
Tesla har gjort det enklare att beställa service på sina bilar. De har lagt till ett nytt val “Underhåll” i sin mobilapp.

Teslas bilar kräver ingen årlig service för att behålla garantin. Men även på dem slits vindrutetorkare, och luftfiltret behöver också bytas då och då. Bilen håller reda på när komponenter senast hade bytts och nu kan man enkelt se det i mobilappen och beställa tid för service.
Genom att välja Service > Begär service > Underhåll i Teslas mobilapp kan man se vilka komponenter som bör bytas med jämna mellanrum och hur länge till de håller i din bil.
Tesla anser att jag bör byta torkarblad och kupéfilter i min bil men HEPA-filtret håller ett tag till.
Klickar man på respektive rad kan man se att man bör byta torkarblad varje år och kupéfilter vartannat. HEPA-filter räcker att bytas var tredje år.
Dessutom kan man enkelt beställa rengöring av vindruta, kylare och kontroll av hjulinställningen.
I USA visas även prisförslag för åtgärderna men det syns inte (än?) för oss i Sverige.
Det saknas punkter för koppling, växellåda, kamremsbyte, avgassystem med mera för elbilar slipper ju sånt.
Klickar jag på Byte av HEPA-filter ser jag att jag tydligen har 21% kvar på dess beräknade livslängd.
Efter att ha valt vilka underhållsåtgärder du önskar ska utföras på din bil kan du välja var och när du vill få din bil servad. Du kan också manuellt lägga till andra saker du vill teknikerna ska titta på.
Har man till exempel bytt torkarblad själv kan man öppna menyn på bilens mittskärm och välja Service > Underhållsöversikt och registrera bytet manuellt.
Hmm, kanske dags att byta mina torkarblad inför vinterslasken.
