Vi har inte hört om några sådana fall från Sverige, men från några Teslaägare i USA hörs berättelser om dyra plåtarbeten på Tesla Model S även efter relativt sett mindre krockar.
Green Car Reports har gått till botten med vad det är som kostar så mycket. Det är tydligen flera faktorer som samverkar.
Först och främst har Tesla Model S en aluminiumkaross. Aluminium är mycket svårare att reparera än stålplåt, då den inte går att böja tillbaka ens efter mindre bulor. Att reparera skador i aluminium är svårare och därmed dyrare än för stål.
Det är heller inte Tesla Motors egna verkstäder som tar hand om plåtskador, utan certifierade utomstående. De verkstäderna klagar dock på att Tesla Motors krav på dem är väldigt högt ställda: för att få Tesla Motors certifiering krävs tre veckors kurs för deras personal, och inköp av dyra riggar för bla bortplockning av batteripacket. Tesla Motors kurs- och verktygskrav är mycket högre än tex Jaguars, som också har premiumbilar med aluminiumkaross.
Högre kostnader för verkstäderna betyder högre reparationskostnader för kunderna – speciellt när de slås ut på få kunder. Allt sammantaget innebär det att en plåtskada som exempelvis skulle ha kostat $3000 för en vanlig plåtbil kostar $6000 för en aluminiumbil – och $7000 för en Tesla.
För många ägare är Tesla Model S den första aluminiumbilen de äger, och kanske även den första premiumbilen också. En inte försumbar mängd kunder som har köpt Tesla Model S skulle aldrig ha köpt en lika dyr “vanlig” bil. Är man van vid plåtreparationskostnader för vanliga bilar kan Model S prisnivåer bli en obehaglig överraskning.
I USA spekuleras det också i att de få plåtverkstäder som har lyckats bli certifierade av Tesla Motors kanske utnyttjar situationen och passar på att ha höga priser nu medan de fortfarande saknar konkurrens.
Väldigt få reparationer betalas dock direkt av bilens ägare. För det mesta är det försäkringsbolagen som betalar räkningarna. De höga reparationskostnaderna kan då medföra att bilar förklaras totalskadade även efter jämförelsevis mindre skador – och att försäkringsavgifterna i långa loppet höjs.
Försäkringsbolag med ovanligt låga försäkringsavgifter kan tvingas höja sina priser i framtiden om deras utlägg för plåtskador blir högre än vad de har kalkylerat med. En försäkringsbolag som dock rimligtvis bör ha räknat med kostnaderna är den Tesla Motors själv anlitar. Kanske värt att tänka på när man jämför försäkringspriser.
Vi betonar än en gång att ovanstående gäller USA. Vi har inte hört talas om några priser på plåtreparationer i Sverige än, varken höga eller låga. Det som gäller i USA behöver inte nödvändigtvis gälla i Sverige också.
Hur ser det ut idag med försäkring för tesla i Sverige? Vilka bolag används? Vad kostar de? Hur såg det ut innan vagnskadegarantin, efter? Vad händer när vagnskadegarantin går ut?
Tesla har 3 års vagnskadegaranti. Dessutom erbjuder de en märkesförsäkring (via Protector försäkring), för 6500:-/år (halvförsäkring). Övriga försäkringsbolag offererar mellan 5-50 000:-/år beroende på försäkringsbolag (och handläggare du råkar få).
När vagnskadegarantin går ut blir det som med andra bilar: du får bestämma dig om du vill helförsäkra bilen eller nöjer dig med halvförsäkring.