Elskåpbilar från Mercedes

Vito

Mercedes-Benz kommer erbjuda alla sina skåpbilar i elektriska versioner. Först ut blir Vito med leverans nästa år, som redan kan beställas.

När tyska posten skulle byta sina postbilar till elektriska dito blev de bestörta över att inte nog med att ingen tillverkare hade passande eldrivna skåpbilar – ingen var ens särskilt intresserad av att utveckla någon, trots att tyska posten ville beställa tusentals exemplar. I ren desperation startade tyska posten en egen tillverkning av en eldriven skåpbil, som de även har lanserat internationellt till andra kunder.

Det verkar ha fått de tyska biltillverkarna att till slut äntligen inse att marknaden finns där. Volkswagen gick ut och kritiserade tyska posten (trots att de också tackade nej när förfrågan om postbilarna kom) – Mercedes verkar ha lärt sig av läxan istället.

Första elektriska versionen av Mercedes Vito får 41 kWh batterier och en räckvidd på 15 mil. Men andra versioner med större batteristorlekar är också på gång. Och efter Vito kommer även de andra skåpbilarna Citan och Sprinter erbjudas med elmotorer.

Mercedes tillverkade faktiskt redan 2011 runt tusen Vito E-Cell eldrivna skåpbilar. De hade 36 kWh batterier, en toppfart på mediokra 89 km/h och 13 mils räckvidd. Nya Viton får förutom större batterier även högre toppfart 120 km/h och möjlighet till snabbladdning (oklart om alla eller som extrautrustning dock). Priset blir från 39,000 Euro.

Det är glädjande att Mercedes satsar på eldrivna skåpbilar för marknaden för dem kan bli enorm. En hantverkare kör inte särskilt många mil per dag, men kan få flera fördelar med att köra elektriskt. Förutom tyst gång erbjuder elbilen även låg milkostnad. Trefasuttag där man kan ladda hittar man på de flesta byggplatser. Dessutom har flera städer, bland annat Stockholm gått hårt ut i sina upphandlingar och föredrar köpa tjänster från hantverkare som kan åka miljövänligt till sina uppdrag. Elbilen kan alltså bli en konkurrensfördel.

Eller som en av våra medlemmar som hade följande samtal med sin elektriker:

– Varför åker du inte med elbil?

– Nä de har ju så kort räckvidd.

– Jasså? Brukar du åka över 10 mil om dagen till dina kunder?

– Nä, det blir väl oftast bara 5-6 mil. Men elbilar går ju inte att ladda någonstans.

– Du kan väl inte inbilla mig att du som elektriker inte kan hitta el hos dina kunder?!

 


Julhandla Tesla-prylar

Är du registrerad som Teslaägare hos oss på Tesla Club Sweden kan du passa på och julhandla med rabatt i Teslas kläd- och prylbutik. Läs hur du gör på vårt forum. (Sorry, gäller endast Teslaägare)

 


TCS ett år sedan: odubbade vinterdäck

För ett år sedan kollade vi på vinterdäck. Dubbade vinterdäck smattrar nästan ännu mer i en knäpptyst elbil – men kan odubbade fungera lika bra? När man inser varför dubbdäck har dubbar, vad de ska kompensera för förstår man varför odubbade däck passar elbilar bättre än fossilbilar.

Tagged , . Bookmark the permalink.