Vilket årtal tror du Stockholms stad kommer få fler publika laddpunkter för elbilar än bensinstationer?
2020?
2025?
Ännu senare?
Det rätta svaret är att frågan är en kuggfråga – Stockholms stad har redan fler laddpunkter för elbilar än bensinstationer! Enligt elbilsdatabasen ELIS finns det 270 publika laddpunkter i Stockholms stad, Stockholms kommun idag. Där det enligt Stockholm stads miljöförvaltning finns 70 bensinstationer.
De 270 listade laddpunkterna är så kallade publika laddpunkter, där vem som helst kan ladda sin elbil. Förutom dessa finns det ett stort antal privata laddställen där endast ägaren, eller ett enskilt företags bilpool får laddas.
Hur kan detta överraskande resultat komma sig? Framför allt för att det är så oerhört mycket lättare att anlägga en ny laddstation än en ny bensinstation i stadsmiljö. Laddstationer slipper en lång lista med miljökrav bensinstationer tvingas uppfylla. Vid miljöförvaltningens senaste undersökning klarade ingen av de kontrollerade bensinstationerna sig utan anmärkningar. Antalet laddstationer ökar därför mycket snabbare än antalet bensinstationer – som snarare minskar i antal.
I Stockholms innerstad, innanför tullarna, finns det endast 15 bensinstationer kvar – och får miljöförvaltningen igenom sin vilja kommer det antalet att minska till noll i framtiden. I samma område finns det nu 35 laddstationer – och antalet ökar kraftigt.
För att ge en balanserad bild måste vi dock berätta att endast en bråkdel av dessa laddpunkter är snabbladdare och därmed användbara på riktigt. Men antalet ökar stadigt – snart får vi återkomma med nyheten om att antalet snabbladdare i Stockholm är fler än bensinstationerna!
Hur lång tid tar det att ladda sin bil där då? Och vad kostar det?
Gratis vid Teslas SuperChargers som är en typ av snabbladdare. Hur länge du behöver stå beror på hur långt du ska åka och hur mycket som finns i batteriet men antagligen runt en halvtimme.
Det finns inga Tesla SC i Stockholm innerstad/närförort. Närmaste är väl Upplands Väsby? Inte så smidigt för dom som enbart åker runt i Stockholm stad. Vet att Tesla SC är gratis men min fråga var riktad mot det som stod i denna artikel ang. snabbladdare i Stockholm stad (dvs andra än Tesla SC). Men jag hittade informationen själv på nätet ändå. Ca 3kr per minut. Frågan är dock hur långt man kommer på den laddningen. Säg att man laddar i 30 minuter, 90 kr, om det ger en ca 80% av batteriet så är det ju superbra. Om det enbart ger en 10% är det ju desto mindre bra..
De som enbart åker runt i Stockholms stad lär ladda hemma alternativt på sin arbetsplats och kostnaden är då ca 1:- kWh och laddningen sker på natten eller när man jobbar. Den allra mesta laddningen för de allra flesta är på detta sätt. Vattenfalls och Fortums dyrare alternativ är mer en nödladdning eller när man måste toppa upp några 10-tals procent för att komma hem, till arbetsplatts eller till SuperCharger om det är en Tesla. Dessa används inte för den dagliga laddningen.
Min arbetsplats har ingen laddning hos sig. Och jag bor i lägenhet, har därmed ingen möjlighet att ladda hemma heller. Finns nog ganska många i Stockholm som bor i lägenhet men ändå har bil och i samma sits som mig.
Om du inte skaffar laddplats hemma (spelar ingen roll att du bor i lägenhet utan frågan är var du ställer bilen), ser om jobbet kan bistå med laddning eller kan tänka dig att ändra rutiner så att du kan ladda på gratisstationer så är nog elbil inget för dig i dagsläget. De flesta i Sverige har dock möjlighet att skaffa sig plats med laddning eller anpassa sig för att slippa åka till bensinstation varje vecka.
Om det skall funka som tänkt måste man gödsla med långa. Laddning.
Intressant läsning som nog förvånar många. Tråkigt nog har SPBI inte uppdaterat sin statistik för 2014 ännu men helt klart är antalet stationer för fossilt bränsle på väg ner och särskilt gäller detta i alla områden med tät bebyggelse av bostäder. Är nog mycket svårt att få tillstånd för ny bensinstation nära bostäder idag och hela tiden omprövas befintliga stationer. Förutom tillstånd så är ju bensinstationer mycket dyrare att bygga än en snabbladdarstation. Dessutom finns det många krav på en bensinstation som t.ex. att de måste sälja miljövänligt drivmedel. Idag tolkas väl detta som biogas eller etanol. Det är inte billigt att fixa det på befintliga stationer. Undra om försäljning av el från en snabbladdare skulle kunna räknas som miljövänligt? Det är bra mycket billigare att fixa, kanske en faktor på 100.
När du skriver att en bråkdel är snabbladdare och därmed användbara på riktigt, vad inkluderar du då i begreppet “snabbladdare”? Är det bara DC-laddare, eller också 11- och 22kW AC-laddare? Jag upplever att både 11 och 22 kW AC-laddare är riktigt användbara om man går och handlar en stund – lämnar man bilen en timma så har man 22kWh i batteriet, och det gör en signifikant skillnad. Även 11kWh gör stor skillnad.
Om du går i ett köpcenter i två timmar så har du fyllt Teslas största batteri mer än till hälften om köpcentret erbjuder 22kW laddning – det är otroligt användbart.
Däremot håller jag med om att vanliga 10 eller 13A stick-kontakter varken gör till eller från som laddstolpar hos köpcenter – de är bara användbara där man parkerar bilen på natten.
Snabbladdare (enligt direktiv 2014/94/EU) är laddare på minst 23 kW.
Jag skulle tillägga att snabbladdare är DC-laddare som kan ladda alla elbilar snabbt utan krav på deras inbyggda laddares effekt.
11 och 22 kW AC-laddare är semisnabbladdare. Har du en elbil med tillräckligt kraftfull inbyggd laddare kan du som du säger utnyttja de stolparna. Dock räknar jag laddare i köpcentra som snarare “destinationsladdare” – du vill inte stå och ladda i timmar när du är på väg någonstans.
Mitt favorithatobjekt är i alla fall grönmålade (förstås) stolpar med vanliga 10A stickkontakter på.
Hehe, jag också – jag läste någonstans dessutom att Oslo kommun nu fått stora problem med sina stolpar med schukokontakter eftersom romerna ockuperar dessa för att köra sina rakapparater och hårtorkar på morgonen. Elbilisterna kommer därför inte fram på parkeringsplatserna om de inte vill börja bråka med en större grupp tiggare som gör sin morgonrutin. Välmeningen att stödja gamla Buddy och Think genom att sätta en schukokontakt på typ2/mode3-stolparna har fått negativa konsekvenser som ingen tänkt på.
Parkerade i centrala Göteborg igår – hela den staden är rena öknen när det gäller elbilsladdning. Göteborgs Energi erbjöd (med stora slagord på skyltar som triumferande trumpetade ut deras storsatsning på elbilsladdning) några 16A-säkrade Shuko-stickkontakter på grönmålade stolpar på parkeringsplatsen på Heden (som såklart ändå bara kan belastas med 13A). Jag var i möte hela dagen, och när jag kom tillbaka hade jag fått några ynka mil ytterligare räckvidd. Var därför ändå tvungen att superladda på vägen hem och att vara inkopplad på laddstolparna i Göteborgs Energis “storsatning” hela arbetsdagen sparade mig således några minuter på superladdaren.
Tack för de minutrarna Göteborgs Energi! Hade ni erbjudit mig ordentlig 11- eller 22kW trefas så hade jag kunnat köra hela vägen hem och er storsatsning hade faktiskt haft någon som helst betydelse.