Det fattiga Afrikanska landet Etiopien har gått om Sverige i andel elbilar. Efter att som första landet i världen i fjol ha förbjudit försäljning av avgasbilar har andel elbilar i landets bilflotta ökat i rekordfart.
Runt 7,7% av Etiopiens 1,5 miljoner bilar är nu elbilar, att jämföras mot 7,2% i Sverige. På kort tid har Etiopien blåst förbi oss i utvecklingen – och Sverige har små chanser att komma ikapp så länge enbart en dryg tredjedel av våra nybilsregistreringar är elbilar.
När Etiopien förbjöd import av avgasbilar i början av 2024 var det landets regering som desperat försökte minska på landets oljeberoende. Detta efter att ha tagit bort mervärdesskatten och sänkt tullsatsen på elbilar redan 2022. Etiopien saknar inhemsk oljeproduktion – däremot har de byggt Stora Etiopiska Renässansdammen som är Afrikas största vattenkraftverk. Så gott som 100% av all elproduktion i landet kommer från förnybara källor, främst vattenkraft men även sol- och vindkraft.
Det må ha börjat som ett påbud uppifrån, men enligt vad vi hör från våra etiopiska bekanta (min fru är född i Etiopien) har folk i landet verkligen tagit elbilar till sina hjärtan. Istället för dyr importerad bensin kan de köra på gratis solel. Det har blivit vanligt att de som köper en elbil i Etiopien också köper en carport med solpaneler på, som dels skuggar bilen från den brännande afrikanska solen, dels genererar tillräckligt med el från nämnda sol så att den med råge räcker till att ladda bilen. Allt fler taxibilar i huvudstaden Addis Abeba är också elbilar. Det har ploppat upp massor med bilförsäljare som säljer billiga kinesiska elbilar. En hel del BYD (främst BYD Seagull och BYD Atto 3) men även GAC, Dongfeng, Hozon och andra märken vi aldrig hört talas om.
GAC Aion Y till exempel är en bil i VW ID.4 storlek med 50 kWh batterier som kostar ungefär motsvarande 170 tusen svenska kronor i Etiopien. Med veganlädersäten, AC (viktigt!), backkamera och alla sedvanliga tillbehör en modern bil brukar ha. Marknaden har överösts med billiga kinesiska elbilar. Som helt slagit ut inte enbart försäljningen av europeiska elbilar utan även gett gamla statusbilar med bolmande avgasrör ett törn. Unga afrikaners livsdröm är inte längre att kunna köpa en BMW. Inte en med avgasrör i alla fall.
Det hela påminner om telefoni-revolutionen u-länderna haft för 20-30 år sedan. Etiopien och andra afrikanska länder hade väldigt få telefonledningar. När mobiltelefonerna kom hoppade de över ett utvecklingssteg och alla skaffade mobiltelefoner istället. Att enbart ha en mobil, ingen hemmatelefon blev norm i Afrika långt före Sverige och resten av i-världen.
Nu sker samma sak med elbilar. Sverige, som gärna vill se sig som ledande i grön teknikomställning, blir omsprungen av ett fattigt land i Afrika. Som inte är ensamt. Länder som Uganda, Ghana, Kenya, Rwanda, Egypten och Marocko har också påbörjat liknande omställning.
Det rullar nu en högre andel elbilar i Etiopien än i Sverige. Fortsätter utvecklingen kommer vi dessutom allt mer att hamna på efterkälken. Ordet “utvecklingsland” får onekligen en annorlunda klang då.