Gårdagens artikel hade följande bild som visade hur skärmen ser ut när man startar självkörning i nya FSD 14 mjukvaran. Man kan välja “Speed Profile”, ange hur bråttom man har:
Några timmar efter den artikeln kom ut har Tesla börjat skicka ut nya version 14.1 av FSD mjukvaran där man förutom “Sloth”, “Chill”, “Standard” och “Hurry” nu även kan välja “Mad Max” som hastighetsprofil:
Hastighetsprofilerna påverkar bilens fart och hur ofta den byter fil.
De som har testat nya Mad Max-läget tycker att den är fantastisk i trafiken. Den kör som en taxichaffis som utlovats bonus om han hinner fram i tid. Men inte genom att tulla på säkerheten. “Några saker att notera med Mad Max”, skriver en av de första testarna: “Den är snabb, men den är väldigt säker. Den tränger sig inte in framför folk utan fattar bra, genomtänkta beslut. Det är INTE som sådana där buckliga bilar du ser forsa fram genom trafiken, utan kör väldigt kontrollerat och jag älskar det. Det här är precis vad vi behöver i Los Angeles trafiken.”
På tom motorväg med 65 mph (105 km/h) skyltad hastighetsgräns kör “Sloth” verkligen 65 mph, “Standard” runt 70 mph (112 km/h), “Hurry” runt 80 mph (129 km/h) och “Mad Max” 85 mph (137 km/h) – när ingen är i närheten. Alla körprofiler saktar ner om det finns trafik. Men man kan alltså åka fast för fortkörning medan bilen kör själv, bli av med körkortet utan att ens ha hållit i ratten.
Är det rätt utveckling? Hur fort ska en självkörande bil köra när alla andra på vägen åker snabbare än den skyltade hastigheten? Berätta vad du tycker på vårt onlineforum!