Porsche Pajun -en förkortning av Panamera Junior- ska utmana Tesla deklarerade tyska tidningen Auto Motor und Sport. Pajun sägs bli en fyrsitsig miniversion av Porsche Panamera (bilden ovan). Största nyheten kring bilen är dock att Porsche har övergett sina planer på traditionella drivlinor, utan planerar lansera bilen enbart som elbil. Någon gång kring 2018 eller 2019.
Porsche sägs som skäl till sitt beslut uppge att det är ingen idé längre att försöka konkurrera med BMW M5, Audi A6 och liknande traditionella bilar. Sportiga sedansegmentet är redan alldeles för fullt med tävlande, så Porsche vill med Pajun ge sig in i en annan, ny nisch: sportiga elbilar.
Vi kan bara, som en viss ökänd Nobel-stalker, utbrista i ett enda stort “ÄNTLIGEN!” – äntligen är det någon traditionell biltillverkare som vaknat och börjat inse att nya vindar blåser. Det finns en hel ny bilsegment som än så länge domineras av en enda tillverkare – sportiga premiumelbilar och Tesla Motors.
Porsche kommer dock ha samma svårigheter att tävla mot Tesla Motors som alla andra biltillverkare. Pajuns uppgivna räckvidd på 35-40 mil låter till exempel bra, men det gäller ju att man kan ladda bilen också när man har åkt så långt. Tesla Motors enorma försprång med sin Europa-, USA- och Asien-täckande laddnätverk verkar ointagbar.
Porsche måste dessutom akta sig för att försöka ta fram en “Model S-dödare”. Till 2018 blir ju Model S “gamla nyheter” – då är det Model 3 Pajun måste tävla mot. BMW fick lära sig den läxan den hårda vägen med sin BMW i8 som skulle blivit en Tesla Roadster-dödare, men tills den blev färdig hade Tesla redan släppt sin Model S som gjorde i8 omodern.
Men Pajuns största problem för tillfället är batterierna. Porsche säger sig hoppas att tills 2018 så finns det tillräckligt bra ny batteriteknologi som möjliggör Pajuns räckvidd. Uttalandet låter extremt märkligt om en bil som -om den verkligen ska släppas om fyra år- borde rimligtvis hållas på utvecklas redan nu.
Så sent som för en månad sedan, i december i fjol, förnekade fortfarande Porsches utvecklingschef Wolfgang Hatz Porsches planer på en elektrisk Pajun med orden “Tesla är en fin bil men du kan inte köra den entusiastiskt utan att tappa räckvidd och prestanda snabbt. Tills teknologin finns som löser de problemen kommer vi inte att lansera en sådan bil.” Ifall han sen testkörde en Model S över julhelgen eller de jobbade över och fick ett genombrott i Pajuns drivlina vet vi inte än, men något verkar ha hänt.
För inte är det väl så att Pajun bara är tomma ord från Porsche? Vi hoppas verkligen att bilen är mer än ett PR-trick från Porsche, eller blir bara en “framtidsvision” konceptbil.
Vi har dock våra farhågor ifall en fyrsitsig mini-Panamera verkligen blir någon som helst konkurrent till en sjusitsig Tesla Model S P85D – eller vilka andra monsterbilar nu Elon Musk må ha drömt ihop tills 2018? För att kunna konkurrera med Model 3 blir Pajuns prislapp troligtvis för hög för, och för att kunna konkurrera med Model X är Pajun alldeles för liten. Men bara att en spelare till ger sig in i segmentet är enbart positiva nyheter!
Visste du förresten att den allra första Porschen var en elbil? Få vet idag att Ferdinand Porsche var en av de tidiga elbilspionjärerna i slutet av 1800-talet. Hans första egna bil Porsche P1 var en elbil – dessutom var det han som ritade även världens första hybridbil! Vår artikel för ett år sedan berättade om Porsches okända historia – en historia som nu verkar gå varvet runt.
TCS ett år sedan: Nakenbilder
Japp, för exakt ett år sedan visade vi nakenbilder här på Tesla Club Sweden. Lugn, inte på mig 😉
Porsche gör ju väldigt bra bilar, så vi får se vad de kan hitta på. Om man ska lita på biltillverkarna så blir det många som är med och fajtas om elbilsmarknaden 2018-2019.
Däremot kan jag inte förstå hypen kring BMW i8. Varför sådan uppståndelse kring denna bil? Den verkar halvdan i alla avseenden, utom möjligen vad gäller priset som ligger alldeles för högt. Den som tycker annat får gärna berätta!
Tror inte det blir mycket till fight alls faktiskt. I dagsläget har inte tesla några konkurrenter, vare sig GM, vw, nissan, bmw gör några egentliga ansatser utöver bare minimum. Om de gjort det hade de redan nu börjat bygga nya fabriker, investerat i research etc. Idag finns det bara en som gör det och det är tesla.kom ihåg tidsramarna, 2017 är bara två år bort. En mycket kort tid i sammanhanget.
Och även om de löst produktionen så har de endå intensivt laddning nätverket. Ccs duger inte och alla inblandade vet det.
Det enda som skulle kunna utmana är isf Toyota tror jag som satsar storsksligt på vätgas. Jag vet att Elon inte tror på det men världens största biltillverkare verkar iaf göra det o plöjer med miljarder i utvecklingen
BMW i8 är en otroligt misslyckad bil (jag har kört den).
Dess enda räddning är att den har en otroligt läcker design! Jag tror att 99.28% av alla dess köpare har köpt den pga designen.
Låter som bara ord.