Till skillnad från Tesla har de flesta biltillverkare inte egen batteritillverkning utan köper in batterierna till sina elbilar från underleverantörer. Vilket kan straffa sig.
Mercedes har meddelat att de kämpar med batteribrist till sin EQC elbil. 2019 skulle de enligt plan tillverkat 25 tusen exemplar av dem, men det blev bara 7. I år skulle de tillverka 60 tusen men har nu skrivit ner prognosen till hälften.
Sedan berättade Jaguar att de tvingats tillfälligt stoppa tillverkningen av sin I-Pace elbil på grund av batteribrist.
Nu sällar sig Audi till gruppen och meddelar att även de pausar tillverkningen av sin e-Tron elbil i fyra dagar.
Jaguar mfl köper sina elbilsbatterier från batteritillverkaren LG Chem som levererar dem från sin batterifabrik i Polen. Där kämpar de tydligen med kapacitetsbrist just nu.
Anledningen biltillverkarna inte ville bygga egna batterifabriker var att de ville inte “låsa fast sig” utan ville kunna köpa batterier från olika tillverkare. Tankefällan de fastnade i var att betrakta “batteri som batteri”. Men man kan inte stoppa i vilka som helst batterier i en elbil. Batteritillverkarna tillverkar olika batterier till olika elbilar. Olika mått, olika kapacitet, olika batterikemier. Det sitter olika slags battericeller i Audis, Jaguars och Mercedes elbilar, även om de skulle råka tillverkas i samma fabrik. Olika batterikemier kräver olika laddström, levererar olika effekt och behöver därför olika mjukvara som tar hand om dem.
Biltillverkarna har skrivit fina kontrakt med batterileverantörerna men verkligheten börjar hinna ikapp dem. Kan batterifabriken inte leverera batterierna kan man inte bygga sin elbil. Och för varje leverans måste man kämpa mot de andra biltillverkarna att batteritillverkaren ska ställa om sina maskiner att producera just din slags battericell. Biltillverkarna måste bjuda över varandra, vilket spräcker alla deras batterikalkyler.
Att stoppa in andra batterier i bilen kräver ofta omdesign av batteripacket och bilens mjukvara på en produkt med jämförelsevis låg volym. Att byta till annan batterileverantör är också krångligt, de måste också ställa om sin produktionsapparat till just din battericell. Erbjuder de andra celler står man där igen med omdesign av bilen.
De traditionella biltillverkarna verkar ha målat in sig i ett hörn. De sitter i händerna på batteritillverkarna. Att nu tänka om och bygga egna batterifabriker kommer ta år. Kompetensen saknas också. Hur ska de klara sig ur knipan?
Samtidigt tuffar den av Tesla och Panasonic samägda Gigafabriken på i Nevada och sprutar ur sig batterier i aldrig tidigare skådad fart. Och Tesla förbereder sig att bygga helt egna batterifabriker i Shanghai och Berlin. Elon Musks plan verkar onekligen ha lönat sig.
Jag hade nöjet att vara inbjuden till podden The EVolution Show där vi diskuterade just de traditionella biltillverkarnas brist på batterier:
Efterföljande avsnitt pratade vi om de kinesiska elbiltillverkarna:
Och avslutade avsnittsserien med att diskutera norska elbilsmarknaden:
The EVolution Show har även många andra sevärda avsnitt med andra intressanta gäster!
Det är detta som stoppar EV utveckling just nu. Man tillverkar så mycket batterier som är möjligt för tillfället.
“In just a decade, lithium-ion battery megafactories around the world will have a combined production capacity equivalent to 22 Tesla Gigafactories!” – Uttalandet är från oktober 2018
https://www.visualcapitalist.com/battery-megafactory-forecast-1-twh-capacity-2028/
Det där kan väl inte stämma? Bara Tesla själva planerar ju att öka sin produktion med motsvarande 57 av dagens Giga.
Det var från okt 2018. Där ser man vad det ändrar sig fort. Northvolt vill väl göra 40 GWh per år. Totalt vad Europa och Nordamerika producerade 2018.
Tänk hur mycket negativ publicitet Tesla fick i början när de skulle producera Model 3 och tillverkningen var så låg som några tusen per vecka. Mercedes klarar ju inte ens att producera lika många bilar på att helt år som Tesla då gjorde på 3 veckor. Sedan dess har Tesla tredubblat produktionen.
Nissan Leaf är det många som talar om som en succé. Sanningen är att efter nio år har Nissan bara nått upp till en produktion på runt 1700 bilar per vecka. Det krävdes mindre än 1 år för Tesla att nå 5000 bilar i veckan med Model 3 och det är en bil som har mycket större batteri och är långt mer komplex att utveckla och tillverka. Vad håller de traditionella biltillverkarna på med egentligen?