Fördjupning

Genom åren har vi skrivit ett antal artiklar som går i djupet: innehåller många tekniska detaljer om hur saker fungerar. Vill du lära dig de tekniska detaljerna kring elbilar och Tesla bör du läsa dessa artiklar:



Nobelpriset i Kemi

Nobelpris

Nobelpriset i kemi år 2019 tilldelades John B. Goodenough, Stanley Whittingham och Akira Yoshino för utvecklingen av litiumjonbatteriet. Kungliga Vetenskapsakademin motiverar priset med: “Litiumjonbatterier används i världens alla länder för att driva den bärbara elektronik som vi använder för att kommunicera, arbeta, forska, lyssna på musik och ta del av kunskap. Litiumjonbatterier … Läs mer

Om alla bilar på E4 vore elbilar

TCS16-3

“Det är inte realistiskt att ha många elbilar för de skulle kräva omöjligt många snabbladdare” brukar det ibland heta från elbilsskeptiker. Istället för några bensinmackar skulle det behövas tusentals laddstolpar kopplade till mindre kärnkraftverk vid varje ställe för att kunna ladda alla elbilar. Det går ju inte, brukar folk säga. … Läs mer

Om alla bilar i Sverige var elbilar

Baylan_Supercharge

Ofta dyker frågan upp, vad som skulle hända om alla bilar i Sverige vore elbilar? Skulle elnätet orka? Skulle regeringen gå miste om skattemiljarder? För att kunna besvara frågan måste vi först ta reda på lite fakta: Enligt Statistiska Centralbyrån fanns det 4,585,519 personbilar i Sverige i fjol Genomsnittliga körsträckan för … Läs mer

Växelriktaren i Model S

motor

Det har skrivits spaltkilometer av artiklar om elmotorn i Tesla Motor S (så även vi). Motorn är den vänstra silvercylindern på bilden ovan. Elmotorn, som är som en vattenmelon i storlek, är kapabel att utveckla 421 hästkrafter och accelerera bilen 0-100 km/h på 4,4 sekunder. Väldigt imponerande. Men elmotorn skulle inte … Läs mer