Elskåpbilar från Mercedes

Vito

Mercedes-Benz kommer erbjuda alla sina skåpbilar i elektriska versioner. Först ut blir Vito med leverans nästa år, som redan kan beställas.

När tyska posten skulle byta sina postbilar till elektriska dito blev de bestörta över att inte nog med att ingen tillverkare hade passande eldrivna skåpbilar – ingen var ens särskilt intresserad av att utveckla någon, trots att tyska posten ville beställa tusentals exemplar. I ren desperation startade tyska posten en egen tillverkning av en eldriven skåpbil, som de även har lanserat internationellt till andra kunder.

Det verkar ha fått de tyska biltillverkarna att till slut äntligen inse att marknaden finns där. Volkswagen gick ut och kritiserade tyska posten (trots att de också tackade nej när förfrågan om postbilarna kom) – Mercedes verkar ha lärt sig av läxan istället.

Första elektriska versionen av Mercedes Vito får 41 kWh batterier och en räckvidd på 15 mil. Men andra versioner med större batteristorlekar är också på gång. Och efter Vito kommer även de andra skåpbilarna Citan och Sprinter erbjudas med elmotorer.

Mercedes tillverkade faktiskt redan 2011 runt tusen Vito E-Cell eldrivna skåpbilar. De hade 36 kWh batterier, en toppfart på mediokra 89 km/h och 13 mils räckvidd. Nya Viton får förutom större batterier även högre toppfart 120 km/h och möjlighet till snabbladdning (oklart om alla eller som extrautrustning dock). Priset blir från 39,000 Euro.

Det är glädjande att Mercedes satsar på eldrivna skåpbilar för marknaden för dem kan bli enorm. En hantverkare kör inte särskilt många mil per dag, men kan få flera fördelar med att köra elektriskt. Förutom tyst gång erbjuder elbilen även låg milkostnad. Trefasuttag där man kan ladda hittar man på de flesta byggplatser. Dessutom har flera städer, bland annat Stockholm gått hårt ut i sina upphandlingar och föredrar köpa tjänster från hantverkare som kan åka miljövänligt till sina uppdrag. Elbilen kan alltså bli en konkurrensfördel.

Eller som en av våra medlemmar som hade följande samtal med sin elektriker:

– Varför åker du inte med elbil?

– Nä de har ju så kort räckvidd.

– Jasså? Brukar du åka över 10 mil om dagen till dina kunder?

– Nä, det blir väl oftast bara 5-6 mil. Men elbilar går ju inte att ladda någonstans.

– Du kan väl inte inbilla mig att du som elektriker inte kan hitta el hos dina kunder?!

 


Julhandla Tesla-prylar

Är du registrerad som Teslaägare hos oss på Tesla Club Sweden kan du passa på och julhandla med rabatt i Teslas kläd- och prylbutik. Läs hur du gör på vårt forum. (Sorry, gäller endast Teslaägare)

 


TCS ett år sedan: odubbade vinterdäck

För ett år sedan kollade vi på vinterdäck. Dubbade vinterdäck smattrar nästan ännu mer i en knäpptyst elbil – men kan odubbade fungera lika bra? När man inser varför dubbdäck har dubbar, vad de ska kompensera för förstår man varför odubbade däck passar elbilar bättre än fossilbilar.

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Fredrik

    Sista raden var ju bäst… en elektriker som inte kan ordna el till sin bil… hehe…..

  • Mocke

    Men ärligt talat.
    Tror kunderna inte skulle uppskatta om elektrikern kopplade in sin elbil. det är knappt så de kommer sig för att koppla ur kundens motorvärmare för att värma sin egen fossil-bil. Det är lite känsligt sedan när räkningen skall betalas och de flesta kunder slår bakut. Det kommer garanterat att leda till tjafs och därför är det bättre om elbilen kan ta sig till och från kunden. (dvs ta sig 15 mil istf 10 till att börja med)
    Tycker det sista stycket är raljerande och förolämpande. Visst kan elektrikern ta sig friheter, men el är inte gratis, och vissa kunder kan vara väldigt snåla och koppla in sig på byggelen… det kan vara känsligt.
    men detta ”problem” är bara givetvis under en kortare period, för jag förutser att snart har elbilar samma räckvidd som vanliga bilar (och till samma pris) och då kommer det inte vara något ifrågasättande.

    • Top 12

      Jobbar man två timmar på en arbesplats och laddar på en Schuko så får man max 2 kW per timma så 4kr på två timmar, det tror jag ingen gnäller på. Det kan dock vara precis lagom för att ta sig till nästa jobb.
      Tror även att det skulle bli mycket nöjda kunder om hantverkaren drog av 4kr på fakturan, billig marknadsföring. ;-)

  • JH

    Och när den kommer i 120kwh batteri och har ungefär samma prestanda som en standard vito börjar jag bli nöjd dår blir räckvidden bra och man tar sig dit man vill utaan mankemang i princip oavsett väder. Tja, den kan kosta 20% mer än deras diesel dito. Det kan jag offsetta mot lägre driftkostnader. Kan tesla kan mercedes.

    • Filip

      Väldigt få behöver 120 kWh skåpbil. Men tre alternativ med 40, 80 och 120 kwh skulle ju inte vara fel.

  • Sverre

    Har denne skåpbilen fått hurtiglader?

    • Filip

      På svenska ”snabbladdare”. Ja, enligt texten ska den få det.

  • https://snalgrisen.blogspot.se/ Snålgrisen

    Lite märklig diskussion det där med elektrikern. Många elektriker bor säkert i hyreshus och får parkera på gatan, och där är det i princip omöjligt att ladda. Sen tror jag inte det är så uppskattat att ladda hos kunderna med tanke på hur saltade elektriker-räkningar brukar vara, speciellt avseende materialet. Jag hade förvisso kunnat låta elektrikern ladda hos mig på vår 16A, för en kostnad av sisådär 200 kr kWH… inga problem alls :)