Supersportbil baserad på Model S?

4wheel

Tesla Model S skiljer sig på många sätt från vanliga bilar. Ett utav dem är bottenplattan, internt kallad ”skateboard”. Den innehåller batterier, drivenhet, motor och hjulupphängning – allt som behövs för att driva bilen framåt. Tesla Model X är inget annat än en annan kaross ovanpå samma bottenplatta som Model S har.

Men den kompletta bottenplattan, ”skateboarden”som innehåller alla delar, medför att är man äventyrligt lagd kan man byta ut karossen ovanpå den mot något helt annat.

Antingen kan man göra som Otmar Ebenhoech håller på och göra, att ta en krockad Model S och stoppa in dess delar i en förlängd Volkswagen Camper för att göra den ultimata campingbussen ”Strechla”:

Eller bygga om Teslor till cabriolet, som Newport Convertible Engineering har sagt att de ska göra.

Teslacab

 

Men den bil som skulle bli den mest spännande nyheten skulle vara en supersportbil baserad på Tesla Model S!

Tänk dig en bil med Tesla Model S bottenplatta, men med en superlätt kolfiberkaross ovanpå den. Med mycket lägre taklinje och därmed reducerad frontyta och luftmotstånd. Stolar, interiör och extrautrustning också bantad i vikt. Däremot med förbättrad kylning av motor, elektronik och batterier så att bilen kan leverera högre effekt längre tidsperiod. Dagens Model S har fina fartresurser men blir snabbt överhettad vid bankörning.

Superteslan skulle naturligtvis ha fyrhjulsdrift, med extra motor vid framhjulen så som Tesla Motors planerar att göra på kommande Model X och Model S bilar. Fyrhjulsdrivna Model S kommer att ha ännu bättre acceleration än dagens modell enligt Tesla Motors (om än bara några tiondelar). Med enbart en lätt kolfiberkaross att släpa runt på kan 0-100 accelerationen lätt hamna långt under 4 sekunder.

Dagens Tesla Model S har redan förbluffande bra väghållning, tack vare deras väl genomtänkta hjulupphängning och låg tyngdpunkt. Med en lätt kaross ovanpå blir tyngdpunkten ännu lägre. Bilen har dessutom redan en helt flat botten och bromsar som anstår en supersportbil.

Att ta fram en kolfiberkaross som är lika aerodynamisk som snygg finns redan enastående expertis kring i Sverige. Jo visst är det Koenigsegg jag anspelar på här :-)

Bakhjulsdrivna Model S har en toppeffekt på 421 hästkrafter. Med fyrhjulsdrift kommer toppeffekten nog bli ännu högre – iom att det är två motorer som driver då. Den toppeffekten blir svår att höja, Tesla Model S P85+ har redan maximalt optimerade batterier, drivkretsar och elmotor. Tack och lov räcker den effekten till en supersportbil – dock måste kylningen förbättras. Dagens Model S tappar snabbt sin topprestanda vid bankörning – motorn blir överhettad och effektuttaget måste efter ca tre minuter börja begränsas. Bättre kylning måste onekligen till – det är det enskilt största hindret i vägen mot supersportbilstatus. Hela kylningen av motor, drivkretsar och batterier måste rejält förbättras. (Eller att bilen utrustas med flytande kväveflaskor istället för de lustgasflaskor man är van vid från muskelbilar?)

 

Vad skulle vi kunna få ihop för bil efter detta? En supersportbil med fenomenal acceleration och väghållning för säg 2 miljoner kronor? Rena fyndet!

 


 

 

Tilläggas bör att Tesla är inte enda ”ombyggnadsvänliga” elbilen. BMW i3 har också samma koncept med komplett bottenplatta med batterier och motor, med en kaross ovanpå.

BMW i3 har dock långt ifrån de motorresurser som krävs för en ombyggnad till en supersportbil. Men det skulle kunna bli en helt otroligt söt liten Beach Buggy av den!

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.