Två år med konflikten

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8065
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Två år med konflikten

Inlägg av TiborBlomhall »

BildTeslas fordonsteknikers nya maskot

På måndag är det två år sedan IF Metall påbörjade sin konflikt mot Tesla. Den 27:e oktober 2023, på konfliktens allra första dag, var vi på plats på Teslas Servicecenter i Upplands Väsby strax norr om Stockholm och pratade med några av deras servicetekniker. Ingen av teknikerna där hade gått ut i strejk. Läs artikeln “Strejken som inte fanns”. 

Nu inför årsdagen träffade jag killarna igen, för att följa upp. Hur har det gått för dem, vad tycker de om konflikten nu, två år senare? Med tanke på dagens råa media- och social media klimat kallar vi dem endast för Per, Daniel och Erik.

Efter lite inledande småsnack ställde jag den stora frågan som jag tror vi alla undrar: “Varför strejkar ni inte?”

“Varför skulle vi?” kom svaret ganska omgående. De menar att de är nöjda med tillvaron, nöjda med sitt arbete och sin arbetsgivare. “Vi jobbar inne på verkstaden, de står utanför” berättar Erik.

Jag blev ärligt ganska förvånad av att höra att IF Metall har inte en enda gång under dessa två år försökt nå ut till dem, prata med dem, försökt övertyga dem varför de också borde strejka. Daniel minns hur någon strejkvakt försökte prata med honom under konfliktens första vecka men sedan slutade de med det. “Ibland kommer det någon färsk strejkvakt som försöker vara mer aktiv men de andra lugnar snabbt ner honom.” På min fråga vad strejkvakterna egentligen gör svarar de unisont “fikar”.

Det är en konstig konflikt som utspelar sig runt Teslas Servicecenter runt om i landet. Det står inga protesterande Tesla-anställda med plakat utanför. De flesta av dem är inne och jobbar istället. Det är inte Teslas anställda som sitter strejkvakt utanför, IF Metall tvingas istället bemanna med förtroendevalda från olika fackförbund. “Strejkvakt-brytare” som vissa av Teslas anställda retsamt kallar dem, som svar på att facket kallar dem strejkbrytare.

Erik berättade att på hans förra arbetsplats, en av Sveriges större bilverkstadskedjor, var han förtroendevald. För honom var det en lång resa, “från fackpamp till svartfot”. Att börja jobba på Tesla var en ögonöppnare för honom, att så kunde också en arbetsplats fungera. På hans förra jobb handlade allt om att bevara status quo. Alla problem sopades under mattan. Ingen vågade komma med nya idéer, jantelagen var stenhård.

Hos Tesla är det precis tvärtom, enligt honom. Alla känner sig delaktiga, alla problem eller förbättringsförslag tas på största allvar av cheferna. Det finns QR-koder runt om i verkstaden som de anställda kan skanna och rapportera problem och förbättringsförslag, personligt eller anonymt. Det de rapporterar skickas vidare till berörda instanser och löses väldigt snabbt. Killarna berättade flera fall då deras förslag blev implementerade i Teslas verkstäder runtom i världen.

Enligt dem är Tesla en väldigt flexibel arbetsplats med platt organisation. Personalen roteras mellan olika orter i Sverige. Man hjälper till på andra ställen vid behov, men även för att utbyta erfarenheter. Per berättar också om stark sammanhållning mellan de anställda där man hjälper varandra; om någon tekniker får ett problem och behöver hjälp hjälper de andra till.

Erik ingick i en “task force” som löste problem och hjälpte till på Teslas olika verkstäder runt om i Sverige och Europa. Allt detta redan långt innan konflikten. De har läst i tidningarna att facket kallar dem för strejkbrytare när de besöker en annan verkstad – men så har de jobbat i alla år.

Killarna berättar om de vilda historier de läser om i tidningarna. De känner inte igen sin arbetsplats i artiklarna och påståendena som florerar. Det Erik mest hajade till över var när media rapporterade att Teslas fordonstekniker får ingen övertidsersättning. Han berättar att sanningen är precis tvärtom, han får mycket högre ersättning vid övertidsarbete på Tesla än på förra verkstaden. Per fyller på med historien om att Teslas ledning skulle ha plockat bort stolarna i verkstaden så teknikerna inte kunde vila. Ja, när de byggde om lokalerna. Sen kom stolarna tillbaka.

Per, Daniel och Erik menar att om man trivs på jobbet, om man tycker att det här är den bästa arbetsplatsen de någonsin jobbat på, varför skulle de då vilja börja strejka? Tvärtom, att ständigt bli kallad strejkbrytare och svartfot har fått dem att helt tappa förtroende för facket.

Bild

På min fråga “hur har konflikten påverkat er” tänkte de efter lite innan de svarade “ingenting”. De jobbar alla på på samma sätt som innan, märker inte särskilt mycket av fackets stridsåtgärder. De berättade skrattande hur media påstod att de var tvungna att ta med sig soporna hem. Det enda de tagit med sig hem var matjord, då matavfall komposteras av Tesla. “Mina tomater växer fint på balkongen.”

De berättar att när en underleverantör med kollektivavtal tas ut i blockad tvingas Tesla att anlita någon annan leverantör utan kollektivavtal. Det fixas utan att fordonsteknikerna märker av det – för dem är det “Business as usual”. De tycker mest synd om dem som blev av med kontraktet bara på grund av någon sympatiåtgärd.

Lönen, då? Enligt det man hör i media får de rena svältlöner och ingen löneutveckling. Redan på konfliktens första dag berättade de att de får betydligt högre lön hos Tesla än hos andra bilverkstäder. Men hur går det med löneutvecklingen? Under alla de fem år jag jobbat här har jag haft bättre löneutveckling än mina bekanta på andra bilverkstäder, berättar Daniel. De andra höll med. Jag var tvungen att dubbelkolla hos Teslas HR-avdelning, som bekräftade att den totala procenten löneökningar varit högre än avtalat varje år, sedan lång tid tillbaka. Betydligt högre än branschsnittet.

“Har ni någon kontakt med dem av era kollegor som gått ut i strejk?” frågade jag. De träffas ibland, tar en öl eller så. Men undviker att prata om konflikten. Under två år har de själva varit på olika utbildningar, Tesla har släppt nya bilmodeller. Det kommer bli oerhört tufft för dem som varit borta i flera år att komma tillbaka till ett teknikerjobb tror Daniel.

Killarna berättar att vissa av deras strejkande kollegor har börjat jobba på annat håll. De har inte sagt upp sig från Tesla, för då skulle de inte längre räknas som strejkande, men börjat jobba på andra verkstäder. Och plockar 125% strejkersättning samtidigt. Det borde strida emot fackförbundens policy men de verkar se mellan fingrarna, gissar de.

“Hur tror ni det kommer att gå?” frågade jag slutligen, och fick mest ett axelryck till svar. De tycker inte att konflikten angår dem. “Vi jobbar på som vanligt, de står utanför som vanligt.”

Det var just det bestående intrycket jag fick av vårt samtal, att de som hela konflikten handlar om, Teslas fordonstekniker, varken bryr sig om eller märker av konflikten. Den bedrivs över deras huvuden, mellan fackförbundet IF Metall och företaget Tesla. Ingen har frågat dem om de vill strejka, ingen har försökt övertyga dem att gå ut i strejk. Inga av fackförbundens blockader påverkar deras vardag. Jobbet pågår ostört vidare i lokalerna medan inskeppade strejkvakter fikar utanför.

När jag frågade varför de inte talar ut i media, varför de inte berättar att de tycker “tack det är bra” som står på deras västar fick jag samma svar: “Vad ska vi berätta om? Att vi jobbar på som vanligt? Konflikten berör inte oss. Och dessutom: ingen frågar oss.”

Fordonsteknikerna, de som konflikten handlar om tycker att den inte angår dem, de jobbar på som vanligt. De säger sig ha alla pensioner, en bra löneutveckling och aktier i ett av världens högst värderade innovationsbolag. Erik berättar också att strejken har bidragit till att teknikerna kommit ännu närmare varandra, och att de tillsammans utvecklat nya arbetssätt som ökat effektiviteten. Fackförbunden lägger ena spektakulära blockaden efter andra, som låter bra i media men inte påverkar teknikernas dagliga arbete. “Det är ”business as usual” både för oss och kunderna”, avslutar Daniel. Stiltjet och dödläget kan dra ut i många år till. På västfronten intet nytt.

Läs mer om konflikten:


Source: https://teslaclubsweden.se/tva-ar-med-konflikten/
vrid_i_skogen
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 sep 2025 19:36

Re: Två år med konflikten

Inlägg av vrid_i_skogen »

Tibor det framgår inte riktigt vem som gjort detta besök och intervju. Men den var väldigt intressant och jag har hela tiden haft detta på känn, att företaget på det hela har nöjda medarbetare. Tack för bra intervju.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7648
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Två år med konflikten

Inlägg av SwedishAdvocate »

vrid_i_skogen skrev: 24 okt 2025 08:15
Tibor det framgår inte riktigt vem som gjort detta besök och intervju. Men den var väldigt intressant och jag har hela tiden haft detta på känn, att företaget på det hela har nöjda medarbetare. Tack för bra intervju.
Ja. Lite oklart faktiskt…
…] Nu inför årsdagen träffade jag killarna igen, för att följa upp. Hur har det gått för dem, vad tycker de om konflikten nu, två år senare? Med tanke på dagens råa media- och social media klimat kallar vi dem endast för Per, Daniel och Erik. [Min u.] […
Vilka är "vi"?…

Eller är det kollektivet TCS som åsyftas, och att kollektivet TCS här företräddes av Tibor?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8065
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Två år med konflikten

Inlägg av TiborBlomhall »

Pluralis modestiae
"Pluralis modestiae är ett latinskt uttryck för att använda pluralformen "vi" istället för singularformen "jag" för att framstå som mer anspråkslös. Denna teknik används för att tona ner sin egen person, ofta i skriftlig form som i vetenskapliga texter eller böcker, för att undvika att verka egocentrisk."
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 978
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Två år med konflikten

Inlägg av Jojo »

TiborBlomhall skrev: 24 okt 2025 09:08
Pluralis modestiae
"Pluralis modestiae är ett latinskt uttryck för att använda pluralformen "vi" istället för singularformen "jag" för att framstå som mer anspråkslös. Denna teknik används för att tona ner sin egen person, ofta i skriftlig form som i vetenskapliga texter eller böcker, för att undvika att verka egocentrisk."
Tänkte just på 'pluralis majestatis' :D
Användarvisningsbild
Irbis
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 apr 2022 11:47

Re: Två år med konflikten

Inlägg av Irbis »

Jag tänkte på Pluralis Enmansbolagis – tendensen att skriva ”vi” när man beskriver sin verksamhet, trots att alla vet att det bara är en tjomme som jobbar på bolaget. I de fallen för att få firman att framstå som mäktigare än den är. :D
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 263
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Två år med konflikten

Inlägg av strejf »

Så att det inte blir några nya superchargers påverkar inte?

Det var ju intressant. Tesla kanske ska prova att montera ner alla superchargers i Sverige då eftersom att de varken gör till eller från.
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8065
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Två år med konflikten

Inlägg av TiborBlomhall »

strejf skrev: 24 okt 2025 15:54
Så att det inte blir några nya superchargers påverkar inte?

Det var ju intressant. Tesla kanske ska prova att montera ner alla superchargers i Sverige då eftersom att de varken gör till eller från.
Det påverkar inte fordonsteknikerna i sitt dagliga arbete.
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 777
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: Två år med konflikten

Inlägg av T4s »

Uppriktige herrn skrev: 24 okt 2025 19:47
Kul artikel att läsa. Mycket välskriven även om det finns några faktafel. Alltid intressant med hur omedvetna personer kan vara. Det här med kollektivavtalsliknande villkor är ju inte lätt då både arbetstagare och en del arbetsgivare inte riktigt förstår exempelvis pensionsfrågor. Kanske hårt men var och en får ju stå för konsekvenserna av sina val. Även jag själv. Jag står här med en TM3 LR som frun skrapat ena sidan på. 50 mil tur och retur till närmaste skadeverkstad hade jag inte föreställt mig så nog påverkar strejken mig som kund. Jag köper inte heller den nya Tesla jag tittat ut innan strejken är över och kollektivavtal finns.
Berätta mer. Hur förstår de inte pensionsfrågor
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1337
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Två år med konflikten

Inlägg av slugger75 »

Uppriktige herrn skrev: 24 okt 2025 19:47
Kul artikel att läsa. Mycket välskriven även om det finns några faktafel. Alltid intressant med hur omedvetna personer kan vara. Det här med kollektivavtalsliknande villkor är ju inte lätt då både arbetstagare och en del arbetsgivare inte riktigt förstår exempelvis pensionsfrågor. Kanske hårt men var och en får ju stå för konsekvenserna av sina val. Även jag själv. Jag står här med en TM3 LR som frun skrapat ena sidan på. 50 mil tur och retur till närmaste skadeverkstad hade jag inte föreställt mig så nog påverkar strejken mig som kund. Jag köper inte heller den nya Tesla jag tittat ut innan strejken är över och kollektivavtal finns.
Vad har förändrats?
När du skaffade din första Tesla så hade de inte kollektivavtal heller. Varför köpte du den då?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Två år med konflikten

Inlägg av JonasH »

T4s skrev: 24 okt 2025 21:31
Uppriktige herrn skrev: 24 okt 2025 19:47
Kul artikel att läsa. Mycket välskriven även om det finns några faktafel. Alltid intressant med hur omedvetna personer kan vara. Det här med kollektivavtalsliknande villkor är ju inte lätt då både arbetstagare och en del arbetsgivare inte riktigt förstår exempelvis pensionsfrågor. Kanske hårt men var och en får ju stå för konsekvenserna av sina val. Även jag själv. Jag står här med en TM3 LR som frun skrapat ena sidan på. 50 mil tur och retur till närmaste skadeverkstad hade jag inte föreställt mig så nog påverkar strejken mig som kund. Jag köper inte heller den nya Tesla jag tittat ut innan strejken är över och kollektivavtal finns.
Berätta mer. Hur förstår de inte pensionsfrågor
Det är ju den vanliga inställningen hos kollektivavtalskramarna att de anställda är så korkade att de inte förstår sitt eget bästa.

Sånt här sköter facket bäst…

Så tröttsam inställning.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
MSW
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 jan 2025 20:30
Ort: Köping
Referralkod: ts.la/939764

Re: Två år med konflikten

Inlägg av MSW »

Men det vet väl alla, att det bara är svenskar som gör och tänker rätt? Från att det bara är vi som äter rätt frukost till hur man borstar tänderna rätt, och kan och vet hur ALLT ska göras. Resten av världen har ju faktiskt ingen aning! Tänk att just vi med några miljoners befolkning ska behöva styra upp och hjälpa alla andra miljarder människor hur de ska leva och klara sig!
(Obs! Ironi, om det nu var otydligt)
Tänker lite på den gamla historien om myran som skulle döda elefanten…. ”Stryp honom Emil, stryp honom!!”
Tesla är de bästa bilarna jag ägt. Det är inget politiskt ställningstagande.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Två år med konflikten

Inlägg av JonasH »

Uppriktige herrn skrev: 24 okt 2025 23:36
Det är inte fullt så svart eller vitt mellan företag som har kollektivavtalsliknande villkor och de som har kollektivavtal.

Vanliga fel gällande pensioner kan vara nedanstående och det drabbar uppskattningsvis var femte anställd.

1. Fel beräkningsgrund: Felaktig lön, övertid, bonus eller föräldralön räknas inte med.
2. Fel procentsats: Företaget använder en gammal eller felaktig procentsats (t.ex. 4 % istället för 4,5 %).
3. Missade inbetalningar: En nyanställd glöms bort första månaderna.
4. Fel pensionsbolag: Pengarna hamnar inte i rätt försäkring (t.ex. på företagets depå istället för individens).
5. Bristande uppföljning: Ingen intern rutin för att jämföra löneunderlag mot pensionsrapportering. inte har det.

Jag gillar Teslas innovativa lösningar och de avvägningar som exempelvis är gjorda med model 3 är som hand i handske. Jag gillar också Sverige med en stat som håller sig borta från att lagstifta om allt för mycket i arbetslivet. Där fack och arbetsgivare kommer överens om lösningar kollektivt. Det innebär inte att alla kollektivavtal är bra i alla delar. De är ju kompromisser mellan parter. Bra fråga varför Teslaköp före strejken men inte under den. Teslorna blir ju bara bättre och bättre så det har nog något att göra med att ta seden dit man kommer. Tesla har ju mängder av samspel med fackförbund världen över. Varför kan tyska och franska seder respekteras men inte svenska?
Kan det vara så att de svenska kollektivavtalen helt enkelt går längre i sina krav och villkor än vad som sker i andra länder? Det som har benämnts som kollektivavtal i Frankrike är väl ett lagkrav och inte en sed.

I Tyskland har de ju haft omröstning bland de anställda som tackat nej till kollektivavtal och facket har ju respekterat det till skillnad från IF Metall som fullständigt skiter i vad personalen tycker.

Är själv sjukt störd på att kollektivavtalet för egen del tar bort den egna valmöjligheten vad gäller t.ex pensionsplacering av mina pengar. Helt stört att jag inte själv får bestämma över mina egna pensionspengar för att min arbetsgivare har skrivit på avtal med en fackförening. Jag själv har ingen talan eller möjlighet till påverkan. Här har jag en känsla av att den Svenska modellen skiljer sig från övriga.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Nucky
Inlägg: 34
Blev medlem: 05 mar 2023 22:50

Re: Två år med konflikten

Inlägg av Nucky »

Uppriktige herrn skrev: 24 okt 2025 23:36
Det är inte fullt så svart eller vitt mellan företag som har kollektivavtalsliknande villkor och de som har kollektivavtal.

Vanliga fel gällande pensioner kan vara nedanstående och det drabbar uppskattningsvis var femte anställd.

1. Fel beräkningsgrund: Felaktig lön, övertid, bonus eller föräldralön räknas inte med.
2. Fel procentsats: Företaget använder en gammal eller felaktig procentsats (t.ex. 4 % istället för 4,5 %).
3. Missade inbetalningar: En nyanställd glöms bort första månaderna.
4. Fel pensionsbolag: Pengarna hamnar inte i rätt försäkring (t.ex. på företagets depå istället för individens).
5. Bristande uppföljning: Ingen intern rutin för att jämföra löneunderlag mot pensionsrapportering. inte har det.

Jag gillar Teslas innovativa lösningar och de avvägningar som exempelvis är gjorda med model 3 är som hand i handske. Jag gillar också Sverige med en stat som håller sig borta från att lagstifta om allt för mycket i arbetslivet. Där fack och arbetsgivare kommer överens om lösningar kollektivt. Det innebär inte att alla kollektivavtal är bra i alla delar. De är ju kompromisser mellan parter. Bra fråga varför Teslaköp före strejken men inte under den. Teslorna blir ju bara bättre och bättre så det har nog något att göra med att ta seden dit man kommer. Tesla har ju mängder av samspel med fackförbund världen över. Varför kan tyska och franska seder respekteras men inte svenska?
Uppriktige herrn skrev: 25 okt 2025 08:34
Du har rätt i känslan:
Den svenska modellen går längre i kollektiv reglering och bygger på ”vi vet bäst för kollektivet” snarare än individuell frihet.
Den fungerar utmärkt för trygghet och stabilitet – men känns för många, särskilt i frågor som pensioner, som en förmyndarmodell.
Frankrike reglerar juridiskt, Tyskland har mer individuell frihet.
Jag. tycker själv att det är problematiskt med Sveriges modell men har förlikat mig med den då vi redan rent biologiskt har minst 10% av befolkningen som skulle bli helt hjälplösa om vi byggde samhället utifrån den "starkes rätt"
Jag förstår din poäng, och jag gillar också mycket av det Tesla gör. Men jag tycker det blir för svartvitt när man bara målar upp Tesla som ond och facket som gott. Tesla har ju faktiskt redan samarbeten med Skandia för pensioner, sjuk- och livförsäkring osv – det är knappast något oseriöst upplägg. Samma typ av lösningar används av massor av företag, även de med kollektivavtal.

Jag pratade dessutom med en bekant som nu ska “strejka” – och enligt honom är det två månaders väntetid för att få stå i en blockad, 2,5-timmarspass med 1400 kr i ersättning. Många som drar in ca 20tkr/månaden på detta. Då börjar man ju undra om det verkligen handlar om principer längre, eller bara ett välbetalt extraknäck.

ch det som verkligen stör mig är att facket verkar helt ointresserat av alla mindre företag som förlorat sina uppdrag för att de råkar leverera till Tesla. Folk där får gå hem utan att ha gjort något fel – medan IF Metall kör på som om inget hänt.

Facket har tappat fotfästet i denna fråga. Man kan både gilla Tesla och tycka att det här blivit ett spel som inte längre handlar om rättvisa villkor, utan prestige.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Två år med konflikten

Inlägg av JonasH »

Uppriktige herrn skrev: 25 okt 2025 08:34
Du har rätt i känslan:
Den svenska modellen går längre i kollektiv reglering och bygger på ”vi vet bäst för kollektivet” snarare än individuell frihet.
Den fungerar utmärkt för trygghet och stabilitet – men känns för många, särskilt i frågor som pensioner, som en förmyndarmodell.
Frankrike reglerar juridiskt, Tyskland har mer individuell frihet.
Jag. tycker själv att det är problematiskt med Sveriges modell men har förlikat mig med den då vi redan rent biologiskt har minst 10% av befolkningen som skulle bli helt hjälplösa om vi byggde samhället utifrån den "starkes rätt"
Nu är vi lite off topic för tråden men jag tror faktiskt detta är en stor del av lösningen till konflikten.

Om fackförbunden fokuserade mer på faktiska förmåner och ersättningar mm istället för att fokusera på vem som levererar dessa förmåner så skulle konflikten varit löst nu. Men det är ju inte ersättningar, förmåner mm som konflikten handlar om.

Tesla har ju gått IF Metall tillmötes med några punkter som inte uppfyllde nivåerna för kollektivavtal men det duger ju inte eftersom t.ex "fel" försäkringsbolag levererar tjänsten.

Tycker det är ganska tydligt hur detta fungerar när man ser på urvalet av placeringar för pensionspengarna ständigt minskar vid varje "upphandling" och nu är det bara leverantörer som på ett eller annat sätt kontrolleras av LO eller liknande kvar. Wonder why...

Hade de haft något sunt förnuft hade de erbjudit en "fantasiskt alternativ" för de som inte vill välja och för de som vill så får de välja själva ungefär som för PPM och 7:e AP alternativt att välja själv. Men då kan ju folk välja "fel" och pengarna hamnar i någon annans ficka än LO. Hur skulle det se ut?
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1167
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Två år med konflikten

Inlägg av Freez »

Uppriktige herrn skrev: 24 okt 2025 19:47
Kul artikel att läsa. Mycket välskriven även om det finns några faktafel. Alltid intressant med hur omedvetna personer kan vara. Det här med kollektivavtalsliknande villkor är ju inte lätt då både arbetstagare och en del arbetsgivare inte riktigt förstår exempelvis pensionsfrågor. Kanske hårt men var och en får ju stå för konsekvenserna av sina val. Även jag själv. Jag står här med en TM3 LR som frun skrapat ena sidan på. 50 mil tur och retur till närmaste skadeverkstad hade jag inte föreställt mig så nog påverkar strejken mig som kund. Jag köper inte heller den nya Tesla jag tittat ut innan strejken är över och kollektivavtal finns.
Vart bor du? Tesla har flertalet partners runt om i landet som fixar lackskador. Har svårt att tro att det skulle vara ett problem.

Ser att du blev medlem i forumet igår. Luktar misstänkt lite IF Metallare😅
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Två år med konflikten

Inlägg av JonasH »

Uppriktige herrn skrev: 24 okt 2025 23:36
Det är inte fullt så svart eller vitt mellan företag som har kollektivavtalsliknande villkor och de som har kollektivavtal.

Vanliga fel gällande pensioner kan vara nedanstående och det drabbar uppskattningsvis var femte anställd.

1. Fel beräkningsgrund: Felaktig lön, övertid, bonus eller föräldralön räknas inte med.
2. Fel procentsats: Företaget använder en gammal eller felaktig procentsats (t.ex. 4 % istället för 4,5 %).
3. Missade inbetalningar: En nyanställd glöms bort första månaderna.
4. Fel pensionsbolag: Pengarna hamnar inte i rätt försäkring (t.ex. på företagets depå istället för individens).
5. Bristande uppföljning: Ingen intern rutin för att jämföra löneunderlag mot pensionsrapportering. inte har det.

Jag gillar Teslas innovativa lösningar och de avvägningar som exempelvis är gjorda med model 3 är som hand i handske. Jag gillar också Sverige med en stat som håller sig borta från att lagstifta om allt för mycket i arbetslivet. Där fack och arbetsgivare kommer överens om lösningar kollektivt. Det innebär inte att alla kollektivavtal är bra i alla delar. De är ju kompromisser mellan parter. Bra fråga varför Teslaköp före strejken men inte under den. Teslorna blir ju bara bättre och bättre så det har nog något att göra med att ta seden dit man kommer. Tesla har ju mängder av samspel med fackförbund världen över. Varför kan tyska och franska seder respekteras men inte svenska?
Ja det är lite misstänkt fackpampsnack detta…
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Esterox
Inlägg: 783
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Två år med konflikten

Inlägg av Esterox »

Uppriktige herrn skrev: 24 okt 2025 23:36
Det är inte fullt så svart eller vitt mellan företag som har kollektivavtalsliknande villkor och de som har kollektivavtal.

Vanliga fel gällande pensioner kan vara nedanstående och det drabbar uppskattningsvis var femte anställd.

1. Fel beräkningsgrund: Felaktig lön, övertid, bonus eller föräldralön räknas inte med.
2. Fel procentsats: Företaget använder en gammal eller felaktig procentsats (t.ex. 4 % istället för 4,5 %).
3. Missade inbetalningar: En nyanställd glöms bort första månaderna.
4. Fel pensionsbolag: Pengarna hamnar inte i rätt försäkring (t.ex. på företagets depå istället för individens).
5. Bristande uppföljning: Ingen intern rutin för att jämföra löneunderlag mot pensionsrapportering. inte har det.

Jag gillar Teslas innovativa lösningar och de avvägningar som exempelvis är gjorda med model 3 är som hand i handske. Jag gillar också Sverige med en stat som håller sig borta från att lagstifta om allt för mycket i arbetslivet. Där fack och arbetsgivare kommer överens om lösningar kollektivt. Det innebär inte att alla kollektivavtal är bra i alla delar. De är ju kompromisser mellan parter. Bra fråga varför Teslaköp före strejken men inte under den. Teslorna blir ju bara bättre och bättre så det har nog något att göra med att ta seden dit man kommer. Tesla har ju mängder av samspel med fackförbund världen över. Varför kan tyska och franska seder respekteras men inte svenska?
”Var femte anställd” okej langa fram statistiken då.
Sen dina påstående. Typiskt skrämselpropaganda från en facklig. Alltid lika kul när man möter dessa ute i det vilda och pratar om just Pension. Det slår sig för bröstet om hur bra allt är. Sen visar man skillnaden och det tappar hakan.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 978
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Två år med konflikten

Inlägg av Jojo »

Uppriktige herrn skrev: 24 okt 2025 19:47
Jag köper inte heller den nya Tesla jag tittat ut innan strejken är över och kollektivavtal finns.
Vad bra! Däremot fortsätter jag att köpa Tesla, både privat och till mina företag, just för att de vägrar skriva på ett idiotiskt kollektivavtal. Jag stödjer alla företag som håller emot f*ckmaffian.
Uppriktige herrn skrev: 24 okt 2025 19:47
Varför kan tyska och franska seder respekteras men inte svenska
Förmodligen för att dessa är mer realitetsförankrade än den svenska dyngan :twisted:
roffe_s
elbilist
Inlägg: 923
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Två år med konflikten

Inlägg av roffe_s »

Nucky skrev: 25 okt 2025 13:33
Uppriktige herrn skrev: 24 okt 2025 23:36
Det är inte fullt så svart eller vitt mellan företag som har kollektivavtalsliknande villkor och de som har kollektivavtal.

Vanliga fel gällande pensioner kan vara nedanstående och det drabbar uppskattningsvis var femte anställd.

1. Fel beräkningsgrund: Felaktig lön, övertid, bonus eller föräldralön räknas inte med.
2. Fel procentsats: Företaget använder en gammal eller felaktig procentsats (t.ex. 4 % istället för 4,5 %).
3. Missade inbetalningar: En nyanställd glöms bort första månaderna.
4. Fel pensionsbolag: Pengarna hamnar inte i rätt försäkring (t.ex. på företagets depå istället för individens).
5. Bristande uppföljning: Ingen intern rutin för att jämföra löneunderlag mot pensionsrapportering. inte har det.

Jag gillar Teslas innovativa lösningar och de avvägningar som exempelvis är gjorda med model 3 är som hand i handske. Jag gillar också Sverige med en stat som håller sig borta från att lagstifta om allt för mycket i arbetslivet. Där fack och arbetsgivare kommer överens om lösningar kollektivt. Det innebär inte att alla kollektivavtal är bra i alla delar. De är ju kompromisser mellan parter. Bra fråga varför Teslaköp före strejken men inte under den. Teslorna blir ju bara bättre och bättre så det har nog något att göra med att ta seden dit man kommer. Tesla har ju mängder av samspel med fackförbund världen över. Varför kan tyska och franska seder respekteras men inte svenska?
Uppriktige herrn skrev: 25 okt 2025 08:34
Du har rätt i känslan:
Den svenska modellen går längre i kollektiv reglering och bygger på ”vi vet bäst för kollektivet” snarare än individuell frihet.
Den fungerar utmärkt för trygghet och stabilitet – men känns för många, särskilt i frågor som pensioner, som en förmyndarmodell.
Frankrike reglerar juridiskt, Tyskland har mer individuell frihet.
Jag. tycker själv att det är problematiskt med Sveriges modell men har förlikat mig med den då vi redan rent biologiskt har minst 10% av befolkningen som skulle bli helt hjälplösa om vi byggde samhället utifrån den "starkes rätt"
Jag förstår din poäng, och jag gillar också mycket av det Tesla gör. Men jag tycker det blir för svartvitt när man bara målar upp Tesla som ond och facket som gott. Tesla har ju faktiskt redan samarbeten med Skandia för pensioner, sjuk- och livförsäkring osv – det är knappast något oseriöst upplägg. Samma typ av lösningar används av massor av företag, även de med kollektivavtal.

Jag pratade dessutom med en bekant som nu ska “strejka” – och enligt honom är det två månaders väntetid för att få stå i en blockad, 2,5-timmarspass med 1400 kr i ersättning. Många som drar in ca 20tkr/månaden på detta. Då börjar man ju undra om det verkligen handlar om principer längre, eller bara ett välbetalt extraknäck.

ch det som verkligen stör mig är att facket verkar helt ointresserat av alla mindre företag som förlorat sina uppdrag för att de råkar leverera till Tesla. Folk där får gå hem utan att ha gjort något fel – medan IF Metall kör på som om inget hänt.

Facket har tappat fotfästet i denna fråga. Man kan både gilla Tesla och tycka att det här blivit ett spel som inte längre handlar om rättvisa villkor, utan prestige.
Du reflekterar inte hur drevet på detta forum går i diametralt motsatt håll när det gäller den svart-vita inställning Du beskriver? Jag noterat att Uppriktige herrn i senare inlägg (inte dina) av stormtrupperna hunnit bli benämnd som facklig, fackkramare etc.

Lika trist som vanlig retorik, i alla fall i min bok.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4578
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Två år med konflikten

Inlägg av jonasl »

Jag fick mer avsatt till i tjänstepension på min förra arbetsgivare som inte hade KA än min nuvarande där jag jobbat snart 20 år. Trots att jag gick upp i lön. Det var ingen jättebra affär att byta jobb om man ser till det
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1167
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Två år med konflikten

Inlägg av Freez »

Uppriktige herrn skrev: 25 okt 2025 19:50
IDUR har analyserat drygt 100 koncerner med mer än 350 000 anställda i Sverige sedan 2002. Resultatet av analyserna visar att var femte individ har betydande fel i sin pensionsavsättning.
Jag är nog mer konservativ än de flesta, men mer åt Reaganhållet än nutidens pajaser som utger sig för att vara konservativa.
Vänstern har definitivt inte lösningarna för framtiden i mitt tycke men det innebär inte att jag vill se ett sköt dig själv och skit i andra samhälle.
Senast jag kollade så fanns ingen skadehantering närmare Umeå än ca. 50 mil tur och retur. Tacksam för tips som motsäger det.
Sollefteå.

Att det är dåligt med skadeverkstäder norr om Uppsala är inget som har med strejken att göra. Söder om Sthlm dräller det av verkstäder. Till och med Holmgrens Bil är auktoriserad Tesla skadeverkstad.
MY RWD Vit 2023
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13052
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Två år med konflikten

Inlägg av Fredrik j »

jonasl skrev: 25 okt 2025 20:30
Jag fick mer avsatt till i tjänstepension på min förra arbetsgivare som inte hade KA än min nuvarande där jag jobbat snart 20 år. Trots att jag gick upp i lön. Det var ingen jättebra affär att byta jobb om man ser till det
ITP2?
backe
Inlägg: 3060
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Två år med konflikten

Inlägg av backe »

jonasl skrev: 25 okt 2025 20:30
Jag fick mer avsatt till i tjänstepension på min förra arbetsgivare som inte hade KA än min nuvarande där jag jobbat snart 20 år. Trots att jag gick upp i lön. Det var ingen jättebra affär att byta jobb om man ser till det
Nånting måste ändå vara bra på ditt jobb om du hängt i under 20 år tänker jag?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Två år med konflikten

Inlägg av JonasH »

backe skrev: 25 okt 2025 23:00
jonasl skrev: 25 okt 2025 20:30
Jag fick mer avsatt till i tjänstepension på min förra arbetsgivare som inte hade KA än min nuvarande där jag jobbat snart 20 år. Trots att jag gick upp i lön. Det var ingen jättebra affär att byta jobb om man ser till det
Nånting måste ändå vara bra på ditt jobb om du hängt i under 20 år tänker jag?
Vad har det med saken att göra.

Så fort man påpekar ett problem med KA så fiskas det efter annat alternativt det som hände mig när jag blev uppmanad att byta arbetsgivare till en utan KA.

Det är precis detta som är problemet med denna konflikt. Förespråkare (facket) vägrar inse att KA kanske inte är det bästa som hänt sen skivat bröd och kanske behöver revideras. Hade produkten KA varit det hade samtliga arbetstagare hoppat på och konflikten hade varit slut på 5 minuter.

Men varför ska facket behöva ändra sig när alla andra istället kan anpassa sig efter dig?
Senast redigerad av JonasH, redigerad totalt 1 gånger.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Skriv svar