Kinesiska elbilen YangWang U9 Xtreme har satt nytt hastighetsrekord för serietillverkade bilar med 496,22 km/h. Därmed har den slagit den tidigare rekordhållaren Bugatti Chiron Super Sport 300+ som år 2019 uppmättes köra i 490,48 km/h.
U9 Xtreme är baserad på YangWangs befintliga U9-plattform, men karossen har optimerats aerodynamiskt. Bilen rullar på 20 tums hjul med GitiSport eGtr2 Pro semislick däck som har specialutvecklats för farter upp till 500 km/h. Bromsarna har titan bromsok och kolfiber-keramik-skivor. Bilen har aktiv fjädring för bättre kurvtagning.
YangWang U9 Xtreme bygger på BYD-s Yi Sifang 1200 V plattform. Bilen har fyra elmotorer med 555 kW effekt var. Batteripacket kan leverera upp till 2,2 MW tack vare banoptimerade versioner av BYD-s Blade järnfosfatbatterier.
Men varför säger rubriken “Elbil snabbast i världen – igen“? Jo, för att ett utav de allra första fartrekorden i världen sattes av en elbil.
Den 29:e april 1899 åkte elbilen La Jamais Contente (“de aldrig nöjda”) för första gången i världen snabbare än 100 km/h. En magisk drömgräns ingen annan dåvarande bil ens kom i närheten av.
För att kunna nå den då extrema hastigheten använde de belgiska ingenjörerna som byggde La Jamais Contente liknande idéer som fått YangWang U9 Xtreme att sätta rekord: de byggde en extremt strömlinjeformad kaross i partinium, en lättmetall som är en blandning av aluminium, volfram och magnesium. Mycket av aerodynamiken förstördes dock av den belgiska föraren Camille Jenatzy som satt oskyddat ovanpå, och hjulupphängningen under karossen. Bilen hade två Postel-Vinay elmotorer på 25 kW var som drev bakaxeln via kedja.
Nu väntar vi med spänning(!) på första serietillverkade bilen som åker snabbare än 500 km/h.