Ännu snabbare Tesla

FastTesla

Knappt har bilvärden hämtat sig från chocken över Teslas 0-100 km/h “insane” acceleration på 3.4 sekunder så blir den ännu snabbare!

Lugn, du behöver inte cancelera ordern på den där P85D du redan har beställt – allt som behövs är en mjukvaruuppdatering av den!

Under veckan kom rykten om att P85D-s dubbla elmotorer kan prestera ännu bättre än den redan släppta “insane”-moden. Tesla Motors sades arbeta på en ny mjukvara till bilarna som skulle plocka tiondelar från accelerationstiden.

Nu har Elon Musk bekräftat ryktena via en tweet där han berättar att P85D-s acceleration kommer att förbättras med 0.1s inom snart.

Och för att uppnå detta behövs ingen montering av trippelturbointercooleraggregat, eller byte av topplock, eller ens installation av några lustgasflaskor. Allt som behövs är att klicka på “YES” på frågan om du vill installera den nya mjukvaruversionen 🙂

Ägare av befintliga P85D kommer att få uppgraderingen nerladdat trådlöst till bilarna. Hur många andra sportbilar kan ägarna vakna till en dag och konstatera att jaha idag går bilen ännu snabbare än igår? Gratis trimning av bilarna utan att behöva besöka någon verkstad!

Rent tekniskt så är det faktiskt inte jättesvårt att genomföra trimningen. Elmotorer tål alldeles utmärkt tillfälliga överbelastningar – bara de har tillfälle att kyla ner sig sedan. Faktum är att redan idag när du trampar gaspedalen i botten i Model S så överbelastar du elmotorn – det är därför man kan göra det i högst några minuter, sedan kommer de gula linjerna på hastighetsmätaren och bilens maxeffekt begränsas så motorn och dess drivkretsar får en chans att kyla ner sig igen. Det Tesla har gjort nu är att höja hur mycket motorn och drivkretsarna tillfälligt kan överbelastas.

Om Tesla har trimmat 0.1 sekund av accelerationen via mjukvara, kan de trimma ännu mer i framtiden? Jo, det kan de kanske. Ryktena från början handlade faktiskt om hela 0.4s. Vi får se om dagens trimning var allt – eller om Tesla har fler obehagliga överraskningar i skjortärmen till sina konkurrenter 🙂

 


 

Vill du provköra Tesla Model S under sportlovet kan du passa på och boka provkörningstid! Du kan träffa Tesla Motors representanter i Sälen 18-20 Februari, i Åre 25-27 Februari och i Vemdalen 4-6 Mars.

 


TCS ett år sedan: Hjulupphängningen

För exakt ett år sedan tog vi -eller snarare edmunds.com- en närmare titt på Tesla Model S hjulupphängning och underrede.

 

 

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 6 Responses to Ännu snabbare Tesla

    1. Filip says:

      Jag väntar fortfarande på en långsammare tesla. Nu har de tom. en sån motor på 188/221hp. Skulle räcka gott för mig. Den på 60kWh modellen borde ge ett bättre pris och förmodligen lite bättre räckvidd 🙂

      Skulle också vara kul o se ett uppdatering på model s liknande den de presenterat för roadstern som ger ännu bättre räckvidd.

      • Claes says:

        Känns dock lite onödigt att sätta i en klenare motor bara för ökning av räckvidd samt pris. Tror inte priset på bilen blir så värst mycket lägre i alla fall men jag kan ha fel. Däremot borde det, om det inte redan finns, finnas ett ECO-läge så att bilen inte levererar lika mycket effekt och därmed hjälper föraren att spara på energin i batterierna.

        Vore väldigt spännande att få veta om Tesla har några bättre/billigare batterier på G!

      • Fd_offentlig says:

        Med ett stort litium-jonbatteri kommer hög effekt på köpet. Även P85D tar ut ganska lite effekt per kWh. jämfört med tex en radiostyrd helikopter som tar ut 10 gånger mer.
        Sänkt motoreffekt sparar inte mycket på priset eftersom själva motorn är en liten del av kostnaden för hela bilen. Verkningsgraden är i princip samma för en liten som för en stor motor så räckvidden skulle nog inte bli längre med en mindre motor.

        • Filip says:

          Ja de säger det men ändå har den nya p85d sämre räckvidd än s85 och performance versionerna är klart dyrare… Jag tror fortfarande att man skulle kunna få några mil till och kapa en del på priset.

          • Fd_offentlig says:

            Performance versionerna är dyrare för att marginalen är högre på dessa. Så länge produktionskapaciteten är slutsåld finns inget skäl att bygga en svagare modell. Produktionskostnaden skulle bli nästan samma men utpriset mycket lägre.

      • vigge50 says:

        Den uppdateringen som kom till roadstern var att dem tar den batteritekniken dem har idag i Model S och sätter in i roadstern så det lär inte komma någon uppdatering till Model S för ens dem börjar använda en ny bättre batteriteknik.

    Lämna ett svar