Marknadsundersökningsföretaget Yougov har på uppdrag av Blocket Fordon frågat 1035 vuxna svenskar vilket bilmärke som i deras ögon ger högst status. BMW? Mercedes? Ferrari? Volvo?!
Nej, det är Tesla som tar hem segern – med råge:
Bilmärken med högst status bland svenskarna
Tesla – 24 procent
Ferrari – 13 procent
Volvo – 12 procent
BMW – 10 procent
Mercedes – 9 procent
Porsche – 8 procent
Audi – 7 procent
Jaguar – 5 procent
Toyota – 3 procent
Cadillac – 2 procent
Det som framför allt ger en bil högt status är snygg design, hälften av de tillfrågade tyckte det. 47% tyckte tekniska funktioner och 27% ansåg högt inköpspris ger status. Lika många ansåg att miljövänlighet ger ett gott anseende.
“Det är glädjande att se att så många som var fjärde svensk ser miljövänligheten hos en bil som en statushöjare. Idag är det coolt att vara klimatsmart och det faktum att Tesla toppar statuslistan är ytterligare bevis för det” säger Blockets presschef Tero Marjamäki.
Fast det är svårt att imponera på svenskar med en ny bil. Sju av tio tillfrågade tyckte inte att det är något speciellt statusfyllt med att äga en ny bil. “Att nya bilar inte ses som särskilt statusfyllda är så klart positivt ur ett hållbarhetsperspektiv eftersom ett argument för att köpa nytt försvinner” sa Tero Marjamäki och vädrade säkert morgonluft för sin arbetsgivare Blocket.
För begagnatmarknaden för bilar går stark. På Blocket såldes mer än en bil i minuten under 2019 och 44 procent av alla utannonserade bilar såldes inom en vecka. Extra glädjande är att utbudet av elbilar ökade med hela 95% under 2019 på Blocket. Begagnatmarknaden för elbilar gick verkligen igång i fjol. Populäraste elbilarna på Blocket 2019 var Kia Niro, Renault Zoe och Nissan Leaf. Medianpriset för en begagnad Tesla Model S i fjol var 639,000 kronor och 31% såldes inom en vecka. Faktum är att Tesla Model S var den näst snabbast säljande bilmodellen i klassen begagnade bilar över 500 tusen kronor, endast slagen av Volvo XC60.
Komikern JP Sears sätter på ett roligt sätt fingret på varför Tesla ger status: 🙂
På tal om snygg design. Jag gillar hur Tesla ser ut utvändigt. Gillar inte alls looken invändigt. Har förstått bland mina vänner att jag är i minioritet. De gillar allt.
PS: Kul med ny look and feel på hemsidan.
Älskar den mest för tekniken. Utvändigt hur fin som helst. Invändigt futuristiskt härlig. Model 3 då. Faktiskt funderat på en Model X men just konsolen framför ratten förstör dom tankarna direkt. Går bara inte längre. Symbolik från forna dagar.
Elak satir i klippen.
Men en dyr bil ger status. Därför är ferrari 2:a.
Jag är aktivt ointresserad av att skaffa mig “statussymboler”, så just denna aspekt är för mig ett minus om jag framöver vill köpa en Tesla igen (och var en av flertalet orsaker till att jag sålde den jag hade).
Tummen upp för nya layouten av startsidan!
Precis. Det var en sak jag verkligen hatade med min Tesla. Många förutsatte att man hade köpt den av statusskäl, och det var absolut inte min avsikt med att skaffa en Tesla. Tvärtom, jag avskyr statusprylar, och jag hade ärligt talat inte räknat med detta. Jag trodde att alla skulle begripa att jag ville ha en Tesla för att det är nördigt, vilket borde vara ganska uppenbart. Men folk begriper ju inget sånt.
Det är faktiskt väldigt skönt att slippa höra dessa kommentarer nu när Teslan är såld.
Du tar orden ur munnen på mig, broder. Men det är ändå lite lurigt ibland i konversationer där man vill ta upp något relaterat till Teslan, men drar sig för att nämna “Tesla” för att man inte vill bli sedd som en person som försöker hålla liv i sin forna status, eller något sånt.
Det värsta är när detta även händer inom famljen eller så, när man hör uttaladen som “min svärson/sambo/whatever kör ju Tesla vet du…”. Och detta med den där lite skrytaktiga undertonen. För dem är det alltså en statushöjande grej att jag kör Tesla. Jag hatar sånt som pesten! I de lägena ångrar man verkligen att man inte har köpt en gammal Lada Niva. Och det är nog en av anledningarna varför jag troligen aldrig mer kommer att skaffa en Tesla. Den är lite för “olagom” för min smak.
Ja det låter inget vidare. Jag vet inte om detta hände i min familj, jag var nog inte närvarande vid något sånt tillfälle. Bra så.
Laddnätverket är fortfarande svårslaget. På den punkten lockas jag fortfarande av Tesla mer än andra tillverkare. De ligger fortfarande hopplöst efter på denna punkt enligt min åsikt.
Instämmer helt. Det är en svår balansgång. Teslas laddnätverk är unikt och kommer förbli svårslaget. Frågan är hur mycket det är värt för mig personligen. Andra bilar är helt klart en kompromiss när det gäller laddning på långfärd, medan Tesla känns för mig som en ganska jobbig kompromiss på en massa andra plan, typ det mesta som jag anser är viktigt. Jag laddar inte tilläckligt ofta “ute” för att det skulle löna sig att byta tillbaka,
En av anledningarna till att jag är mer sugen på en e-golf, anonymare blir det inte
Yes. Vi kör e-Golf nu och det är helt underbart. Jag älskar anonymiteten. En helt vanlig bil som inte sticker ut på något sätt. 🙂
Många av oss kan inte utföra vårt arbete utan bil, en oöm bil som är som en Schweizisk armékniv är i vårt tycke den bästa. Vi kör våra nu gamla Model S från 2014 och 2015 med 25.000 mil var på mätaren medans vi väntar på Cybertrk.