Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Nu när EU har infört importtullar på kinesiska elbilar på grund av vad de kallar orättvisa subventioner ville vi djupdyka i ämnet och ta reda på exakt hur många kronor de kinesiska elbilar som skickas till oss är subventionerade med?

Hur många tusenlappar handlar det om per bil? Och hur har kinesiska staten råd med att subventionera elbilarna de skickar till oss när det kommer allt fler bilar därifrån?

Döm vår förvåning när ju mer vi läste på om ämnet desto mer klart blev det att kinesiska staten subventionerar inte elbilarna som skickas till oss.

Inte en enda euro i direkta subventioner.

Det den kinesiska staten istället gjort de senaste åren är att stödja landets spirande elbilsindustri. De gav lånegarantier och billiga lån till bilföretagen, statlig stöd till forskning kring batterier och annan teknologi, och subventioner – till inhemska bilköpare. Det vill säga sånt även europeiska länder gjort (eller borde göra) för att få fart på vår egen elbilsindustri.

De kinesiska elbilar som skickas till oss har inte fått några subventioner. Tvärtom kostar de mer än om de skulle ha sålts i Kina. Kineser som köper elbilar i Kina får 20 000 yuan (30 000 kronor) elbilsbonus. I Kina. Bilar som exporteras får inte ta del av denna inhemska subvention.

För tio år sedan, när elbilsrevolutionen började, valde Kina en annorlunda väg än de europeiska länderna. Medan vi bötfällde biltillverkarna som släppte ut för mycket avgaser (vilket resulterade i dieselgate) satsade Kina istället på att stödja forskning kring elbilar.

Förutom elbilsbonus gjorde de det även lockande för kineser att köpa elbilar på andra sätt. I många storstäder släpps endast ett begränsat antal registreringsskyltar per år för avgasbilar. Man måste antingen stå i årslånga köer eller delta i lotterier och hoppas vinna en skylt innan man kan få köpa en avgasbil att skruva skylten på. Och även då får avgasbilar vars registreringsskylt slutar på jämn siffra endast köra på jämna datum, och udda på udda. “Vad har du för slutsiffra på din registreringsskylt” är en seriös fråga många kineser brukar fråga när de dejtar. Elbilar däremot kunde få registreringsskylt utan problem. Inte undra på att de slog igenom. (På sistone har allt fler storstäder börjat införa begränsningar även på elbilar, på grund av trängsel, men de är fortfarande oerhört mycket lättare att skaffa än avgasbilar.)

Den höga efterfrågan i kombination med lånegarantier och billiga lån har gjort att det har vuxit fram hundra stora kinesiska biltillverkare, som vi i väst aldrig har hört talas om.

BildStatlig stöd till forskning kring batterier resulterade i både bättre litiumjonbatterier och mer energitäta järnfosfatbatterier, som nu finns i allt fler elbilar runt om i världen. Många västerländska biltillverkare, både europeiska och amerikanska som Tesla, har börjat använda dessa avancerade batterier.

EU-s strafftullar handlar därför mer om att försöka rädda en fallerande inhemsk bilindustri än “orättvisa subventioner”. Strafftullarna kan hålla de kinesiska elbilarna borta från oss i Europa ett tag, så vi fortsätter köpa europeiska elbilar – men problemet är att i övriga världen kommer våra biltillverkare möta konkurrensen utan tullar. Och då väljer konsumenterna allt oftare de kinesiska elbilarna. Som är billigare inte på grund av direkta subventioner, utan som ett resultat av mångårig satsning på denna nya teknologi.

Vem som helst kan bygga en elbil. En bra elbil. Eller en billig en. Men väldigt få klarar av att bygga en både bra och billig elbil. Lär inte vi oss den konsten kommer inte våra europeiska biltillverkare att överleva. Det problemet kan man inte tulla bort.

BildLäs också vår artikel Kinesiska spionvarningen om hur de kinesiska biltillverkarna inte vågar bygga fabriker i Europa för att de är rädda vi kommer spionera på dem och stjäla deras kunnande om hur man tillverkar billiga elbilar.

Läs även vår artikel Kineserna har inte fattat om varför det går trögt för kinesiska bilmärken i Europa.



Source: https://teslaclubsweden.se/sa-mycket-su ... a-elbilar/
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Den artikeln visar samma sak: bilarna som exporteras till oss får inga subventioner. Däremot har Kina stöttat företag och forskning på liknande sätt gröna företag stöttas på andra ställen. Kommer stål från Hybrit och batterier från Northvolt också att få strafftullar?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8555
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av spacecoin »

Tack Tibor för att du informerar om detta.

Tyskland röstade emot införandet av strafftullarna och Sverige lade ned sin röst om jag minns rätt.

Kan tilläggas att USA är värre än EU och är de som eskalerat detta handelskrig. De vill till och med helt förbjuda försäljning av kinesiska bilar även om de är tillverkade i USA.

https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-10-28/

Vad ska Kina svara med då? Det är väl slutet för Tesla i Kina i så fall.

Kina har för övrigt anmält EU till WTO för tullarna igår. Se separat inlägg om detta.
viewtopic.php?p=823002#p823002

Det verkar vara en hel del fördomar och sinofobi från vissa på forumet tyvärr, så det är bra att det kommer upp fakta på bordet från flera röster...

Mitt tips till alla här är att köpa europeiskt om man vill ha en europeisk bilindustri. EU-politiker borde stödja bolagen i övergången istället för att bestraffa med CO2-böter och utsläppsrätter.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 597
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av unumlapis »

point1 skrev: 05 nov 2024 13:51
Din definition av subventioner verkar inte vara den gängse definitionen
Utveckla gärna vad den gängse definitionen är och vilken typ av subventioner som EU riktar sig in på.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12773
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av Fredrik j »

Frågan handlar ju om i vilken utsträckning utgifter kinesiska bilföretag haft verkligen har betalats genom försäljning av bilar eller om det förekommit att staten så att säga tagit notan. Kan ju vara svårt att jämföra mellan två länder med så annorlunda ideologier.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8555
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 05 nov 2024 14:05
Frågan handlar ju om i vilken utsträckning utgifter kinesiska bilföretag haft verkligen har betalats genom försäljning av bilar eller om det förekommit att staten så att säga tagit notan. Kan ju vara svårt att jämföra mellan två länder med så annorlunda ideologier.
Jag skulle säga att frågan handlar om Kina gett mer i stöd och bidrag till kinesiska biltillverkare än vad väst gjort till väst-tillverkare. Samt om kinas stöd till icke-kinesiska tillverkare i kina är annorlunda än till kinesiska och vise versa för västländer.

Eu har ju satt olika tullar på byd MiC och tesla MiC t ex. Varför?

Resten är protektionism, som jag per se inte är emot. Men man måste iaf vara ärlig med det. Sedan undrar jag verkligen varför man sätter andra tullar mot USA än Kina om man nu vill skydda inhemska tillverkare…
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8555
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av spacecoin »

point1 skrev: 05 nov 2024 14:19
unumlapis skrev: 05 nov 2024 14:02
point1 skrev: 05 nov 2024 13:51
Din definition av subventioner verkar inte vara den gängse definitionen
Utveckla gärna vad den gängse definitionen är och vilken typ av subventioner som EU riktar sig in på.
T.ex de som nämns här:

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... r-elbilar/


• Direkt överföring av medel och potentiella direkta överföringar av skulder och medel
• Regeringens intäkter som ”avståtts eller inte samlats in”
• Regeringens tillhandahållande av varor eller tjänster ”till mindre än adekvat ersättning”
På vilket vis menar du att dessa åtgärder skiljer sig från subventioner, skattelättnader och bailouts som ges/getts till tillverkare i USA resp EU?

Ett konkret exempel: https://www.reuters.com/business/autos- ... 023-08-31/

Konsumentavdraget gäller bara för USA-bilar: https://www.irs.gov/credits-deductions/ ... 3-or-after

Teslas generösa bidrag från Kalifornien. Finns fler exempel från andra ställen:
https://www.sfchronicle.com/politics/ar ... 473046.php

"Tesla has received more than $3.2 billion worth of direct and indirect California subsidies and market mechanisms since 2009, according to an estimate from Newsom’s office."
tesla newbie
Inlägg: 772
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av tesla newbie »

Tycker också det är intressant att nu plötsligt ses kinesiska bilar som ett säkerhetshot. Men man såg inga säkerhetsproblem med att låta Kinesiska företag starta samriskbolag (join ventures) med europeiska biltillverkare. Trots att Kina var lika mycket diktatur då som det är idag. Skillnaden är att då tjänade europeiska biltillverkare pengar på att sälja lyxbilar till statushungriga kineser. Nu är det istället kineserna som har möjlighet att tjäna pengar på europeiska elbilsköpare och då är det plötsligt snedvriden konkurrens och säkerhetshot. Realiteten är att europeiska tillverkare har tappat allt vad innovation heter och kan inte ställa om till eldrift. Det är ju egentligen helt absurt att några kinesiska företag som knappt har 10 år på nacken kan producera bättre elbilar än det företag som en gång i tiden uppfann själva bilen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8555
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av spacecoin »

point1 skrev: 05 nov 2024 15:51
spacecoin skrev: 05 nov 2024 15:05
point1 skrev: 05 nov 2024 14:19
unumlapis skrev: 05 nov 2024 14:02
point1 skrev: 05 nov 2024 13:51
Din definition av subventioner verkar inte vara den gängse definitionen
Utveckla gärna vad den gängse definitionen är och vilken typ av subventioner som EU riktar sig in på.
T.ex de som nämns här:

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... r-elbilar/


• Direkt överföring av medel och potentiella direkta överföringar av skulder och medel
• Regeringens intäkter som ”avståtts eller inte samlats in”
• Regeringens tillhandahållande av varor eller tjänster ”till mindre än adekvat ersättning”
På vilket vis menar du att dessa åtgärder skiljer sig från subventioner, skattelättnader och bailouts som ges/getts till tillverkare i USA resp EU?

Ett konkret exempel: https://www.reuters.com/business/autos- ... 023-08-31/

Konsumentavdraget gäller bara för USA-bilar: https://www.irs.gov/credits-deductions/ ... 3-or-after

Teslas generösa bidrag från Kalifornien. Finns fler exempel från andra ställen:
https://www.sfchronicle.com/politics/ar ... 473046.php

"Tesla has received more than $3.2 billion worth of direct and indirect California subsidies and market mechanisms since 2009, according to an estimate from Newsom’s office."
Ja och vi har ju tullar på bilar från USA också. Frågan är har Kina subventioner eller inte? Ja är svaret. Sen om man vill stödja en diktatur som Kina eller inte är en annan fråga, även huruvida andra länder utanför EU som t.ex USA har subventioner. Men det förändrar inte faktumet att Kina har subventioner.
Alla har subventioner. USA mest av alla. Ska man ha en EXTRA strafftull baserat på att Kinas stöd skulle vara så så stort att det snedvrider konkurrensen mer än USA:s, så behöver man kunna konkretisera hur det skiljer sig från vad EU eller USA gör. Det tycker inte jag att någon kan visa.

1. Det jag undrar är på vilket vis man anser att en Kina-tillverkad Tesla (tillverkerad under samma villkor) ska ha en annan tullsats än en BYD eller Zeekr. Själv så tror jag på frihandel och att det blir mindre olycka i världen av det.

2. Hur menar du att man "stödjer en diktatur" om man köper en Geely eller BYD? Det är privata bolag (ja, jag vet att graden av oberoende är annorlunda) som styr över sina egna medel). Statligt ägda eller delägda bolag är skillnad.

Det är ingen som säger att vi ska ha strafftullar på DJI-drönare. Är det någon produkt som har en säkerhetsrisk och borde förbjudas så är det väl kinesiska drönare om nu allt från kina är spionutrustning. Det finns liksom ingen linje. Det luktar desperation.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12773
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av Fredrik j »

point1 skrev: 05 nov 2024 14:19
unumlapis skrev: 05 nov 2024 14:02
point1 skrev: 05 nov 2024 13:51
Din definition av subventioner verkar inte vara den gängse definitionen
Utveckla gärna vad den gängse definitionen är och vilken typ av subventioner som EU riktar sig in på.
T.ex de som nämns här:

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... r-elbilar/


• Direkt överföring av medel och potentiella direkta överföringar av skulder och medel
• Regeringens intäkter som ”avståtts eller inte samlats in”
• Regeringens tillhandahållande av varor eller tjänster ”till mindre än adekvat ersättning”
Det är tredje punkten jag menar är vanligare i kina och andra punkten är vanligare i väst.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av SkipperO »

Bilindustrin ges/har getts ekonomiska fördelar i de flesta länder. Kalla det subventioner, eller vad man nu vill. Det vore ju intressant att se en vettig, neutral jämförelse på hur mycket det är/varit i olika länder senaste, säg senaste 10 åren.
Jag tror ju att det skulle visa på att EU-tullen på Kinesiska bilar är orättvis, men jag vet inte.

Eftersom de kinesiska biltillverkarna kunde välja att samarbeta och ge information om ”subventionerna” vore det ju enkelt att EU delar den informationen kan jag tycka, annars ser det mer ut som dold protektionism. Vore ju ärligare att säga det då.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8555
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av spacecoin »

SkipperO skrev: 05 nov 2024 17:31
Bilindustrin ges/har getts ekonomiska fördelar i de flesta länder. Kalla det subventioner, eller vad man nu vill. Det vore ju intressant att se en vettig, neutral jämförelse på hur mycket det är/varit i olika länder senaste, säg senaste 10 åren.
Jag tror ju att det skulle visa på att EU-tullen på Kinesiska bilar är orättvis, men jag vet inte.

Eftersom de kinesiska biltillverkarna kunde välja att samarbeta och ge information om ”subventionerna” vore det ju enkelt att EU delar den informationen kan jag tycka, annars ser det mer ut som dold protektionism. Vore ju ärligare att säga det då.
Håller helt med!

Det saknas inte anledningar till att vara desperata, men jag tycker strafftullar är fel väg.
Screenshot 2024-11-05 at 18.47.00.png
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 959
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

tesla newbie skrev: 05 nov 2024 15:55
Tycker också det är intressant att nu plötsligt ses kinesiska bilar som ett säkerhetshot. Men man såg inga säkerhetsproblem med att låta Kinesiska företag starta samriskbolag (join ventures) med europeiska biltillverkare. Trots att Kina var lika mycket diktatur då som det är idag. Skillnaden är att då tjänade europeiska biltillverkare pengar på att sälja lyxbilar till statushungriga kineser. Nu är det istället kineserna som har möjlighet att tjäna pengar på europeiska elbilsköpare och då är det plötsligt snedvriden konkurrens och säkerhetshot. Realiteten är att europeiska tillverkare har tappat allt vad innovation heter och kan inte ställa om till eldrift. Det är ju egentligen helt absurt att några kinesiska företag som knappt har 10 år på nacken kan producera bättre elbilar än det företag som en gång i tiden uppfann själva bilen.
Ja absurt är det.
Bra inlägg
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 959
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

TiborBlomhall skrev: 05 nov 2024 08:00
Bild

Nu när EU har infört importtullar på kinesiska elbilar på grund av vad de kallar orättvisa subventioner ville vi djupdyka i ämnet och ta reda på exakt hur många kronor de kinesiska elbilar som skickas till oss är subventionerade med?

Hur många tusenlappar handlar det om per bil? Och hur har kinesiska staten råd med att subventionera elbilarna de skickar till oss när det kommer allt fler bilar därifrån?

Döm vår förvåning när ju mer vi läste på om ämnet desto mer klart blev det att kinesiska staten subventionerar inte elbilarna som skickas till oss.

Inte en enda euro i direkta subventioner.

Det den kinesiska staten istället gjort de senaste åren är att stödja landets spirande elbilsindustri. De gav lånegarantier och billiga lån till bilföretagen, statlig stöd till forskning kring batterier och annan teknologi, och subventioner – till inhemska bilköpare. Det vill säga sånt även europeiska länder gjort (eller borde göra) för att få fart på vår egen elbilsindustri.

De kinesiska elbilar som skickas till oss har inte fått några subventioner. Tvärtom kostar de mer än om de skulle ha sålts i Kina. Kineser som köper elbilar i Kina får 20 000 yuan (30 000 kronor) elbilsbonus. I Kina. Bilar som exporteras får inte ta del av denna inhemska subvention.

För tio år sedan, när elbilsrevolutionen började, valde Kina en annorlunda väg än de europeiska länderna. Medan vi bötfällde biltillverkarna som släppte ut för mycket avgaser (vilket resulterade i dieselgate) satsade Kina istället på att stödja forskning kring elbilar.

Förutom elbilsbonus gjorde de det även lockande för kineser att köpa elbilar på andra sätt. I många storstäder släpps endast ett begränsat antal registreringsskyltar per år för avgasbilar. Man måste antingen stå i årslånga köer eller delta i lotterier och hoppas vinna en skylt innan man kan få köpa en avgasbil att skruva skylten på. Och även då får avgasbilar vars registreringsskylt slutar på jämn siffra endast köra på jämna datum, och udda på udda. “Vad har du för slutsiffra på din registreringsskylt” är en seriös fråga många kineser brukar fråga när de dejtar. Elbilar däremot kunde få registreringsskylt utan problem. Inte undra på att de slog igenom. (På sistone har allt fler storstäder börjat införa begränsningar även på elbilar, på grund av trängsel, men de är fortfarande oerhört mycket lättare att skaffa än avgasbilar.)

Den höga efterfrågan i kombination med lånegarantier och billiga lån har gjort att det har vuxit fram hundra stora kinesiska biltillverkare, som vi i väst aldrig har hört talas om.

BildStatlig stöd till forskning kring batterier resulterade i både bättre litiumjonbatterier och mer energitäta järnfosfatbatterier, som nu finns i allt fler elbilar runt om i världen. Många västerländska biltillverkare, både europeiska och amerikanska som Tesla, har börjat använda dessa avancerade batterier.

EU-s strafftullar handlar därför mer om att försöka rädda en fallerande inhemsk bilindustri än “orättvisa subventioner”. Strafftullarna kan hålla de kinesiska elbilarna borta från oss i Europa ett tag, så vi fortsätter köpa europeiska elbilar – men problemet är att i övriga världen kommer våra biltillverkare möta konkurrensen utan tullar. Och då väljer konsumenterna allt oftare de kinesiska elbilarna. Som är billigare inte på grund av direkta subventioner, utan som ett resultat av mångårig satsning på denna nya teknologi.

Vem som helst kan bygga en elbil. En bra elbil. Eller en billig en. Men väldigt få klarar av att bygga en både bra och billig elbil. Lär inte vi oss den konsten kommer inte våra europeiska biltillverkare att överleva. Det problemet kan man inte tulla bort.

BildLäs också vår artikel Kinesiska spionvarningen om hur de kinesiska biltillverkarna inte vågar bygga fabriker i Europa för att de är rädda vi kommer spionera på dem och stjäla deras kunnande om hur man tillverkar billiga elbilar.

Läs även vår artikel Kineserna har inte fattat om varför det går trögt för kinesiska bilmärken i Europa.



Source: https://teslaclubsweden.se/sa-mycket-su ... a-elbilar/
Bra sammanfattning!
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8555
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av spacecoin »

China Can’t Cut EV Subsidies It Isn’t Paying
The accepted wisdom is that clean energy support explains the country’s competitive edge. But that’s far from the truth.

November 3, 2024 at 8:00 PM GMT+1 By David Fickling

There’s an old joke about running into an old man on a bus. The man’s tearing pages out of a magazine, scrunching them up, and throwing them out the window.

“Why are you doing that?” he is asked. “To keep the elephants away,” the man replies. “There’s no elephants around here, though.” “Exactly,” the man says. “That’s how you can tell it’s working.”

Something similar happens whenever the world starts talking about Chinese clean energy subsidies. It’s treated as such an established fact that these are the sole explanation for China’s competitive advantages, that little evidence is presented to demonstrate their existence.

Bjussar på gift-link till hela artikeln, som innehåller mycket intressant som t ex vilket bolagsskatt i procent olika tillverkare betalar.
https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... BVOOx3rZ7k

Ytterligare kommentarer överflödiga? Älskar för övrigt diagramrubriken.
Screenshot 2024-11-05 at 19.18.49.png
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8555
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av spacecoin »

Handelsblatt borde jämföra med Tyskland och USA. Siffrorna från Kina är inte speciella och behöver sättas i kontext.

tesla newbie
Inlägg: 772
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av tesla newbie »

Jag tror problemet i grunden är att väst hela tiden utgått från att Kina inte kan skapa innovativa produkter eftersom det inte är en demokrati. Därför har man tyckt att det varit risktfritt att lägga produktion i Kina och ge kineserna tillgång till västerländsk teknik.
I många år har vi i väst ju skrattat åt kinesernas kopior på västerländska bilmodeller.
Nu har Kina bevisat med råge att det visst går att skapa innovativa och högkvalitativa produkter i en totalitär stat vilket gör att väst har satt skrattet i halsen och plötsligt börjar utmåla Kina som ett säkerhetshot. Jag ska vara tydlig med att jag inte gillar det kinesiska systemet och tror att landet skulle må mycket bättre av mer yttrandefrihet och demokrati. Men man måste inse att de kan numera ta fram fantastiska produkter som är likvärdiga och i vissa fall övertfäffar det som produceras i väst. Detta har givetvis möjliggjorts av reformerna som gjort det möjligt att starta privata företag, som kanske inte är lika privata som de vi har i väst, men ändå ett gigantiskt steg framåt jämfört med Mao-tiden. Tror nog att vi måste inse att elbilar från Kina kommer bli vardag i europa framöver och det är nog bara en tidsfråga innan även amerikanerna måste krypa till korset och importera dem.
manneson
Inlägg: 1240
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av manneson »

tesla newbie skrev: 06 nov 2024 09:55
Jag tror problemet i grunden är att väst hela tiden utgått från att Kina inte kan skapa innovativa produkter eftersom det inte är en demokrati. Därför har man tyckt att det varit risktfritt att lägga produktion i Kina och ge kineserna tillgång till västerländsk teknik.
I många år har vi i väst ju skrattat åt kinesernas kopior på västerländska bilmodeller.
Nu har Kina bevisat med råge att det visst går att skapa innovativa och högkvalitativa produkter i en totalitär stat vilket gör att väst har satt skrattet i halsen och plötsligt börjar utmåla Kina som ett säkerhetshot. Jag ska vara tydlig med att jag inte gillar det kinesiska systemet och tror att landet skulle må mycket bättre av mer yttrandefrihet och demokrati. Men man måste inse att de kan numera ta fram fantastiska produkter som är likvärdiga och i vissa fall övertfäffar det som produceras i väst. Detta har givetvis möjliggjorts av reformerna som gjort det möjligt att starta privata företag, som kanske inte är lika privata som de vi har i väst, men ändå ett gigantiskt steg framåt jämfört med Mao-tiden. Tror nog att vi måste inse att elbilar från Kina kommer bli vardag i europa framöver och det är nog bara en tidsfråga innan även amerikanerna måste krypa till korset och importera dem.
Kina har varit en enorm tillväxtmarknad för västerländska företag.
Eftersom alla vill växa och tjäna pengar, och möjligheterna där varit så stora, så har de blundat för att Kineserna krävt samägande och IP-delning.
De tjänar ju miljarder i närtid, vilket är vad aktieägarna skriker efter.
Profit profit profit!
Att kineserna något decennium senare kan producera tekniken själva utan det västerländska bolagets iblandning struntar de i.
Det är där vi är nu.
Kina behöver inte längre vänsterländska bolags IP för att komma ikapp.
De har inte bara tekniken nu, de har dessutom utveckligen.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2460
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av mans71 »

Jag har så svårt att förstå folk som står och hejar på det egna landets/regions sönderfall genom att stödja en sådan utveckling genom konsumtion med förklaringen att produkten är billigare/bättre/osv. Jag handlar gärna lokalt, t.ex. på en matbutik som jag vet är dyrare och kanske i vissa fall sämre eftersom det bidrar till att behålla jobben och ekonomi lokalt samtidigt som det ger andra fördelar som t.ex. närhet. Kanske det faktiskt vore bra om EU hjälper till att minska skillnaderna så att vi ökar chansen att få behålla jobben, ekonomin och utveckla teknologier även här.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8555
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av spacecoin »

mans71 skrev: 06 nov 2024 12:51
Jag har så svårt att förstå folk som står och hejar på det egna landets/regions sönderfall genom att stödja en sådan utveckling genom konsumtion med förklaringen att produkten är billigare/bättre/osv. Jag handlar gärna lokalt, t.ex. på en matbutik som jag vet är dyrare och kanske i vissa fall sämre eftersom det bidrar till att behålla jobben och ekonomi lokalt samtidigt som det ger andra fördelar som t.ex. närhet. Kanske det faktiskt vore bra om EU hjälper till att minska skillnaderna så att vi ökar chansen att få behålla jobben, ekonomin och utveckla teknologier även här.
Jag håller med och ör lika i möjligaste mån.

Är man patriot köper man lokalt producerade varor. Är man protektionist så skyddar man inhemska tillverkare genom tullar.

Än konstigare tycker jag det är att folk verkar mena att det spelar ingen roll att EU faller sönder så länge det inte är på grund av Kina. Att bli torterad till döds av Japan eller USA är tydligen däremot helt ok?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11221
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av Jerker »

spacecoin skrev: 06 nov 2024 13:09
mans71 skrev: 06 nov 2024 12:51
Jag har så svårt att förstå folk som står och hejar på det egna landets/regions sönderfall genom att stödja en sådan utveckling genom konsumtion med förklaringen att produkten är billigare/bättre/osv. Jag handlar gärna lokalt, t.ex. på en matbutik som jag vet är dyrare och kanske i vissa fall sämre eftersom det bidrar till att behålla jobben och ekonomi lokalt samtidigt som det ger andra fördelar som t.ex. närhet. Kanske det faktiskt vore bra om EU hjälper till att minska skillnaderna så att vi ökar chansen att få behålla jobben, ekonomin och utveckla teknologier även här.
Jag håller med och ör lika i möjligaste mån.

Är man patriot köper man lokalt producerade varor. Är man protektionist så skyddar man inhemska tillverkare genom tullar.

Än konstigare tycker jag det är att folk verkar mena att det spelar ingen roll att EU faller sönder så länge det inte är på grund av Kina. Att bli torterad till döds av Japan eller USA är tydligen däremot helt ok?
Problemet är väl att det inte finns lokalt producerat av allt som man behöver. Mat är ju relativt enkelt. Men det är värre med teknik. Och i den mån det finns produkter helt producerade i EU så blir de som regel så dyra att man inte har råd att köpa dem. Vi måste ju förstå att en stor faktor till vårt eget välstånd är billiga varor från Kina. Mitt liv skulle bli oändligt mycket fattigare om jag skulle tvingas avstå från allt som produceras i Kina. Istället för att kunna köpa bordssåg, skruvdragare, handöverfräs, cirkelsåg, slagborr, rörkrökare etc. så skulle jag bara ha råd att köpa ett eller ett par elverktyg och jag skulle inte kunna ägna mig åt alla mina byggprojekt.

Jag antar att en och annan vill skriva att de kinesiska grejerna går sönder så man måste köpa nya snart igen och att det lönar sig i längden att köpa dyrare kvalitetsvaror, men det stämmer inte längre, iaf inte samma utsträckning. Samma som med bilar så har de lärt sig att bygga kvalitet, men till bara en bråkdel av vad det kostar att tillverka det i EU.

Dessutom producerar de en massa finurliga grejer som inte finns att köpa nån annan stans än via sajter som ser ut som svenska e-butiker men som skickar varorna direkt från Kina i små paket. Jag försöker i möjligaste mån att undvika att handla så, men ibland blir man tvungen, om man inte ska avstå helt.
tesla newbie
Inlägg: 772
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av tesla newbie »

mans71 skrev: 06 nov 2024 12:51
Jag har så svårt att förstå folk som står och hejar på det egna landets/regions sönderfall genom att stödja en sådan utveckling genom konsumtion med förklaringen att produkten är billigare/bättre/osv. Jag handlar gärna lokalt, t.ex. på en matbutik som jag vet är dyrare och kanske i vissa fall sämre eftersom det bidrar till att behålla jobben och ekonomi lokalt samtidigt som det ger andra fördelar som t.ex. närhet. Kanske det faktiskt vore bra om EU hjälper till att minska skillnaderna så att vi ökar chansen att få behålla jobben, ekonomin och utveckla teknologier även här.
Fast jag tycker att i en demokrati och marknadsekonomi så ska man ha rätt att välja den produkt som passar ens behov bäst utan att ta hänsyn om den är producerad i det egna landet eller inte. Ska alla tänka att man bara ska köpa varor producerade i det egna landet så kommer världshandeln ganska snart att dö ut. Dessutom är det enormt ineffektivt om alla länder ska ha egna tillverkare och fabriker för alla upptänkliga varor. Räcker ju att titta på COVID 19 pandemin. De flesta länder köpte Pfizer och Modernas vacciner. Den globala ekonomin med välutvecklade logistikkedjor gjorde att vaccinerna snabbt kunnde distribueras över hela världen och få bukt på smittspridningen. Hade alla länder insisterat på att utveckla varsitt Covid vaccin så hade sannolikt utgången inte varit så positiv.
Nej jag tror på global och sund konkurrens på något så när lika villkor. Kanske är en utopi, men bättre än protektionism.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7476
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 06 nov 2024 13:09
mans71 skrev: 06 nov 2024 12:51
Jag har så svårt att förstå folk som står och hejar på det egna landets/regions sönderfall genom att stödja en sådan utveckling genom konsumtion med förklaringen att produkten är billigare/bättre/osv. Jag handlar gärna lokalt, t.ex. på en matbutik som jag vet är dyrare och kanske i vissa fall sämre eftersom det bidrar till att behålla jobben och ekonomi lokalt samtidigt som det ger andra fördelar som t.ex. närhet. Kanske det faktiskt vore bra om EU hjälper till att minska skillnaderna så att vi ökar chansen att få behålla jobben, ekonomin och utveckla teknologier även här.
Jag håller med och ör lika i möjligaste mån. [...
No offense, men jag förstår faktiskt inte helt innebörden i den här meningen…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7476
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 06 nov 2024 13:09
mans71 skrev: 06 nov 2024 12:51
Jag har så svårt att förstå folk som står och hejar på det egna landets/regions sönderfall genom att stödja en sådan utveckling genom konsumtion med förklaringen att produkten är billigare/bättre/osv. Jag handlar gärna lokalt, t.ex. på en matbutik som jag vet är dyrare och kanske i vissa fall sämre eftersom det bidrar till att behålla jobben och ekonomi lokalt samtidigt som det ger andra fördelar som t.ex. närhet. Kanske det faktiskt vore bra om EU hjälper till att minska skillnaderna så att vi ökar chansen att få behålla jobben, ekonomin och utveckla teknologier även här.
Jag håller med och ör lika i möjligaste mån.

Är man patriot köper man lokalt producerade varor. Är man protektionist så skyddar man inhemska tillverkare genom tullar.

Än konstigare tycker jag det är att folk verkar mena att det spelar ingen roll att EU faller sönder så länge det inte är på grund av Kina. Att bli torterad till döds av Japan eller USA är tydligen däremot helt ok? [Min u.]
Ok… Att uttrycka kritik mot mänskliga rättigheter i Japan och USA = OK enligt forumregelpraxis.

Att uttrycka kritik mot mot mänskliga rättigheter när det gäller 'de styrande i ett större relativt folkrikt land' som 'ligger ganska långt bort' = Inte OK enligt forumregelpraxis.

Got it. :roll:

EDIT:
Jag missförstod tydligen Space. Se:
viewtopic.php?p=823285#p823285
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8555
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Så mycket subventionerar Kina sina elbilar

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 06 nov 2024 15:52
spacecoin skrev: 06 nov 2024 13:09
mans71 skrev: 06 nov 2024 12:51
Jag har så svårt att förstå folk som står och hejar på det egna landets/regions sönderfall genom att stödja en sådan utveckling genom konsumtion med förklaringen att produkten är billigare/bättre/osv. Jag handlar gärna lokalt, t.ex. på en matbutik som jag vet är dyrare och kanske i vissa fall sämre eftersom det bidrar till att behålla jobben och ekonomi lokalt samtidigt som det ger andra fördelar som t.ex. närhet. Kanske det faktiskt vore bra om EU hjälper till att minska skillnaderna så att vi ökar chansen att få behålla jobben, ekonomin och utveckla teknologier även här.
Jag håller med och ör lika i möjligaste mån.

Är man patriot köper man lokalt producerade varor. Är man protektionist så skyddar man inhemska tillverkare genom tullar.

Än konstigare tycker jag det är att folk verkar mena att det spelar ingen roll att EU faller sönder så länge det inte är på grund av Kina. Att bli torterad till döds av Japan eller USA är tydligen däremot helt ok? [Min u.]
Ok… Att uttrycka kritik mot mänskliga rättigheter i Japan och USA = OK enligt forumregelpraxis.

Att uttrycka kritik mot mot mänskliga rättigheter när det gäller 'de styrande i ett större relativt folkrikt land' som 'ligger ganska långt bort' = Inte OK enligt forumregelpraxis.

Got it. :roll:
Det är ju knappast det som tråden eller lejonparten våra senaste diskussioner handlar om... Det finns gott om anledningar till att vara kritisk mot många saker i Kina och där är vi mer överens än oense tror jag.

Nu pratar vi om tullar och subventioner.

1) Så du menar att EU:s tullar är baserade på de mänskliga rättigheterna i Kina? Källa på det tack?
2) Är kinesiska Teslor OK om de är tillverkade i en diktatur med inte en BYD? Vad menar du är skillnaden? Varför ska den ena ha högre strafftullar än andra?
3) Om Trump gasar på med tullar på EU-varor och subventioner så EU dör helt, så kommer du vara mest upprörd på Kina?
Skriv svar