Oresund Electric Car Rally 2014

OECR_39

Jag fick förmånen att vara navigatör till Tesla Club Sweden medlemmen Johan Sörliden i tävlingen Oresund Electric Car Rally. Tävlingen skedde i lördags och söndags, från Köpenhamn via Dronningmölle, Helsingör, Helsingborg och Lund, till målgång i Malmö. Som namnet antyder är det en tävling för elbilar.

Hur det gick? Vi kom först bland dem som inte fick pallplats… till dagligdags kallat fjärde plats 😉 Inte så illa med tanke på att det var 70 tävlande ekipage, men Johan kommer nog gräma sig ända till nästa år över att han fegade på precisionsmomentet och stannade alldeles för långt ifrån målpinnen…

STOPPA PRESSARNA!
Vi har fått mejl från arrangörerna för OECR där de djupt beklagar att de har räknat fel: vårt team SOLBIL kom inte alls på fjärde plats utan på tredje plats! 😀

Oresund Electric Car Rally, OECR, är förutom att vara tävling för elbilar även en mötesplats för elbilsförare och branschfolk. Bland förarna fanns många beslutsfattare, kommunpolitiker, flera elbolag och biltillverkare var representerade – och även många vanliga elbilsägare som ville ha en spännande helgtur. Med tanke på att vissa elbilar har alldeles för kort räckvidd begränsades körsträckorna till 90 km per dag. Man hade sen desto mer tid över för mingel!

Starten gick från Köpenhamn, från ett myller av elbilar – vår Tesla är den Signature röda nere till höger. Vi håller just på att klistra fast startnumret 39 på bilen och tack vare Johans perfektionism fick vi den på plats utan endaste luftbubbla. Synd att de inte delade ut pris för snyggaste startnummer!

Första etappen var 8 mil navigering, en exakt rutt utritad på karta skulle följas. På tid, max två timmar, med så liten energiåtgång som möjligt. Vi lyckades åka de åtta milen med endast 10,5 kWh i förbrukning!

I Helsingör väntade oss en folkmassa! Syns i bakgrunden på bilden ovan. De flesta var dock där för loppisen precis vid vår målgång. Efter målgång skulle man köra genom loppisen till uppställningsplatsen – att försöka köra tyst elbil genom folkmassa är inte bästa kombinationen 🙂

Efter båtfärden till Helsingborg kom vi fram till första dagens etappmål på Sundstorget. Bilarna stod i en cirkel kring torget där olika aktörer lockade folk med sina tält och stånd. Teslorna placerades strategiskt vid ingången av arrangörerna!

På kvällen så kördes bilarna till de provisoriska laddstationerna som arrangörerna har fixat åt bilarna. Under natten laddades bilarna fulla igen, och strömförbrukningen mättes för att kora vem som förbrukat minst under dagens etapp.

Medan bilarnas elektronhunger mättades fick vi förare också vår beskärda del: på kvällen var det mingel och middag för teamen. Vi fick tidningen Elbilen i Sveriges redaktion och uppladdning.nu-s grundare Nikolay Shishkov till vårt bord, med väldigt intressanta diskussioner som följd!

Morgonen därpå skulle nästa etapp börja. Först lite mer orientering – fast nu utan krav på snålkörning! Man skulle bara hitta 6 kontrollstationer på två timmar, och svara på kluriga frågor som hur gammal Saxtorps kyrka är? Man fick åka dit och kolla över ingången (och där stod annat än i Wikipedia så de som fuskade fick tji!). Ett utav kontrollstationerna var Superchargeranläggningen i Löddeköpinge! Sladdens färg skulle undersökas och fyllas i tävlingsformuläret. Så de andra elbilsförare fick bekanta sig med hur en Tesla Supercharger ser ut! 🙂

I Mårtenstorget i Lund fick vi så precisionsköra med bilarna: man skulle åka över två plattor på marken med vänster framhjul och två med höger bakhjul, på tid, utan att stanna eller backa. Och slutligen stanna så nära en stolpe som möjligt utan att vidröra den. Det var här Johan fegade lite…


Se fler bilder på oecr.org!

Efter målgången vid Malmö Arena kunde så tävlingsledningen utse den kombinerade vinnaren av de olika momenten: snålkörning, orientering och precisionskörning: vinnare blev Martin och Fredrik Messer Thomsen (far och son) från Danmark i deras Nissan Leaf. Följt av Kraftringen Energi i deras Volvo C30 som tvåa och uppladdning.nu i deras Nissan Leaf som trea. Och som sagt var vårt team SOLBIL kom fyra
Efter att arrangörerna räknade om (de skyller på en bugg i beräkningsprogrammet) blev slutliga pallplaceringarna: ettan oförändrat, andra plats Anders Östlund och Tina Thörner som körde för Öresundskraft i en Nissan Leaf, och på tredje plats vi i våran Tesla Model S!

Elbilsrallyt var en enastående upplevelse som alla med elbilar bör uppleva! Att träffa och umgås med andra människor som man slipper förklara för vad en elbil är för något. Att ta bilen på en trevlig åktur, och tävla under glada former med andra elbilsentusiaster. Många nya bekantskaper skapades under tävlingen!

Dock ett liten detalj tävlingsledningen bör tänka på inför nästa års tävling, angående elbilars image bland allmänheten: hur vill man omgivningen ska uppleva elbilar? Som under dag ett då de masade sig fram i 40-50 km/h i jakt efter bra förbrukningssiffror och skapade långa köer med tutande bilar? Eller som under dag två då de pilade hit och dit på landsbygden i jakt efter ledtrådarna? Jag tror att sitter man i en fossilbil på väg någonstans blir man mer imponerad av en elbil med tävlingsskyltar som kör om en än av en bromskloss elbil som segar sig fram framför en. Och tro nu inte att det var bara vi som gasade på på motorvägen mellan Lund och Malmö – många Leaf och Zoe hade också bråttom där! Ett team pratar väl än idag om den där Teslan de körde om med sin Zoe – ni vet vem ni är 😉

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 3 Responses to Oresund Electric Car Rally 2014

    1. David Stålström says:

      Bra artikel! Det låter som ni hade skoj – om det passar att ha med barn så kanske jag tar med familjen nästa år.

      Men du skrev en grej som jag reagerade på:
      “Under natten laddades bilarna fulla igen, och strömförbrukningen mättes för att kora vem som förbrukat minst under dagens etapp.”

      Var det inte exakt detta som du kritiserade AMS Tyskland för att de gjorde när de skulle mäta förbrukning? Varför var mätmetoden mer OK nu?

      • Nicklas says:

        Förbrukning går utmärkt att mäta på detta vis, men man kan inte extrapolera fram total räckvidd från det.

      • Det var flera deltagare som hade barn med sig. De som vann var just pappa och (tonårs)son. Mindre barn kanske dock kan tycka att mingla med folk i några timmar kan bli tråkigt…

        Det arrangörerna egentligen mätte var förutom förbrukningen under själva tävlingssträckan även hur mycket bilarna drog sedan de stod resten av dagen, och hur effektiva deras laddare var pga laddförluster. Vår bil drog tex 10.5 kWh på tävlingens 8 mil, sedan ytterligare 2.5 kWh för åkturen från morgonens laddstation till start, åkturen från mål i Helsingör till Sundstorget i Helsingborg, stå där resten av dagen och sedan till slut åka till laddstationen. Sedan pga laddförluster (som nog är extra stora när batteriet ska laddas till 100%) blev den uppmätta laddförbrukningen 15 kWh. Tävlingsresultatet beror alltså på både hur duktig föraren är och hur resurssnål bilen själv sedan är.

    Lämna ett svar