Oljebolagens hemliga vapen

 

hydrogen

Många försöker gissa vad framtidens drivmedel ska bli. Oljan har ju redan börjat sina, förr eller senare måste vi ersätta den med något annat. Vissa gissar på batterielbilar, andra på bränsleceller och vätgasbilar. Men oljebolagen kan ha ett hemligt ess i bakfickan. Framtidens miljövänliga drivmedel kan bli: bensin.

Nej, jag har inte gått för nära en bensinmack och andats in för mycket ångor. Utan lägg nu ett ord på minnet och kom ihåg var du först läste om det: lignin.

Lignin är en aromatisk förening som ingår i växters cellväggar, berättar Wikipedia. Ämnet är ett av de mest allmänt förekommande organiska föreningarna i naturen. Det är lignin som gör att billiga papper, som används i tex dagstidningar, gulnar med tiden. För att framställa papper av bra kvalitet måste ligninet avlägsnas från pappersmassan.

Lignin är alltså en skogsråvara, en biprodukt från pappersframställning. Pappersbruken i Sverige genererar över 5 miljoner ton lignin årligen som en biprodukt när de framställer papper av bättre kvalitet. Det mesta av ligninet eldar de upp för att driva tillverkningsprocessen med miljövänlig energi.

Men nu har Preem i samarbete med Sveaskog utvecklat en metod för att framställa syntetisk bensin från lignin. Med hjälp av en katalysator, hög värme och högt tryck omvandlas lignin-molekylen till ett som motsvarar bensin. “Det är avancerad kemi, men ingen raketforskning precis”, säger Preems vd Petter Holland. Tänker man efter så var ju råolja som man pumpar upp ur jorden också lignin en gång i tiden – i de gamla växterna som för miljarder år sedan begravdes och omvandlats till olja.

Preem räknar med att redan till 2017 kunna framställa kommersiella mängder syntetisk bensin från lignin. Sveriges årsförbrukning av bensin -4 miljoner kubikmeter- skulle kräva endast 60% av ligninet från våra pappersbruk. I framtiden kan Sverige bli en lika stor leverantör av syntetisk bensin som Norge är idag av fossil-dito.

Syntetisk bensin framställt från förnybara råvaror är något av bensinbolagens heliga graal. Plötsligt behövs det inte mer för att omvandla en bil till en miljöbil än att tanka från rätt bensinpump. Alla bensinbilar kan köras på syntetisk bensin. Och alla bensinmackar kan också hantera den, inget nytt infrastruktur behöver byggas ut.

Även syntetisk bensin resulterar i avgaser, precis som vanligt bensin. Men medan fossilt bensin ökar på mängden koldioxid i atmosfären ingår syntetisk bensin framställt från lignin i ett kretslopp. Koldioxidet bilarna spyr ut tas upp av träden som huggs ner och vars lignin omvandlas till bensin igen som driver bilarna.

Här ligger också de största politiska problemen. Mycket av lagstiftningen idag bygger på sambanden “bensin=fossilt” och “utsläpp=växthusgaser”. Syntetisk bensin från lignin ställer dessa begrepp på ändan, och lagstiftningen måste följa med. Hur ska tex fordonsskatten beräknas, som idag baseras på hur mycket fossilt koldioxid fordon släpper ut? Tankas de med syntetisk bensin släpper de ju inte ut fossilt koldioxid längre. “Miljövänligt koldioxid” låter ju väldigt konstigt, men är kanske något vi får vänja oss vid?

Vill du veta mer kan du titta på Preems (tyvärr totalt intetsägande) film och hemsida om deras syntetiska bensin: (Preem: lite mer kött på benen, tack!)

Hur kommer detta påverka elbilar och bränslecellsbilar?

Om vi börjar med bränslecellsbilar ser det inte bra ut för dem. Istället för att framställa vätgas ur fossilt naturgas, så som det görs idag, och kräva speciella extremt dyra bilar och uppbyggande av ett helt nytt distributionsnät så får man plötsligt ett miljövänligt alternativ som fungerar med befintliga bilar och befintliga bensinmack! Alla vätgasens “fördelar” försvinner över en natt.

Batterielbilar, då? Jo, för dem ser det bättre ut. En del av deras miljöfördel försvinner – att elen kan framställas från förnybara källor. Men bensinbilar kommer även i fortsättningen att spy ut koldioxid, fossilt eller inte. Elbilar kommer även i framtiden ha fördelen med 0 lokalt utsläpp. De kan även i framtiden bekvämt laddas hemma, de kommer även i framtiden ge en tystare, lugnare behagligare färd. De kommer även i framtiden behöva mindre energi att förflytta sig, och ha lägre milkostnad.

Preem har inte uttalat sig om hur mycket syntetisk bensin framställt från lignin kommer att kosta per liter, men det spelar egentligen ingen större roll. Med dagens skenande bensinpriser kommer alla kostnadsnivåer nås förr eller senare. Enligt Preem kanske så snart som år 2017.

År 2017 kommer att bli ett spännande år!

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.