Fördjupning
Genom åren har vi skrivit ett antal artiklar som går i djupet: innehåller många tekniska detaljer om hur saker fungerar. Vill du lära dig de tekniska detaljerna kring elbilar och Tesla bör du läsa dessa artiklar:
YouTube kanalen LearnEngineering har skapat ett antal förträffliga videos som förklarar hur Teslas elbilar fungerar. Allt du någonsin velat veta om din Tesla och lite till. Många videos i dagens artikel, men du har ju hela helgen på dig att titta på dem Vill du veta mer i detalj hur Tesla … Läs mer →
Nobelpriset i kemi år 2019 tilldelades John B. Goodenough, Stanley Whittingham och Akira Yoshino för utvecklingen av litiumjonbatteriet. Kungliga Vetenskapsakademin motiverar priset med: “Litiumjonbatterier används i världens alla länder för att driva den bärbara elektronik som vi använder för att kommunicera, arbeta, forska, lyssna på musik och ta del av kunskap. Litiumjonbatterier … Läs mer →
Ofta brukar biogasdrivna fordon tas upp som miljövänliga alternativ till elfordon. Genom rötning av gödsel och andra avfall framställs biogas som mest består av metan. Gasen kan sedan användas till att driva bilar, bussar och andra fordon utan fossila utsläpp. Dagens artikel handlar inte om hur mycket metan, som är en … Läs mer →
Som elbilist hör man ibland mystiska ordet “batteribalansering” som något som på magiskt sätt kan få dåliga batterier bli bättre. Men vad är batteribalansering egentligen för något? Ett batteripack består av flera battericeller. I en elbil kan det vara hundratals eller till och med tusentals hopkopplade celler i batteripacket. I … Läs mer →
Bakhjulsdrivna Tesla Model 3 har en elmotor som driver bakaxeln, bakhjulen. Nu när fyrhjulsdrift introduceras har Tesla lagt till en elmotor till, som driver framaxeln, framhjulen. Samma lösning som på Tesla Model S och X. Medan Tesla Model S och X använder asynkrona växelströmsmotorer drivs dock Model 3 bakhjul av … Läs mer →
Vår medlem Blincoln har gjort en väldigt intressant och tankeväckande jämförelse i ett inlägg på vårt forum: Man lär sig många saker om energi när man börjar läsa på om (och köra) Tesla. En sak är hur mycket energi en bil behöver för att åka framåt i rimlig hastighet – min … Läs mer →
Audi har släppt intressanta bilder på deras kommande e-tron elbils batteripack. Batteripacket som kommer vara på 95 kWh är på samma gång snarlik men ändå olik Teslas batteripack. Första likheten, att batterierna är i ett platt paket i bottenplattan delar Audi inte enbart med Tesla utan med många andra elbilar. … Läs mer →
Sajten electrek har fått tag på dokumentation om Tesla Model 3 batteripack. Long Range batteripacket på 74 kWh innehåller 4,416 battericeller av den nya 2170 modellen som kommer från Teslas egen gigafabrik i Nevada. Cellerna är grupperade i 96 grupper om 46 celler. Standard batteripacket som kommer börja produceras senare … Läs mer →
“Det är inte realistiskt att ha många elbilar för de skulle kräva omöjligt många snabbladdare” brukar det ibland heta från elbilsskeptiker. Istället för några bensinmackar skulle det behövas tusentals laddstolpar kopplade till mindre kärnkraftverk vid varje ställe för att kunna ladda alla elbilar. Det går ju inte, brukar folk säga. … Läs mer →
Vi har i en tidigare artikel beskrivit hur mycket elenergi det skulle gå åt om alla bilar i Sverige byttes till elbilar. Siffran vi kom fram till var 11 TWh per år. Men hur mycket elenergi skulle det gå åt om alla bilar i Sverige ersattes med vätgasbilar istället? Sättet … Läs mer →
När man diskuterar elbilar brukar ofta ämnet laddning med solceller dyka upp. Skulle det vara bra att täcka bilen med solceller så den kan ladda sig själv i solljus? Problemet med det är dels bilarnas små areor -alldeles för lite utrymme för tillräckligt många solceller- och att då måste bilen … Läs mer →
Har du fler kilometrar än elektroner kvar kan det vara läge att pröva på Pulse and Glide tekniken: gasa snabbt upp till hög hastighet och rulla sedan med växelväljaren i neutralläget. Vår medlem Robert von Bahr startade en vild diskussion i vårt forum, som till och med spillde över till andra … Läs mer →
Strålar elbilar mer än fossilbilar? Elbilar är väl farliga med höga elektromagnetiska fält? Man brukar höra sådana frågor om elbilar ibland. Många kommer ihåg Volvos skandal år 2002 där det uppdagades att V70 och S80 modellerna hade alldeles för höga elfält. En genomsnittlig bil brukar ha magnetfält på mellan 0.4-1.6 … Läs mer →
Ofta dyker frågan upp, vad som skulle hända om alla bilar i Sverige vore elbilar? Skulle elnätet orka? Skulle regeringen gå miste om skattemiljarder? För att kunna besvara frågan måste vi först ta reda på lite fakta: Enligt Statistiska Centralbyrån fanns det 4,585,519 personbilar i Sverige i fjol Genomsnittliga körsträckan för … Läs mer →
Alla Teslor som säljs körs inte omkring på vägarna av lyckliga ägare. Vissa bilar åker direkt till konkurrerande biltillverkares laboratorier där de plockas isär i smådelar för att vara “inspiration” för deras egna ingenjörer och konstruktioner Av naturliga skäl hör man inte mycket om dessa bilar. Även om det inträffar … Läs mer →
I samband med nyheten om P85D förbättrade prestanda är det många som har frågat hur det är möjligt att trimma en elmotor enbart genom nerladdning av ny mjukvara? Av ren sammanträffande har jag undertecknad själv varit inblandad i projekt med elmotorstyrning, på glada 90-talet, så jag råkar ha rätt … Läs mer →
Det har skrivits spaltkilometer av artiklar om elmotorn i Tesla Motor S (så även vi). Motorn är den vänstra silvercylindern på bilden ovan. Elmotorn, som är som en vattenmelon i storlek, är kapabel att utveckla 421 hästkrafter och accelerera bilen 0-100 km/h på 4,4 sekunder. Väldigt imponerande. Men elmotorn skulle inte … Läs mer →
Amerikanska sajten för Tesla Motors har en sida som svenska versionen inte har (än?): Top 5 questions. Sidan är en förbättrad version av svenska “Laddning“-sidan. Förutom en fungerande laddtidskalkulator har sidan även en väldigt intressant graf över bilens räckvidd vid olika hastigheter. Vi visste ju sedan förut att elbilars … Läs mer →
Tesla Model S är utrustad med ett batteripack på som högst 85 kWh. Men alla kWh kan faktiskt inte användas till att köra med. Länge har det spekulerats om hur stor del av batteriet i en Tesla Model S som man egentligen kan utnyttja. Då Tesla Motors inte riktigt … Läs mer →
Låt oss ta en närmare titt på motorn som driver Tesla Model S. Till skillnad från gammaldags bilar hittar vi motorn varken under fram- eller bakluckan på bilen. Den elektriska motorn är mycket mindre än förbränningsmotorer och behöver inte fyllas på med olja och andra vätskor som dem. Därför har … Läs mer →
Hittills har man ofta pratat om “7000 batterier i Tesla Model S batteripack”. Men nu har någon verkligen satt sig ner och räknat hur många de är. 1…2…3…4…5… (Specialstyrelsen varnar för många siffror i följande stycke. Har du en medfödd rädsla för siffror bör du hoppa över stycket.) … Läs mer →
Vi öppnar upp Tesla Model S batteripack och tar en titt inuti. Att Tesla använder 7000 styck standard 18650 battericeller har vi redan berättat om tidigare. Men det är inte hela sanningen – Tesla har gjort mer än bara buntat ihop en massa batterier med silvertejp. Läser vi Tesla Motors … Läs mer →
Att Tesla Model S är den säkraste bilen NHTSA någonsin har testat vet vi ju. Men hur har Tesla Motors lyckats med den bedriften? Man brukar säga att en bild säger mer än tusen ord, så vi börjar med bilden, sen fyller på med lite ord: Tittar man under skalet, … Läs mer →