Strategikonsultföretaget Differ utsåg Tesla till att vara Sveriges grönaste bilmärke för andra året i rad.
Eller snarare: de tusen tillfrågade i undersökningen ansåg Tesla vara den grönaste bilmärken. Undersökningen handlar alltså om hur folk upplever olika varumärken, olika företag, inte om hur miljövänliga de egentligen är. Det är kanske därför Volvo hamnade på andraplats på listan medan till exempel Renault, som är stor leverantör av elbilar hamnade långt nere.
De tillfrågade fick poängsätta olika varumärken i många olika branscher med poäng mellan 1 (inte alls grönt) och 7 (mycket grönt).
Differ kom fram till att konsumenterna förväntar sig aktivt hållbarhetsarbete som en del av kärnaffären. Förbättrad kemikalieanvändning och ansvarsfull hantering av
avfall och återvinning anses vara mycket viktigare av konsumenterna än till exempel sponsring av miljöfrämjande aktiviteter, ett område som har minskat i betydelse jämfört med tidigare år. Folk vill ha riktiga resultat istället för bara “greenwashing”.
Sammanfattar man alla branscherna står dock SJ som klar vinnare med 5.0 av 7 möjliga poäng, följda av Coop (4.9) och ICA (4.8 poäng). Tesla fick 4.8 poäng av sju möjliga, vilket är skyhögt över andra biltillverkare.
Att SJ upplevs som Sveriges grönast varumärke beror till mycket på deras lyckade elektrifiering. Många blev väldigt förvånade när Greta Thunberg inte tog tåget på sina resor när hon var över i USA. Tåg är väl alltid lika med miljövänligt, eller? Så djupt rotat är det sambandet i folks tankar. Få visste att endast 1% av alla järnväg i USA är elektrifierade – så gott som alla deras tåg dras av diesellok!
Att matvaruhuset ICA kom på tredje plats (med 4.8 poäng) medan ICA banken först på 36:e plats (med 3.97 poäng) förklaras inte av bolagens faktiska miljöpåverkan utan av hur gröna de upplevs av kunderna.
Bilföretagen försöker nuförtiden på alla sätt och vis framstå som gröna och miljövänliga. Massor med pengar satsas på att bygga företagens gröna image.
Tesla behöver inget sånt. Det räcker med att de finns.
Låter väldigt fel att använda “tågspåren”, skriv istället “1% av all järnväg”. 😉