Tesla Motors har nu lagt till Powerwall även till svenskspråkiga versionen av deras hemsida. (Det heter dock Powerwall även på svenska, de har tack och lov inte översatt själva namnet som vi i rubriken ovan.)
Inget av själva beskrivningen där är något nytt egentligen, samma information har stått på engelskspråkiga hemsidan länge nu. Det som är nytt däremot är att i och med svenska hemsidan är det nu bekräftat att Tesla Motors kommer att sälja sina Powerwall även i Sverige.
På svenska sidan kan man tom reservera sin egen Powerwall, med leverans nästa år. Man kan välja om man vill få sin Powerwall i början, mitten eller slutet av 2016. Några svenska priser finns däremot inte angivna än. De amerikanska priserna på $3,000 – $3,500 borde dock medföra svenska priser kring 30-40,000 kronor inkl moms.
Tesla Motors söker även svenska distributionspartners, tex företag som installerar solceller. Intresserade företag kan anmäla sig via hemsidan. Likaså kan svenska företag eller elproducenter som är intresserade av de större industriella batteripacken göra. Vi på TCS skulle föreslå intresserade att använda de frågeformulär som finns på sidan isf att försöka kontakta tex (bil)säljarna i Täby Centrum.
Vad är det då för produkt som Tesla Motors har beslutat att börja sälja även i Sverige? Det första man ska förstå är att det är två olika produkter det handlar om: Ena är på 7 kWh, andra på 10 kWh. Men det skiljer mer än endast batteristorleken mellan dem.
7 kWh modellen är avsedd för ”dygnscykel”, 10 kWh modellen för ”veckocykel”.
10 kWh ”veckocykel” modellen har samma batterier som finns i Tesla Motors bilar (nickel-kobolt-aluminium). Den ska man betrakta som en ersättning till dieselgeneratorer vid strömavbrott. Eller som en utjämningsbuffert som kan kapa tillfälliga elförbruknings-toppar så man klarar sig på mindre säkringar. Den ska inte cyklas (helt fulladdas och urladdas) mer än 60-70 gånger per år.
7 kWh ”dygnscykel” modellen är till för dem som vill klara sig på sin egenproducerade el. Folk som kanske har solpaneler och som på kvällen vill använda elen de har lagrat under dagen. Folk som vill kapa anslutningen till elnätet – eller som vill bygga hus där det inte finns elnät. Det åstadkoms genom en annorlunda nickel-magnesium-kobolt kemi i batterierna. Som namnet antyder tål batteripacket att laddas och urladdas dagligen. I minst 10 år. Tesla Motors lämnar nämligen 10 års garanti på Powerwall! Batteripacket kan klara sig ännu längre, uppemot 15 år, men garantin är på 10. Batterierna i 7 kWh packet ska klara 5000 urladdningscykler – medan 10 kWh packet klarar endast 1500.
Powerwall kommer med inbyggd DC/DC omvandlare, man kan ansluta den direkt till solpaneler. Anledningen till att det inte ingår någon AC/DC omvandlare är att en sådan har kunderna redan om de har solpaneler.
Leker du alltså med tanken att skaffa en Powerwall och koppla den till dina solceller så du klarar dig på egen solel (i alla fall på sommaren) är det alltså 7 kWh modellen du ska titta på.
Tittar vi lite mer på Tesla Motors hemsida kan vi konstatera att 18:e Augusti har kommit och gått, men utan den prishöjningen på Model S som vi tipsade om. Vad har hänt? Har vår kristallkula gått sönder? Nej, prishöjningen är på väg har vi fått höra, men har blivit något försenad. Enligt vad vi har hört kommer priset nu höjas ca 3-5% på måndagen den 24-e Augusti istället. Så är du på väg att beställa en Tesla Model S så gör det nu! Och spara sköna tusenlappar. Ange även referral koden för någon Teslaägare du känner så tjänar du (och han) ytterligare 10,000 kronor på priset!
Ska vi spekulera (och det gör vi ju så gärna) så vill Tesla Motors kanske genomföra prishöjningen samtidigt som information om Tesla Model X läggs ut på deras hemsida, så att den tråkiga nyheter överröstas av allt nytt om nya modellen. Och Model X sidan blev inte färdig till den 18:e som planerat.
7 kWh modellen är avsedd för ”veckocykel”, 10 kWh modellen för ”dygnscykel”. Ska vara tvärtom, så som du skrev i stycket under.
Hoppla. Tack! Ändrat.
Hur kommer det sig att det “Bra” batteriet, som skall användas till den dagliga strömmen bara är på 7kwh, medan det “sämre” som dessutom inte tål mer än 60-70 cykler/år, är på 10kwh?
Eller är saker ihopblandat som det var lite i texten?
Nej, inte ihopblandat. Det är 7 kWh versionen som tål dygnscykler. Min personliga gissning är att dels är “dygns-batterierna” dyrare, dels så tog dom i med 10 kWh för det andra packet just för att minska risken med fullcykler – det är 100% laddning och 0% laddning som tär mest på de batterierna. Ju större pack desto mindre risk att de ytterligheterna ofta inträffar.
JB har sagt minst 1000 troligen 1500 på 10KW modellen. Och 7KWaren mer än 5000 cykler.
Fan va fett! Detta skulle jag vilja ha på mitt hus. På Teslas sajt står det att Powerwall automatiskt byter till batteridrift vid strömavbrott. Det är en funktion jag vill ha, men hur kan PW göra det när den är bara på DC-sidan av husets elsystem? När DC/AC-omvandlaren känner av strömavbrott så “stänger den av” solcellerna av elsäkerhetsskäl och därmed är ju powerwallen bortkopplad oxå. Eftersom PW sitter på DC-sidan kan den ju inte ha en inbyggd nätfrånskiljare (som skulle möjliggöra batteri/solcellsdrift i huset trots strömavbrott) heller? Eller har jag fattat fel?
DC/AC omvandlaren är internt för fastigheten.Inte att förväxla med en “ongrid” omformare.Just nätdelen vill Du slippa.Har Du en Kraftvägg instalerad vill Du behålla elen i batteriet,inte ut till allmänna nätet såklart.
Vilket jag själv skulle föredra ändå,att inte skicka ut det överskott som produceras.Koppla in solpanelen direkt till VV-beredaren istället.Då har Du varmt vatten till natten/morgonen,istället för att köpa TILLBAKA den el Du producerat under dagen för att värma upp VV-beredaren.På det viset räknar man hem investeringen avsevärt mycket snabbare,för den som räknar pengar.Klimatet sparar Du ändå…
Jag tänker mig ett elsystem där solcellerna i första hand driver huset, andra hand laddar PW och tredje hand säljer till elnätet. När solcellerna slutar ge kräm vill jag i första hand driva huset med PW och i sista hand köpa från elnätet. Skulle det bli strömavbrott på elnätet vill jag kunna köra vidare med solceller och PW.
Har man solceller måste DC/AC-omvandlaren ha en inbyggd brytare som kopplar bort solcellerna om det blir strömavbrott på nätet så att solcellerna på taket inte ska kunna mata ut el på nätet “bakvägen” och grilla elnätsbolagets reparatörer (som tror att dom arbetar med strömlösa ledningar).
Vad är det för skillnad på AC/DC-omvandlaren jag ser framför mig och ongridomvandlaren du nämner? Är inte det samma sak? eller?
Du har i princip rätt tänk.PW är igentligen tänkt för en marknad där elnät saknas,se U-land t.ex.Eller avlägsna sommarstugor i norden.Det blir betydligt billigare med en PW än att dra matarkabel till fastigheten.
En “ongrid” omformare innehåller elektronik för att fasa in respektive sida,solpanelsida mot nätsidan.Växelströmmen måste ligga i “fas” med varandra.Annars fungerar det överhuvudtaget inte.Själva strömbrytaren mot marknätet behöver du bara därför att du är kopplad mot just marknätet om du nu har en sådan installation av solpaneler.Om inte,ingen avskiljare..
I själva fastigheten behövs bara en omformare till växelström,12/24V – 230V,du kopplar helt enkelt bort marknätet när du skall använda PW det skall PW fixa själv har jag för mig.
Precis som du nämner får man självfallet inte strömföra marknätet vid ev. strömavbrott.
En normal dag i norden på sommaren,förbrukar man minimalt med el i själva fastigheten.Då laddar du PW,när sedan solen slutar skina slår PW över till “batteri drift”.Då kopplas marknätet från.När sedan PW närmar sig slutet av sin kapacitet kopplars PW från,och fastigheten övergår till det vanliga marknätet.
Själv skulle jag vänta på nästkommande dag och ladda PW med solpanelerna,istället för att köpa “billig” nattel.Då får du betala nätöverföringsavgiften,vilket är en onödig kostnad om man har solceller på fastigheten… Köp istället en extra solpanel för dom pengarna,och ladda PW ännu snabbare.
Tack för förklaringen Alexander! Lösenordet var “PW är egentligen tänkt där elnät saknas”. Det gav förklaringen för vanlig “dum” AC-DC och ongridomformare som har koll på vad som händer marknätssidan.
Undrar hur PW kan koppla bort marknätet dock, har PW en utgång som styr en separat brytare på inkommande AC från marknätet måntro? Men det ger sig väl, så långt har jag inte kommit i husbygget att det är dags att handla solel-prylar.
Kul,med elektronik kan det mesta fixas/styras.PW har en egen enhet som styr just dessa funktioner.Utom just DC/AC omvandlaren,då de flesta som har en solanläggnig redan antas ha en sådan.
Mitt tips till husbygget,strunta i “ongrid”-uppkoppling.Koppla in VV-beredarens slinga helt enkelt.
Enkel mattematik visar att det blir klart lönsammare!Själva boven i dramat är just nätagiften som kostar pengar om du vill försöka sälja överskottet,men på det totala dygnet har man sällan överskott i microproduktion av el.Kanske om du har ett lågenergihus skulle det fungera!
…tänk om man kunde komma över en kvaddad Tesla och dess batteri,lägga batteriet på en släpkärra och styra mot en SC…..
Tolkar jag dig rätt att du menar att värma VV-beredaren med elslinga som går på “elöverskottet”?
Japp,inte “sälja” till underpris.Mata direkt från solpanel-omvandlare-elpatron.Kanske inte rätt forum,Tibor får ursäkta…
7Kwh powerwall är väl tänkt att direkt ersätta solcellerna vid mörkrets inbrott och fortsätta att leverera DC ström till den befintliga växelriktaren.
Förmodligen kan man ha någon listig styrning ute vid elmätaren så att powerwallen vet vilken effekt den ska ge ut till växelriktaren momentant för att inte man ska behöva köpa elström från nätet även på natten.
frågan är jo om man har trefasanläggning (med upp till 1000V systemspänning) ifall man kan konfa powerwall att klara upp till ungefär 900volt likström eller om man måste seriekoppla 2 st powerwall isåfall.