Ungerska elbilsklubben villanyautosok.hu har gjort en intervju med ungerskfödde Zoltán Szalai som är Global Product Manager för Nissans elbilar Leaf och Ariya. Videon är på ungerska – nämen vilken tur då att undertecknad kan språket 🙂
I intervjun berättar Zoltán om hur beslutet att ta fram nya elbilen Ariya växte fram. Nissan så som många andra biltillverkare brukar titta 5-8 år framåt, försöka gissa vad kunder kommer vilja ha i framtiden, vart marknaden är på väg.
Nissan tog beslutet att utveckla en ny elbil 2015. Efter flera initiala lösa planer började det utkristalliseras runt 2017 att företagets nästa elbil skulle bli en crossover. De såg trenden att crossovers erövrade marknaden; Nissans egen crossover Qashqai blev ju en storsäljare.
Zoltán nämnde skillnaden i tidsanda mellan idag och för tio år sedan. När Nissan Leaf lanserades runt 2010 handlade elbilar mycket om miljön. Nu år 2020 har de mer en aura av high-tech kring sig. Folks inställning till elbilar har förändrats markant. (Och vi vet ju alla vem som gjorde att det blev så 🙂 )
Nyckelorden för Ariya blev därför “Sleek, Sexy, Seamless”. Bilen skulle bli en high-tech premium crossover. Det var bland annat därför det inte blev en “Qashqai EV” utan en helt ny bilmodell. Qashqai hade redan en image och en kundbas som Nissan ville komma ifrån, bredda. “Men det utesluter inte att det kan komma en eldriven Qashqai i framtiden” tillade Zoltán småleende.
Nissan Ariya projektet fick full stöd från högsta ledningen inom Nissan – men mötte ändå på mycket motstånd inom organisationen. Motståndet handlade inte så mycket om agg mot elbilar – utan om kostnadsoptimeringar. Zoltán gav ett exempel: utvecklingsteamet ville att Ariya skulle ha Qashqais storlek utanpå – men Muranos rymlighet och bekvämlighet inuti. För att uppnå det utvecklades nya, bekvämare och tunnare säten. Men ekonomiavdelningen slog ifrån: varför inte bara slänga in samma stolar som i X-Trail? Skulle bli rejält billigare med färdigutvecklade stolar – fast innerutrymmena skulle ju lida då. Zoltán och utvecklingsteamet fick strida för sina idéer.
Han beskrev sin uppgift som att se till att bilen är marknadskraftig både när den lanseras och i många år framöver. Förutom Ariya är Zoltán ansvarig även för Nissans andra elbil Leaf. Han var inte med när den togs fram men fick överta den i samband med dess facelift för några år sedan.
Zoltán sammanfattade skillnaden mellan Leaf och Ariya som att Leaf var optimerad för stadsanvändning med enstaka längre resor. Ariya är mer anpassad till långresor, därför fick den batterikylning. Därmed svängde samtalet in på Leafs problem med upprepade snabbladdningar. Zoltán ansåg att nya 62 kWh Leaf hade fått bättre mjukvara och hårdvara som motverkade upphettning av batterierna. Visst fanns det enstaka personer med problem men i stort hela fungerade konceptet enligt förväntningarna. Telemetri som bilarna skickade tillbaka bekräftade bilden. Han jämförde med mobiltelefoner som blir också heta och får försämrad livslängd om du laddar dem 10 gånger efter varandra i följd.
Ett av Ariyas nyckelord var “seamless”, de ville förbättra användarupplevelsen. Det börjar redan i databladet där både total och för kunden tillgänglig batterikapacitet anges. Ariya kommer även få samma finess i navigatorn som Tesla har: ange din destination så räknar den ut var och hur länge du kommer behöva ladda. Bilen kommer även få trådlösa mjukvaruuppdateringar. “Nästan alla” delar kommer enligt Zoltán att kunna uppdateras. Nissan planerar även sälja extra funktioner till bilarna trådlöst.
Nissan var länge en av få biltillverkare som hade egen batteritillverkning. De sålde dock av den 2018. På frågan varför svarade Zoltán att det var ett “intressant” beslut. “Men Nissan är en bilfabrik som fokuserar på det som är bilens kärna. Vi tillverkar inte bensin heller” sa han och skrattade till lite. Nissan sålde av delar av batteritillverkningen för att göra den mer konkurrenskraftig enligt Zoltán, men vissa delar finns fortfarande inhouse.
Slutligen berättade Zoltán att Leaf kommer inte att dö bara för att Ariya lanseras. Leaf har fortfarande en viktig position i företaget. Det var därför Ariya fick ett eget namn och inte “Leaf 3” eller “Leaf Crossover”.
Avslutningsvis fick Zoltán frågan om det går att tillverka elbilar med vinst? “Ja det går” svarade han leende – fast strax därpå tillade han att för Ariya var det även viktigt hur den skulle stärka hela bilmärket Nissans image. “Mer än så får jag inte säga” avslutade han intervjun.
“Vi tillverkar inte bensin heller” sa han och skrattade till lite.”
Han verkar ganska aningslös tyvärr.
Troligtvis sålde de batteritillverkningen för att andra kunde göra det bättre. Det hade varit ett bättre svar än att påstå att de inte tillverkar bensin. Tycker det är tråkigt att folk tycker han är aningslös när det egentlgien är företagsbeslut som han inte har något att göra med än att försöka skämta bort att det är inte något de fokuserar på.
Tja, tror inte nissan har något att komma med det är ganska väl utstakat nu vart vi är på väg och det här kommer knappast bli en kassa ko för nissan…