I måndags publicerade Tesla deras Master Plan för de närmsta åren. Teslas Master Plan är ett slags led-dokument som berättar om företagets långsiktiga planer uppemot ett decennium framåt.
Den första Master Plan kom redan 2006. “The Secret Tesla Motors Master Plan (just between you and me)” berättade om hur Tesla ska bygga en sportbil (första Roadstern), använda pengarna de får in för den till att bygga en mer prisvärd bil (Model S) och sedan använda pengarna de får in för den till att bygga en ännu mer prisvärd bil (Model 3).
Tio år senare, år 2016 kom Master Plan Part Deux där Tesla berättade om sina planer för de närmsta tio åren: bygga soltak och batterilagring, eldrivna lastbilar och minibuss, och utveckla självkörande bilar.
Master Plan del tre presenterades på Tesla Investor Day 2023 och handlade om hur hela världen skulle kunna ställa om sig till förnybara energikällor. Framför allt solceller och batterier. Det skulle behövas 30 TW förnybara energikällor kombinerat med 240 TWh lagring för att försörja hela världen med grön energi. Det skulle krävas en gemensam ansträngning av hela världen, inte enbart Tesla, och kostnaderna uppskattades till 0,5% av världen BNP de närmsta 20 åren.
Den Master Plan del fyra som nu presenterades var åter igen mer inriktad på enbart det Tesla som företag har tänkt satsa på de närmsta åren. Nio år efter förra planen var det dags att åter igen börja sikta framåt.
Planen kan sammanfattas med två ord: “sustainable abundance” – hållbart överflöd. En framtidsoptimism där övergången till en grön och hållbar ekonomi inte är på bekostnad av vår välfärd utan tvärtom kommer leda till ökad välfärd för alla. Problem på vägen löses med uppfinningar, inte förbud och begränsningar.
Solenergiproduktion och storskalig batterilagring ökar tillgången av ren elektricitet. Självkörande elektriska fordon kommer inte bara minska föroreningarna utan kommer även förbättra överkomligheten, tillgängligheten och säkerheten för transporter.
Och framför allt: Teslas hoppas att deras humanoida robot Optimus kommer kunna ta över alla monotona, farliga jobb, förändra själva uppfattningen av vad arbete är för något. Tillgängligheten till billig arbetskraft kommer mångdubblas. Företag kommer kunna automatisera tidigare helt otänkbara arbeten. Robotarnas intåg i hemmen kommer underlätta vardagliga arbeten.
Tesla sammanfattar deras plan med nedan bild:
Electric Vehicles, Home Charging, Charging Network är de delar vi i Sverige är vana vid när det gäller Tesla. De kommer fortsätta vara en viktig del av företaget även i framtiden.
I vissa andra länder säljer Tesla även Solar, Home Battery och Industrial Battery lösningar. Företaget kommer satsa på grön energi och energilagring.
Nästa stora bransch Tesla kommer ge sig in på är Trucking. Företaget håller just nu på att bygga fabriken där deras eldrivna långtradare Semi ska börja serietillverkas nästa år, och de har redan flottor av dem hos olika testkunder.
Robotaxis, med Cybercab och självkörande minibussen Robovan kommer göra resor billiga, hoppas Tesla. De första testflottorna kör runt på Austins och San Franciscos gator, Tesla vill snabbt utöka antalet städer runt om i världen.
Ovan punkter är egentligen inte nya, de nämndes redan i Master Plan Part Deux för nio år sedan. Det som är nytt är de kvarvarande punkterna på bilden:
Bot, Teslas humanoida robot Optimus är en ny gren Tesla kommer satsa på – och satsa på hårt. Lägg märke till att det finns två “Bot” i ovan bild. En där de packar varor vid ett löpande band och som representerar robotar som jobbar på fabriker. Och en till där de vattnar blommor, bär väskor och skjuter på en barnvagn som representerar robotar som hjälper till hemma.
AI Compute är “hjärnan” till alla dessa självkörande bilar och robotar. Tesla har satsat hårt på stora datacentraler där de tränar AI till att kunna köra bil och röra på robotarna. Företaget var tidig pionjär och är fortfarande en av ytterst få biltillverkare i världen som utvecklar egna AI chips. För att lyckas framställa produkter som drivs av AI är det viktigt med vertikal integration, att kunna utveckla både chips, hårdvara och mjukvara som ska driva bilarna och robotarna, anser Tesla.
Manufacturing i bilden ovan tror vissa betyder att Tesla ska tillverka sina produkter. Såklart. Men här står det snarare för alla innovativa sätt företaget har förändrat hur tillverkning av bilar och andra produkter går till. Helgjutna fram- och bakvagn. Batteripacket en bärande del av karossen. Förenklad tillverkning av batterier. Tesla har redan gjort banbrytande innovationer i själva tillverkningen av deras produkter, som andra företag först nu börjat ta efter. Företaget kommer fortsätta förbättra “maskinen som tillverkar maskinen” även i framtiden. Unboxed metoden har de redan presenterat. Att humanoida robotar ska göra allt fler arbetsmoment känner vi till. Men Tesla kommer nog inte nöja sig med dessa utan komma med fler uppfinningar kring själva tillverkningen av deras produkter.