Nu när över 1,100 Teslor har levererats till kunder i Sverige kan det vara intressant att se var dessa Teslaägare bor. Var finns landets Teslor någonstans? Vår medlem Franz har hämtat intressant statistik från bilregistret som visar fördelningen över landet.
Föga överraskande finns de flesta Teslorna i Stockholm. Storstockholm med dess förorter står för 48% av alla Teslor i landet (523 bilar av de 1094 som fanns när undersökningen genomfördes). I Göteborg med omnejd finns 181 Tesla Model S, dryga 16% av Sveriges bestånd. I Malmö 72 st, 6%.
De tre största städerna tillsammans står för 70% av alla Tesla Model S sålda i Sverige. Resten av hela vårt avlånga land får dela på dryga 300 bilar. Medan Tesla Model S börjar bli en “dussinbil” i Stockholms innerstad är den lika sällsynt som albinozebror på vissa andra håll i landet.
Hela norra Sverige, norr om Uppsala, får dela på endast 38 Tesla Model S, knappa 4%. (I Uppsala finns förresten 29 Teslor.) Inför den här artikeln tänkte jag färglägga en karta över var Sveriges Teslor finns, men kartan blev så tråkig (tre färgpluttar vid Stockholm, Göteborg, Malmö och resten av landet vitt) så den blev ointressant.
Ska vi ändå dammsuga landet på några ansamlingar av Teslor utanför storstäderna så kämpar sig Halmstad, Borås, Jönköping, Linköping, Örebro, Västerås och Uppsala över 10-Teslors-strecket. Ska Tesla öppna några utställningslokaler eller serviceverkstäder utanför storstäderna blir det nog i någon utav de städerna.
Tesla Motors håller redan på att etablera butiker och verkstäder i de tre största städerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Vilken stad som kommer därefter beror på var befintliga och potentiella Teslaköpare finns. Enligt antal levererade Teslor är det helt klart Uppsala med omnejd som skulle komma på tur – fast servicecentret i Infra City är så pass nära så Tesla Motors kanske kommer koncentrera sina ansträngningar någon annanstans i landet? I och med det låga antalet sålda bilar i resten av landet är det svårt att gissa, men en serviceverkstad i Linköping skulle kunna avlasta dem i storstäderna. Det kan vara en hönan-och-ägget situation där just avsaknaden av serviceverkstad har hämmat hur många som har vågat köpa en dyr bil på landsbygden. Det område på landet som kommer att få en Tesla serviceverkstad kommer säkerligen få en boost av beställningar. Men med tanke på hur få Teslor som har sålts norr om Uppsala lär det dröja länge innan norra Sverige kommer få några serviceverkstäder.
Även utbyggnaden av Superchargers följer den geografiska ägarfördelningen. Tesla Motors policy är att bygga Superchargers där köparna finns – eller dit de är benägna att åka. Betraktar man den extremt låga försäljningen av Teslor i norra och sydöstra Sverige inser man varför utbyggnaden av Superchargers dröjer där – eller finns det ett hönan-och-ägget samband även där?
TCS ett år sedan: Elbilar dålig affär för norska bilverkstäder
För exakt ett år sedan rapporterade vi om den nya krisbranschen som är i uppseglande i vårt grannland: bilverkstäderna. På grund av alla elbilar klagar norska bilverkstäder på mindre antal besök och minskande reservdelsförsäljning.
Ja det är helt klart ett samband mellan serviceverkstäder och försäljning av teslor.
Vi i mitten av sverige kan ju åka till trondheim och serva bilen i och för sig. Men nu är det hårt tryck på service verkstäder i norge så att det vore lämpligt med avlastning, säg i östersund dit norskar ofta åker och servar andra bilar.
Och ja det är samma samband med supercharger.
Sen är det ju lite samma logik med supercharger och mobiltelefontäckning, man behöver ju ofta åka nånstans och då vill man ju ha täckning.
Norrlands inland är nog ganska viktigt för att bereda vägen för alla norska teslor till kusten luleå umeå piteå etc
Teslan är ju annars den ideala norrlandsbilen, i värsta fall kan man ju ladda på motorvärmarstolpar.
Som boendes i Norrland är jag inte speciellt orolig, när Model 3 släpps kommer det att hända saker försäljningsmässigt, kanske ännu mer för Model Y (om nu det blir modellbeteckningen). Snabbladdare, butiker osv lär följa.
Jag tror, till skillnad från många andra, att model y blir en sportbil
Kanske. Men om jag istället säger bilen som släpps efter Model 3 så skulle jag nog säga att med 99% sannolikhet blir en crossover/SUV. De är alldeles för populära för att hoppa över.
Statistiken stämmer inte helt, vissa bilar ägs av företag som har sitt huvudkontor i storstäderna och därför hamnar dessa bilar där rent statistik.
Jag har en tesla och bor 6 mil norr om Uppsala men den räknas som en “Sthlms” Tesla i Statistiken.
Första Teslan vi köpte 2014 hade en del småsaker som var dåligt monterade, så det blev en del besök till service centret i KPH. ( underbar service dock, det var den trevligaste service jag någonsin upplevt allt från lånebil till full tvätt in och utvändigt ingick alltid ).
Men sedan dessa justeringar har det inte varit något mer besök tyvärr. 😉
Vi fick vår andra Tesla våren 2015 och med den har vi inte haft en enda anledning att besöka GBG än. Verkar som dom som monterar i USA blivit varma i kläderna.
( men jag skall snart till GBG och köpa en Chademo adapter, lär dock varken få gratis tvätt eller lånebil den här gången 🙂 ).
Jag tror inte närhet till servicecenter är avgörande för ett köp, vi har 20 mil till GBG.
Däck och torkarblad byter vi lokalt.
Nu planerar vi boka vår tredje Tesla under mars månad 2016.
Jag tycker att man ska fokusera på där det inte finns Teslor idag. Sundsvall, Kalmar, Karlstad, Borlänge, Kiruna kanske är bra platser framöver. Anledningen att det finns flest Teslor per invånare i Stockholm tror jag snarare har o göra med att det finns just servicecenter och försäljning här.
Självklart ska man premiera de områden där Teslabilarna finns först och främst. Tesla Morors är snarare serviceinriktat än försäljningsinriktat. De som redan köpt en Tesla ska tas väl om hand helt enkelt.
Visst är det så att försäljningsställen ökar försäljningen av bilar just där de finns. Men många av de städer du räknade upp är helt enkelt för små för att kunna löna sig än. Det är fortfarande dyra bilar det handlar om.
Om du skulle vara etableringsansvarig för Hugo Boss (säg att det finns 0 butiker i Sverige) och du skulle placera ut fem butiker i landet för bästa lönsamhet. Var skulle du lagt dem då?
Jag kan säga att jag skulle lagt tre i Stockholmsområdet, en i Göteborg och en i Malmö. Det handlar inte bara om att sprida ut butikerna så jämnt som möjligt blsnd befolkningen, utan snarare att se till den realistiska kundpotentialen.
Ja, eller så kan man tänka som Kamprad och lägga ett service center i haparanda.
Just för service är Östersund ett bra ställe med tanke på Norge. Redan idag så kommer många från norge och servar ICE bilar i östersund.
Det är billigare att ta en helg med hotell och roa sig samt att samtidigt serva bilen än att göra det i norge.
I Umeå finns det till och med ett Porsche Center; finns definitivt en marknad av penningstinna kunder (med tanke på hur många Porsche som numer snurrar i stan) som gärna har en Tesla men är rädda för att behöva fara till Sthlm för att serva. Inte jättekul från Umeå…
Egentligen borde Tesla liera sig med någon kedja som säljer andra märken, då skulle de få snurr på det. Auktoriserad verkstad och supercharger är allt som behövs.
Håller med, just service center är viktigare att ha utspridd ute i landet än försäljningsställen.
Vi vet ju att dom ändå säljs väldigt bra av tidigare ägare.
Men en bra strategi är ju att fördela ett fåtal servicecenter jämnt över landet först och sen fylla på där volymerna kommer.
Bor i Karlstad och känner att det tar emot med 3 timmar till närmsta service. Har inte tid att offra hela dagar för att fixa bilen. Är ändå sugen på en Model 3 om den blir som jag tänkt mig 🙂
Vore det inte mer (eller åtminstone också) intressant att få veta hur stor andel av alla bilar som är teslor (eller elbilar öht)? Först då kan vi få veta om teslor är ett storstadsfenomen, eller om det lockar bilköpare både i staden och på landet? Landsbygdsbor som längtar efter en elbil har ett alternativ idag, intressant att veta hur stor andel som har tagit möjligheten.
Jo det skulle vara intressant! För att kunna jämföra skulle jag dock ha behövt motsvarande statistik över antal bilar per riktnummerområde, vilket jag tyvärr inte har tillgång till 🙁
Kanske inte så exakt men här får man en överblick över hur elbilarna är spridda över Sverige
http://elbilsstatistik.se/startsida/elbilskartan/
Å just när man pratar om det: Auto Motor & Sport kom just med statistiken du efterfrågat:
Störst andel elbilar har Gotland med 12% (!!!) av nybilsförsäljningen, sedan Jämtland 3%, Halland, Blekinge och Stockholm 1%.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151209/diesel-fortfarande-overlagset-vanligast-nar-svenskarna-koper-bil
Jag vet inte om jag skulle kalla linköping. örebro, västerås och jönköping för landsbyggd. Det är några av sveriges största städer (om man då bortser från stockholm, götebrog och malmö). Jag bor på landsbyggden och den ligger mitt mellan göteborg, jönköping och örebro. Vore intressant att veta statistiken för riktig landsbyggd och mindre städer. Har faktiskt sett flera Model S när jag varit ute och åkt i mina hemtrakter