiskhet. ALL grävande journalistik är enligt den logiken partisk. Speciellt när det är obekväma fakta. Journalisters - riktiga journalisters - kanske viktigaste uppgift är att granska makten. Även om, eller kanske främst då de avslöjar missförhållanden.
Nej det är det inte, snarare tvärt om. En journalist som inte tagit ställning som part i en konflikt är inte partisk. Men en journalist som öppet tagit ställning som motpart mot den ena parten är däremot partisk oavsett hur mycket hen försöker påskinna något annat.

Ganska enkelt och logiskt men kanske inte populärt.
Model Y LR.
Model S70D