Man hör folk ibland undra hur mycket en snabbladdare för elbilar kostar. Speciellt när priset för laddning kommer på tal.
För ett tag sedan ställde jag frågan till Mattias Vendel, eMobility Programme Manager på E.ON som leder deras utbyggnad av laddinfrastruktur.
Han delade upp kostnaden i följande delar:
En komboladdare med CHAdeMO, CCS och Typ2 kontakt kostar runt 250,000 kronor ex moms. Det är själva synliga hårdvaran – men det går åt minst lika mycket pengar till innan den första elbilen kan börja ladda.
Lokala elnätsägaren ska dra fram en 400V 160A elledning som försörjer snabbladdaren med el. Ledningen går från närmsta transformatorstation till tomtgränsen. Beroende på läge, avstånd till transformatorstationen med mera kan priset för detta variera kraftigt, från 70 till 500 tusen kronor, i medel kring 125,000 kronor.
Från tomtgränsen fram till snabbladdaren ska du själv gräva ledning. Beroende på avstånd och markarbeten, asfaltering av P-plats mm blir det mellan 80-150,000 kronor.
Montering av elskåp, övrig utrustning och arbeten ökar på slutsumman med runt 90 till 150 tusen kronor.
En komplett snabbladdare för elbilar kostar alltså mellan 500,000 och en miljon kronor. Bolagen strävar efter billigast möjliga läge så genomsnittet hamnar runt 600,000 kronor.
Driften sedan går på runt 5,000 kronor i månaden, varav kostnaden för själva elen är försvinnande liten. Ca 4500 av månadskostnaden går åt effektavgiften – en fast avgift baserad på hur mycket du max drar från elnätet. En snabbladdare drar ju mycket ström när den laddar. Det spelar sen ingen roll att den bara sitter och väntar tills nästa elbil ansluter sig.
Vissa tror att elbolag har fördel av att de “ändå håller på med el”. Men när Sverige avreglerade elmarknaden delades bolagen upp i elproducenter och elnätsbolag som är helt separata från varandra. Ellagen reglerar att elnätsägarna måste behandla alla exakt lika, utan särbehandling. Även om elbolaget skulle sätta upp en snabbladdare där de själva äger ledningarna -vilket faktiskt oftast inte är fallet- får de inte avvika från marknadspriser.
Inkomsterna de sedan får in från laddarna täcker inte utgifterna än. För det behövs det mångdubbelt fler elbilar. Enligt branschsiffror levererade en genomsnittlig svensk snabbladdare i fjol runt 24 kWh per dag.
Tesla har valt en annan väg. De ansluter inte sina Supercharger snabbladdare till närmsta transformatorstation, utan har egna transformatorstationer som är kopplade direkt till högspänningsledningarna. En dyrare investering men som ger tillgång till mer ström billigare.
Till den egna transformatorstationen ansluter de sedan inte en utan flera Supercharger laddskåp. Och till varje laddskåp ansluter de sedan två laddstolpar, två bilar som delar på laddeffekten.
I laddskåpen sitter det 12 stycken likadana laddare som det sitter i bilarna. Genom att tillverka dem i stora serier får Tesla ner priserna. På köpet får de en oslagbar robusthet, om en av de 12 laddmodulerna går sönder fortsätter de andra 11 att fungera.
Enligt Elon Musk kostar en Supercharger station $150,000. Sockrad med svensk moms och arbetsgivaravgifter blir det väl runt 2-2.5 miljoner. Mycket mer prisvärt än om de skulle försökt bygga 8 “traditionella” snabbladdare.
Tesla angriper dessutom hönan och ägget problemet från andra hållet: istället för att bygga laddarna och hoppas på framtida intäkter använder de intäkterna från bilförsäljningen till att bekosta utbyggnaden av laddnätverket. Ca 20,000 kronor av varje såld Tesla är öronmärkt utbyggnaden av laddnätverket.
De andra aktörerna bör detaljstudera hur Tesla lyckats sänka priserna, höja tillförlitligheten och finansiera utbyggnaden av sitt nätverk.
Finns det inte en affärsmöjlighet här? Gör som Tesla och sätt upp snabbladdare för elbilar på ett billigare sätt, sälj det till E.ON, Vattenfall mfl.
Problemet är nog framför allt finansieringen. Andra aktörer kan inte ta pengar från elbilsförsäljningen. Därav förslaget om nationellt snabbladdarnät https://teslaclubsweden.se/snabbladdarnat/
Just effektavgiften är ju något som måste ses över. Det bör inte vara så dyrt per månad med tillgång till starkström.
tesla har ju guldläge i o med att dom har powerpack “inhouse”, dom kan ju optimera en supercharger anläggning med hjälp av lagring och lämplig effekt på matningen.
effektavgiften likaså.
Med lite planering och på ställen som australien med höga el priser och stora naturliga variationer an de till och med gå plus på det hela.
“Ca 20,000 kronor av varje såld Tesla är öronmärkt utbyggnaden av laddnätverket”
– Vet vi om det fortfarande är så?
Vi vet inte om det någonsin varit så. Vi vet att merkostnaden för att aktivera supercharging på bilar som såldes utan var 20 000 kr. Men det finns ju inget som säger att det finns en koppling mellan priset ut till kund och vad som sen faktiskt går till laddarnätverket, eller att det någonsin funnits det.
Precis. Jag utgick ifrån att det fanns något mer att veta här utöver vad jag själv har koll på. Men så kanske inte är fallet…
“Från tomtgränsen fram till snabbladdaren ska du själv gräva ledning. Beroende på avstånd och markarbeten blir det mellan 80-150,000 kronor.”
Nu gräver jag visserligen fiber och inte starkström, men det låter ohemult dyrt, även om det handlar om större tomter. För du menar väl inte från 80 kr?
Ja de måste va en riktigt stor tomt med mycket gator och vägar om det skall behöva kosta så mycket om inte mer ingår i den summan.
I markarbeten ingår även asfaltering. Jag har förtydligat texten.
Kommer Tesla undan effektavgiften genom att ansluta sig längre upp i kedjan?
Batterier vid laddstationerna kanske skulle löna sig bra för att komma undan annars.
Det tror jag inte. Det kan i vart fall inte fabriker som ansluter sig direkt till 10 kilovolt nätet göra.
Återigen Tibor, Tesla lägger ut hela jobbet på entreprenad men tillhandahåller allt material.
De får en faktura som de betalar där allt ingår. En faktura är helt avdragsgill i ett bolag, precis som momsen. Det betyder att de inte behöver betala moms eller andra skatter. Materialet tillverkar Tesla billigt skälv.
Så när Elon säger att de kostar 150 000$ så är det nog faktiskt hela kostnaden. Sedan kan kostnaden för entreprenaden mm vara högre i Sverige än i USA. Men de kommer nog relativt sett billigt undan.
250 KKr för en “vanlig” snabbladdare är garanterat baserat på en marknads och inte en kostnadskalkyl. Materialet kostar kanske 50 000kr. Men det vet att staten i många länder med våra skattekronor betalar hälften .
Pingback: Superchargern reparerades snabbt – de andra… – Tesla Club Sweden