EU-kommissionen kallar till vad de kallar “strategisk dialog” för att möta de stora utmaningar som den europeiska fordonsindustrin står inför, med ett särskilt fokus på den snabbt växande elbilssektorn. Den europeiska fordonsindustrin sysselsätter 13 miljoner människor och utgör 7% av EU-s GDP enligt promemorian. Men de europeiska biltillverkarna håller på att halka efter.
President Ursula von der Leyen har därför bett transportkommissionären Apostolos Tzitzikostas att leda strategiska samtal med bilindustrin. Det första mötet ska ske den 31 januari.
Han ska samla biltillverkare, fackförbund, laddinfrastruktur-leverantörer och andra representanter för att diskutera hur EU kan stärka sin position inom elbilstillverkning. En av de största utmaningarna är att säkra tillgången till kritiska material för batteritillverkning och samtidigt skapa en konkurrenskraftig produktionsmiljö.
“Vi måste agera nu om vi ska säkerställa att den europeiska fordonsindustrin leder omställningen till elbilar,” säger kommissionär Tzitzikostas.
Samtalen kommer att fokusera på flera områden, bland annat:
Innovation: EU måste satsa mer på forskning och utveckling inom batteriteknik och mjukvara för att konkurrera med ledande länder inom elbilssektorn.
Laddinfrastruktur: Utbyggnaden av laddstationer måste accelereras för att underlätta övergången till eldrift.
Regelverk: Regelverk och certifiering av elbilar ska harmoniseras för att underlätta för tillverkarna och minska byråkratin.
Konkurrenskraft: Åtgärder måste vidtas för att minska produktionskostnaderna, bland annat genom att säkra tillgången på kritiska material, förbättra återvinningen av batterier och främja automation i tillverkningen.
Initiativet är en tydlig signal på att EU tar situationen för dess bilindustri på allvar. Eller om man nu vill uttrycka sig så: “sent ska syndaren vakna”. För om EU skulle helhjärtat ha satsat på elbilar redan för flera år sedan, så som Kina har gjort skulle vi nog inte ha hamnat i situationen där krissamtal behövs.
Samtalen markerar ett avgörande skede för europeisk fordonsindustri. Hela EU-komissionen, alla inblandade länder och parter måste nu samarbeta om vi ska klara omställningen till elbilar – och omställningen av hela vår bilindustri.