Laddhybrid bara på sommaren

Outlander

Många som inte riktigt vågar köpa elbilar köper istället laddhybrider. Den överlägset mest sålda laddhybriden i Sverige är Mitsubishi Outlander PHEV.

Det låter ju bra att kunna köra upp till 5 mil på eldrift, och längre turer med bensinmotorn. Då kan man pendla till jobbet elektriskt, men slippa räckviddsångest vid långresor. Inte undra på att flera tusen laddhybrider har sålts i Sverige i år.

Tyvärr har flera ägare blivit gruvligt besvikna nu när vintern har kommit. Bensinmotorn går nämligen alltid igång när temperaturen sjunker ner mot nollan. Mitsubishi Outlanders motor går igång så snart bilen startas, så även korta resor körs med bensin. Det går inte att jobbpendla på endast el på vintern!

Bensinmotorn körs igång direkt vid start för att jobba upp oljetryck och temperatur så den är redo att ta över när den behövs. Problemet blir att just på korta turer -som man skulle ha klarat på enbart eldrift- släpper Outlandern ut extra mycket avgaser när motorn kallstartas. Förutom avgaserna som man just ville slippa med en laddhybrid blir även bensinförbrukningen extra hög med kall motor.

Vissa andra laddhybrider på marknaden kan köras på enbart el även på vintern. Problemet går alltså att lösa. Men Sveriges mest sålda laddhybrid går inte att köra på ren eldrift halva året. Vissa kunder har blivit så besvikna så de till och med hävdar falsk marknadsföring och har försökt begära pengarna tillbaka.

På Internetforum diskuteras det om varför Mitsubishi Outlander PHEV inte kan köras på el på vintern och folk kommer på kreativa lösningar för att försöka tvinga den ändå – som att klippa sladden till bensinmätaren så bilen tror att bensintanken är tom 🙄

Laddhybrider kan tilltala vissa köpare. De kan ha fördelar i vissa situationer. Men planerar du att köpa en så att du kan tex jobbpendla med eldrift – kolla innan köpet att bilen verkligen klarar göra det hela året runt!

 


TCS ett år sedan: Elbilar bra affär för Norge

För exakt ett år sedan rapporterade vi om att Norges generösa rabatter på elbilar är faktiskt en väldigt bra affär samhällsekonomiskt. Elbilssubventioner är enligt norska Transportøkonomisk institutt den mest optimala sättet att minska landets koldioxidutsläpp inom transportsektorn.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 6 Responses to Laddhybrid bara på sommaren

    1. Fredrik_Gustavsson says:

      Faktiskt går den att köra på enbart el, så länge den startas med klimatanläggningen helt avstängd. Sen går det direkt efter att man startat bilen att sätta igång värmen. Gäller bara att komma ihåg att stänga av klimatanläggningen innan man stänger av bilen.

      • Kan det finnas olika (års)modeller? För det är inte vad som sägs på de forum jag besökt. Folk kan förvärma sina bilar och sen köra med värmen avstängt, men motorn går igång när de slår på värmen.

        Vissa andra laddhybrider har eldrivna värmeelement så det går att få kabinvärme även utan bensinmotorn. Det är fruktansvärt dålig verkningsgrad att använda en iskall bensinmotor till att värma kupén med dess spillvärme…

        • Fredrik_Gustavsson says:

          Vi har den äldre årsmodellen innan faceliften, känns ju orimligt att den skulle blivit sämre i den nyare årsmodellen. Det viktiga är att klimatläggningen är helt avstängd vid start, i off-läge, alltså även att fläkten inte går. osäker på hur det är i kraftiga minusgrader dock, men så här fungerar det iaf i temperaturer mellan 0-10

          • Kan man lösa det i mjukvara är det en ännu större blunder från Mitsubishis sida.

            • Björn Forslund says:

              Jag har bilen i garaget och då går den endast på el på väg in till jobbet, på vägen hem så kan den dra 0.1-0.2l/mil under 2 mils körning då den har stått kall. Så jag vet inte om det är ett jätteproblem direkt, åtminstone i den grad denna artikel antyder. Men det är väldigt synd att den inte har 3G koppling så att man kunde förvärma den på ett enkelt sätt. Viktigt dock med klimatanläggningen, brukar ha den på 18 grader.

            • Fredrik_Gustavsson says:

              Kan bara hålla med. Helt galet att man ska behöva lura den.
              Kan bara tänka mig att det bygger på någon slags uträkning om att det är bättre att utnyttja spillvärme av bensindrift än att förbruka el, med global energimix. Och då borde det ju verkligen gå att låsa in eldrift om man bor i ett land med ren el.

    Lämna ett svar