Tesla får inte sälja bilar i USA

Visste du att Tesla inte får sälja sina bilar i 13 delstater i USA? Trots att bilarna tillverkas i landet får Tesla inte sälja dem till kunder i Alabama, South Carolina, New Mexico, West Virginia, Kansas, Louisiana, Texas, Wisconsin, Nebraska, Iowa, Oklahoma, Arkansas och Connecticut.

Det vanliga sättet att köpa en bil är via en återförsäljare. Ska du till exempel köpa en Ford är det faktiskt inte direkt från biltillverkaren Ford Inc. du köper bilen utan från en återförsäljare som till exempel Hedin Bil i Sverige eller från Galpin Motors i USA.

Många delstater i USA har lagar som förbjuder biltillverkare att sälja bilar direkt till slutkunder utan någon återförsäljare som mellanhand. Reglerna är till för att skydda bilförsäljarna, tillverkaren ska inte kunna sälja bilen billigare direkt till kund och på så sätt underminera återförsäljarens marginaler.

Lagstiftningen ställs på sin spets framför allt i Texas, där Tesla har en av sina största bilfabriker men där Tesla inte får sälja bilarna till kunder! Går du till en Tesla utställningslokal i Texas eller någon av de andra delstaterna med förbud visar de dig gärna bilen – men sedan får du gå hem och beställa bilen online, butikspersonalen får inte hjälpa dig med det. I vissa delstater får de inte ens berätta vad bilen kostar! I West Virginia och Kansas får Tesla inte ens ha utställningslokaler. Sedan skeppas bilen till en Tesla butik i en annan delstat, det är dit kunden ska skicka sina pengar och beställa registreringsskyltar från. Efter det överförs bilen till kundens delstat ungefär som om den skulle varit flyttgods.

I Alabama, South Carolina och New Mexico kan du inte ens hämta ut din nya Tesla, du måste åka till en annan delstat för att ta emot din nya bil! De delstaterna tillåter heller inte Tesla att ha några bilverkstäder utan kunderna måste åka till annan delstat för att laga sina bilar.

Det är en intressant parallell till konflikten IF Metall har mot företaget i vårt land. Fackförbunden vill hindra Tesla från att leverera bilar till sina svenska kunder, att få registreringsskyltar, att kunna laga dem tills Tesla har tecknat kollektivavtal. De försöker sätta press på företaget via sina aktioner. Fast Tesla har levt med liknande begränsningar på hemmaplan de senaste 15 åren.

Tesla skulle enkelt kunna få sälja sina bilar i alla amerikanska delstater om de bara lät bilarna gå via återförsäljare. Att kunderna i de 13 berörda delstaterna skulle köpa sina bilar inte direkt från Teslas hemsida utan genom att knalla iväg till en återförsäljare. Då skulle Tesla kunna sälja bilarna, få registreringsskyltar till dem och kunna öppna bilverkstäder för att laga dem.

Men Tesla och Elon Musk vägrar.

De anser att återförsäljare är inte lika duktiga på att informera folk om hur elbilar fungerar, och dessutom stoppar pengar i egen ficka för att sälja bilarna. Istället för att “ge efter” och foga sig vägrar Tesla att sälja bilarna via mellanhand i de berörda delstaterna.

I femton år har de slingrat omvägar runt de lokala regelverken. I femton år har de försökt påverka makthavarna att ändra på lagstiftningen. I flera delstater har de lyckats: New Hampshire, Minnesota, Washington, Massachusetts, Missouri, Wyoming, Arizona, Indiana, Rhode Island, Utah, Michigan, Colorado, Delaware och Florida har haft begränsande lagstiftning förut men öppnat upp för direktförsäljning. När Tesla år 2008 lanserade sin på den tiden helt banbrytande idé, att kunderna slipper köpslå med en bilnasare utan kan beställa bilarna till ett fast pris direkt från tillverkarens hemsida var hela 27 av USAs 50 delstater emot idén.

Läs mer om Teslas företagskultur i vår artikel Så fungerar företaget Tesla

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 2 Responses to Tesla får inte sälja bilar i USA

    1. Pingback: Så fungerar företaget Tesla – Tesla Club Sweden

    2. Pingback: Att köra Tesla börjar bli en politisk symbol – Petterssons gör Sverige lagom!

    Lämna ett svar