Första året med konflikten

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7938
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Första året med konflikten

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild På söndag är det ett år sedan IF Metall påbörjade sin konflikt mot Tesla. Då årsdagen uppmärksammades av tidningar, radio, TV och annan media fick jag i upprepade intervjuer besvara frågan “hur drabbas ni Teslaägare av konflikten?” Mitt korta svar var “inte alls”. Folk har kunnat hämta ut sina bilar som vanligt. Bilar har blivit lagade som vanligt. Tesla har verkligen gjort allt i deras makt för att vi kunder inte ska bli drabbade. Tesla har haft ett helt galet framgångsrikt år under konflikten. Under året har Tesla Model Y varit den mest sålda bilmodellen i Sverige, alla kategorier inklusive avgasbilar. Tesla har ökat sin marknadsandel under konflikten. Förra månaden var var femte bil som sålts i Sverige en Tesla! Tesla har öppnat ny verkstad i Jönköping, och ska snart öppna en till i Kalmar. De har även invigt 178 nya Supercharger laddare, de senaste 8 i förrgår i Linköping. Fast tyvärr har vi även fått “spökstationer” som inte gick att inviga pga Seko-s blockad. Bild För ett år sedan var vi på plats på konfliktens första dag, den 27:e oktober 2023 och kunde rapportera att ingen av Teslas fordonstekniker i Upplands Väsby strax norr om Stockholm strejkade. Redan då, den första dagen märkte man att detta blir en annorlunda konflikt. Det stod inte några Tesla-anställda utanför och demonstrerade med plakat, tvärtom tyckte de att “att ingen gick ut i strejk är väl ett tecken på vad vi tycker” som en av teknikerna sa till mig då. Bild De fordonstekniker jag pratat med under det gånga året berättar att de vill inte strejka. Som svar till strejkvakternas “konflikt” västar har de tryckt upp egna “Tack, det är bra” västar. Det är inte elaka företaget Tesla som tvingat på dem västarna, det är teknikerna själva som stolt bär dem. Det är en konstig konflikt vi ser här. Där strejkvakterna utanför lokalerna inte består av de strejkande, utan av inbussade fackrepresentanter från andra företag. “Strejkvakt-brytare”, som en av Teslas fordonstekniker skämtsamt benämnde dem. Bild Efter ett års konflikt ser vi två parter som har målat in sig i var sitt hörn och vägrar ge med sig, vägrar backa en enda centimeter. Om Tesla tyst skulle skrivit på på en gång, för sju år sedan skulle ingen ens ha reagerat. Och de kunde bara ha hävdat att “yes, but that is the Swedish way”. Och för IF Metall blev det säkert något av en chock när så få tekniker uppmärksammade deras kallelse till strejk. “Det är så klart en besvikelse” sa IF Metalls ordförande Marie Nilsson till Dagens Nyheter, “det är klart att vi aldrig hade gått ut i strejk om vi inte trodde att vi skulle få med oss en majoritet av medlemmarna”. Bild Det är inte Teslas svenska ledning IF Metall behöver övertyga om kollektivavtalets fördelar. Inte ens någon elak miljardär i USA. Utan just de fordonstekniker de kämpar för. Fordonsteknikerna själva säger: “Varför är det ingen som lyssnar på oss som jobbar hos Tesla? Är vi rädda? Absolut inte för vår arbetsgivare. Är vi rädda för IF Metall? Ja, vi är rädda för facket.” Att behöva gå förbi bittra strejkvakter varje dag till och från jobbet är kanske inte det bästa sättet att övertyga Teslas tekniker om fackets förträfflighet. Det är därför vi tyvärr tror att konflikten kommer bli långvarig. Lägg märke till dagens rubrik: “Första året med konflikten”. Tyvärr tror vi att vi får skriva liknande artiklar i flera år framöver. Tesla är vana vid långa konflikter. I företagets egna hemland USA får Tesla inte sälja sina bilar i 13 delstater. De delstater kräver att bilar måste säljas via bilhandlare. I 16 år har Tesla envist vägrat. I Texas -samma delstat Tesla har sitt största fabrik- kan kunden titta på Teslas bilar i butik men inte köpa en där. Istället ska kunden gå hem och beställa bilen från Teslas webbsida. Tesla exporterar sedan bilen på pappret ut från delstaten och importerar den igen innan den levereras till kund. Utan skyltar. Kunden får själv hämta ut skyltarna från myndigheterna. Det IF Metall hoppas ska vara ett avgörande slag har Tesla levt med i 16 år i sitt eget hemland. Finns det då inget väg ut ur dödläget? Att någon utav parterna ger upp och ger efter är tyvärr inget vi kan hoppas på. Lösningen facket föreslog, att Tesla lejer ut arbetet på entreprenad som i sin tur tecknar kollektivavtal går också tvärt emot Teslas företagskultur där de vill göra allt själva, “in-house”. Enda möjliga lösning vi kan skönja skulle vara att utnyttja det förslag Elon Musk själv gav till amerikanska fackförbundet UAW när de ville teckna kollektivavtal i Teslas bilfabrik i Fremont utanför San Francisco: om en majoritet av Teslas anställda röstar för facklig anslutning skulle han respektera deras beslut. Our real challenge is Bay Area has negative unemployment, so if we don’t treat and compensate our (awesome) people well, they have many other offers and will just leave! I’d like hereby to invite UAW to hold a union vote at their convenience. Tesla will do nothing to stop them. — Elon Musk (@elonmusk) March 3, 2022 Men för det måste IF Metall först vinna Tesla-teknikernas förtroende.   Läs även våra tidigare artiklar:

Source: https://teslaclubsweden.se/forsta-aret-med-konflikten/
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 384
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Första året med konflikten

Inlägg av A76 »

Jag tror facket får börja med att tala sanning. Om hur många tekniker som de facto strejkar, om vilka delar som är bättre respektive sämre med KA osv. Gör det inte det så fortsätter strejken i oändlighet. Det går inte att vinna över teknikerna med den sortens maffia-metoder de hittills visat. Och uppenbarligen är den svenska modellen inte tillräckligt viktig för varken Tesla, deras kunder eller deras tekniker. Och iom det så är IFM den stora förloraren tills de inser ovanstående och möjligen ändrar många saker i sitt uppträdande och erbjudande..
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 947
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Första året med konflikten

Inlägg av Jojo »

Jättebra artikel, Tibor! Borde publiceras även i de övriga medierna i landet.
F*ck facket :twisted: !
Kriper
Inlägg: 1369
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Första året med konflikten

Inlägg av Kriper »

Heja facket och den svenska modellen!

"Sedan strejken på Tesla bröt ut den 27 oktober förra året har över 6 000 nya arbetsgivare anslutit sig till vår svenska kollektivavtalsmodell, enbart inom LO-förbundens avtalsområden. Och siffran, drygt 6 000 tecknade avtal, talar sitt tydliga språk: För de allra flesta arbetsgivare är det en ren självklarhet att garantera sina anställda den trygghet som kollektivavtalet ger. För kollektivavtalsmodellen gynnar arbetsgivarna också. De får konkurrensneutralitet. Inget företag kan konkurrera ut ett annat genom att dumpa villkoren".

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/QMw ... betsgivare
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1168
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Första året med konflikten

Inlägg av Arctic Drifter »

Jojo skrev: 25 okt 2024 08:43
Jättebra artikel, Tibor! Borde publiceras även i de övriga medierna i landet.
F*ck facket :twisted: !
Jag instämmer, vi kanske kan crowd-funda en annons i en större dagstidning?

Jag ser dock mig själv mer som den som kommer med idéer än verkställer idéer :D
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Första året med konflikten

Inlägg av renes »

Kriper skrev: 25 okt 2024 09:02
Heja facket och den svenska modellen!

"Sedan strejken på Tesla bröt ut den 27 oktober förra året har över 6 000 nya arbetsgivare anslutit sig till vår svenska kollektivavtalsmodell, enbart inom LO-förbundens avtalsområden. Och siffran, drygt 6 000 tecknade avtal, talar sitt tydliga språk: För de allra flesta arbetsgivare är det en ren självklarhet att garantera sina anställda den trygghet som kollektivavtalet ger. För kollektivavtalsmodellen gynnar arbetsgivarna också. De får konkurrensneutralitet. Inget företag kan konkurrera ut ett annat genom att dumpa villkoren".

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/QMw ... betsgivare
Och hur många har fallit bort pga konkurser e.dyl.? Det nämns inte i artikeln.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Ekholm
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 04 okt 2019 20:44
Ort: Järfälla

Re: Första året med konflikten

Inlägg av Ekholm »

Kriper skrev: 25 okt 2024 09:02
Heja facket och den svenska modellen!

"Sedan strejken på Tesla bröt ut den 27 oktober förra året har över 6 000 nya arbetsgivare anslutit sig till vår svenska kollektivavtalsmodell, enbart inom LO-förbundens avtalsområden. Och siffran, drygt 6 000 tecknade avtal, talar sitt tydliga språk: För de allra flesta arbetsgivare är det en ren självklarhet att garantera sina anställda den trygghet som kollektivavtalet ger. För kollektivavtalsmodellen gynnar arbetsgivarna också. De får konkurrensneutralitet. Inget företag kan konkurrera ut ett annat genom att dumpa villkoren".

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/QMw ... betsgivare
Under första kvartalet 2024 startades 18 606 nya företag... just saying
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Första året med konflikten

Inlägg av repulsiv »

A76 skrev: 25 okt 2024 08:14
Jag tror facket får börja med att tala sanning. Om hur många tekniker som de facto strejkar,
Du utgår alltså ifrån att dom inte gör det ? baserat på vad ? partsinlaga trån tesla ? tibor som frågat en random tekniker på golvet ?
om vilka delar som är bättre respektive sämre med KA osv.
Det handlar ju inte om det..

Facken slåss för den svenska modellen, det är det som det handlar om just nu.
Gör det inte det så fortsätter strejken i oändlighet. Det går inte att vinna över teknikerna med den sortens maffia-metoder de hittills visat. Och uppenbarligen är den svenska modellen inte tillräckligt viktig för varken Tesla, deras kunder eller deras tekniker. Och iom det så är IFM den stora förloraren tills de inser ovanstående och möjligen ändrar många saker i sitt uppträdande och erbjudande..
Exakt hur är if metall förlorare här ? dom får massor av mediatäckning, dom har fått tesla att arbeta hårt för att gå runt alla blockader och dom har fått många andra fack att ta ut folk i sympatiåtgärder, deras strejkkassa är full och dom rekryterar nya medlemmar, altl medan myndigheter och företag stoppar köp av teslabilar pga detta.

Förstår inte folk att tesla sverige är den som har problemen i konflikten ? hur mycket har inte allt trassel kostat i tid och pengar ? hur mycket större föräljning hade man haft utan den dåliga mediabilden ? hur mycket kostar det att flyga in strejkbrytare hela tiden ?

Jag är helt övertygad om att tesla sverige helst bara skulle vilja att allt detta är över så dom kunde fortsätta att jobba med det dom är anställda för istället för att försöka hitta sätt att kringgå blockaderna.

Men nu är det ju så att på amerikanska företag så vågar inte ens högsta chefen i sverige klia sej i röven utan att få OK först från USA, så det lär inte hända, inte i närtid iaf.

..Man skulle kunna argumentera att det är jobbigt för if metall också, men det är ju faktiskt så att detta är en del av vad fackförbund gör, dom har folk som är anställda för att driva sånt här, det har inte tesla.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Första året med konflikten

Inlägg av repulsiv »

Ekholm skrev: 25 okt 2024 19:52
Under första kvartalet 2024 startades 18 606 nya företag... just saying
Hur många av dessa var en/fåmansföretag som inte innefattas av kollektivavtal ?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Första året med konflikten

Inlägg av mikebike »

Finns det inte redan en tråd med käbbel om facket?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Mickep
Inlägg: 3679
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Första året med konflikten

Inlägg av Mickep »

All reklam är bra reklam. Facket vinner på det, Tesla vinner på det. Alla vinner.
Dock tycker jag Tesla borde teckna kollektiv avtal av ren hävd, det är så det fungerar i Norden. Att hålla på och torvas med strejker är bara onödigt. Det kommer inte kosta något extra för Tesla, det är bara en garant Tesla ger att de kommer följa lagstiftningen. Och är det någon som på allvar som tycker att det är fel att arbetstagarna är delaktiga inför beslut när det är arbetsgivaren som har sista ordet och beslutsrätten ändå.kollektiv avtalet är bara ett golv. Och det är fritt att välja vilken man tecknar avtal med.men man bör teckna avtal, som vilken försäkring som helst. Jag tycker att om man inte tecknar avtal så blir man ansluten till ett ialla fall (som följer svensk lagstiftning) detta borde arbetsorganisationen ordna.jämför med pensionssystemet och a-kassa.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 384
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Första året med konflikten

Inlägg av A76 »

Kriper skrev: 25 okt 2024 09:02
Heja facket och den svenska modellen!

"Sedan strejken på Tesla bröt ut den 27 oktober förra året har över 6 000 nya arbetsgivare anslutit sig till vår svenska kollektivavtalsmodell, enbart inom LO-förbundens avtalsområden. Och siffran, drygt 6 000 tecknade avtal, talar sitt tydliga språk: För de allra flesta arbetsgivare är det en ren självklarhet att garantera sina anställda den trygghet som kollektivavtalet ger. För kollektivavtalsmodellen gynnar arbetsgivarna också. De får konkurrensneutralitet. Inget företag kan konkurrera ut ett annat genom att dumpa villkoren".

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/QMw ... betsgivare
Sarkasm när den är som bäst😊

Men det är klart att många företag känner sig tvingade att skriva på med tanke på IFM:s maffiametoder. Det är bara facket som kan dra slutsatsen att företag skriver på ENBART för att de ser fördelar med KA..
Jag har inte fallit till föga, mitt företag står starkt utan KA💪🏻
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 384
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Första året med konflikten

Inlägg av A76 »

repulsiv skrev: 25 okt 2024 21:03
Ekholm skrev: 25 okt 2024 19:52
Under första kvartalet 2024 startades 18 606 nya företag... just saying
Hur många av dessa var en/fåmansföretag som inte innefattas av kollektivavtal ?
Vad menar du med innefattas? Alla företag kan teckna avtal. Sen att syftet med det inte är så stort är en annan sak. Men om det varit såååå självklart att alla äääälskar den svenska modellen hade naturligtvis även fåmansföretag tecknat avtal i ren solidaritet..
Men faktum är att det i antal företag är fler som står utan än som har. Det talar sällan facken om!
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Första året med konflikten

Inlägg av repulsiv »

A76 skrev: 26 okt 2024 09:18
Men det är klart att många företag känner sig tvingade att skriva på med tanke på IFM:s maffiametoder. Det är bara facket som kan dra slutsatsen att företag skriver på ENBART för att de ser fördelar med KA..
En av fördelarna för företaget med att teckna kollektivavtal ÄR ju in fact att dom slipper strejker och blockader ? Man skulle kunna säga att det är den största fördelen.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Första året med konflikten

Inlägg av repulsiv »

A76 skrev: 26 okt 2024 09:21
Vad menar du med innefattas? Alla företag kan teckna avtal. Sen att syftet med det inte är så stort är en annan sak. Men om det varit såååå självklart att alla äääälskar den svenska modellen hade naturligtvis även fåmansföretag tecknat avtal i ren solidaritet..
Ja såklart att dom KAN men enmansfirman eller ditt aktiebolag där du skrev in din fru och son för att uppfylla styrelsereglerna vinner ju inget på det, och mer viktigt, inte ens facket kommer att försöka få dig att teckna nåt kollektivavtal.

Men faktum är att det i antal företag är fler som står utan än som har. Det talar sällan facken om!
Man kan vrida statistik som man vill..

Tittar du på företag som har säg 100 anställda eller mer så har i en mycket stor del kollektivavtal. 50 eller fler också..

Närmare 90% av alla anställda omfattas av kollektivavtal.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6542
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Första året med konflikten

Inlägg av Tars »

renes skrev:
Kriper skrev: 25 okt 2024 09:02
Heja facket och den svenska modellen!

"Sedan strejken på Tesla bröt ut den 27 oktober förra året har över 6 000 nya arbetsgivare anslutit sig till vår svenska kollektivavtalsmodell, enbart inom LO-förbundens avtalsområden. Och siffran, drygt 6 000 tecknade avtal, talar sitt tydliga språk: För de allra flesta arbetsgivare är det en ren självklarhet att garantera sina anställda den trygghet som kollektivavtalet ger. För kollektivavtalsmodellen gynnar arbetsgivarna också. De får konkurrensneutralitet. Inget företag kan konkurrera ut ett annat genom att dumpa villkoren".

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/QMw ... betsgivare
Och hur många har fallit bort pga konkurser e.dyl.? Det nämns inte i artikeln.
Kör man maffiafasoner så är det antagligen gå med eller gå i konkurs. Är själv egenföretagare och bävar för den dagen då jag måste ansluta mig till ett fack.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 947
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Första året med konflikten

Inlägg av Jojo »

Tars skrev: 26 okt 2024 15:49
Kör man maffiafasoner så är det antagligen gå med eller gå i konkurs. Är själv egenföretagare och bävar för den dagen då jag måste ansluta mig till ett fack.
Kan dessvärre bara instämma och hålla med till fullo :evil:
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 912
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Första året med konflikten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

TiborBlomhall skrev: 25 okt 2024 08:00
Bild På söndag är det ett år sedan IF Metall påbörjade sin konflikt mot Tesla. Då årsdagen uppmärksammades av tidningar, radio, TV och annan media fick jag i upprepade intervjuer besvara frågan “hur drabbas ni Teslaägare av konflikten?” Mitt korta svar var “inte alls”. Folk har kunnat hämta ut sina bilar som vanligt. Bilar har blivit lagade som vanligt. Tesla har verkligen gjort allt i deras makt för att vi kunder inte ska bli drabbade. Tesla har haft ett helt galet framgångsrikt år under konflikten.
Bra sammanfattning Tibor :!:
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar