Vad skulle vara härligare än ljudlöst rulla på en soldränkt sommarväg i en Tesla Model S cabriolet? Tack vare Newport Convertible Engineering kan du snart göra det.
Det är alltså inte Tesla Motors som ska bygga bilen, utan en annan firma som köper bilarna från Tesla Motors, kapar taket, och stoppar in lite förstärkningar i resten av karossen.
Problemet med det tillvägagångssättet blir godkännandeprocessen. Den (photoshoppade) bilden som har släppts visar en cabriolet utan targabågar. Något som gör typgodkännandet i många länder problematiskt, bilen kan komma ha svårt att klara lagkrav på rundslagningsskydd i tex Sverige.
Priset för en hardtopversion av Tesla Model S cabriolet blir $49 000 – ovanpå priset för en vanlig Model S. Med tygtak blir prispåslaget endast $29 000. Som vanligt får man multiplicera dollarpriserna med tio för att få uppfattning om var svenska priser skulle kunna hamna, med påslag för moms och frakt över Atlanten.
Enligt Carscoops och InsideEVs har 100 bilar redan beställts för leverans till Kina, med planer på tillverkning av uppemot 5 000 bilar till för Kalifornien, Dubai och Spanien.
Tesla Model S konstruktion gör den lämpad för sådana ombyggnadsprojekt, i och med att batterierna och motorn utgör en egen bottenplatta som karossen vilar på. Tesla Model X till exempel är “bara” en annan kaross ovanpå samma bottenplatta. Batterierna ger en sådan styvhet till konstruktionen att taket kan lättare kapas utan att karossen förlorar sin vridstyvhet.
Vi förstår att Tesla Motors själva inte orkar ta fram en cabriolet (de har fullt upp med att utveckla Model X och Model E) så vi är glada att de samarbetar med Newport Convertible Engineering (NCE) för att ta fram cabrioletversionen av Tesla Model S.
18 April kommer Tesla Motors och NCE att tillkännage sitt samarbete. Då får vi reda på fler detaljer om bilen och dess lansering. Det skulle vara riktigt roligt om man kunde beställa och köpa en Model S cab direkt från Tesla Motors – även om de tillverkades hos NCE.
Pingback: Supersportbil baserad på Model S? - Tesla Club Sweden