Tesla Motors har i torsdags höjt de svenska priserna på sina bilar, som en följd av den skenande dollarkursen.
Priserna börjar därmed tyvärr tangera det groteska. Klagar någon på att Tesla är en miljonkronorsbil kan man nu svara “nej, två”. En fullutrustad Tesla Model X P100D går från och med nu loss på 2,015,600 kronor. (Och Tesla envisas med att locka med att med bensinbesparningar blir det bara motsvarande 1,918,600 kronor – jaha jamen då så!)
Till och med billigaste instegsmodellen av Tesla Model S kostar nu från 852,400 kronor.
Tyvärr kan Tesla Motors inte göra särskilt mycket åt situationen så länge de tillverkar bilarna i USA och säljer dem i Europa. I dollar får de fortfarande lika mycket för sina bilar – men vi i Europa (och även övriga världen) måste betala mer och mer för dollarn.
I korta loppet kan vi bara hoppas på sänkt dollarkurs. När priset på dollar tillfälligt gick ner tidigare i år sänkte faktiskt Tesla Motors de svenska priserna, så vi vet att det funkar åt båda hållen så att säga.
På längre sikt har Tesla Motors dock inget annat val än att etablera egna fabriker i Europa och övriga världen. Alla de stora biltillverkarna gör så. Toyotan, Kian, Forden och andra bilar du köper tillverkas inte i Japan, Korea och USA längre – utan i olika länder inom EU. Inte bara för att komma undan EU-s importtullar utan även för att kompensera för valutafluktuationer.
Nån vecka innan prishöjningen har Tesla Motors även i all tysthet slutat med sin restvärdesgaranti. Förut garanterade de minst 50% restvärde på sina bilar efter 3 år. Med sådana garantier var det lätt för leasingbolagen att ta fram generösa leasingplan med låga månadsavgifter. Enligt Tesla Motors kommer dock deras samarbetspartner DNB fortsätta med samma leasingupplägg som förut, med uppskattad restvärde till och med högre än gamla restvärdesgarantin, och de operationella leasingbolagens månadskostnad påverkas inte då de styrs av andra avtal och parametrar.
Och som ett sista slag för nybilsförsäljningen kommer även nyheten att bilar köpta efter årsskiftet inte kommer få gratis snabbladdning på Tesla Motors Superchargers livet ut, utan endast för 160 mil per år.
Var och en av dessa tre nyheter för sig kan påverka försäljningen negativt. Alla tre tillsammans kan lägga ett rejält sordin över hela nästa år. Kommer 2017 bli ett förlorat år för Tesla? Fast det som räddar dem är att fortfarande än idag finns det ingen annan vettig elbil att köpa än Tesla.
En minskad dollarkurs är något presumtiva köpare längtar efter – men inte de som redan köpt. Den ständigt ökande dollarkursen håller ju även uppe bilarnas andrahandsvärde på ett unikt sätt. Det finns folk som kunde sälja sina begagnade Teslor till nästan samma pris de en gång i tiden köpte dem för! En minskad dollarkurs skulle påverka andrahandsvärdena väldigt negativt; begagnade Teslors pris skulle behöva sänkas extra mycket för att få kunder att välja dem istället för att köpa nya.
Den höga dollarkursen ställer även till för kommande Tesla Model 3. Bilens utgångspris på 35,000 dollar har inte ändrat på sig, men vi kommer behöva betala fler kronor för samma dollarsumma. Med dagens kurs (om vi jämför dollar- och kronpriset för en Tesla Model S 60) kan en Tesla Model 3 komma kosta från 400,000 kronor efter moms, frakt och supermiljöbilspremie. Med lagom mycket utrustning kan det komma gå på uppemot 490,000 kronor. Att priset stigit sedan de första gissningarna beror inte på Tesla utan på växelkursen, något som kommer behöva påminnas många gånger när Model 3 officiella svenska pris väl avslöjats.
Var inne i Tesla-butiken i lördags och fick den tråkiga infon om att leveranstiden för Model 3 blir närmare 2 år om man beställer den under andra halvan nästa år, i mitt fall pga att leasingbolaget inte offererar bilar förrän de går att beställa. Två år mellan beställning och leverans! Kan Tesla valutasäkra så långt eller tar kunden den risken? För någon storskalig produktion i Europa lär väl dröja…?
Det är svårt att köpa så långa optioner på valuta, dessutom väldigt osäkert. Normalt köper man option på 3-6 månader åt gången, Medan stora bolag ibland köper på 1 år, men det är inte vanligt då riskerna är för stora.
Vi köper enbart optioner på 3 månader för att försöka säkra priset till våra kunder men ibland går det fel och då hamnar man fel i svängningarna.
Menar du leveranstiden efter reservation eller leveranstiden efter beställning? Ingen har ju formellt BESTÄLLT någon Model 3 än, även om vi är många som deponerat 10.000 SEK för en reservation, inklusive jag. Och om du menar att leasingbolaget inte offererar innan du lagt en reservation genom dem finns det ju inget som hindrar att du själv lägger reservationen nu om du inte redan gjort det. Jag räknar i alla fall med att det inte ska vara några problem att när det väl är dags finansiera min Model 3 via ett leasingbolag och ta den som tjänstebil. De 10.000 finns ju papper på att jag personligen deponerat hos Tesla – och så har väl andra tidigare gjort med större depositioner för reserverade S och X – så det räknar jag inte med ska vara något problem att få med i kalkylen.
Enligt säljare i butiken så är det trolig leveranstid från beställningstillfälle sommaren/hösten 2017 om man inte lagt en reservation, vilket handläggaren på leasingbolaget säger att de inte kommer att göra då det frångår deras rutiner. Leasingbolaget kan inte offerera Model 3 ännu då de inte kan få en offert från Tesla på den förrän Tesla börjar sälja bilen, dvs till sommaren/hösten 2017…?
Nu ser jag visserligen att Tesla eventuellt kan överlåta ägandet av reservationen till annan men det är inget jag kan kräva av Tesla…men jag får ta ett varv till med Tesla och leasingbolaget för att se om det går att jag gör en reservation för att korta tiden.
Jag räknar självklart med att det inte ska vara något problem att ordna en leasingfinansiering på den Model 3 jag reserverat. Om jag förstått rätt är det dessutom ofta den som ska bruka bilen som även gör beställningen även om man ska leasingfinansiera så jag förstår inte riktigt problemet. Men visst, det är klart att har du inte redan en reservatiuon och lägger en idag lär du säkert få vänta ett par år – jag la min reservation 1/4 i år och räknar kallt med att få bilen lagom till min 50-årsdag i maj 2019 😉
Jag är anställd på ett företag där det är företaget som leasar bilen (full operationell leasing) genom ett leasingbolag som beställer och köper bilen jag vill ha. Jag kan inte välja ett annat leasingbolag, därav mitt dilemma nu när bilen inte finns än och leasingbolaget inte vill ändra sina rutiner…men jag ska kolla med Tesla om mina chanser att kunna överföra en reservation när beställningstillfället blir aktuellt. Borde kunna funka isf. 🙂
Man betalar ju inte för bilen förrän några månader innan. Om du menar handpenningen på 10 kkr så är det nog bara du som tar den risken skulle man kunna säga. För priset på din bil kommer nog att sättas först när det är cirka 6 mån kvar till leverans och tesla ber dig betala för bilen.
Om jag vore du skulle jag lägga en handpenning på en gång, om du inte lyckas förhandla med leasingbolaget när det är dags är det bara att begära tillbaka pengarna.
Okey, har inte fattat att reservationen eventuellt går att överföra. Ser i det finstilta nu att det kan gå om Tesla säger okey, men det är inget jag kan kräva utan det är helt upp till Tesla. Värt att kolla upp i alla fall! Tack!
Får man alltså tillbaka hela reservationen om man inte vill fullfölja köpet? Inget avdrag?
Nej inget avdrag om du hoppar av innan du har låst köpet.
2 048 800kr kommer jag upp i med en maxad Model X, inklusive vinterdäck m.m.
Jag räknade exkl vinterdäck.
En tuff utveckling. Kanske vore det ändå bra för Tesla om de tog olika betalt i olika delar av världen för Teslor? Jag har läst att tesla varken tjänar eller förlorar på en högre dollar. De köper in en hel del delar som blir billigare och säljer i olika valuta osv.
NU är det väl inte så mycket dollarkursen som gått upp som att kronan dykt som en sten…