I samband med gårdagens nyhet om att amerikanska batteritillverkaren Lyten köper Northvolts batterifabrik dök benämningen “Lithium-Sulfur batteries” upp, på svenska litium-svavel batterier.
Vad är litium-svavel batterier? Vad är deras för- och nackdelar? Kan de användas i elbilar? Kommer Northvolt också tillverka litium-svavel batterier nu?
Litium-svavel batterier är laddbara batterier där katoden utgörs av en svavelförening. Anoden består av en litiumförening, och precis som i andra litiumjon-batterier så är det litium joner som vandrar fram och tillbaka mellan anod och katod när batteriet laddas och urladdas.
Då svavel är en billig, lättillgänglig kemikalie är litium-svavel batterier mycket billigare att tillverka än ordinarie nickel-mangan-cobolt batterier. I det avseendet liknar litium-svavel batterier mycket LFP batterier som också använder billig järnfosfat istället för mer sällsynta och dyra metaller.
Till skillnad från LFP batterier har dock litium-svavel batterier väldigt hög energitäthet. De kan lagra dubbelt så mycket energi per kg än vanliga litiumjonbatterier. Vilket resulterar i väldigt lätta batteripack. Litium-svavel batterier används därför ofta i drönare.
Men om litium-svavel batterier är lätta, billiga och har hög energitäthet, varför används de inte i elbilar?
Batteritypens stora akilleshäl är livslängden. Litium-svavel batterier har mycket kortare livslängd än andra litiumjon-batterier. Det är först på senare år forskare lyckats med att få dem ens tåla tusen laddcykler.
Litium-svavel batterier är dessutom temperaturkänsliga, och på grund av deras höga energitäthet mindre stabila än andra batterityper.
Dessa nackdelar gör dem mindre lämpade som batterier till personbilar. Bortsett från enstaka konceptbilar, som Chrysler Halcyon Concept. En av ägarna bakom Lyten är fordonskoncernen Stellantis. Mycket forskning pågår kring att försöka överkomma litium-svavel batteriernas nackdelar så de kan användas som billiga fordonsbatterier med extremt hög energitäthet.
Av den anledningen är det inte troligt att Lyten nu på en gång kommer bygga om Northvolts fabriker till att börja producera litium-svavel batterier. Enligt deras pressrelease vill de “starta om och skala upp produktionen”, vilket borde tyda på att de vill först få upp produktionen av de litiumjon-batterier Northvolt även hittills tillverkat.
I samma pressrelease säger dock Lars Herlitz, Lytens ordförande och medgrundare, att ”kombinationen av Northvolts tillverkningstillgångar i världsklass och billiga rena energikällor, Lytens världsledande litium-svavelbatteriteknik och Lytens leveranskedja för batterimaterial i USA skapar rätt formel för att uppfylla Europas och Nordamerikas ambitioner inom batteritillverkning”. Vilket borde antyda att åtminstone det långsiktiga målet är volymtillverkning av litium-svavel batterier även i Skellefteå och i Northvolts övriga fabriker.
När de väl har löst svavel-batteriernas nackdelar.