Teslas laddnätverk billigast och pålitligast

Teslas Supercharger nätverk erbjuder de lägsta laddpriserna enligt en stor sammanställning sajten Allt om Elbil gjort.

Pris per kWh enligt deras sammanställning:

Supercharger Teslas egna bilar 3,20 – 4,20 kr
Supercharger övriga elbilsmärken 4,20 – 5,40 kr
Nima 4,79kr
Eviny 4,99kr
Hedin Supercharge 5,00kr
Mer 5,63kr
OKQ8 5,84kr
InCharge Vattenfall 5,95kr (natt 4,56kr)
kWatt 5,95kr
Ionity 5,96kr
Circle K 5,99kr
E.On Drive 5,99kr
St1 5,99kr
Recharge 6,29kr (natt 5,34kr)
Allego 6,30kr

Tesla tillämpar en variabel prissättning på sina Supercharger snabbladdare, där pris per kWh beror på var i landet och när man laddar. Eftermiddagar och kvällar, mellan klockan 16-20 kostar det mer att ladda än övriga tider.

Teslaägare som laddar sina bilar innan klockan 16 på dagen kan ladda för så lågt som 3,20 kr per kWh på vissa stationer – nästan hälften av vad samma elektroner kostar hos konkurrenten Allego.

Övriga elbilister, som kör elbilar av andra märken, är också välkomna att ladda på Teslas Supercharger stationer – dock till ett något högre pris. Även de priserna beror på klockslag och var i landet man laddar.

Aktuella priser hittas alltid i Teslas mobilapp.

Flera laddoperatörer, så även Tesla, erbjuder abonnemang där man mot en fast månadsavgift kan få billigare kWh-priser. Man måste dock köra och ladda väldigt många mil per månad för att abonnemangen ska löna sig. Ett abonnemang som, för att ta ett exempel kostar 100 kronor per månad och ger 1 krona billigare kWh-pris kräver att man åker mer än 50 mil långresor per månad (utöver hemmaladdningen) för att det över huvud taget ska löna sig. Få privatpersoner åker så långt.

Enligt en stor amerikansk undersökning är Teslas Supercharger laddnätverk även den mest pålitliga. Consumer Reports frågade 1,230 elbilister om deras laddupplevelser. Kunder upplevde problem 4% av gångerna de laddade hos Tesla – mot 48% hos Shell Recharge, 43% hos EVgo och 41% hos laddoperatören Blink.

Det är en skrämmande statistik, att det blir problem vid nästan hälften av alla tillfällen kunder försöker ladda hos stora laddkedjor som Blink, EVgo och Shell Recharge.

23% av laddförsöken fick kunder problem med betalningen, 15% av gångerna fick de ingen eller endast låg laddström. Många rapporterade även om trasiga skärmar och laddkablar, eller att de inte kunde ansluta laddkabeln till bilen på grund av is eller annat i vägen. 5% klagade på att laddkabeln var för kort – ett vanligt problem hos de äldre Supercharger V2 laddarna Tesla just nu håller på att uppgradera till V4 med 2 meter långa kablar.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Comments are closed.