Elbilar dubbelt så pålitliga som avgasbilar

Det inträffar så sällan så vi fick AI generera bilden.

Tyska vägassistansorganisationen ADAC ryckte i fjol ut 3,6 miljoner gånger för att hjälpa bilister med sina havererade bilar. Nu har de släppt statistik där de för första gånger jämför elbilar mot avgasbilar.

För att göra en rättvis jämförelse koncentrerade de sig på två till fyra år gamla el- och avgasbilar:

Antalet haverier per 1000 fordon med förbränningsmotorer översteg med råge det för elfordon. Medan servicebilarna var tvungna att hjälpa 12,9 av 1 000 fordon med fyra år gamla förbränningsmotorer (2020 stapeln), var detta endast fallet för 8,5 elfordon per 1 000.

När de ​​summerade alla två till fyra år gamla fordon räknade ADAC 9,4 haverier för avgasbilar men bara 3,8 för elbilar.

Enligt ADAC statistik var startbatteriet orsaken till de flesta haverier, oavsett drivlina. Medan startbatteriet orsakar 50% av haverierna för elbilar, står det för 45% av alla haverier i förbränningsmotorer.

Bland elbilar är det främst Tesla Model 3 som har lägst antal haverier, med i genomsnitt 1,5 per 1 000 fordon bland två till fyra år gamla bilar. Tesla Model Y har inte funnits på vägarna tillräckligt länge än för full statistik men det verkar lovande att endast 0,9 per 1 000 Model Y av 2022 års modell har behövts räddas av ADAC servicebilar.

Sämst bland elbilar var Hyundai IONIQ 5 med i genomsnitt 20,3 haverier per 1 000 fordon. Främst på grund av ett fel i bilarnas laddövervakningssystem som även orsakat en återkallelse i Tyskland.

Allra sämst av alla två till fyra år gamla bilar oavsett drivlina blev Toyota RAV4 med i genomsnitt 30 haverier per 1 000 fordon, på grund av alldeles för klena startbatterier som Toyota nu börjat byta ut mot kraftfullare inom garantin.

Enligt ADAC är elbilar mer pålitliga på grund av den enklare designen av deras drivlina. “Medan förbränningsmotorer består av hundratals delar som kolvar, ventiler eller turboladdare, har en elmotor ofta bara en rörlig del, rotorn. Färre delar betyder mindre möjlighet till slitage. Dessutom kräver elbilar ingen motorolja, som med tiden kan bli smutsig och skada motorn.” De slipper även rycka ut och öppna bilar vars förare låst in nyckeln av misstag, då många elbilar har mobilapp som kan låsa upp bilen.

“De nuvarande siffrorna bekräftar trenden att elbilar är mer pålitliga än förbränningsmotorer” skriver ADAC i sin rapport. Vi var egentligen lite snälla med dagens rubrik, elbilar är inte bara dubbelt så pålitliga som avgasbilar utan enligt statistik 2,47 gånger så pålitliga.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Comments are closed.