Tesla har höjt priset på sina bilmodeller, både i Sverige och hela världen:
2021 december | nu | |
Tesla Model 3 | 549 990 | 604 990 |
Tesla Model 3 LR | 619 990 | 682 990 |
Tesla Model 3 Performance | 689 990 | 724 990 |
Tesla Model Y LR | 719 900 | 729 990 |
Tesla Model Y Performance | 769 900 | 769 900 |
Det har inte kommit några officiella förklaringar från biltillverkaren varför de höjer priserna men oroliga världsläget med höjda råvarupriser kan vara en bidragande orsak. De svenska priserna påverkas även av dollarkursen som ökat från 8.30 kronor i fjol till de senaste dagarnas toppnoteringar kring 9.50 eller rent av 10 kronor.
I Sverige är det framför allt priset på Tesla Model 3 som har gått upp. Tesla Model Y priserna är däremot i stort oförändrade, troligtvis framför allt på grund av Gigafabriken utanför Berlin. När Tesla ej längre behöver importera bilarna från Kina kan de behålla de gamla priserna trots det förändrade världsläget. De slipper nu 10% tullkostnad och frakt.
De svenska priserna för de nya Model S och X är inte offentliggjorda än men Tesla har höjt sina amerikanska priser även på de modellerna.
Har alltid tyckt att M3-serien varit “för billig” (även om det var positivt för mig som kund när jag köpte en ny LR förra året). Både i förhållande till konkurrenter, men även i förhållande till Teslas andra serier, som MY.
Då blir de dyra ännu dyrare. Men priset kommer gå ner när läget blir bättre. Prisökningarna har ju varit enorma och inflationen har tagit fart. tyvärr.M3 serien är inte “för billig”.
Inte nu, men den var det tidigare i andra halvan av 2021 (efter prissäkningen).
Subjektivt, men det gör ju att andra som vw id3 blir mer fördelaktigt.(lite tråkigt)
Visst är det subjektivt. Men det är lika mycket din åsikt också. 😉
Själv så skulle jag inte jämföra en ID3 med en M3. Det närmaste jag funnit hos VAG som kan motsvara körkänslan och körglädjen hos M3 är Taycan (som jag var rätt nära att köpa sist när jag bytte förmånasbil förra året). ID3 är inte i närheten.
Tibor, som många på detta forum gör du misstaget att tro att ett företags kostnadsbesparingar leder till lägre priser. Blir trött varje gång jag ser det och det verkar vara en utbredd uppfattning bland ingenjörer. Priset sätts av utbud och efterfrågan. Du har dock rätt med MY och Berlinfabriken men fel anledning. Utbudet på MY ökar när en fabrik till bygger den.
Om du följer Teslas prissättning genom åren så kommer du inse att ditt antagande är en grov förenkling.
Såklart jag gör. Men de som tror att kostnadsbesparingar leder till sänkte priser har ju inte rätt för att jag inte beskriver alla beslut bakom prissättningen.