Tesla har idag en speciell lägre nattaxa på sina Supercharger stationer. Laddning när stationerna står tomma på natten kostar mindre än när det är mycket trafik på dagen.
Men vad händer om det är ovanligt lite folk på dagen? Eller om stationen blir fullbelagd på natten?
Tesla har nu startat ett experiment på tio Supercharger stationer i Kalifornien där priset sätts dynamiskt efter hur många laddare som är upptagna. Är de flesta stolparna lediga får man ett lägre laddpris, och ju fler laddstolpar som är upptagna desto dyrare blir det att ladda, se bilderna ovan. Oavsett när på dygnet det är.
Tesla ger som exempel Supercharger stationen i Davis, Kalifornien som har 16 laddstolpar. Är 12 av dem lediga, finns det bara 4 bilar som laddar på stationen kostar laddningen 27 cent per kWh. Står det däremot 13 bilar och laddar, bara tre lediga stolpar kvar, får man betala dubbelt så mycket, 59 cent per kWh.
Priset justeras dynamiskt efter ögonblickliga beläggningen på stationen. Man ser vilket pris man får innan man börjar ladda och priset ändras inte under laddsessionen.
Enligt Tesla kommer det genomsnittliga priset över dygnet bli detsamma som förut, men prissättningen blir mer rättvis när den baserar sig på beläggning i realtid istället för som idag en statistik över hur beläggningen varierat förut.
Vi är lite mer tveksamma till idén. Står det många bilar och laddar på samma station brukar man redan i dag bli “straffad” med lång laddtid, då effekten tillgänglig varje bil brukar sjunka. Nu ska man dessutom betala för trängseln? Det blir även svårt att planera ens resa. Idag kan man planera att åka på kvällen och få nattaxa – men med det nya systemet får man inga garantier för lägre pris. Å andra sidan, kommer man till en tom Supercharger station kommer man få löjligt billig laddning, även mitt på dagen.
Tesla testar nu den nya prissättningsmodellen på tio stationer i Kalifornien och “kommer att utöka baserat på feedback och framgång”.
Är dynamisk prissättning beroende på hur många laddstolpar som är lediga en bra idé eller inte? Berätta vad du tycker på vårt forum!