Snart ska tusentals bilister åka till fjällen på sportlov. Många av dem med elbil. Många för första gången.
Många har laddkön i Malung i färskt minne, då elbilar stod i kö för att få ladda. Vågar jag ens ta elbilen till sportlovsresan?
Om vi lite snabbt skiljer spekulation från fakta: nej, det var inte hundratals elbilar som satt i 3-4 timmar och frös. Det var 40 bilar som stod som mest en och en halv timme. Med värmen på, ingen frös. Kön uppstod på grund av städdag: många hade hyrt stuga över helgen och lämnade tillbaka nyckel och skulle åka hem exakt samtidigt. De som åkte några timmar senare kunde ladda på samma plats helt utan kö.
Och här sitter nyckeln till hur du slipper hamna i kö: åk inte exakt när alla andra åker.
Ta elbilen till sportlovsresan. Du behöver inte vara rädd. Men undvik högtrafik-timmarna. Åk gärna någon timme före eller efter alla andra.
Teslas Supercharger snabbladdare har billigare priser på kvällar, nätter och morgnar. Utnyttja dem. Då blir resan både snabbare och billigare. Teslas mobilapp visar även hur upptagna stationerna är för tillfället. Andra snabbladdar-kedjor kan ha liknande appar och erbjudanden.
Finns det laddmöjlighet vid fjällstugan eller på skidorten utnyttja dem till att ladda elbilen. Alternativt åk och snabbladda bilen kvällen innan hemfärd. Allt för att slippa behöva börja resan hem med kö vid laddstationen.
Förvärm batterierna inför laddningen. Mata in laddstationen du ska ladda på i bilens navigator alternativt starta förvärmningen manuellt på de bilmodeller där man kan göra det. Då går laddningen snabbare för dig och du skapar mindre kö efter dig.
Ladda inte till 100%. För de flesta elbilar avtar laddhastigheten ju mer laddade batterierna blir. De sista 20 procenten kan ta lika lång tid att ladda som de första 80%. Stå inte och ladda dubbelt så länge bara för några få extra mils räckvidd du inte ens behöver. Använd bilens navigator eller aBetterRoutePlanner för att kolla hur mycket laddning du behöver till nästa laddstopp.
Vill alldeles för många bilar ladda exakt samtidigt på en station blir det förstås kö. Precis som det även kan bli kö på en bensinstation om många vill tanka samtidigt. Macken kan till och med få slut på bensin, vilket en laddstation ansluten till elnätet inte kan drabbas av.
Teslas Supercharger laddstationer brukar ha fler laddare än de flesta konkurrenter. Vilket gör att om stationen tex har 20 laddare och varje bil laddar i 30 minuter blir det en ny laddstolpe ledig var 90:e sekund.