Två miljoner kronor

ModelX10

Tesla Motors har i torsdags höjt de svenska priserna på sina bilar, som en följd av den skenande dollarkursen.

Priserna börjar därmed tyvärr tangera det groteska. Klagar någon på att Tesla är en miljonkronorsbil kan man nu svara “nej, två”. En fullutrustad Tesla Model X P100D går från och med nu loss på 2,015,600 kronor. (Och Tesla envisas med att locka med att med bensinbesparningar blir det bara motsvarande 1,918,600 kronor – jaha jamen då så!)

Till och med billigaste instegsmodellen av Tesla Model S kostar nu från 852,400 kronor.

Tyvärr kan Tesla Motors inte göra särskilt mycket åt situationen så länge de tillverkar bilarna i USA och säljer dem i Europa. I dollar får de fortfarande lika mycket för sina bilar – men vi i Europa (och även övriga världen) måste betala mer och mer för dollarn.

I korta loppet kan vi bara hoppas på sänkt dollarkurs. När priset på dollar tillfälligt gick ner tidigare i år sänkte faktiskt Tesla Motors de svenska priserna, så vi vet att det funkar åt båda hållen så att säga.

På längre sikt har Tesla Motors dock inget annat val än att etablera egna fabriker i Europa och övriga världen. Alla de stora biltillverkarna gör så. Toyotan, Kian, Forden och andra bilar du köper tillverkas inte i Japan, Korea och USA längre – utan i olika länder inom EU. Inte bara för att komma undan EU-s importtullar utan även för att kompensera för valutafluktuationer.

Nån vecka innan prishöjningen har Tesla Motors även i all tysthet slutat med sin restvärdesgaranti. Förut garanterade de minst 50% restvärde på sina bilar efter 3 år. Med sådana garantier var det lätt för leasingbolagen att ta fram generösa leasingplan med låga månadsavgifter. Enligt Tesla Motors kommer dock deras samarbetspartner DNB fortsätta med samma leasingupplägg som förut, med uppskattad restvärde till och med högre än gamla restvärdesgarantin, och de operationella leasingbolagens månadskostnad påverkas inte då de styrs av andra avtal och parametrar.

Och som ett sista slag för nybilsförsäljningen kommer även nyheten att bilar köpta efter årsskiftet inte kommer få gratis snabbladdning på Tesla Motors Superchargers livet ut, utan endast för 160 mil per år.

Var och en av dessa tre nyheter för sig kan påverka försäljningen negativt. Alla tre tillsammans kan lägga ett rejält sordin över hela nästa år. Kommer 2017 bli ett förlorat år för Tesla? Fast det som räddar dem är att fortfarande än idag finns det ingen annan vettig elbil att köpa än Tesla.

En minskad dollarkurs är något presumtiva köpare längtar efter – men inte de som redan köpt. Den ständigt ökande dollarkursen håller ju även uppe bilarnas andrahandsvärde på ett unikt sätt. Det finns folk som kunde sälja sina begagnade Teslor till nästan samma pris de en gång i tiden köpte dem för! En minskad dollarkurs skulle påverka andrahandsvärdena väldigt negativt; begagnade Teslors pris skulle behöva sänkas extra mycket för att få kunder att välja dem istället för att köpa nya.

Den höga dollarkursen ställer även till för kommande Tesla Model 3. Bilens utgångspris på 35,000 dollar har inte ändrat på sig, men vi kommer behöva betala fler kronor för samma dollarsumma. Med dagens kurs (om vi jämför dollar- och kronpriset för en Tesla Model S 60) kan en Tesla Model 3 komma kosta från 400,000 kronor efter moms, frakt och supermiljöbilspremie. Med lagom mycket utrustning kan det komma gå på uppemot 490,000 kronor. Att priset stigit sedan de första gissningarna beror inte på Tesla utan på växelkursen, något som kommer behöva påminnas många gånger när Model 3 officiella svenska pris väl avslöjats.

Tagged , , , . Bookmark the permalink.