LiFePO batterier i kinesiska Model 3?

M3hero

Det ryktas att Tesla är i samtal med kinesiska batteritillverkaren CATL (Contemporary Amperex Technology Co Ltd) om att använda deras LiFePO4 batterier i bilarna som tillverkas i Teslas nya bilfabrik i Shanghai.

Tesla har inlett samarbete med flera kinesiska batteritillverkare som ska leverera batterier till deras Kina-byggda bilar. Enligt Panasonics VD Kazuhiro Tsuga var ett av villkoren för att Tesla som första biltillverkare någonsin skulle få bygga en egen fabrik i Kina att de köpte kinesiska batterier till dem.

Det nya med denna affär med CATL är att om den genomförs blir det första gången Teslas bilar får LiFePO4 batterier i sig. Vanligtvis har Teslas bilar alltid haft NCA, (Litium)-Nickel-Kobolt-Aluminium-oxid batterier.

LiFePO4 är en helt annan slags batteriteknologi. Även den bygger på litiumjoner, batteriet är alltså även den en litiumjon-batteri, men istället för nickel, kobolt och aluminiumoxid är det järnfosfat som katoden utgörs av. Batteritypens största fördel är att den är signifikant billigare än andra elbilsbatterier, i och med att den inte innehåller exotiska metaller som nickel och kobolt.

Nackdelen med LiFePO4 är att den har lägre cellspänning och därmed även lägre energidensitet. Det går åt fler batterier, större batteripack för att få lika lång räckvidd som andra batteriteknologier. Det pratas om 14% lägre energidensitet vilket ger 16% större batteripack för samma kapacitet.

Tesla kan därför använda LiFePO4 batterier i Standard Range versionen av sin Model 3 – men inte i Long Range versionen.

Tesla Model 3 Standard Range batteripack innehåller idag färre battericeller än Long Range modellens. Tesla har valt att använda samma battericeller i båda modellerna, för att på så sätt få upp tillverkningsvolymen på cellerna, men montera färre av dem i basmodellen av bilen. Long Range batteripacket på 74 kWh innehåller 4416 battericeller – Standard Range på 50 kWh endast 2976 celler. Utåt sätt lika stora batteripack – men som i Standard Range är bara fylld till 2/3.

LiFePO4 battericeller har lägre energidensitet. Det behövs fler celler för att uppnå lika många kWh. Tesla behöver därför stoppa i fler celler för att få 50 kWh kapacitet, kanske runt 500 celler extra – men det finns ju gott om plats i batteripacket för det: inga problem att montera runt 3500 celler istället för 2976 i ett batteripack som har plats för max 4416 celler.

LiFePO4 batterier kan därför bli ett sätt att sänka batterikostnaderna för Teslas instegsmodeller. Batterikostnad och marginaler är extra viktiga för de billigaste varianterna för Model 3. LiFePO4 kan rent av bli byggstenen som behövs för att åter kunna lansera allra billigaste SR modellen utan + av Model 3, den som skulle ha kostat $35,000 från början.

 


M3Bpack1TCS tre år sedan: Tesla Model 3 batteripack

För tre år sedan dök vi ner i de tekniska detaljerna kring Tesla Model 3 batteripack. Antal celler, spänning, anslutningar, allt du inte visste att du ville veta…

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 4 Responses to LiFePO batterier i kinesiska Model 3?

    1. Axel Svensson says:

      Detta kanske är en av orsakerna till varför Tesla gått ifrån att namnge modellversionerna med batterikapaciteten? Nu kan de behålla samma namn globalt men räckvidden kommer skilja sig mellan marknaderna. Så är ju delvis redan fallet med EPA i USA och WLTP i Europa tex men nu kommer det skilja mer i och med olika batterikapacitet på de olika marknaderna. Tesla kommer alltså kunna använda LiFePO4-celler i Model 3 LR men den kommer inte få samma batterikapacitet eller räckvidd som sin namne i USA.

    2. Mocke says:

      De har också andra fördelar med att vara billigare.

      från wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_battery

      The specific capacity of LiFePO
      is higher than that of the related lithium cobalt oxide (LiCoO2) chemistry, but its energy density is less due to its lower operating voltage.

      LFP chemistry offers a longer cycle life than other lithium-ion approaches.[14]

      Like nickel-based rechargeable batteries (and unlike other lithium ion batteries),[15] LiFePO
      4 batteries have a very constant discharge voltage. Voltage stays close to 3.2 V during discharge until the cell is exhausted. This allows the cell to deliver virtually full power until it is discharged, and it can greatly simplify or even eliminate the need for voltage regulation circuitry.

      LiFePO4 has higher current or peak-power ratings than LiCoO2.[16]

      Compared to other lithium chemistries, LFP experiences much slower degradation when stored in a fully charged state. This makes LFP a good choice for standby use.[citation needed]

      Så helt dåliga är de inte, de degraderas långsammare kan laddas och urladdas fler gånger, är säkrare m.m.
      Tror de kan finnas i kommande SR+ modeller också.
      Det negativa var att de det finns begränsningar per cell hur hårt de kan laddas “(beyond 3.6 volts DC per cell while under charge)” men det kommer inte skämmas bland snabbladdarna

    3. Top 12 says:

      $39.990 i USA för en Model 3 i basutförande är inte så illa så med nya Kinapuffar kanske $30.000 kommer. 🙂

    4. Andy says:

      SR för 35000$ finns väl fortfarande i USA men man måste ringa eller gå in i butik för att köpa den? När Tesla har fått igång produktionen i Europa så kommer den säkert hit med.

    Lämna ett svar