
Från och med nästa år kan det bli tuffare besiktningsregler för elbilar. EU håller på att utarbeta nya besiktningsregler för alla medlemsländer. Förslaget som är ute för remiss innehåller ett tjugotal besiktningspunkter för elbilar:
Om högspänningsbatteriet är skadat kan det resultera i underkänt besiktning. Besiktningsmannen ska enligt instruktionerna utföra ett okulärt kontroll, och om batteriets kåpa har skador kan det bli anmärkning eller ombesiktning. Om batteriet läcker eller är på väg att ramla av blir det körförbud.
Besiktningen ska också kontrollera högspänningskablar och ifall de är slitna eller skadade kan det även där bli anmärkningar eller ombesiktning. Vid risk för kortslutning, gnistbildning eller om “kablarna kan vidröra heta delar, roterande delar eller marken, anslutningar bortkopplade” blir det körförbud.
Jordflätan ska kontrollmätas med ohm-mätare och för hög resistans (över 100 ohm) resulterar i ombesiktning.
Laddkontakten och dess lock ska också granskas. Skador kan resultera i anmärkningar, spår av början av smältning eller ljusbågar, samt främmande material eller fukt resulterar i ombesiktning. Likaså om laddlock saknas.
Har du inte med dig laddkabel eller om den är skadad blir det anmärkning i besiktningsprotokollet.
Om bilens elmotor saknar varningsmärkning(?) blir det ombesiktning. Likaså om dess anslutningskablar är skadade.
Om man har bytt batteri, växelriktare, elmotor eller mjukvara i bilen kan det bli krav på ombesiktning. Likaså om bilens OBD diagnostik indikerar fel med drivlinan.
Så ska du besiktiga din elbil nästa år är det nog bäst du kollar att förutom varningstriangel du även har med dig laddkabeln till bilprovningen. Övriga besiktningspunkter kan man inte göra särskilt mycket åt.
Vi är dock lite tveksamma till hur enstaka skrapmärken på bilens underrede kommer att bedömas. EU-rådets direktiv är alldeles för luddigt formulerat, som gjort för arbiträra bedömningar:
|
4.14.2 Drivbatteriets lock |
Okulär kontroll. |
(a)Något förslitet. Kraftigt förslitet. |
X |
X |
|
|
(b)Bristfällig fastsättning. Mycket allvarlig risk för att det faller av. |
X |
X |
|||
|
(c)Blockerad(e) ventilationsport(ar). |
X |
Första kolumnen X är anmärkning, andra kolumnen ombesiktning, tredje körförbud. Men inga klargöranden kring vad som anses vara “något förslitet” respektive “kraftigt förslitet” när det gäller “drivbatteriets lock” (sic)
