Få Teslor på landsbygden

Avenyn

Nu när över 1,100 Teslor har levererats till kunder i Sverige kan det vara intressant att se var dessa Teslaägare bor. Var finns landets Teslor någonstans? Vår medlem Franz har hämtat intressant statistik från bilregistret som visar fördelningen över landet.

Föga överraskande finns de flesta Teslorna i Stockholm. Storstockholm med dess förorter står för 48% av alla Teslor i landet (523 bilar av de 1094 som fanns när undersökningen genomfördes). I Göteborg med omnejd finns 181 Tesla Model S, dryga 16% av Sveriges bestånd. I Malmö 72 st, 6%.

De tre största städerna tillsammans står för 70% av alla Tesla Model S sålda i Sverige. Resten av hela vårt avlånga land får dela på dryga 300 bilar. Medan Tesla Model S börjar bli en “dussinbil” i Stockholms innerstad är den lika sällsynt som albinozebror på vissa andra håll i landet.

Hela norra Sverige, norr om Uppsala, får dela på endast 38 Tesla Model S, knappa 4%. (I Uppsala finns förresten 29 Teslor.) Inför den här artikeln tänkte jag färglägga en karta över var Sveriges Teslor finns, men kartan blev så tråkig (tre färgpluttar vid Stockholm, Göteborg, Malmö och resten av landet vitt) så den blev ointressant.

Ska vi ändå dammsuga landet på några ansamlingar av Teslor utanför storstäderna så kämpar sig Halmstad, Borås, Jönköping, Linköping, Örebro, Västerås och Uppsala över 10-Teslors-strecket. Ska Tesla öppna några utställningslokaler eller serviceverkstäder utanför storstäderna blir det nog i någon utav de städerna.

Tesla Motors håller redan på att etablera butiker och verkstäder i de tre största städerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Vilken stad som kommer därefter beror på var befintliga och potentiella Teslaköpare finns. Enligt antal levererade Teslor är det helt klart Uppsala med omnejd som skulle komma på tur – fast servicecentret i Infra City är så pass nära så Tesla Motors kanske kommer koncentrera sina ansträngningar någon annanstans i landet? I och med det låga antalet sålda bilar i resten av landet är det svårt att gissa, men en serviceverkstad i Linköping skulle kunna avlasta dem i storstäderna. Det kan vara en hönan-och-ägget situation där just avsaknaden av serviceverkstad har hämmat hur många som har vågat köpa en dyr bil på landsbygden. Det område på landet som kommer att få en Tesla serviceverkstad kommer säkerligen få en boost av beställningar. Men med tanke på hur få Teslor som har sålts norr om Uppsala lär det dröja länge innan norra Sverige kommer få några serviceverkstäder.

Även utbyggnaden av Superchargers följer den geografiska ägarfördelningen. Tesla Motors policy är att bygga Superchargers där köparna finns – eller dit de är benägna att åka. Betraktar man den extremt låga försäljningen av Teslor i norra och sydöstra Sverige inser man varför utbyggnaden av Superchargers dröjer där – eller finns det ett hönan-och-ägget samband även där?

 


TCS ett år sedan: Elbilar dålig affär för norska bilverkstäder

För exakt ett år sedan rapporterade vi om den nya krisbranschen som är i uppseglande i vårt grannland: bilverkstäderna. På grund av alla elbilar klagar norska bilverkstäder på mindre antal besök och minskande reservdelsförsäljning.

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.